Pioneer TS-C171RPS Auto luidspreker, kastbouw, filter, tips
Moderator: Beheerdersteam
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Pioneer TS-C171RPS Auto luidspreker, kastbouw, filter, tips
Hallo, iedereen.
Dit is mijn eerste post op dit forum, en ik wou wat advies, of tips inwinnen voor een projectje waar ik aan begonnen ben.
Een tijd geleden heb ik mij de goedkoopste Pioneer auto luidprekers aangeschaft en er simpel een bass reflex kast bijgebouwt.
Tot mijn verbasing was de geluidskwaliteit zeer goed voor die 30 euro investering.
Daarom heb ik mij de Pioneer TS-C171PRS ( 292 euro) auto luidsprekers besteld, en ik las al over deze luidspreker dat hij zeer goed moet zijn.
Dus mijn vermoeden is bevestigt.
Voordat ik aan de bouw begin wou ik graag wat info inwinnen over de kastbouw en het filter.
Ik heb de link bezocht over het programma wat kastvolumes en de lengte en doorsnede van de bassreflex pijp berekent, maar ik heb te weinig info over de luidspreker en te weinig kennis van de technische termen om er direct wat mee te kunnen.
Ik heb wel wat kennis over kastbouw en ik wou het op deze manier oplossen.
Gewoon een langere kast bouwen als nodig, en met een bewegende bovenkant ( netzo als een zuiger in een motor of stoommachine) de eind lengte van de kast bepalen.
De bass reflexpijp zal 2/3 lang zijn als de diepte van de kast (een keer gehoort als regel).
Graag zou ik willen weten of iemand op een andere manier mij aan kastmaten kan helpen.
Verder weet ik dat ik de boel goed moet dempen in de kast, om hem geluidsdood te krijgen, dikke stevige isolatie materiaal met daarop weer glaswol of noppenschuim.
Goede bekabeling is een must, Van Den Hull bekabeling is voor mij de zekere weg voor goede kabels.
Verder wil ik er een zwaarre kast van maken met 22mm MDF plaat, en eventueel nog een betonnen bovenplaat.
Spikes er onder natuurlijk, en dat moet dan het eindresultaat zijn.
Wie heeft tips, adviesen en antwoorden om mijn project tot een sucsesvoller einde te leiden.
Hartelijk dank alvast.
Albert.
Dit is mijn eerste post op dit forum, en ik wou wat advies, of tips inwinnen voor een projectje waar ik aan begonnen ben.
Een tijd geleden heb ik mij de goedkoopste Pioneer auto luidprekers aangeschaft en er simpel een bass reflex kast bijgebouwt.
Tot mijn verbasing was de geluidskwaliteit zeer goed voor die 30 euro investering.
Daarom heb ik mij de Pioneer TS-C171PRS ( 292 euro) auto luidsprekers besteld, en ik las al over deze luidspreker dat hij zeer goed moet zijn.
Dus mijn vermoeden is bevestigt.
Voordat ik aan de bouw begin wou ik graag wat info inwinnen over de kastbouw en het filter.
Ik heb de link bezocht over het programma wat kastvolumes en de lengte en doorsnede van de bassreflex pijp berekent, maar ik heb te weinig info over de luidspreker en te weinig kennis van de technische termen om er direct wat mee te kunnen.
Ik heb wel wat kennis over kastbouw en ik wou het op deze manier oplossen.
Gewoon een langere kast bouwen als nodig, en met een bewegende bovenkant ( netzo als een zuiger in een motor of stoommachine) de eind lengte van de kast bepalen.
De bass reflexpijp zal 2/3 lang zijn als de diepte van de kast (een keer gehoort als regel).
Graag zou ik willen weten of iemand op een andere manier mij aan kastmaten kan helpen.
Verder weet ik dat ik de boel goed moet dempen in de kast, om hem geluidsdood te krijgen, dikke stevige isolatie materiaal met daarop weer glaswol of noppenschuim.
Goede bekabeling is een must, Van Den Hull bekabeling is voor mij de zekere weg voor goede kabels.
Verder wil ik er een zwaarre kast van maken met 22mm MDF plaat, en eventueel nog een betonnen bovenplaat.
Spikes er onder natuurlijk, en dat moet dan het eindresultaat zijn.
Wie heeft tips, adviesen en antwoorden om mijn project tot een sucsesvoller einde te leiden.
Hartelijk dank alvast.
Albert.
Laatst gewijzigd door Theduboracle op za 23 aug 2008, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Hij is in bestelling, dus ik heb hem nog niet.SARK schreef:Even een snelle zoekactie op het www gedaan maar er is (behalve de afmetingen en max power-blabla) niets te vinden wat TSP betreft, staat er misschien info op de doos/verpakking
Ik heb pioneer al benaderd, maar zij weten het kast volume niet omdat het voor inbouw in een auto gaat.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Hey ik heb een tijdje geleden hetzelfde gedacht en gedaan maar dan met een Boston compo set. Speelt ondertussen nog steeds naar genoegen in de slaapkamer
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... highlight=
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... highlight=
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Hartstikke bedank, maar het moet een kast zijn van 47 liter ?, is dat niet echt wat veel.
Mijn Tannoy bass reflex kast was is in verhouding veel kleiner.
Een 22 cm luidspreker met een kast volume van ongeveer 18 liter.
En die ik nu heb is ook kleiner in verhouding ( KEF Q9 )
Mijn Tannoy bass reflex kast was is in verhouding veel kleiner.
Een 22 cm luidspreker met een kast volume van ongeveer 18 liter.
En die ik nu heb is ook kleiner in verhouding ( KEF Q9 )
Laatst gewijzigd door Theduboracle op zo 24 aug 2008, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Vast wel, maar ik heb de kast door WinISD laten berekenen. Je kunt zelf met WinISD (er is ook een on-line versie) gaan "spelen", maar het is zeker handig om (zoals fluppie007 al aangaf) de unit(s) te laten opmeten zodat je zeker bent van de TSPTheduboracle schreef:Hartstikke bedank, maar het moet een kast zijn van 47 liter ?, is dat niet echt wat veel.
Je kan niet klakkeloos vertrouwen op Winisd. Het kan ook best zijn dat hij een keer zegt dat je 80 liter nodig hebt voor een kleine 5"basmid unit.
Met zo een hoge Fs moet je er ook niet veel laag uit willen halen. Ik denk dat je hem maar gewoon in een kleine gesloten kast moet doen. (Als ze voor in de deur ontworpen zijn)
Het zou trouwens best kunnen zijn dat ze voor de hoedenplank ontworpen zijn en dan heb je inderdaad een gigantische kast nodig om er wat laag uit te krijgen.
Met zo een hoge Fs moet je er ook niet veel laag uit willen halen. Ik denk dat je hem maar gewoon in een kleine gesloten kast moet doen. (Als ze voor in de deur ontworpen zijn)
Het zou trouwens best kunnen zijn dat ze voor de hoedenplank ontworpen zijn en dan heb je inderdaad een gigantische kast nodig om er wat laag uit te krijgen.
Deze speakers zijn ontworpen voor in de deur te spelen. In de demo auto van Pioneer zitten er zo 3 per deur. 2 in serie en dan die 2 in parallel met de andere. Kom je op 2 ohm ( belasting die de meeste goede caraudio versterkers aankunnen ). Ikzelf zou ze niet thuis inzetten ? Maar misschien dat je er goedkoop aan kon komen ? Overigens retailen deze jongens wel aan 449 euro.Montana schreef:Je kan niet klakkeloos vertrouwen op Winisd. Het kan ook best zijn dat hij een keer zegt dat je 80 liter nodig hebt voor een kleine 5"basmid unit.
Met zo een hoge Fs moet je er ook niet veel laag uit willen halen. Ik denk dat je hem maar gewoon in een kleine gesloten kast moet doen. (Als ze voor in de deur ontworpen zijn)
Het zou trouwens best kunnen zijn dat ze voor de hoedenplank ontworpen zijn en dan heb je inderdaad een gigantische kast nodig om er wat laag uit te krijgen.
Het lijkt mij ook niet de meest geschikte driver voor een nette fullrange twee weg voor in de slaapkamer. In de auto heb je met omstandigheden te maken die ervoor zorgen dat je boost hebt in het laag. Het kan natuurlijk altijd goed uitvallen in de praktijk!
Theduboracle: Wat je in de openingspost zegt over kastdiepte en br groote slaat nergens op.
Theduboracle: Wat je in de openingspost zegt over kastdiepte en br groote slaat nergens op.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Ik zal eens kijken wat ik ermee kan.
Ik hoop dat de gegevens van Zandor kloppen.
Misschien dat pioneer zelf de gegevens kan bevestigen.
De speaker doorsnede is 17 cm, dus het kast volume moet ongeveer 14 liter of iets dergelijks zijn.
Ik heb het kastvolume van die goedkooppe pioneer luidsprekers bepaalt door een langere kast te bouwen met een verplaatsbare bovenkant, waardoor ik het volume kon verkleinen en vergrootten.
Ik heb ontdekt dat er twee pieken zitten in de resonantie van de kast.
Bij de eerste tune ( 40HZ resonantie) zo te zeggen kreeg ik een normaal kast volume, en de tweede resonantie piek bij een 15 centimeter hogere kast.
Ik heb de kast toch 15 cm hoger gemaakt omdat die luidspreker weinig laag weergeeft, en omdat hij nu nog meer laagere tonen weergeeft, 20 HZ ofzo.
Misschien dat die 47 liter op die manier zou kunnen kloppen.
Maar ja, ik moet wel alles zeker weten voordat ik begin te zagen en te lijmen.
Ik hoop dat de gegevens van Zandor kloppen.
Misschien dat pioneer zelf de gegevens kan bevestigen.
De speaker doorsnede is 17 cm, dus het kast volume moet ongeveer 14 liter of iets dergelijks zijn.
Ik heb het kastvolume van die goedkooppe pioneer luidsprekers bepaalt door een langere kast te bouwen met een verplaatsbare bovenkant, waardoor ik het volume kon verkleinen en vergrootten.
Ik heb ontdekt dat er twee pieken zitten in de resonantie van de kast.
Bij de eerste tune ( 40HZ resonantie) zo te zeggen kreeg ik een normaal kast volume, en de tweede resonantie piek bij een 15 centimeter hogere kast.
Ik heb de kast toch 15 cm hoger gemaakt omdat die luidspreker weinig laag weergeeft, en omdat hij nu nog meer laagere tonen weergeeft, 20 HZ ofzo.
Misschien dat die 47 liter op die manier zou kunnen kloppen.
Maar ja, ik moet wel alles zeker weten voordat ik begin te zagen en te lijmen.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Tja, al mijn gekochte luidsprekers hadden de bass reflex pijp lengte op 2/3 van de diepte van de kast.Montana schreef:Het lijkt mij ook niet de meest geschikte driver voor een nette fullrange twee weg voor in de slaapkamer. In de auto heb je met omstandigheden te maken die ervoor zorgen dat je boost hebt in het laag. Het kan natuurlijk altijd goed uitvallen in de praktijk!
Theduboracle: Wat je in de openingspost zegt over kastdiepte en br groote slaat nergens op.
Dus een kast van 30cm diep en de reflex pijp van 20 cm.
Ik heb ergens gelezen dat 2/3 een standaard lengte is.
Maar begrijp me goed, alles is mogelijk als ik het zo allemaal bekijk, kwestie van tunen.
Ik heb trouwens vol vertrouwen in deze luidspreker, het is niet gangbaar inderdaad, maar hij schijnt echt goed te zijn.
Die goedkooppe pioneer luidsprekers van 30 euro klinken in verhouden zeer goed.
Ik heb ze aangesloten op een goedkooppe Denon versterker en het filter verbeterd, maar de geluidskwalieit is uitermaatte goed voor 30 euro, als ik dit vergelijk met mijn Cyrus PSX versterker en met KEF Q9 luidsprekers.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Ik heb even op de on-line calculator gekeken maar ik kom er niet helemaal uit.
Het lukt mij niet om de BR pijp maat te krijgen.
( wel nog even nog naar de winkel voor pvc buis en de maat ervan natuurlijk )
Als ik het goed doe kom ik op een kastvolume van zelfs 56.7 liter.
Als dit nog goed komt ? moet toch echt een kastje worden van 25 bij 25 bij 40 of iets dergelijks, en niet een gigant van 56 liter
Het lukt mij niet om de BR pijp maat te krijgen.
( wel nog even nog naar de winkel voor pvc buis en de maat ervan natuurlijk )
Als ik het goed doe kom ik op een kastvolume van zelfs 56.7 liter.
Als dit nog goed komt ? moet toch echt een kastje worden van 25 bij 25 bij 40 of iets dergelijks, en niet een gigant van 56 liter
Uhm 20hz uit zon klein speakertjeTheduboracle schreef:... Ik heb het kastvolume van die goedkooppe pioneer luidsprekers ...
hij nu nog meer laagere tonen weergeeft, 20 HZ ofzo...
Kunnen maken wel ja, maar of het ook nog goed gaat klinken ? Sommige luidsprekers zijn echt niet geschikt om in een BR / TL / ... te gooien.Theduboracle schreef:... Voor elke luidspreker kun je een bass reflex maken...
Als je graag verder wilt met deze driver, kap dan alles op 80hz af, 2e orde en hang er een leuk subje onder. Zo hou je nog wat dynamiek over. Wil je fullrange gaan spelen dan gaat je midbas serieus liggen wapperen. Het beste kan je hem in een gesloten behuizing gooien. Gaat vele beter klinken en echte bassen laat je aan een grotere driver over die hiervoor geschikt is.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Tja. geloof het of niet, er komt veel ultra laag uit.( heb niks gemeten)
Ik heb er wel veel bas in moetten draaien moet ik wel bij zeggen, dus je hebt gelijk. ( zie foto )
Hier komt weer de vraag omhoog voor een drie weg systeem, omdat de bass het midden zou vervormen door trilling.
Er zijn gewoon heelle goede twee-weg systeemen, dus het hoeft niet persee op te gaan die theorie denk ik.
Ik val voornamelijk dan ook over het filter voor de middentoner, je kunt beter zo min mogelijk filter componenten hebben, en dat betekend weer een condensator er tussen als je het afkapt op 80HZ.
Oplossing zou zijn natuurlijk van die heelle duurre condensatoren, maar de prijs moet dan wel weer tegen de prijs van de luidspreker opwegen.
Misschien dat ik het wel doe, als de geluidskwaliteit zeer goed wordt.
Je hebt dan wel weer het gedoe dat de bass niet te zacht in volume moet uitpakken, hij mag wel harder maar niet zachter klinken, dan kun je er later altijd nog een weerstand tussen gooien.
Ik heb er wel veel bas in moetten draaien moet ik wel bij zeggen, dus je hebt gelijk. ( zie foto )
Hier komt weer de vraag omhoog voor een drie weg systeem, omdat de bass het midden zou vervormen door trilling.
Er zijn gewoon heelle goede twee-weg systeemen, dus het hoeft niet persee op te gaan die theorie denk ik.
Ik val voornamelijk dan ook over het filter voor de middentoner, je kunt beter zo min mogelijk filter componenten hebben, en dat betekend weer een condensator er tussen als je het afkapt op 80HZ.
Oplossing zou zijn natuurlijk van die heelle duurre condensatoren, maar de prijs moet dan wel weer tegen de prijs van de luidspreker opwegen.
Misschien dat ik het wel doe, als de geluidskwaliteit zeer goed wordt.
Je hebt dan wel weer het gedoe dat de bass niet te zacht in volume moet uitpakken, hij mag wel harder maar niet zachter klinken, dan kun je er later altijd nog een weerstand tussen gooien.
Op een zeer simpele manier uitgelegd is dat zo ongeveer de reden ja...Theduboracle schreef:Hier komt weer de vraag omhoog voor een drie weg systeem, omdat de bass het midden zou vervormen door trilling.
Er zijn inderdaad 2-weg systemen die daar erg weinig last van hebben. Maar zelfs die systemen profiteren soms van het toevoegen van een subwoofer en een ontlasten van de laag-mid.Theduboracle schreef:Er zijn gewoon heelle goede twee-weg systeemen, dus het hoeft niet persee op te gaan die theorie denk ik.
Je kan beter voldoende filtercomponenten hebben dan te weinig.Theduboracle schreef:Ik val voornamelijk dan ook over het filter voor de middentoner, je kunt beter zo min mogelijk filter componenten hebben, en dat betekend weer een condensator er tussen als je het afkapt op 80HZ.
Een speaker die die extra lage tonen niet mooi kan weergeven speelt meestal beter als je er een een high-pas voor zet. Die haalt de tonen die niet netjes doorkomen weg en verslechtert het geluid zo weinig dat je het niet of nauwelijks opmerkt. In totaal zal je speaker dus met minder vervorming spelen.
Een hele dure condensator is vooral ....heel duur.... De prijs geeft geen enkele garantie over de geluidskwaliteit.Theduboracle schreef:Oplossing zou zijn natuurlijk van die heelle duurre condensatoren, maar de prijs moet dan wel weer tegen de prijs van de luidspreker opwegen.
Je kan beter een te zachte laag-midden hebben dan een te zachte tweeter. Een tweeter kan je dempen met een weerstand of L-pad, maar een mid of laag-mid (best) niet.Theduboracle schreef:Misschien dat ik het wel doe, als de geluidskwaliteit zeer goed wordt.
Je hebt dan wel weer het gedoe dat de bass niet te zacht in volume moet uitpakken, hij mag wel harder maar niet zachter klinken, dan kun je er later altijd nog een weerstand tussen gooien.
Ik heb zwaar de indruk dat je tot nu toe je kennis ivm met luidspreker in de car-audio wereld hebt gehaald. Ik heb daar ook jaren in gezeten en kan daar maar 1 ding over zeggen. 90% van die mensen DENKEN dat ze iets van speakers kennen maar kennen vooral de fabeltjes die in het wereldje nog steeds hardnekkig blijven ronddwalen. (en ja dan heb ik het ook over de gerenomeerde SQ-deelnemers en EMMA/IASCA competitors)
Ik zou je kunnen aanraden om zowat alle kennis die je tot nu toe bezit over het bouwen van luidsprekers te wissen en o.a. hier op het forum naar de specialisten te luisteren. Er zijn wel meer DIY fora waar je veel kennis kan opdoen hoor, maar naar mijn ervaring is dat zeker niet op de meeste car-audio sites.
Persoonlijk zou ik ook nooit een car-audio setje gebruiken in huis. De omstandigheden in een auto zijn zo verschillende van een huiskamer dat de resultaten wel eens erg kunnen tegenvallen, terwijl diezelfde speakers het in een wagen best wel goed blijken te doen.
Die car-audio speakers zijn ook niet ontworpen om erg veel laag weer te geven en zijn meestal gemaakt om in een gesloten kast of open baffle te spelen. Een BR is meestal niet hun geliefkoosde behuizing. (je ziet dat al aan de vorm die de simulatie-curve vertoont in het laag)
Ahja...die VdH kabel.... dat het fabeltje dat duur koper beter klinkt dan minder duur koper, bestaat dat nog steeds? Echt, daar kan mijn verstand in het jaar 2008 niet meer bij...
p.s. Als dit alles een beetje bot klinkt: niet persoonlijk opnemen. Blijkbaar klink ik tegenwoordig soms wat bot, maar dat is niet slecht bedoeld hoor.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Zeer goed gezien, misschien kun je mij vertellen waar je die foto weg hebt.SARK schreef:Leuk die Viper
Is er misschien een modelbouwmerk die ik gemist heb die de viper kan leveren ?
Deze was van Revell.
Jammer dat de vleugels verkeert om zitten, heb het plaatje volgens mij al een keer gezien denk ik op het web.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Je klinkt wel zeer retoriek om het zo te zeggen.rho schreef:Ik zou je kunnen aanraden om zowat alle kennis die je tot nu toe bezit over het bouwen van luidsprekers te wissen en o.a. hier op het forum naar de specialisten te luisteren.
p.s. Als dit alles een beetje bot klinkt: niet persoonlijk opnemen. Blijkbaar klink ik tegenwoordig soms wat bot, maar dat is niet slecht bedoeld hoor.
Al mijn kennis wissen, terwijl ikzelf dan (ik dus) ook zeer eigenwijs en bot kan klinken.
Het gaat toch om het appartje beestje wat "leiding geven" heet.
Ha ha, snap het, of niet natuurlijk, als het maar geen wrijving wordt, ha ha.
Maar ja.
Ik probeer hier mijn kennis te verruimmen om het zo te zeggen.
Wat ik nog niet wist, is mooi meegenomen, maar de feiten die ik weet over luidsprekerbouw zullen nooit verdwijnen natuurlijk.
Al helemaal niet mijn electro achtergrond die mij de formules heeft geleerd voor het bereken van waardes van spoellen ed.
Je zegt dat meer scheidingsfilter onderdelen beter zouden zijn, en dat is ook zo zoals je het bedoelt ( interne vervorming in de conus door extra trilling van niet nodige frequenties )
Aan de andere kant is dit ook weer niet waar.
Je komt in de werkelijkheid niet om een scheidings filter heen, en dat is een handicap !
Het betekent dat je obstakels in de keten zet, die de direct sound tegenhouden.
De direct sound is mijn filosofie en betekent, geen banane stekkers, maar solderen die hap.
Geen ijzeren pennen waar stroom doorgaat in aansluit materiaal, maar solderen.
Ook goed aansluit materiaal versterker ed.
Nooit een printplaat gebruikken voor scheidingsfilters met extra aansluit pennetjes en schroefjes, maar solderen die hap.
Al nooit van die kabel schoentjes ed.
Ook in de versterker moet alles direct aangesloten zijn, geen lange omwegen met draden in de versterker op de in of output.
Ik ga er wel van uit dat het moet gaan om kwaliteit luidsprekers en versterkers, want het verschil gaat niet werken met slechte versterkers, zoals alle, Sony, Philips, grundig ed versterkers.
Wat je zegt over koperdraad moet ik toch echt bevechten.
Als eerste is er niet een enkele koperdraad die beter klinkt dan Van Der Hull kabel !
Allemaal rommel, of iemand moet anders willen beweren hier.
De enige koperdraad die echt goed klonk bij mij is het massieve koperdraad van Cyrus, als het nog te krijgen is ?
Deze kabel had ik op de tweeter, en klonk beter dan Van Der Hull. ( die geelle )
Ik denk dat het er in zit dat het massief is !
Een dikke koper draad met heel veel dunne losse koper draadjes klinkt slechter dan een draad met minder dikkere draadjes.
De stroom verwaaierd letterlijk in de draad als het de draad weer uit komt wat je duidelijk kan horen in een minder transparand geluid.
Van Der Hull kabels hebben dus ook inderdaad wat dikkere draadjes en zijn verzilverd.
Als alle koper gelijk zou zijn zoals je zegt dan zou 2.5mm 220Volt draad ook netzo moetten klinken op een tweeter, maar dat zal zeker niet zo zijn !
Er zijn zoveel verschillende merken normaal koper luidspreker kabel, maar de opbouw van de kabel is het belangerijkste voor de uiteindelijke klank, terwijl alle fabiekanten toch hetzelfde koper gebruikken.
Zelfs de isolatie speelt nog een rol in de klank, en dit effect wordt alleen nog maar versterkt in line-in aansluit kabels. (hoe je het moet noemen)
Ergens begint het fabeltjes rijk zoals je zegt, maar ik ga geen luidspreker kabel kopen van 1000 of meer euro per meter, welke luidsprekers daar bij moetten horen als de boel in verhouding moet staan.
Waar begint de keten in HI-FI opstelling ?
Hoe ver de luidsprkers al uit elkaar moetten staan zou ik zeggen.
Als dat 6 meter is, en met BI-WIRE 3 keer dan is de prijs met 3,8mm Van Der Hull kabel al zeker 520 euro of meer.
Als een versterker dan netzo duur moet kosten gaat er bij mij niet in.
