Welke excentrische schuurmachine

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Welke excentrische schuurmachine

Bericht door Christian »

Hallo allemaal,

Mijn oude vertrouwde excentrische schuurmachine van Bosch (PEX11A) heeft het begeven. Hij begon eerst te stinken en na wat rooksignalen was het feest over. :cry:

Nu zoek ik een vervanger, maar het aanbod varieert qua prijs van 40 tot 440 euro. Ik zoek wel een beetje knappe machine want ik schuur regelmatig meubelhout (echt hout hè, geen bietenpulp MDF) :-) .

Mijn eisen zijn:

- krachtig machine (min 250W)
- toerental instelbaar
- goede mogelijkheden tot stofafzuiging
- prijs 150 - 200 euro.

Heeft iemand van jullie goede ervaringen met een machine voor een dergelijke prijs, want van verkooppraatjes bij de gemiddelde bouwmarkt word ik niet echt wijzer.

Ik hoor het graag!
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Laat je eens informeren bij de Bouwmaat (heeft professionelere klandizie dan de Gamma of wat dan ook) of door iemand die er veel mee werkt. Als je er veel mee werkt, zou ik net als jij ook doet ervoor kiezen iets meer geld uit te geven.

Je kunt het ook van de andere kant bekijken: Wat beviel er aan je oude Bosch slecht dat je op zoek bent naar een ander merk? Ik heb nu zelf ook een Bosch, maar zou de volgende keer weer een Bosch nemen, bevalt prima.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Bedankt voor de tip, ik zal daar eens neuzen.

Wat me aan de Bosch niet beviel was dat bovenkant meestal harder trilde dan de onderkant. Het leek wel of ie uit balans was. Na een uurtje schuren heb je helmaal verdoofde handen. :roll:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Christian schreef:
Het leek wel of ie uit balans was. Na een uurtje schuren heb je helmaal verdoofde handen.
Uhm, ELKE excentrische schuurmachine is uit balans :wink: Als je een uur moet schuren om iets glad te krijgen gebruik je misschien wel het verkeerde gereedschap voor de job en zou je meer geholpen zijn met een bandschuurmachine.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

persoonlijk vindt ik de schuurmachines van festool de beste,wel duur maar zeer geschikt voor langdurig schuurwerk.
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

mischa72 schreef:
Uhm, ELKE excentrische schuurmachine is uit balans :wink: Als je een uur moet schuren om iets glad te krijgen gebruik je misschien wel het verkeerde gereedschap voor de job en zou je meer geholpen zijn met een bandschuurmachine.

Groeten,
Mischa
Ja, dat klopt natuurlijk. Maar er zijn volgens mij schuurmachines met een soort contragewicht aan de as waardoor het handvat nauwlijks trilt.

Enne, ik hoef niet zo lang te schuren om iets glad te krijgen, maar omdat ik nogal veel is. Als het echt ruw is, gebruik ik m'n schaafje wel even.

@dre: heb je zelf een Festool machine? Welk type heb je? Het zijn inderdaad dure apparaten.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

heb je zelf een Festool machine? Welk type heb je?
ik ben gezegend met een vriend die er meerdere heeft :wink:

en persoonlijk vindt ik ze allemaal goed.
de rotex voor het grove werk en de kleinere voor het lichtere werk.

maar als hobby schuurmachine kun je ook prima bij andere merken tercht :wink:
met de hitachi en makita machines heb ik ook goede ervaringen(er zullen er nog meer zijn)
alleen black en decker vindt ik persoonlijk niks.

vaak wil vragen naar een overjarig model nog wel eens wat opleveren :wink:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Christian schreef:
Ja, dat klopt natuurlijk. Maar er zijn volgens mij schuurmachines met een soort contragewicht aan de as waardoor het handvat nauwlijks trilt.

Enne, ik hoef niet zo lang te schuren om iets glad te krijgen, maar omdat ik nogal veel is. Als het echt ruw is, gebruik ik m'n schaafje wel even.
Sorry, ik heb nog even op je website gekeken en heb geconstateerd dat jij die houtworm bent met die mooie zelfgemaakte meubeltjes :D . Ik ga er dan wel vanuit dat je weet welk gereedschap waarvoor gebruikt dient te worden.

Tsja, het schaafje, daar kan ik niet echt mee uit de voeten, ik werk er dan ook zeer weinig mee.

Succes in elk geval bij je keuze.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Ik ben het met Andre eens. Als je soms langer schuurt dan een paar uur achter elkaar, zou ik zeker eens naar een festool kijken. Je bent wat meer kwijt maar dan heb je ook nooit meer verdoofde handen.

Probeer in de winkel eens een aantal excenters draaiend vast te houden. Dan krijg je al een goede indruk.

Skil maakt alleen maar heel veel lawaai...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

hoe harder die in je hand trilt,des te minder trilt ie op je te schuren matriaal :wink:
sven
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 1:51
Locatie: Schriek,Belgie

Bericht door sven »

Ik heb onlangs een nieuwe excenterschuurmachine gekocht van Power Plus, de POW X047 ( de gele reeks ). Deze kostte ongeveer 40€. Ik wou er niet veel geld aan geven omdat ik deze niet regelmatig gebruik, maar ik stond er eigenlijk van versteld hoe leuk deze machine werkt. Geen last van verdoofde handen na 45 min schuren. Enig nadeel is dat ze redelijk fors is. Ik heb ook al regelmatig met Festool gewerkt en dit is inderdaad superkwaliteit, maar die kost dan ook 10 keer zoveel.


Sven
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Christian,

Hmm, mijn Bosch excenter (een PEX 125 A) doet het na zo'n 20 jaar nog prima en trilt nauwelijks. En daar is toch heel wat hout en polyester mee geschuurd. Misschien was de jouwe gewoon op?

Waar je ook eens naar kunt kijken is van het merk Ryobi. Is goed en betaalbaar. Ik heb zelf de kleine S-550 voor het fijnere werk.

En idd, heb je het er voor over en wil je top kwaliteit, dan wordt het w.m.b. ook Festools ;)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Ryobi was van oorsprong de handelsnaam voor Makita in Amerika. Ik geloof dat ze inmiddels verschillende produktlijnen voeren, al weet ik dat niet zeker. Wat ik wel weet, is dat de onderdelen voor mijn machines dezelfde zijn als voor Makita. Komen ook van dezelfde importeur af.

Tot voor kort was dat trouwens Haaks in Moerdijk, de nieuwe importeur zit zo te zien naast de deur. Binnenkort eens langsgaan om na ca. 25 jaar het eerste onderdeel te vernieuwen. Overigens niet eens slijtage. Ooit was ik mijn bandschuurmachine kwijt en kwam hij 5 jaar later tevoorschijn uit een natte, beschimmelde kelder onder een bouwpand (lekke waterleiding). Het metalen geleideplaatje voor de schuurband was alleen wat geroest waardoor mijn schuurbandjes aan canvaszijde wat harder slijten dan aan de schuurzijde. :lol: Voor de rest oogt, klinkt en schuurt hij nog even goed als vroeger.

Ze kunnen dus zeker wat hebben. ;)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Zou best kunnen Marp, dat de power tools uit dezelfde fabriek komen als Makita. Maar volgens mij is het toch een aparte Japanse onderneming die van oorsprong drukkerij machines maakt: http://www.ryobi-group.co.jp/en/

Overigens ben ik over Makita ook erg tevreden.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Wellicht was Ryobi destijds al in handen van Techtronic Industries Company Ltd, wat oorspronkelijk een OEM-fabrikant was, en waaronder ook AEG valt.

Verder niet zo boeiend hoor. Ik wil maar aangeven dat het best beproefd gereedschap is, en niet zo'n eendagsvlieg waar morgen geen onderdeel meer voor verkrijgbaar is.
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Ik heb ondertussen een shortlist gemaakt:
- Makita BO5012K
- Festool ETS 125 EQ
- Bosch Blauw GEX125 AC
- DeWalt D26453
- Metabo SXE 425 Turbo Tec

Allemaal een beetje in dezelfde prijsklasse €160-180 (met uitzondering van de Festool natuurlijk, die kost 295).

Overigens is die Festool op e-bay bij onze oosterburen €250....

Of moet ik gewoon niet zo moeilijk doen en die euro's gewoon laten rollen?. :roll:
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Bericht door Audioslave »

Christian je zou eens kunnen kijken bij Van Rossum daar hebben ze wel wat merken liggen die jouw aanstaan.
Kun je proberen (hebben veel demodagen ) dus misschien liggen er wel proefmachines voor jouw klaar en ze kunnen haarfijn uitleggen wat de beste machine is voor jou.

Zie voor link hier: http://www.ijzerhandel.nl/cms/
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

de ryobi was ik helemaal vergeten,deze wordt veel door schilders gebruikt vanwege zijn geweldige prijs kwaliteit verhouding.
ik zou de zeker ook overwegen :wink:
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Afbeelding

Excentrische schuurmachine 240 watt
Draaisnelheid 7000-12000 Tpm
Schuurbewegingen 14000-24000 bew/min.
Schuurzool afmetingen 125 dia mm
Kabel 2,5 meter

75.- euro? Dat is inderdaad een mooie prijs.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Marp schreef:
Het metalen geleideplaatje voor de schuurband was alleen wat geroest waardoor mijn schuurbandjes aan canvaszijde wat harder slijten dan aan de schuurzijde.
Draai je gewoon even een oude schuurband binnenste-buiten, dan is dat roestlaagje zo weg :D :D :D

Succes met je keuze Christian !

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Roland schreef:
Afbeelding

Excentrische schuurmachine 240 watt
Draaisnelheid 7000-12000 Tpm
Schuurbewegingen 14000-24000 bew/min.
Schuurzool afmetingen 125 dia mm
Kabel 2,5 meter

75.- euro? Dat is inderdaad een mooie prijs.
Oh bedankt.. Had ik net mijn shortlist compleet.. :cry:

Wordt alleen maar langer zo.. :lol:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Moet je maar niet vragen :D :D :D

Dat is het nadeel. En als je nog een week wacht met de aanschaf zullen er waarschijnlijk weer meer mensen zijn met meer suggesties, dus als je het simpel wil houden zou ik maar snel kopen :lol: :lol:

Voor de volledigheid: ik heb zelf een Bosch PEX 125 AE en die bevalt uitstekend (dat is de groene trouwens).

Groeten,
Mischa
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ik heb een bosch pex 400 en ben ook dik tevreden
mvg
audioot
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

een goede excenter schuurder is goud waard, daarom Festool, is nog steeds de enge echte. Vooral ook omdat ie op de groffe stand aardig wat materiaal kan wegnemen, je hoeft dan geen bandschuurder meer.

Op de 2de plaats zou ik Metabo kiezen. Gunstiger en eigenlijk bijna vergelijkbaar met de Festool. De Duo heeft ook 2 standen maar gat in de groffe stand niet zo ruw als de Festool. Ik heb zelf zo'n Metabo vanaf dat ie op de markt is gekomen en ben er tot op heden zeer tevreden mee.
De nieuwe modellen zien wel iets minder robust uit dan mijn oude model.

Ed.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

audioot schreef:
ik heb een bosch pex 400 en ben ook dik tevreden
mvg
audioot
Loop net de garage in en zie dat ik mijn machine onderschat heb: het is ook een 400. Sorry. Met een beetje grof schuurpapier gaat het eigenlijk te hard om echt nauwkeurig te kunnen werken.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”