Audiobehuizing bouwen

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Audiobehuizing bouwen

Bericht door mischa72 »

Hallo,

Elke keer weer zit ik mij te vergapen aan de meest prachtige behuizingen waarin jullie je versterkers verpakken. Ook zie ik zo nu en dan weer een creatieveling die een oude behuizing van een tuner, cd-speler of welk apparaat dan ook een nieuw leven gunt in zijn laatste creatie.

Vooral van die laatste groep zou ik wel eens wat foto´s willen zien langskomen. Ik wil namelijk hetzelfde gaan doen met een oude dvd-speler, maar heb nog geen idee hoe de frontplaat tegen de rest van de behuizing te kunnen bevestigen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Labvoeding verpakt in een 19 inch rackmodule met een nieuwe aluminium front plaat:
Afbeelding

19 inch rackvoeding/power distribution gemaakt van alu profielen en een 19 inch frontplaat:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Audio lichtnetfilter /voltmeter met als behuizing een Akai cassettedeck:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MD Voorversterker in een satelietontvanger kast:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

U - vorm bak van 18 mm multiplex met 19 3he frontplaat met een 2 x 100 watt eindversterker:
Afbeelding
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Ha, niets is wat het lijkt in huize Ray5150... Doe je de magnetron open, kan je op het plateau je Lp's draaien, doe je een VHS-je in de recorder, komt hij er als grillkippetje uit....

Gaaf man, leuke recycling! Zit ook te denken om een oude cd-speler (Flips CD713) in een wat minder diepe behuizing te zetten om meer te matchen met mijn Creek stereo-setje (houten behuizing, alleen frontpaneel met lcd en knoppen meenemen)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Velleman eindversterker volgens dezelfde houten konstruktie, met daaronder de 2 x 100 watter:
Afbeelding

momenteel ben ik bezig om een klasse a hoofdtelefoon versterker in een kastje van een midi cd speler te proppen

in de planning staat een voorversterker in een kast van een pioneer tuner.

alle kasten zijn destijds bij het vuilnis gevonden op straat. de 19 inch frontplaten zijn nieuw gekocht bij een flightcase bouwer.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hey Ray,

Alvast heel erg bedankt voor je verhelderende foto's. Vooral de foto van de MD-voorversterker spreekt mij zeer aan. Heb je daar gewoon een andere frontplaat tegenaan geplakt?

Stukje alu kopen er tegenaan plakken en klaar?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Yeah right, niet geplakt maar wel geschroeft. die zwarte dingen zijn m4 cylinder kop inbus boutjes.

frontplaat is 2 mm. geanodiseerd aluminum, bij de metaal groothandel op maat geknipt. het design doet mij aan Audio Research denken.

de hoofd telefoon versterker en de voorversterker krijgen hetzelfde design met de inbus boutjes. het geeft een beetje industrieele "look".
mikekiwi schreef:
Ha, niets is wat het lijkt in huize Ray5150... Doe je de magnetron open, kan je op het plateau je Lp's draaien, doe je een VHS-je in de recorder, komt hij er als grillkippetje uit....

Gaaf man, leuke recycling! Zit ook te denken om een oude cd-speler (Flips CD713) in een wat minder diepe behuizing te zetten om meer te matchen met mijn Creek stereo-setje (houten behuizing, alleen frontpaneel met lcd en knoppen meenemen)
ja, hij is leuk :D :D
Ik zie tegenwoordig wel meer hardhout gebruikt worden voor audio apperatuur met name bij buizen versterkers. ik zag laatst een site die verkocht hardhouten potmeterknoppen, gemaakt op een draaibank.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

ray5150 schreef:
Yeah right, niet geplakt maar wel geschroeft. die zwarte dingen zijn m4 cylinder kop inbus boutjes.
Klopt, ik had het kunnen zien. Nogmaals bedankt voor je plaatjes, hier kan ik wel wat mee.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Je had er nog een van me te goed.

Men neme een plastic 5 CD wisselaar uit een Technics Midi set :

Afbeelding

we slopen daar alle plastic uit tot we een bodemplaat en achterwand overhouden. gaan een beetje creatief tekeer met een slijptol en boor machine en Voila, een Klasse A Hoofdtelefoon versterker :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kosten van dit geheel zijn een lachtertje, de versterker print was een gift van een vriend, het kastje is gevonden bij het vuilnis.
de trafo was 5 euro bij de elektronica dump, voedings print 1 euro, voedings onderdelen van Dick Best, een paar euro.
netentree uit een ander sloop apperaat net als alle bekabeling. de drukschakelaar is het duurste, maar liefst 6 euro. :shock: alles bij elkaar ongeveer 25 euro....
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Dat ziet er allemaal mooi uit. Toch nog een vraagje: Waar haal je die mooie frontjes vandaan? Bij de ijzerboer of......

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Bij een metaal groothandel in Den Haag. www.kokkelink.nl
Het is 2 mm geanodiseerd aluminium.
het anodiseren is een elektrochemische bewerking dat voor een harde en gladde toplaag zorgt.
werkt veel beter dan lakken of spuiten met verf.
Het is wel krasgevoelig maar er zit een plasticfolie laag op bij aflevering.

zelf plak ik daarna papiren schilders tape erover zodat ik de maten voor de gaten kan aftekenen.

wat ook erg prettig is is dat zij het daar op maat kunnen knippen met een grote hydraulische kniptafel.
schuurpapiertje erlangs en klaar.

Een plaatje zoals voor de hoofdtelefoon versterker kost ongeveer 5 euro. :D
Als Sheaffer er een paar letters in freest kost het gelijk het tienvoudige. Ach. ik weet toch wel wat de aan/uit schakelaar is.
Plaats reactie