Bouwen van een maxima

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

=D> Heel erg fraai!!

Persoonlijk vind ik een zijdeglanze afwerking echt top.

Mooi!
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

mooi gedaan!

Heb je er een idee van wat je nu kwijt bent aan geld?
- units;
- filters;
- mdf;
- lak;
- prullen;
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Bericht door ALDEBIJL »

Nog vergeten de filter lay-out!
Bijlagen
DSCN2000.JPG
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Bericht door ALDEBIJL »

Hondansl Bedankt!!!

@fredze,

Helaas weet ik dat wel!

Units: 1613,- Euro
Hypex: 355,- euro
Filters: 190 euro per stuk
MDF: Kleine 100 euro (excl BTW ingekocht via het bedrijf)
Lak: 180 (excl BTW ingekocht via het bedrijf)
Rest: pritex LB, kabels, aansluit terminals, enz. 360 euro.

Dus alles bij elkaar een kleine 3000 euro.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

ALDEBIJL,

Ik zou die onderste spoel, als dat nog kan, (zoals op de foto) 90 graden links- of rechtsom verdraaien, als je dan toch goed bezig bent !
En die bovenste ietsjes rechtsom verdraaien, zodat deze loodrecht op de grote Tritec staat.

(Heb ik hier geleerd :wink: ).

Mooie Tritec spoel :D .
Bijlagen
2.jpg
Joined.jpg
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Bericht door ALDEBIJL »

Dat heb ik inderdaad al gedaan. heb de MKP+ ook meegedraait (dat maakt volgens mij weinig uit!) Alleen dat schuin zetten van de spoel was ik nog niet bekend mee is dit gunstiger? heb nu alleen de MKP+ vast gezet dus kan nog alle kanten op. dus als iemand nog tips heeft zijn ze welkom! ga morgen nog naar speakerland dus zal het daar ook nog even navragen. ga het morgen wel solderen. Hoop morgen avond het eerste cdtje ook te kunnen draaien. dus dan zal het op zijn plaats zitten.

Groeten

Dries
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

ALDEBIJL,

Het schuinzetten is simpelweg een gevolg van de het installatievoorstel volgen die hierboven is gepost.

Belangrijk is dat de spoelen loodrecht 90 graden verdraait tov elkaar zijn geplaatst.

Ik zou het dan ook volgens onderstaande opstelling doen.
Maar het is wellicht lood om oud ijzer, maar het kan zeker geen kwaad en je heb toch de ruimte op je basisplaat.
Bijlagen
filter Model (1).jpg
Jeroen
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 20:31
Locatie: Almkerk

Bericht door Jeroen »

Ik heb dus van bronnen vernomen dat de speakers draaien :).

Sterker nog ik heb ze mogen beluisteren, en het resultaat is een verbluffend mooi geluid. De zuilen zonder sub komen al aardig 'full range' over, maar de sub voegt in het diepe laag nog zeker wat toe, alleen klonk het nu nog wat rommelig en misschien zelfs een beetje 'boomig'. Met wat afstellen en beetje schuiven van speakers zal dit een sublieme set zijn. En Dries, chapeau voor de mooie afwerking! :).
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Bericht door ALDEBIJL »

@ Hondasnl,

Je hebt inderdaad gelijk met de filters (bedankt voor de schets), Ik was dinsdag ook nog bij speakerland, Hij heeft met met behulp van een multiemeter en 2 spoelen laten zien mat er met de mH waarde gebeurd op moment van verschillende positie's en inderdaad als deze goed op het hard staat is de afwijking minder als erlangs. Verder kon je ook mooi zien hoe afstand ook zeker erg van belang is. Helaas had ik maandag avond 1 spoel al geplaatst dus deze zit eigenlijk niet 100%, al zal de kans klein zijn dat ik het hoor. En als ik het hoor gaan we een nieuwe filter behuizing maken! en wel een 100% opstelling maken.

@ Jeroen,

Inderdaad heb de speakers nog wat verder van de muur gezet Dit scheelde al veel in het laag. moet ook nog een beetje spelen met de instellingen van de hypex .


Verder Inderdaad ze spelen dus, Helaas niet de kans gehad om er goeie foto's van te maken deze zullen dus volgen. Maar het geluid is verbluffend ook al zijn ze nog niet ingespeeld ze zetten een prachtig breed beeld neer en de weergave is geweldig, de weergave van de instrumenten is heerlijk natuurlijk, alles staat ook heel mooi los van elkaar. Ik verheug me al op de komende dagen dat ze alleen nog maar beter en beter gaan klinken.


Ze zijn wel erg slecht voor mijn nachtrust gister avond nog tot 3 uur snachts zitten luisteren en vanmorgen om 7 uur ging de wekker al weer :? :o
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

ALDEBIJL schreef:
Ik was dinsdag ook nog bij speakerland, Hij heeft met met behulp van een multiemeter en 2 spoelen laten zien mat er met de mH waarde gebeurd op moment van verschillende positie's en inderdaad als deze goed op het hard staat is de afwijking minder als erlangs. Verder kon je ook mooi zien hoe afstand ook zeker erg van belang is.
Daarbij werd zeker een signaal op de niet te meten spoel gezet? Kan je jezelf nog herinneren wat ongeveer de onderlinge afstand was en in welke orde van grootte de afwijking was?
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Bericht door ALDEBIJL »

@Marp

We hebben 2 spoelen gepakt en deze is serie met elkaar gezet en dan de totaal waarde van de spoelen gemeten. Het was ook geen multiemeter maar een speciale meter om spoelen en condesatoren op te meten. we konden toen de spoelen op iedere manier positieoneren.

de afwijking van de spoelen varieerde van 0% tot 35% maar zoals ik het zelf opstelde met de spoel haaks (zoals situatie 5 in plaatje hierboven) zit je op een afwijking van +/- 5% en op de manier zoals hondasnl zei een procent of 1, 2 en dit was dan zonder afstand tussen de spoelen. Op het moment dar er een centimeter of 3 tussen zat halveerde de afwijking al.
(Om 35% afwijking te krijgen moet je de spoelen plaatsen zoals in situatie 8 )

Groeten

Dries
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Bericht door ALDEBIJL »

De foto's!

De foto's van de achterkant volgen ook nog maar deze is nog niet helemaal af. De plexiglas plaat meot hier nog in gemaakt worden. (kon niet wachten om te luisteren)
Bijlagen
Het Filter!
Het Filter!
DSCN2039.JPG
DSCN2038.JPG
DSCN2037.JPG
DSCN2036.JPG
DSCN2035.JPG
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

daar mag je best fier op zijn
felizz
mvg
audioot
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Zeer fraai!!

=D>
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Die luidsprekers mogen er inderdaad zijn. In die combinatie staan ze erg goed.
ALDEBIJL schreef:
.....
de afwijking van de spoelen varieerde van 0% tot 35% maar .....
Leuk om daar eens cijfers bij te zien. Dat maakt inzichtelijk hoe belangrijk het eigenlijk is om op de stand van de spoelen te letten. De afwijking zelf is nog niet het grootste probleem, maar wel dat hij in de praktijk varieert op signalen door de andere spoel. Dat levert dan toch een vorm van modulatie op.
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

Ook erg lekker..........
Bijlagen
Eens een keer iets anders (dan bierflesjes) in beeld.......
Eens een keer iets anders (dan bierflesjes) in beeld.......
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

in combinatie met wil je zeggen zeker
mvg
audioot
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Bericht door ALDEBIJL »

Iedereen bedankt voor de positieve reactie's, Moet zeggen ben zelf ook erg tevreden over het eindresultaat. Vooral het geluid is erg goed en als dit dan ook nog uit een mooie kast komt is het verhaal helemaal compleet!

Heb nu ook nog een foto van de achterkant deze zijn nu klaar!

En inderdaad de whisky gaat erg goed samen met een mooi muziekje
Nadeel: De whisky gaat ook harder als je meer luisterd en het geld voor nieuwe is nu ook mooi op.....
Bijlagen
De fits maakt het wat minder mooi maar goed het idee is er
De fits maakt het wat minder mooi maar goed het idee is er
Gesloten