Bij mij 300 meter vandaan staat bovendien een commercieel FM station wat een flinke veldsterkte neerzet. Met een oscilloscoop meet ik dit FM station (100mV @ 107 MHz) common mode op mijn luidsprekerkabels.
Sterke RF velden beinvloeden de kwaliteit van een audioketen. Dit kan zich op verschillende manieren goed waarneembaar uiten:
- brom, ruis, vervorming
- klikken
- demodulatie in de audio versterker wat kan leiden tot kortegolf ontvangst
- terugmenging van meerdere RF signalen naar het hoorbare gebied
Minder goed waarneembaar is:
- enigzins scheeftrekken van de versterker DC instellingen als gevolg van RF demodulatie
- slechtere signaal/ruis verhouding
- verslechterd dynamisch bereik
- je hoort dat er iets niet goed is maar je weet niet wat
Bij versterkers die je in een winkel koopt worden eisen gesteld aan immuniteit en emissie (CE/FCC). Maatregelen zijn dan getroffen om door de EMC testen heen te komen. De vraag is in hoeverre dit is gebeurd bij zelfbouw versterkers. Dit gaat namelijk niet vanzelf goed.
Ik heb de mogenlijkheid om mijn zelfbouw versterkers te testen volgens de geldende EMC normen (immuniteit, emissie voor zowel conductive als radiation maar ook ESD)
Er zijn soms nogal wat maatregelen nodig om door deze testen heen te komen.
Zie de plaatjes van mijn Amp10-basic op: http://home.wanadoo.nl/jjleijssen/Audio/Doc1.htm
In de volgende zaken geloof ik niet als we het hebben over meer dan 100dB signaal/stoor verhouding (voor zover dit waarneembaar is
- houten versterkerkasten
- afwezig zijn van common mode filters in de kabels
- afwezig zijn van een netfilter
- schakelende voedingen
Graag reactie