Tweeweg filter ontwerpen

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Vuurkat

Tweeweg filter ontwerpen

Bericht door Vuurkat »

Hallo,

Ik ben van plan om een setje speakers te gaan maken met een Visaton W130S-4 en een Visaton G20SC. Ik heb wat zitten spelen met Boxsim en ik krijg nu dit. Kan dit zo en hoe kan ik dit verbeteren?

Mvg

Edit: de weerstand van de grote spoel klopt niet precies.
Bijlagen
filter.JPG
W130S-4 met G20SC.JPG
Walt

Bericht door Walt »

Hallo,

Op het hoog zie ik voor de condensator een weerstand, heb je deze express hier geplaatst? Ik denk dat je het rendement ook goed kan krijgen door wat te doen met de 2 weerstanden van de L-pad voor het hoog.

Verder lijkt me dit een prima opzet. Wellicht zou je ervoor kunnen kiezen om het hoog nog iets te dempen, je hebt nu een volledig vlakke respons tot 20kHz, vaak klinkt het iets beter als het hoog wat afvalt.

Heb je verder de kastafmetingen en de positie van de drivers op de baffle correct aangeven in Boxsim? Dit heeft ook invloed op de responsie.

Groeten Walter
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

Walt schreef:
Ik denk dat je het rendement ook goed kan krijgen door wat te doen met de 2 weerstanden van de L-pad voor het hoog.
Inderdaad. Dit zorgt ook voor een betere demping van de resonantie van de tweeter. Dit zie je door de bult in de weergave van de tweeter (blauwe lijn bij ongeveer 2500Hz.
Met http://lautsprechershop.de/tools/index_ ... ler_en.htm kun je berekenen wat de weerstanden moeten zijn.

Misschien ook de wisselfrequentie iets omlaag brengen. De woofer breekt bij zo'n 5000Hz al op.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Bedankt voor de reacties :D

Van filters ontwerpen weet ik niet zoveel (daarom zit die weerstand voor de condensator), ik heb het filter van de Visaton Aria wat aangepast.
De kastafmetingen enz. heb ik globaal ingevuld, de precieze afmetingen weet ik nog niet.

Edit: ik zie dat ik de de woofer in een verkeerde behuizing heb gesimuleerd.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”