Opknappen magnat boxen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Wim9
Berichten: 9
Lid geworden op: di 12 aug 2008, 17:40
Locatie: Eindhoven

Opknappen magnat boxen

Bericht door Wim9 »

Ik heb laatst een setje Magnat boxen gekocht. Type Projekt Serie 4 volgens mij.
Ik zou het geluid wat willen verbeteren. Hoog zou detailleerde mogen worden en de bas zou minder aanwezig mogen zijn.

Op een foto hieronder kun je de vloerstaanders zien.
De gebruikte units zijn voor het midden en laag Magnat W165 CP870GP en voor het hoog kan ik op de speaker alleen de kode J7 vinden. Verder geen aanduidingen. Heb een foto toegevoegd van de unit hoog.
Het filter is voor mij ook niet geheel duidelijk. Zie bijgevoegde foto.

Ik zelf zou de bekabeling en/of het filter willen verbeteren.
Graag advies wat ik het beste als eerst zou kunnen doen.

Alvast bedankt.
Bijlagen
P1120357a.jpg
P1120411a.jpg
P1120416a.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Wat is er onduidelijk aan het filter? Ik tel slechts 4 componenten. 1x Spoel met kern, 1x luchtspoel, weerstand en condensator.

Om te beginnen zou je de condensator kunnen vervangen voor een MKP type.

Groeten Walter
Wim9
Berichten: 9
Lid geworden op: di 12 aug 2008, 17:40
Locatie: Eindhoven

Bericht door Wim9 »

Het filter ziet er eenvoudig uit. Vind ik ook, maar is dat door andere of beter komponenten te vervangen? Of is dit juist goed zo'n eenvoudig filter.

Op de huidige condensator staat: Tesla, TF202, 4u7, 50V.
Is bij de keuze van de MKP condensator alleen de 4u7 van belang?

Ik zal van het weekend is naar 2 andere MKP-condensators zoeken.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

4,7uF MKP is prima ja.

Type maakt niet veel uit, maar een heel erg dure lijkt me hier wat overdreven. Standaard Intertechnik of Clarity CAP lijkt me prima.
Wim9
Berichten: 9
Lid geworden op: di 12 aug 2008, 17:40
Locatie: Eindhoven

Bericht door Wim9 »

Als ik de bedrading aan de binnenzijde tussen speakers en filter zou vervangen, brengt dit ook nog iets in de hoorbaarheid?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Ik denk niet veel,

Wellicht zou je anders eens die luchtspoel kunnen vervangen om te kijken wat dat brengt.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Opknappen magnat boxen

Bericht door richard »

Wim9 schreef:
Ik heb laatst een setje Magnat boxen gekocht. Type Projekt Serie 4 volgens mij.
Ik zou het geluid wat willen verbeteren. Hoog zou detailleerde mogen worden en de bas zou minder aanwezig mogen zijn.
Het hoog kun je inderdaad verbeteren met een betere condensator. Het laag kun je verbeteren door de kast steviger te maken. Breng dwarsverstevigingen aan tussen de overliggende wanden en beplak de binnenzijde met loodbitumen of zware tapijttegels.

Hiermee kun je veel bereiken, maar de laagweergave is ook afhankelijk van de kwaliteit van de versterker.
Het vervangen van de bedrading heeft waarschijnlijk nauwelijks effect, of het moet "het idee" zijn.
Wim9
Berichten: 9
Lid geworden op: di 12 aug 2008, 17:40
Locatie: Eindhoven

Bericht door Wim9 »

De condensators heb ik besteld bij de Audiofabriek in Haarlem.
Ik ben benieuwd, nadat ik nu de informatie heb, of het hoog zal verbeteren. Ik hoop van de week de condensators binnen te krijgen.

De versteviging met balkjes in de kast zijn reeds aangebracht, maar zorgen niet voor het gewenst effekt. Ik had verwacht dat de bas korter en sneller zou worden. Dit kan ik nog niet waarnemen. Is het aanbrengen van houtlijm op de conisch van de speaker nog een bij drage?

Ik heb verder aan de binnezijde absorptiematjes aangebracht. Misschien moet ik dat wat dikker maken. Dit is het grijze recycle materiaal.
Of is dit juist verkeerd.

Walter gaf ook aan dat het een eenvoudig filter is. Wat bedoelt je hiermee?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Ik zou geen houtlijm op de conus smeren, het is maar de vraag of dat verbeteringen geeft en het is onomkeerbaar.

Vreemd dat de verstevigingen geen verbetering geeft, als het goed is gaan de zijwanden daardoor minder trillen. Voor de vulling van de kasten kun je ook BAF gebruiken, ook wel vulling voor slaapzakken of voor de wasemkap.

Om het laag strakker te maken kun je ook wat aan de poort doen; stop er eens een sok in of een propje BAF. Eventueel een bundel op de juiste lengte geknipte rietjes in de poort wil het laag wel eens temperen. De opstelling ten opzichte van de kamermuren hebben invloed maar ook de versterker, maar dat had ik al eerder geschreven.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Met een eenvoudig filter doelde ik op het kleine aantal componenten.

Met name de lezers van de HobbyHifi zullen zich wat uitgebreidere filters voor de geest kunnen halen :wink:

Groeten Walter
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Walt schreef:
Met een eenvoudig filter doelde ik op het kleine aantal componenten.

Met name de lezers van de HobbyHifi zullen zich wat uitgebreidere filters voor de geest kunnen halen :wink:

Groeten Walter
Volgens mij heeft Berndt aandelen in de filterfabriek, die kerel filtert ieder rimpeltje dood.
Wim9
Berichten: 9
Lid geworden op: di 12 aug 2008, 17:40
Locatie: Eindhoven

Bericht door Wim9 »

Heeft zo'n eenvoudig filter voordelen of juist niet?
Kun je hierover iets meer uitleggen?

Vast hartelijk dank, Wim :lol:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Wim9 schreef:
Heeft zo'n eenvoudig filter voordelen of juist niet?
Een eenvoudig filter heeft met geschikte luidsprekers voordelen. Doen de luidsprekerunits ongecontroleerde dingen kun je meer filtercomponenten gebruiken om de onregelmatigheden in bedwang te houden.

Maar filtercomponenten slokken energie op, die dan niet door de luidsprekers gaat. Vaak heb je dan zwaardere versterkers nodig om de boel een beetje tot leven te wekken.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Nou, meer dan 3dB zie ik niet vaak. 3dB verschil kan je net horen.
Wim9
Berichten: 9
Lid geworden op: di 12 aug 2008, 17:40
Locatie: Eindhoven

Bericht door Wim9 »

Bedankt over de info over het filter.
Daar moet ik dus niet zoveel zorgen om maken.
Zo gauw ik de andere condensatoren heb, ben ik benieuwd wat het hoog brengt.

Betreffende de houtlijm, dit is met waterige hout lijm goed aan te brengen en na drogen zou dit de konis verstijven. Hierdoor zou de speaker sneller moeten worden, dacht ik.
De houtlijm is weer te verwijderen met een vochtige doek, mocht dit onverhoops toch weer verwijderd moeten worden.
Maar als je denkt dat dat niet veel brnegt, sla ik die stap over.
Hoe kan ik de bas dan wel verbeteren?

Het midden klinkt goed, en wil ik zo laten.
Ook zal ik de poorten is wat sluiten, zoals Richard aangeeft.

Ik heb een redelijke voor en eindversterk unit om alles weer te geven. Die bestaat uit een Foundation Audio voorversterker en een Parasound HCA 1000A eindversterker. Hier heb ik reeds diverse boxen mee gehoord bij anderen en dat klonk goed. Maar die hadden dan ook boxen van een x-voud wat ik nu heb.
Ik wil deze boxen verbeteren zover dit redelijk gaat.

Groetjes Wim
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Als houtlijm eenmaal is uitgehard krijg je het niet weer zacht met water dus het blijft een onomkeerbare handeling. Ik zou het dan ook niet aanraden om te doen. :)
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Wim9 schreef:
Betreffende de houtlijm, dit is met waterige hout lijm goed aan te brengen en na drogen zou dit de konis verstijven. Hierdoor zou de speaker sneller moeten worden, dacht ik.
De houtlijm is weer te verwijderen met een vochtige doek, mocht dit onverhoops toch weer verwijderd moeten worden.
Maar als je denkt dat dat niet veel brnegt, sla ik die stap over.
Hoe kan ik de bas dan wel verbeteren?
De conus wordt wel wat stijver, maar ook veel zwaarder.
Heb je al (zoals richard al zei) met de poort gespeeld?
Wim9
Berichten: 9
Lid geworden op: di 12 aug 2008, 17:40
Locatie: Eindhoven

Bericht door Wim9 »

Vandaag in en rondom Eindhoven gezocht naar de MKP condensatoren.
Niet op voorraad bij de winkels. Dus maar bestellen. Helaas, ik was erg nieuwsgierig wat dit zou brengen voor het hoog. Ik zal dus nog wat geduld moeten hebben.

Ben vandaag ook wezen experimenteren met het poorten gedeeltelijk of geheel sluiten van de poorten dmv doeken en opvullingen van hout.
Je kunt de bassen redelijk reduceren met het (gedeeltelijk) sluiten van de poorten. Dat de bassen verbeteren, kan ik niet waarnemen.
Is dat bij jullie ook?

Groetjes Wim :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”