monitors tbv surround

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

monitors tbv surround

Bericht door Paul »

Ik denk over een surroundsetje voor dvd's, tv en radiogeluid....


4 monitors en een subwoofer voor 4.1 geluid (wellicht 5.1 maar ik moet nog even uitvinden hoe goed de rerouting naar 4.1 in een goedkopere ht reciever is)

De versterker weet ik nog niet, middleclass surround of goedkoop surround met losse eindversterker (chipamp)

De units mogen maximaal € 100,- per speaker kosten; voor dat geld wil ik maximaal kwaliteit. Het moeten eenvoudig te filteren units zijn want ik wil mezelf in de filtering gaan bekwamen en zelf een filter ervoor ontwerpen :roll:

Eerste voorstel qua units Seas H1212 en Seas ER15RLY

http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=6460
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=3386

Wie komt er met een beter voorstel? :D
Laatst gewijzigd door Paul op wo 13 aug 2008, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

wijx heeft nog kant en klare surround speakers te koop met 2x vifa pl14 :wink:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=76006.0
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

ja, das natuurlijk niet de bedoeling :wink:
ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

Re: monitors tbv surround

Bericht door ApaX »

Paul schreef:
Ik denk over een surroundsetje voor dvd's, tv en radiogeluid....


4 monitors en een subwoofer voor 4.1 geluid (wellicht 5.1 maar ik moet nog even uitvinden hoe goed de rerouting naar 4.1 in een goedkopere ht reciever is)

De versterker weet ik nog niet, middleclass surround of goedkoop surround met losse eindversterker (chipamp)

De units mogen maximaal € 100,- per speaker kosten; voor dat geld wil ik maximaal kwaliteit. Het moeten eenvoudig te filteren units zijn want ik wil mezelf in de filtering gaan bekwamen en zelf een filter ervoor ontwerpen :roll:

Eerste voorstel qua units Seas H1212 en Seas ER15RLY

http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=6460
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=3386

Wie komt er met een beter voorstel? :D
Bestel bij BMM is eens etje Dayton speakers, de rs125 of de rs150.
Ik ben er onder de indruk van de rs125, klein en toch instaat om redelijk laag te spelen. In een 5 a 6 liter kastje haalt ie al zo'n 55 Hz, ideaal als surround monitor speakertje.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ja, das natuurlijk niet de bedoeling
maar voor dat geld kun je niet eens de drivers kopen :wink:
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Die Daytons valt wat voor te zeggen; de Dryade van Edo klonk ook zéér fijn in Breda; hetgeen de unitkeuze zou doen evolueren naar:

Dayton RS150 (vanavond ff door winisd halen mbt behuizingseisen) Ik kijk films graag op flink volume en kan me voorstellen dat de RS125 het dan wat benauwd krijgt bij heftige passages.

Seas H1283 of Seas H1212 (toevoeging geinspireerd op werderom de Dryade!)

@Dre, klopt maar ik ben ook eigenwijs :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

@Dre, klopt maar ik ben ook eigenwijs
wie niet! :roll:
ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

Bericht door ApaX »

Paul schreef:
Die Daytons valt wat voor te zeggen; de Dryade van Edo klonk ook zéér fijn in Breda; hetgeen de unitkeuze zou doen evolueren naar:

Dayton RS150 (vanavond ff door winisd halen mbt behuizingseisen) Ik kijk films graag op flink volume en kan me voorstellen dat de RS125 het dan wat benauwd krijgt bij heftige passages.

Seas H1283 of Seas H1212 (toevoeging geinspireerd op werderom de Dryade!)

@Dre, klopt maar ik ben ook eigenwijs :D
De RS125 is zeker geen baswonder, maar verder een leuk speakertje, je kan hem in een lekker klein kastje proppen. Zet er een leuke 10 inch subwoofer naast en je bent klaar. Ze kunnen nog aardig wat hebben qua vermogen, als je ze bijvoorbeeld actief filter op 80 hz ofzo dan komt er voldoende herrie uit.

Hier een mooi voorbeeld van een rs150 monitor, ik schat een liter of 9.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Dat ziet er wel heel aantrekkelijk uit :!: 9 liter en 22mm mdf met wat bracing levert iig een lief klein kastje op :D
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

En een onverwachte wending in dit 'slapende' project :D

Er zijn 4 Peerless HDS Nomex134 woofertjes onderweg (De aansturing in de vorm van een Denon AVC A10SE is ook gearriveerd)

De versterker biedt een fixed highpass 12db crossover op 80 hz, ik twijfel nu over:



- 1 of 2 stuks per speaker; ik vroeg me eigenlijk af hoe ik de X max moet interpreteren, moet ik 7 of 3,5mm invullen in Winisd?

- closed of ported enclosure? (benadering: closed 110hz -3db ported 60hz -3 db, beiden zijn erg handzaam qua afmetingen)
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

3.5mm lijkt me logischer.

Een 10" W250S heeft een Xmax van 7mm.
Plaats reactie