mijn advies is:gebruik een buis waarvoor ze ontworpen is!!!!!
ik krijg er een beroerte van om door allerlei gepruts de parameters van een buis te willen wijzigen
voldoet de buis opeen bepaalde plaats niet zoek dan aub een ander type en STEL DIE DAN OOK GOED IN
mvg
audioot
Precies!!!
Zoek anders eens op http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php naar de 6922 en dan vind je precies de grenswaarden terug.
Dat schemaatje kan best aardig werken, zet echter in serie met de zenerdiodes ook nog een gewone diode (met het "pijltje" andersom uiteraard) om de spanningsval over de basis-emitter overgang van de tip20 te compenseren.
De 6922 trekt 300mA, kan een TIP29 600mA leveren? Dan lukt het.
de theorie is dat de gloeispanning tussen 6....6,6v mag liggen
voor mijn gevoel (al 40 jaar..ja ik ben al een oudere rot)vind ik me het best tussen 6..6,3v
dit omdat een te lage gloei vervuiling van de kathode geeft en een te hoge natuurlijk meer slijtage van het de gloeidraad
mvg
audioot
p.s.kijk eens wat je spanning BELAST doet?
de gloei mag kort eens wat hoger zijn:buizen zijn niet zo moeilijk
Audioot,
kun je me een goede manier geven hoe ik de voeding moet testen om te zien wat deze onder belasting nog geeft.Ik veronderstel met een weerstand of kan ik ook een 6V lampje nemen?Kun je me ook gelijk de waarde van de weerstand geven?
je kan een 6v lampje nemen vn 1,8w
of je neemt een weerstand van 21 ohm
of als je onbelast 7v hebt zal de spanning bij last zeker dalen dus sluit je buisje aan met de meter op de gloeidraad en steek er even spanning op.zie je dat de spanning hoger is dan 6,3 even een weerstandle in serie en klaar is kees
mvg
audioot
btw:als je een 12v/5w autolampje hebt liggen kun je daar eens mee proberen.de halve spanning is wattage gedeeld door 4 ongeveer:is 1,3 tot 1,5w dus zit je al op de goede weg
mvg
audioot
Kan ik de gloeispanning erop zetten met een los op de tafel liggend buisje?Als ik de uitgang van mijn voeding op pin 4 en 5 zet stuikt deze volledig ineen,mss toch niet zo'n goed voedings concept.
ik heb dt draadje nog eens doorgenomen en mijn vraag is:gebruik je nu die zen-met-transistor gloeivoeding?
zoja:als je met de uitgangsweerstand van 47,5 en een spanning van 7v onbelast rekend dan kan het ding dus max 0,145A leveren bij kortsluiting dus die uitgangsR van 47 ohm moet naar omlaag,ik stel voor probeer met 10 ohm en lukt het dan niet volledig deze weerstand aanpassen
mvg
audioot
Kan ik de gloeispanning erop zetten met een los op de tafel liggend buisje?Als ik de uitgang van mijn voeding op pin 4 en 5 zet stuikt deze volledig ineen,mss toch niet zo'n goed voedings concept.
Je kunt zo'n buisje best even los op tafel laten gloeien zonder dat de hoogspanning aanwezig is.
Dat de voeding instort is niet goed. Is de transistor gekoeld?
Je kunt inderdaad die weerstanden aan de uitgang wat kleiner maken.
Bij 300mA valt er al bijna 15V over.... bij 10 Ohm dus altijd nog 3 volt, dus maak ze nog maar wat kleiner, bijvoorbeeld 1 ohm.
In het voedingsontwerp zie ik trouwens twee uitgangen, dus het zal sowieso al wel bedoeld zijn voor twee buizen.
Het voedingsconcept is over genomen van BOZ pre amp.Heel waarschijnelijk zal ik het opnieuw moeten configureren onder is het originele concept.Ik heb het zelf getest zonder uitgangsweerstand dat gaf ook geen oplossing mss de weerstand van 47,5K veranderen of weglaten?
Meet de spanning over die twee zenerdiodes eens. Als het goed is, is dat 6,3V.
Als het geen 6,3V is, loopt er te weinig stroom door de zeners en moet die weerstand omlaag.
Hoeveel spanning meet je gelijk achter de gelijkrichter?
Zoals ik trouwens al eerder postte, verlies je 0,6 volt over de basis-emitter overgang van de transistor. Die krijg je weer terug door in serie met de zener diodes een gewone diode op te nemen. Daarover staat in geleiding immers ook 0,6V.
ik wil nu ook niet te moeilijk doen maar als je deze vv enkel op lijnniveau gebruikt en je hebt op je trafo 6,3v ac probeer dit dan even zonder gelijkrichting en verbind of :de middenaftakking met massa,of maak een virtuele massa met 2x47 ohm weerstandjes en kijk of de zaak bromt
ik heb diverse vv op lijn niveau gebouwd waar d.c.op de gloei niet nodig was
onder het motto:waarom moeilijk doen als het makkelijk ook kan
mvg
audioot
Hieronder zie je een voedingsprint welke dat de bouwer van de hogerop vermelde pre-amp gebruikt.Wat mij onduidelijk is zijn de 100 Ohm weerstanden aan de 6,3VAC gloeispaning.Zijn deze als een soort belasting bdoeld?
In dat geval slaan die weerstanden nergens op.
Is het printje niet dubbelzijdig uitgevoerd en doorgemetalliseerd?
Of men is een verbinding vergeten.
Dat middelpunt hoort gewoon aan massa te liggen. In plaats van twee weerstanden kun je ook een potmeter nemen waarvan de loper aan massa ligt. Zo kun je de brom er uit regelen.
De ontwerper gebruikt wel voor de gloei AC spanning en voor de hoogspanning DC heeft het daar iets mee te maken.Eigenlijk kunnen deze 2 weerstanden aan het knooppunt aan de massa van de ingangsbus hangen of heb ik het mis?Ik heb in ieder geval de ontwerper gecontacteerd dan weten we meer.