Eerste Bouw: Leuke kleine Sub
Moderator: Beheerdersteam
Eerste Bouw: Leuke kleine Sub
Hallo Mensen,
Mijn voorstel topic:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=7178
Nu wil ik als eerste project een sub bouwen ter ondersteuning van mijn Kef IQ3. De sub is zowel voor HT als voor HiFi gebruik.
Restricties:
- Afmeting (LBH) 400 x 300 x 300mm
- plaatsing achter TV meubel of in bouw kast (zie room layout bijlage)
- Budget max 200 euro, driver + amp
- Redelijk gehoorige woning op 2de etage
Wensen:
- Mooi afgewerkte Sub (ligt aan mij zelf)
- Goed geluid voor Stereo en leuk voor suround
- ....
Wat raden jullie me aan om te maken?
Mijn voorstel topic:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=7178
Nu wil ik als eerste project een sub bouwen ter ondersteuning van mijn Kef IQ3. De sub is zowel voor HT als voor HiFi gebruik.
Restricties:
- Afmeting (LBH) 400 x 300 x 300mm
- plaatsing achter TV meubel of in bouw kast (zie room layout bijlage)
- Budget max 200 euro, driver + amp
- Redelijk gehoorige woning op 2de etage
Wensen:
- Mooi afgewerkte Sub (ligt aan mij zelf)
- Goed geluid voor Stereo en leuk voor suround
- ....
Wat raden jullie me aan om te maken?
- allintojazz
- Berichten: 133
- Lid geworden op: do 28 apr 2005, 22:02
- Locatie: sliedrecht
Wederom welkom!!
ik zit met zo'n beetje dezelfde situatie thuis en ik begin binnenkort ook aan de bouw van een nieuwe sub.
Wellicht is deze: http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... sub178.htm
het overwegen waard, ik heb de onderdelen inmiddels thuis en het beloofd weer een leuk en interessant project te worden !!
Maar er zijn natuurlijk tal van ontwerpen/ideeen die misschien ook wel interessant zijn.
ik zit met zo'n beetje dezelfde situatie thuis en ik begin binnenkort ook aan de bouw van een nieuwe sub.
Wellicht is deze: http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... sub178.htm
het overwegen waard, ik heb de onderdelen inmiddels thuis en het beloofd weer een leuk en interessant project te worden !!
Maar er zijn natuurlijk tal van ontwerpen/ideeen die misschien ook wel interessant zijn.
Misschien kan je hier op afdingen!
http://link.marktplaats.nl/185652126
Dan nog een plate amp met regelbare boost en je hebt voor weinig een erg goede sub.
Deze woofer is op papier heel erg goed. Het nadeel is dat je dan misschien iets groter en een fractie duurder uit bent.
http://link.marktplaats.nl/185652126
Dan nog een plate amp met regelbare boost en je hebt voor weinig een erg goede sub.
Deze woofer is op papier heel erg goed. Het nadeel is dat je dan misschien iets groter en een fractie duurder uit bent.
http://www.clofis.nl/nl/proton/proton_overig.htm
Ik heb goede ervaring met deze subwoofermodule, en is nu ook zeer goed betaalbaar....
Ik heb goede ervaring met deze subwoofermodule, en is nu ook zeer goed betaalbaar....
of viewtopic.php?t=6928
[Edit]
oeps, had er even overheengelezen dat deze woofer al aangeraden werd...
op lautsprechershop is ook altijd wat leuks te vinden voor elk budget. Je hebt dan alleen t nadeel dat je niet van te voren weet hoe goed het klinkt
[/Edit]
en deze http://www.goedkoop.com/contents/nl/d149.html
Nu weet ik wel dat het bijna schandalig is om zo'n mooie woofer te combineren met zo'n versterkertje, maar deze is voor deze prijs niet te verslaan. En dan is upgraden altijd nog mogelijk.
[Edit]
oeps, had er even overheengelezen dat deze woofer al aangeraden werd...
op lautsprechershop is ook altijd wat leuks te vinden voor elk budget. Je hebt dan alleen t nadeel dat je niet van te voren weet hoe goed het klinkt
[/Edit]
en deze http://www.goedkoop.com/contents/nl/d149.html
Nu weet ik wel dat het bijna schandalig is om zo'n mooie woofer te combineren met zo'n versterkertje, maar deze is voor deze prijs niet te verslaan. En dan is upgraden altijd nog mogelijk.
Als ik de Peerless XXLS-308-8 zoals aangeboden ga gebruiken in combinatie met de XXL AM- 5080 Aktieve Subwoofermodule. Zal dit dan gaan werken?
Wat van kast type moet ik dan gaan maken om de kast maar nog eenigsinds binnen de perken te houden?
Dit zijn de parameters van de driver. Ga zelf voor het eerst hier mee spelen. Kijken waar ik op uit kom!
Bedankt vast,
Thom
Resonance Frequency fs 21.5 (Hz)
Mechanical Q factor Qms 9.68
Electrical Q factor Qes 0.47
Total Q factor Qts 0.45
Force factor Bl 13.1 (Tm)
Mechanical resistance Rms 1.41 (Kg/s)
Moving mass Mms 101.4 (g)
Suspens. compliance Cms 0.54 (mm/N)
Effective cone diam. D 24.4 (cm)
Effective piston area Sd 466 (cm²)
Equivalent volume Vas 162.5 (ltrs)
SPL 2.83V/1m at fmin 88.0 (dB)
Wat van kast type moet ik dan gaan maken om de kast maar nog eenigsinds binnen de perken te houden?
Dit zijn de parameters van de driver. Ga zelf voor het eerst hier mee spelen. Kijken waar ik op uit kom!
Bedankt vast,
Thom
Resonance Frequency fs 21.5 (Hz)
Mechanical Q factor Qms 9.68
Electrical Q factor Qes 0.47
Total Q factor Qts 0.45
Force factor Bl 13.1 (Tm)
Mechanical resistance Rms 1.41 (Kg/s)
Moving mass Mms 101.4 (g)
Suspens. compliance Cms 0.54 (mm/N)
Effective cone diam. D 24.4 (cm)
Effective piston area Sd 466 (cm²)
Equivalent volume Vas 162.5 (ltrs)
SPL 2.83V/1m at fmin 88.0 (dB)
Je komt op 110 liter uit omdat je geen correctie voor de laagste frequenties hebt in de berekening. Als je een boost van 6dB o.i.d. rond de 25Hz hebt kan je toe met een veel kleinere behuizing van bijv. 30 Liter. Zoek maar eens rond op internet of dit forum. Er zijn er zat die zulke relatief kleine subwoofers bouwen met die XXLS.TH0M schreef:Hmm,
Als ik deze gegevens ivoer bij ISD online en dan optimum bereken, kom ik op ~110 liter uit. Dat is wel erg veel...
Doe ik wat verkeerd of moet ik een andere driver hebben?
Ik heb voor een vriend een 40 of 45 liter kastje gemaakt met een XXLS 12 erin. Met een boost in het laag bij 25 Hz is hier echt heerlijk geluid uit te krijgen. Hij heeft hier een tijd in staan spelen en ik vond het moeilijk om 'm weer aan die vriend te geven. En met een leuk vermogen kan deze sub best wat in beweging zetten!
