Hoe te beginnen?
Moderator: Beheerdersteam
-
Willy de Woofer
Hoe te beginnen?
Beste mensen,
Ik loop al een poosje rond met het plan zelf luidsprekers te gaan bouwen.
Omgaan met MDF zal geen probleem zijn.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar o.a. de volgende l.s.;
Magnepan magnetostaten
Final electrostaten
Martin Logan Hybriden
Avalon, dynamisch sysyeem
Denken jullie dat ik iets kan bouwen, wat hierbij in de buurt komt?
Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor de adviezen.
Wil
Ik loop al een poosje rond met het plan zelf luidsprekers te gaan bouwen.
Omgaan met MDF zal geen probleem zijn.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar o.a. de volgende l.s.;
Magnepan magnetostaten
Final electrostaten
Martin Logan Hybriden
Avalon, dynamisch sysyeem
Denken jullie dat ik iets kan bouwen, wat hierbij in de buurt komt?
Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor de adviezen.
Wil
Misschien is de 3 weg dipool van Jeroen_D iets voor jou?
Het verslag staat ook in de elektuur. Heeft de rust van een eletrostaat, maar de dynamiek van een boxluidspreker!
http://home.wanadoo.nl/dezaire/OB3W/OB3W_nl.htm
Hij is ook vast ergens te beluisteren.
Het verslag staat ook in de elektuur. Heeft de rust van een eletrostaat, maar de dynamiek van een boxluidspreker!
-
Willy de Woofer
Kunnen de units zomaar open-air spelen?Montana schreef:Misschien is de 3 weg dipool van Jeroen_D iets voor jou?
Ik dacht dat een box altijd gesloten moest zijn?
Hoewel bij electrostaten en magnetostaten dat ook niet het geval is.
Deze speaker heeft denk ik het klankkarakter van de merken die jij noemt. Avalon klinkt heel open en detaillvol. De electrostaten mooi ruimtelijk. Het grote mankement van electrostaten is het opp van het vlies en de kleine dynamiek in het laag itt boxspeakers. Die problemen die daarbij opkomen heb je niet bij het gebruik van conventionele drivers.Willy de Woofer schreef:Kunnen de units zomaar open-air spelen?Montana schreef:Misschien is de 3 weg dipool van Jeroen_D iets voor jou?
Zelf luister ik ook naar een dipoolsysteem en daarvoor had ik een soort van avalonkloon.
Geen enkel ontwerp is 100% optimaal, maar als ik jou was zou ik gewoon luisteren naar een dergelijke speaker om een goede indruk te krijgen!
-
Willy de Woofer
Martijn bedankt,Montana schreef:Deze speaker heeft denk ik het klankkarakter van de merken die jij noemt. Avalon klinkt heel open en detaillvol. De electrostaten mooi ruimtelijk. Het grote mankement van electrostaten is het opp van het vlies en de kleine dynamiek in het laag itt boxspeakers. Die problemen die daarbij opkomen heb je niet bij het gebruik van conventionele drivers.Willy de Woofer schreef:Kunnen de units zomaar open-air spelen?Montana schreef:Misschien is de 3 weg dipool van Jeroen_D iets voor jou?
Zelf luister ik ook naar een dipoolsysteem en daarvoor had ik een soort van avalonkloon.
Geen enkel ontwerp is 100% optimaal, maar als ik jou was zou ik gewoon luisteren naar een dergelijke speaker om een goede indruk te krijgen!
Uit je schrijven leidt ik af, dat een open en ruimtelijk systeem mij erg aanspreekt.
Magnetostaten en elektrostaten zouden inderdaad erg groot moeten worden, omwille van de laagweergave.
Daarom was ik ooit helemaal weg van de Martin Logan Airius.
Verder ben ik wel een beetje een laagfreak. Ik ben dol op contrabas bij jazz en 5 snarige basgitaar bij jazz-rock.
Onlangs hoorde ik een grandioze nieuwe tweeter van Scanspeak, die m.i. een electrostaat zeer dicht benaderde.
Wil
-
Willy de Woofer
- jantje-secuur
-
Willy de Woofer
-
Willy de Woofer
Dag Martijn,Montana schreef:Misschien is de 3 weg dipool van Jeroen_D iets voor jou?
Weet jij misschien hoe ik aan het testrapport zelf kan komen?
Bedankt.
Wat bedoel je precies met het testrapport?Willy de Woofer schreef:Dag Martijn,Montana schreef:Misschien is de 3 weg dipool van Jeroen_D iets voor jou?
Bedankt.
De elektuur special is dacht ik gewoon te koop.
De drivers die in het ontwerp worden toegepast zijn gemeten op prestaties. Die prestaties staan ook in bepaalde audiobladen voor de DIY. Peerless 315 sls woofers, Visaton AL130 en B&G Neo3 pdr tweeter.
De drivers zijn uitgekozen op o.a. hun zeer lage vervorming en relatief gunstige prijs. Daardoor zou je veel bang for the buck hebben.
Dit forum is al doodgegooid met informatie over de AL130 en de Neo3 pdr. Je zal de topics vast nog ergens kunnen vinden met de zoekfunctie.
- jantje-secuur
Ja het komt nu misschien wel bijtend over, maar ik vraag me anders af wat je zou willen weten. De ScanSpeak Vertigo vind ikzelf mooi klinken, maar iemand anders vind hem weer hopeloos. Of ik het systeem zelf zou maken? Dat niet, daar vind ik de prijs niet goedkoop genoeg voor cq. ik vind de tweeter daar niet lekker genoeg voor. Op sommige momenten vind ik de Limnis die er destijds naast stond mooier klinken, maar op andere momenten niet.Willy de Woofer schreef:Hartelijk bedankt voor het beantwoorden van de vraag.Interficior schreef:Ja.
Maar luisteren is zo persoonlijk dat het ook geen zin heeft om op die basis (andermans oren) een oordeel te vellen. Vandaar dat ik een hoop onzin achterwege kon laten en kon volstaan met "Ja".
Lang verhaal kort: ga zelf luisteren.
-
Willy de Woofer
In 10 lektuurwinkels heeft men nog nooit van het blad gehoord.Montana schreef:Wat bedoel je precies met het testrapport?Willy de Woofer schreef:Dag Martijn,Montana schreef:Misschien is de 3 weg dipool van Jeroen_D iets voor jou?
Bedankt.
De elektuur special is dacht ik gewoon te koop.
De drivers die in het ontwerp worden toegepast zijn gemeten op prestaties. Die prestaties staan ook in bepaalde audiobladen voor de DIY. Peerless 315 sls woofers, Visaton AL130 en B&G Neo3 pdr tweeter.
De drivers zijn uitgekozen op o.a. hun zeer lage vervorming en relatief gunstige prijs. Daardoor zou je veel bang for the buck hebben.
Dit forum is al doodgegooid met informatie over de AL130 en de Neo3 pdr. Je zal de topics vast nog ergens kunnen vinden met de zoekfunctie.
Als je een electrostaat zou willen bouwen heb ik nog wel wat materiaal liggen dat je zou kunnen interesseren.
http://www2.zelfbouwaudio.nl/forum/view ... 328#120328
-
Willy de Woofer
Bedankt,rho schreef:Als je een electrostaat zou willen bouwen heb ik nog wel wat materiaal liggen dat je zou kunnen interesseren.
Maar een elektrostaat wordt al gauw te groot.
Ik denk meer aan een 2- of drieweg systeem met topcomponenten. Maar welke?
Geeft niet.Willy de Woofer schreef:Bedankt,rho schreef:Als je een electrostaat zou willen bouwen heb ik nog wel wat materiaal liggen dat je zou kunnen interesseren.
Maar een elektrostaat wordt al gauw te groot.
Ik denk meer aan een 2- of drieweg systeem met topcomponenten. Maar welke?
Ik zag dat je wel van de electrostaten-sound houdt, dus gaf ik het even aan.
Beste Willy,
Als je zelf iets gaat samenstellen, dien je wel te beschikken over een meetsysteem om het filter te kunnen ontwikkelen (laten ontwikkelen bij de betere hobbyist of speaker-en-co kan ook).
Als je het open en transparante karakter van de door jou genoemde speakers wilt bewerkstelligen, zou ik de duurdere HiVi Research magnetostaat of de AMT's van Mundorf adviseren.
Het mid en laag dienen wel de snelheid van dit type hoogunits te kunnen volgen; je krijgt anders een incoherent systeem. Essentieel voor de mid (waarvoor ik het liefst een 17cm zou gebruiken ipv een 15cm; tot 2000 Hz) is in mijn ervaring de Rms waarde. Je kunt dan bij Audax erg goed slagen (zie www.proraum-vertrieb.de). Helaas maken ze de HM170C0 niet meer nieuw. En voor het laag zou mijn advies slechts dit zijn: gesloten laag!
Dan kun je denken aan bijvoorbeeld 1 of 2 stuks 21W8551 scanspeak.
Groet,
Ramon
PS ik ben een beetje biased, want mijn huidige project lijkt enigzins op het bovenstaande.
Als je zelf iets gaat samenstellen, dien je wel te beschikken over een meetsysteem om het filter te kunnen ontwikkelen (laten ontwikkelen bij de betere hobbyist of speaker-en-co kan ook).
Als je het open en transparante karakter van de door jou genoemde speakers wilt bewerkstelligen, zou ik de duurdere HiVi Research magnetostaat of de AMT's van Mundorf adviseren.
Het mid en laag dienen wel de snelheid van dit type hoogunits te kunnen volgen; je krijgt anders een incoherent systeem. Essentieel voor de mid (waarvoor ik het liefst een 17cm zou gebruiken ipv een 15cm; tot 2000 Hz) is in mijn ervaring de Rms waarde. Je kunt dan bij Audax erg goed slagen (zie www.proraum-vertrieb.de). Helaas maken ze de HM170C0 niet meer nieuw. En voor het laag zou mijn advies slechts dit zijn: gesloten laag!
Dan kun je denken aan bijvoorbeeld 1 of 2 stuks 21W8551 scanspeak.
Groet,
Ramon
PS ik ben een beetje biased, want mijn huidige project lijkt enigzins op het bovenstaande.
Dit kan ik alleen maar beamen.Ronkel schreef:Gezien de speakers die je mooi vindt klinken, zou ik voor de 3 weg dipool van Jeroen gaan, zoals al gesuggereerd. Ik heb de speaker niet gehoord, maar heb een soortgelijk systeem en het geluid van zo'n dipool is naar mijn mening alleen door elektrostaten te benaderen.
Voor dat geld denk ik niet dat er iets is wat ook maar in de buurt kan komen.Heb ze bij Jeroen mogen beluisteren en was erg onder de indruk.
(Ben daarna ook aan dipool begonnen
Succes.
-
Willy de Woofer
-
Willy de Woofer
Beste mensen,
Zou mijn kleine klasse A-versterker zwaar genoeg zijn om 90dB aan te kunnen sturen?
Verder heb ik een lovende test gevonden over een Emerald Physicis CS2.
Kent iemand deze dipool.
In Duitsland schijnt er een zelfbouw dipool te zijn die l.s. van € 20.000,00
moeiteloos verslaat.
Waarom hoor je dan zo weinig van dipolen?
Groeten,
Wil
Zou mijn kleine klasse A-versterker zwaar genoeg zijn om 90dB aan te kunnen sturen?
Verder heb ik een lovende test gevonden over een Emerald Physicis CS2.
Kent iemand deze dipool.
In Duitsland schijnt er een zelfbouw dipool te zijn die l.s. van € 20.000,00
moeiteloos verslaat.
Waarom hoor je dan zo weinig van dipolen?
Groeten,
Wil