Zelf sub bouwen met een Peerless xls12"

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Cobus
Berichten: 13
Lid geworden op: za 16 aug 2008, 18:27
Locatie: Druten

Zelf sub bouwen met een Peerless xls12"

Bericht door Cobus »

Ik heb me hier ook maar eens aangemeld.
Mijn naam is R** en ik kom uit Druten.

Ik wil binnenkort mijn huidige set-up uitbreiden met een subwoofer.
Voornamelijk voor HT doeleinden.

Mijn huidige set-up bestaat uit:

Fronts :Visaton Vox 252-KE
Center :Visaton Couplet-KE
Rears :Magnat needle
Amp :Marantz SR9200
DVD/SACD :Marantz DV8400

Vandaag ben ik naar Speakerland in Oss geweest en heb daar een sub met een Peerless XLS12 + slave op een Hypex 4.0 in een behuizing van 50L beluisterd.
Die combinatie klonk mooi strak en laag en volgens 'vraagbaak' Ruud van Speakerland is dit ook de enigste juiste inhoud voor die combinatie.
Op het inet en hier heb ik echter ook andere kastvolumes gezien met deze combi van Peerless.
Dus wat is volgens de kenners hier de perfekte kastinhoud?
En welke unit kan ik het beste nemen? Is er beter dan Peerless?
En wat is het verschil tussen de XLS en de XXLS serie?
Ik zag ook dat de XLS er in 8 ohm en 4 ohm is. Welke is het handigste om te nemen?
Dus al met al, wie wil eens wat mooie behuizingen met unit voor me opgeven?
Ik heb zelf totaal geen knowhow om zelf een behuizing te berekenen.

Wel veel vragen ineens he!
Laatst gewijzigd door Cobus op ma 12 dec 2011, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cobus
Berichten: 13
Lid geworden op: za 16 aug 2008, 18:27
Locatie: Druten

Bericht door Cobus »

Niemand een zinnig antwoord?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Als eerste: Welkom Ray :!:

Als tweede: Een beetje geduld zou netjes zijn (je hebt pas gisteren je vraag gesteld), de experts hier op het forum willen ook van het mooie weer genieten :wink:
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Cobus schreef:
Niemand een zinnig antwoord?
Niet op deze manier nee. Als ik alleen al zoek op dit forum kom ik dik 50 resultaten tegen over de xls12. begin daar eens mee :)
Gebruikersavatar
Cobus
Berichten: 13
Lid geworden op: za 16 aug 2008, 18:27
Locatie: Druten

Bericht door Cobus »

Sorry voor mijn ongeduld. :oops:
Ik heb al veel gelezen op het internet en ook wel het een en ander gevonden.
Maar zoals ik al zei heb ik geen idee of ik nu een gesloten of vented systeem moet kiezen en welke kastinhoud het gunstigst is voor mijn situatie.

En ik vind het ook vreemd dat ze me bij Speakerland vertellen dat 50L de enigste juiste inhoud is voor een XLS12 met slave.
Daarom vraag ik ook om hulp hier.
Ik heb zoveel verschillende behuizingen gezien voor de Peerless woofers dat ik geen idee heb wat ik zou moeten doen.
En of ik wel voor een Peerless sub moet gaan.
De Dayton RSS315HF-4 en Morel UW-1258 lijken me ook mooie subs.
Of de Adire Tumult 15". Maar daar is moeilijk aan te komen geloof ik.
En die heeft een inhoud nodig van 160L als ik het goed begrepen heb.
Ik heb me ook laten vertellen dat een 15" vaak niet snel genoeg zou zijn.

Nogmaals excuses voor als ik wat bot overkwam.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Welnu: Die Peerless XLS 10's en 12's zijn echt gemaakt voor hun toepassing meestal ja. Zelf heb ik een XLS10 gezet in 37 liter met een 265 grams membraan. Dan vind ik zelf toch wat netter klinken. Je kunt er dus best wel wat rek in gooien, maar dat ligt ook aan jouw idee ervan. Wil je extreme diepgang voor HT of het liefst iets snels.

Morel moet je kopen voor de tweeters, en niet voor de woofers mijns inziens.

De grootte heeft imo niet echt veel te maken met de snelheid. Het ligt aan het grote geheel. Een mooie 18- of 21"-er kan weldegelijk een stuk sneller en strakker klinken dan 8"-woofers. Zeker als je het ontwerp (gesloten/dipool/basreflex) in acht neemt.

Als je niet heel erg kriebelige handen hebt zou ik je aanraden deze te beluisteren/te kopen.

Waanzinnig uiterlijk en een geluid die een XLS 10 omverdrukt. Voor HT-doeleinden zeker niet onbelangrijk. Daarbij kun je het voor die prijs niet zelfbouwen, zeker niet met het teak en palissander.
Gebruikersavatar
Cobus
Berichten: 13
Lid geworden op: za 16 aug 2008, 18:27
Locatie: Druten

Bericht door Cobus »

Dat is ook een optie ja.
En het lijkt me een erg goede sub ook maar dan "mis" ik wel het bouwen.

"Wil je extreme diepgang voor HT of het liefst iets snels"
Ik zal de sub waarschijlijk alleen voor HT doeleinden inzetten.
Ik heb geen idee of ik met een sub het geluid van mijn Voxen kan verbeteren.
Ik heb het dempingsmateriaal al aangepast van de Voxen omdat ik vond dat het laag een beetje teveel aanwezig was.
Ze staan hier ook een behoorlijk eind van de muur af anders is het helemaal niet te doen met het laag.
Maar juist voor 5.1 mis ik wel de laagste octaven.

De grootte van de conus heeft toch invloed op de snelheid van de speaker?
Hoe groter de conus des te meer massa er verplaatst moet worden toch?
Er vanuit gaand dat beide units van degelijke kwaliteit zijn natuurlijk.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Cobus schreef:
De grootte van de conus heeft toch invloed op de snelheid van de speaker?
Hoe groter de conus des te meer massa er verplaatst moet worden toch?
Een kleinere conus is niet altijd lichter, omdat soms wat massa wordt benut om aan een lage Fs (resonantiefrequentie) te geraken. Buiten dat hoeft een grote conus nauwelijks in beweging te komen, terwijl een kleinere conus een forsere slag moet maken om eenzelfde geluidsdruk op te bouwen. Dat vraagt om een snellere acceleratie en een hogere pieksnelheid.

Vergis je niet in de kracht die nodig is om bij een sneller bewegende massa snelle variaties aan te brengen, en om hem ineens de andere richting op te sturen of snel stil te zetten. Bij lage frequenties kan de grotere driver hier dus toch wel eens sneller en nauwkeuriger luisteren.
Gebruikersavatar
Cobus
Berichten: 13
Lid geworden op: za 16 aug 2008, 18:27
Locatie: Druten

Bericht door Cobus »

Ok, duidelijke uitleg.
Weer wat wijzer geworden.
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

@Interficior
Morel moet je kopen voor de tweeters, en niet voor de woofers mijns inziens.
Heb je die nieuwe (sub)woofers al gehoord dan?
Ik heb dit al vaker gelezen maar dit was meestal gebaseerd op oude ervaringen en horen van.
Voor de duidelijkheid ik heb ze niet gehoord.
Gebruikersavatar
Cobus
Berichten: 13
Lid geworden op: za 16 aug 2008, 18:27
Locatie: Druten

Bericht door Cobus »

Maar om op mijn 'project' terug te komen.
50L is perfekt voor een 12" peerless met 12" slave?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Heb je de T/S parameters gemeten van jouw unit? Als je uitgaat van de fabrieks gegevens is er een reeele kans dat deze, en de daarmee berekende kast, afwijken van wat voor jouw unit optimaal is.

Sowieso zou ik me niet drukmaken om de laatste liters, dus 48 liter is eigenlijk net zo goed als 52 liter.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
Cobus
Berichten: 13
Lid geworden op: za 16 aug 2008, 18:27
Locatie: Druten

Bericht door Cobus »

Het gaat om een Peerless XXLS 12" met een 12" PR.
gegevens zijn hier wel bekend toch?
Anders moet ik ze eens opzoeken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Ik bedoel dat de (inderdaad welbekende) gegevens van de fabrikant helemaal niet gelijk hoeven te zijn aan die van jouw unit. Je hebt immers altijd te maken met productie toleraties etc.

Het is dus zinloos om op de komma precies aan een kast te rekenen, als je niet exact de T/S parameters kent.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
Cobus
Berichten: 13
Lid geworden op: za 16 aug 2008, 18:27
Locatie: Druten

Bericht door Cobus »

Ik begrijp je niet helemaal. Ik heb nog geen units.
Ik wil een subwoofer gaan bouwen met als uitgangspunt een Peerless XXLS12" met een passieve radiator 12"
Of bedoel je dat de parameters van dezelfde unit af kunnen wijken en ik die pas weet als ik ze in huis heb?
Ze hebben me bij speakerland verteld dat de kist 50 liter moet zijn voor die combinatie maar ik heb ook grotere en kleinere behuizingen gezien met die combinatie.
Ik heb bijvoorbeeld deze 2 units in een 140l kist gezien ergens.
Maar wat is optimaal voor deze combi van Peerless? Gewoon 50 liter?
Dan is het niet zo moeilijk om een kist te berekenen maar als er veel versteviging inkomt moet de kist weer wat groter worden en dan wordt het wel lastig om dat te berekenen.

Ik kan nergens een mooi ontwerp vinden.
Het liefts zou ik een wat slankere behuizing hebben met de 2 units boven elkaar ivm met plaatsing van de sub.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Beste Ray,

Een sub met een passieve radiator kun je op oneindig veel manier afstemmen/ varieren met kastgrootte. Je moet afstappen van het idee dat er een 'perfecte' kast bestaat. Je hebt het altijd over een compromis tussen kastgroote, diepgang, rendement, klank etc. etc.

Tevens is het inderdaad zo dat als je de unit eenmaal hebt, de parameters kunnen afwijken van wat de fabrikant aangeeft. Het heeft dus sowieso niet veel nut om over 5 liter min of meer te gaan dubben.

Als je 100% zekerheid wilt hebben, timmer dan 6 spaanplaatjes tegen elkaar (dat kost je wellicht 10 euro aan hout + lijm) en test zelf welke inhoud je het beste vind klinken.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
Cobus
Berichten: 13
Lid geworden op: za 16 aug 2008, 18:27
Locatie: Druten

Bericht door Cobus »

Ok, maar kun je dan bv uitleggen wat bv een grotere kist doet met het geluid?
En hoe stel je een subkist af als die gesloten is?
Alleen met de grootte van de kist en eventueel de demping?
Ik ben een totale noob wat betreft behuizingen berekenen.
Als ik het goed begrijp is 50l gewoon een goed uitgangspunt voor de units die ik wil gaan gebruiken?
Anders wordt het allemaal wel heel lastig voor me.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Het kan idd geen kwaad om als beginner een bestaand ontwerp na te bouwen. 50 liter is idd prima. Niet te groot ook.

Kijk, wil je een subwoofer voor HT (dikke ontploffingen enzo) dan kan die kist wel 2 keer zo groot worden. Wil je een muziekalere kist dan kan ie zelfs ietsje kleiner, maar je ruilt wel diepgang in.
CAvE
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 20:44
Locatie: Den Haag

Bericht door CAvE »

Cobus schreef:
Ok, maar kun je dan bv uitleggen wat bv een grotere kist doet met het geluid? .......<knip>.........Anders wordt het allemaal wel heel lastig voor me.
Lastige vraagstukken vragen om eenvoudige oplossingen. Hierbij een voorstel hoe je dit aan zou kunnen pakken: Bouw, zoals Walt al voorstelde, voor een tientje een eenvoudige kast van bijv 70 liter en schroef daar de units in. Vervolgens haal je in de supermarkt 30 pakken appelsap en een krat bier :wink: . Van dat bier ga je genieten terwijl je aan het luisteren bent en met die pakken appelsap varieer je de inhoud van je kast, door er pakken erin te stoppen en er weer uit te halen. :P

Eenmaal de ideale inhoud van de kast bepaald, kan je de definitieve kast maken.

Carsten
Gebruikersavatar
Cobus
Berichten: 13
Lid geworden op: za 16 aug 2008, 18:27
Locatie: Druten

Bericht door Cobus »

Ik dacht altijd dat bij een bepaalde speaker een optimale kastinhoud hoorde.
Maar als ik het goed begrijp hoe groter de kast hoe meer diepgang?
Ik heb de Peerless in een 50L kast gehoord en dat ging al flink laag.
En dan is de behuizing niet al te lomp.

Leuk idee met de pakken appelsap! :idea:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Cobus schreef:
Ik dacht altijd dat bij een bepaalde speaker een optimale kastinhoud hoorde.
Maar als ik het goed begrijp hoe groter de kast hoe meer diepgang?
In deze twee artikelen vind je alvast wat informatie waar je misschien iets wijzer (het is slechts een basis) van wordt:
- Gesloten behuizingen
- Basreflex behuizingen

Verder kan ik je aanraden om het simulatieprogramma WinIsd te downloaden, en eens te spelen met verschillende kastgrootten. Dat zal e.e.a. wat inzichtelijker maken. Met een beetje geluk staan daar ook de diverse varianten van de XXLS in, met elk zijn eigen parameters. Anders kan je deze ook zelf invoeren, maar experimenteren kan in principe met elke willekeurige woofer.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Een paar afbeeldingen met formules werken niet :? (bij het stukje over gesloten kasten).
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

De afbeeldingen zijn schijnbaar niet meer aanwezig op betreffende server, waarvan de eigenaar momenteel op vakantie is.

Om wat inzicht te krijgen heeft topicstarter die formules niet nodig.
Gebruikersavatar
Cobus
Berichten: 13
Lid geworden op: za 16 aug 2008, 18:27
Locatie: Druten

Bericht door Cobus »

ben eens wat wezen spelen met WinISD en even van de Peerless XLS12"
uitgegaan omdat die standaard in het programmaatje zit met een 12" slave van Peerless.
Als ik dan alle ontbrekende parameters verder heb ingevuld en speel met het kast volume zie ik dat bij 50L inhoud de unit ong. inkomt op zo'n 20Hz.
Als ik de grafiek goed lees natuurlijk.
Bij 20Hz kruist de lijn de -10db.
Als iemand me een beetje verder op weg wil helpen met het uitlezen en de ideale lijn van de grafiek?
Als ik het goed heb is een rechte lijn over de 0db ideaal maar nooit haalbaar natuurlijk?

Wanneer ik nu het volume vergroot naar bv 75L zie ik dat de sub wat eerder begint en dus wat lager/dieper kan weergeven.
De oplopende lijn begint immers eerder. (klopt het wat ik zeg?)
Tot 30Hz blijft hij bijna vlak om daarna op te lopen naar 100Hz 0db.

Ga ik nu naar de 100L dan zet de sub nog wat eerder in maar krijg ik ook een zakker rond 20-30Hz en dat is weer niet gewenst denk ik?

Ben ik een beetje op de goede weg zo?
(erg leuk trouwens om zo eens te spelen met WinISD!)
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

Hoi Ray,

Ik ben hier een tijd terug ook begonnen met dezelfde kennis als jij, en ik wou ook een subwoofer bouwen met een XXLS 12. Ik heb er toen ook een topic over aangemaakt.
Dankzij de hulp van vele forumleden hier, en de Help van Winisd ben ik tot een mooie kast gekomen. Ook VEEL lezen helpt om wat meer kennis te vergaren over zelfbouw en audio in z'n geheel.

Je bent al aardig op de goede weg met Winisd. Je moet alleen niet naar de -10dB lijn kijken maar naar de -3dB. (fabrikanten geven ook vaak de F3 frequentie op bij het freq. bereik) Op die lijn moet je een lage freq. zien te krijgen met een vloeiende kromme lijn, zonder dat je een extreem slechte group delay, cone excursion en SPL krijgt. Zoals als werd gezegd, is het dus een kwestie van compromissen sluiten tussen die factoren. In dit artikel kan je echt heel veel nuttige info vinden over simuleren met Winisd. Gewoon lekker blijven spelen met Winisd en veel zoeken/lezen. ;)

Succes!
Plaats reactie