Ik heb dit filter al verbeterd, resp. aangepast op de volgende punten:
1. In de midden sectie zijn de 100 uF en de 68 uF elko's vervangen door MKP versies (Audyn), de 2x 1 uF serie elko's zijn vervangen door 1x 0,47 uF MKP (Audyn),
2. In de midden sectie is de 2,2 Ohm MOX (10 W) vervangen door 2x 4,7 Ohm MOX (10 W) parallel omdat die enkelvoudige weerstand al 2x is doorgebrand,
3. In de hoogsectie is de 3,3 uF MKP vervangen door een tinfolie versie.
4. Verder heb ik bij alle seriecondensatoren een bypass condensator van 10 nF parallel geplaatst.
Dit heeft al een forse geluidsverbetering opgeleverd.
Nu heb ik voor de seriespoelen (0,33 en 0,82 mH) in de middensectie Jantzen WAX spoelen aangeschaft. Die blijken echter een relatief lage weerstand te hebben: de Visaton 0,33 mH heeft 0,6 Ohm en die van Jantzen 0,19 Ohm, de Visaton 0,82 mH 1,1 Ohm en die van Jantzen 0,32 Ohm.
Mijn vraag is nu: kan ik deze spoelen ongestraft verwisselen? Zo niet, welke aanpassingen zijn dan in het filter nodig? Wie geeft er goede raad?
Cees
Ter illustratie geef ik hier het schema van het originele filter:
Filter Visaton Vox 253 MTI upgraden
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Re: Filter Visaton Vox 253 MTI upgraden
nee, de mids gaan dan harder spelen waardoor de hele afstemming van de speaker niet meer klopt. 2 weerstandje erbij om t weer kloppend te krijgen?Falcon schreef:Nu heb ik voor de seriespoelen (0,33 en 0,82 mH) in de middensectie Jantzen WAX spoelen aangeschaft. Die blijken echter een relatief lage weerstand te hebben: de Visaton 0,33 mH heeft 0,6 Ohm en die van Jantzen 0,19 Ohm, de Visaton 0,82 mH 1,1 Ohm en die van Jantzen 0,32 Ohm.
Mijn vraag is nu: kan ik deze spoelen ongestraft verwisselen?