voeding voor T-amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Rudy

Bericht door Rudy »

Maar Jeroen, je doet niets beter daarmee, je creerd een betere 5V door je amp hf onstabiel te maken in zen feebvack, je zult je ripple gewoon terugvinden in je uitgangssignaal, hoe goed je 5V ook is, het nadeel aan heel dat is dat je ofwel je voeding slecht is zonder filteren , ofwel je massas vervuild ( je duwd ze tenslotte van elkaar des te beter je filterd met je spoel ).

Oftewel staat die HF over je spoel oftewel over de voeding, geen van beide is een goede situatie.

Het staat trouwens in de datasheet van die chip, dat de verbinding signaalgrond en powergrong STROOMLOOS het best is, en dat negeer je totaal hier.

Er is een reden waarom ze in amps met twee massas werken, en die reden vergooi jij hier totaal, maar goed laat dit je niet tegenhouden, maar er zijn mensen die niet naar die carrier en al de neveneffekten willen luisteren.

Als je toch zo gaat werken, doe dan aub die spoel weg, dan duw je tenminste je massas niet uit elkaar. Je hebt er niet 1 massa he, niet 1 voeding, je hebt er meerdere.

En ik weet goed genoeg hoe een lc werkt, en zou die spoel niet tussen je massas gezeten hebben, zou het de ideaale oplossing zijn, nu is het enekel en alleen een nadeel.

Dit is geen win-win situatie. Eerder een ik creeer een ander nadeel met het 1 op te lossen.

Mee eens, niet egt. Wat een goede 5V nut als je referentie van die 5V zweefd ?

Groetjes
Rudy
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Rudy heeft gelijk, bij een "3 poter" is de massa aansluiting tevens de referentie. Die sluit je aan zo dicht mogelijk bij het punt waartegen ie refereert. Dat is dus eigenlijk het massapunt van het IC op het printje.

Nog iets over de LM7805: Die kan maar 40 V hebben op zijn ingang maximaal. Sommigen kunnen meer hebben maar ik heb ook exemplaren gehad die op 35V de geest gaven (van ST). Een weerstand ervoor die 20 V weg kachelt is dan dus geen overbodige luxe.

Wil je vanuit de voeding van de amp voeden, waar niets op tegen is behalve dat eieren bakken ;) , neem dan een LM317-HV, die kan zeker 50 V hebben (iets meer zelfs). Is ook ruisarmer en stabilseert ook beter. En anders is een extra wikkeling voor de 5 V die 9 - 12 V levert helemaal zo gek nog niet.

Die 5V is de voeding van de modulator, die moet van hoge kwaliteit zijn. Alles wat die voeding minder is vind je vrijwel direct terug in het uitgangssignaal van de versterker.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, jullie hebben me overtuigd. Ik zit fout, over die spoel komt een stoorspanning te staan die dus keihard staat tussen powerground en signalground. Dat staat los van de filterwerking. Een prachtig schone 5 V maar wel een stoorspanning over de spoel tussen de twee massa's dat is natuurlijk niet de bedoeling :oops: .

Ik had eigenlijk ook dat schemaatje van Jan overgenomen ervan uitgaande dat de signalground en powerground op de versterkerprint direct aan elkaar gekoppeld zijn. En als ik naar het evaluation board kijk zie ik die spoel helemaal niet. Waar staat ie dan?

Als jullie hem aan kunnen wijzen dan stap ik subiet af van het eitje bak concept :roll: .

Groetjes, Jeroen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Jeroen er zo'n zoveel T-amps voorbij gekomen dat het mij ontgaan is elke jij aan het bouwen bent, heb je een linkje of type (bij Tripath bv)?

Ohw ja, zal ook wel voorbijgekomen zijn maar waar vind ik die "sait van Jan" :D ;)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Peter,

De site van Jan is de www.41hz.com. Daarop staan op de download page wat pdf's van de boards. De AMP1-B gebruikt het evaluation board. Hier is de link van de pdf: http://www.41hz.com/downloads/eb-ta2022.pdf

Naast de uitgangsspoelen van 11 uH zie ik nog een spoel van 100 uH maar die zit niet tussen signal ground en power ground. Zo te zien is zowel de +5V als de signal ground verbonden met de power ground via een weerstandsnetwerkje met wat trimpotmeters. Ik moet nog eens even kijken hoe dat nou doorpakt. Maar jij mag het ook zeggen :wink: .
Rudy

Bericht door Rudy »

Ehm, snorry, ik zat steeds naar de amp2 te kijken die Juul en ik gebruiken, en daar is dat wel degelijk het geval ( zie foto ) , om een of ander reden bij de AMP1 dus niet, maar dat wil nog steeds niet zeggen dat ik die manier aanraad, het punt gemeenschappelijk punt tussen power en signal kan best steeds stroomvrij zijn ( omdat die punten nooit ideaal zijn, banen hebben ook een weerstand, zeker in ons geval met die spoel ).

btw, die stabbie word toch niet zo warm met dat koellichaam dat ik gezien heb, (30v-5v) * 0.05A => 1.25W, nou niet egt ijtjes bakken vind ik, alhoewel dat met dit weer zoiezo buiten ook al gaat :D

Afbeelding
Foto is dus de AMP2 reference board, moet jij je dus niets van aantrekken.

Groetjes
Rudy
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, is dat ook weer opgelost 8)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo jeroen,

Ok kende ik al :oops: maar het is nu duidelijk wat jij bouwt. Tja na een dag verhuizen .... :D Deze amp heb ik zelf ook in gedachten als ik wat meer tijd heb.

Maar eerlijk gezegd zou ik zelf ook deze amp zijn 5V uit een aparte trafowikkeling geven. Je bespaart je gewoon een hoop ellende en zoveel moeite is het niet. Je kunt het aantal wikkelingen berekenen door om je trafo eerst 10 wikkelingen te leggen en daarvan de spanning te meten. Je hebt dan de spanning per wikkeling ook .... is het een eitje ( :P :D ) om het voor ca. 10V uit te rekenen. Wel je 5 V stabilisator zo dicht mogelijk bij het bordje zetten om te voorkomen dat ie schakelstoring oppikt.

Je hebt vast nog wel een filterspoel over waarvan je het koperlakdraad kunt recyclen hiervoor :lol:
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
Wat zijn die 4 kleine componentjes?
Ook onstoorcondensators (met een klein rood krimpkousje), direct op de pootjes van de elko's. Die grote rode is dan nog eens extra. Tevens komen er nog een paar over de gelijkrichter heen. Kan nooit kwaat idd :)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef:
Je hebt vast nog wel een filterspoel over waarvan je het koperlakdraad kunt recyclen hiervoor :lol:
En ik heb ook nog wel een bruggetje liggen dus als ik dit wil hoef ik niet terug naar de winkel. Het is inderdaad een meer elegante oplossing, hoef ik dat koelvinnetje niet eens meer te gebruiken (hoewel het de vraag is of ik dat sowiezo nodig zou hebben gehad).

Ik zag trouwens dat er ook een 6 kanaals versie van de AMP1 bestaat. Niet dat Jan die aanbiedt maar natuurlijk wel interessant. Vooral voor deepspace lijkt me zo.

Groet, Jeroen
voodooless
Contacteer:

jeroen_d schreef:
Ik zag trouwens dat er ook een 6 kanaals versie van de AMP1 bestaat. Niet dat Jan die aanbiedt maar natuurlijk wel interessant. Vooral voor deepspace lijkt me zo.
Klopt, die heb ik ook gezien. Maar voor het laag wel ik toch wat meer power, en daar zal mijn parasound het veel beter doen. Die kan veel meer stroom leveren, en kwa specs zou ie ook nog wat beter moeten zijn 0,03% IMD en THD @ 225 W RMS (4 Ohm), slew rate van >135 V/uSec, demping van 800). Toch ben ik wel benieuwd naar het verschil tussen de twee. Ik verwacht dat het niet erg veel zal schelen eigenlijk ;) Maar wie weet. Aan de 4 kanalen die ik straks heb, heb ik dus gewoon zat.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi,

Ik heb het kastje + voeding klaar (behalve het stabbie dat hang ik direct hardwired aan de print). Kastje is lekker klein, 25 x 15 x 5.5 van geanodiseerd aluminium van Velleman. Mocht ik een koellichaam nodig hebben dan kan dat nog achterop of desnoods onderop als het groter moet.

Afbeelding

Ik heb het goede advies van Rudy om een extra wikkeling te leggen toch ook maar overgenomen. Een spoeltje van 0.33 mH gesloopt daarvoor. Ik had zo'n 40 wikkelingen nodig voor 9 VAC, is natuurlijk een beetje trafo afhankelijk.

Afbeelding

Groet, Jeroen
Rudy

Bericht door Rudy »

8) 8)

Wat misschien gezichtbedrog kan zijn, dus neem het me niet kwalijk, het is precies of je trafo best hoog is tov je kast, en als het metalen deksel van je trafo ( die donut :p ) je bovenste van je kast ooit zou raken door het opnemen of indrukken van het deksel van je kast moet je hiermee wel opletten, anders pleurd je zekering eruit. Eventueel wat plastic of islatiespul ertussenpleuren.

Groetjes
Rudy
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Rudy,

Bedankt voor de tip. In principe gebeurt dit niet, de trafo ligt nog steeds zo'n 4 mm millimeter onder de deksel. De deksel ligt op het aluminium (zie richel) en steunt ook op zijn eigen naar beneden gebogen zijkanten. Als ik erop druk gaat de deksel niet naar binnen, ik zou er een deuk in moeten maken we hebben het dan over lomp gedrag en een beschadigde behuizing. Maar een stukje isolatie kan nooit kwaad dus ik zal dat ertussen leggen.

Groet, Jeroen
voodooless
Contacteer:

Mooi Jeroen :)

Zal mijn pics ook maar eens posten. Ik worstel nog een beetje met de opstelling, aangezien ik twee amps kwijt moet. Btw heb ik vernomen dat het beter is om de wikkelingen over de gehele trafo te verdelen i.p.v zo opgepropt. Ik heb zelf gewoon een redelijk standaard dun kabeltje (met standaard isolatie) eromheen gewikkeld. Ik had zo'n 30 wikkelingen nodig (225 VA trafo).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi deepspace,

Voor die 9V wikkeling maakt het niet zoveel uit of het regelmatig verdeeld is. Er wordt niet zoveel vermogen van gevraagd. Gewone PVC isolatie is wel kwetsbaar, moet je wel rekening mee houden bij het vastschroeven van de trafo en dus zorgen dat er geen windingen kruisen (zodat er na verloop van tijd geen sluiting kan ontstaan). Dat lakdraad van Jeroen is wel beter en sterker wdb.
JuuL

Bericht door JuuL »

Goed bezig Jeroen! Ziet er mooi uit 8)
Binnenkort ben ik aan de beurt met een huge kast voor mijn actief 2 weg spul. 32x58x8cm ;)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dank je :lol: Stelt natuurlijk niets voor, slechts wat geduld enzo, maar blijft leuk die plaatjes.

@ deepspace: ik had de wikkelingen eerst verspreid maar dat maakte niets uit in de spanning. Voor het vermogen, slechts 50 mA dus nog geen 0.5 W maakt het geen drol uit en inderdaad wat Pjotr zegt dat gelakte koper is ijzersterk in de isolatie. Kun je echt lomp mee doen maar sluiting ho maar.

Groet, Jeroen
JuuL

Bericht door JuuL »

Hoeveel stroom zul je uit dat geintje kunnen halen dan? Ligt zeker vooral aan de draaddikte, maar jij kan er zeker toch wel flink wat uithalen, nietwaar?
Ik ga dat idee ook toepassen straks denk ik :D.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Na ja, dat spoeltje waar ik die draad van heb getrokken had slechts een half ohm weerstand, ik had niet alle draad nodig dus deze winding is nog minder. Al zou ik er een Ampere stroom uit willen trekken dan nog geeft dat minder dan 0.5 Volt spanningsval en minder dan 0.5 W dissipatie geen enkel probleem dus dat kan dat klosje koper makkelijk aan. En met die 50 mA nou ja vul zelf maar in...

Groet, Jeroen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

JuuL schreef:
Hoeveel stroom zul je uit dat geintje kunnen halen dan? Ligt zeker vooral aan de draaddikte .......
Hoi Juul,

Voor een dergelijke trafo kun je ongeveer 5A per mm2 draaddoorsnede aanhouden. Dat is dan wel de RMS wisselstroom. Hang je er een bruggelijkrichter met elco aan dan kom je op ongeveer 1/2 tot een 1/3 voor de gemiddelde gelijkstroom die je er continue uit kan trekken.

P.s. Spannend Jeroen, ziet er goed uit. Benieuwd naar het klinkend resultaat straks ;)
voodooless
Contacteer:

Zo ziet het er bij mij uit: gaten in de kast heb ik nog niet gemaakt. Ik wacht eerst ff op de rest.

Afbeelding
Afbeelding

Mijn wikkelingen zijn dus om de hele kern heen verdeelt. Nergens kruisen ze elkaar. Voor het doorsnijden van de draden door de bevestiging ben ik niet bang, zit immers nog rubber tussen :)

Ah, wat is het heerlijk om weer een goede cam te hebben :D
JuuL

Bericht door JuuL »

[img]/trafo.JPG[/img]

Dit gaat mijn beestje worden :lol:
800VA trafo met 4x 10.000uF/63Volt Caps
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
ome subtilieco

Bericht door ome subtilieco »

hallo allemaal,

Zelf ben ik nu ook begonnen met maar mijn amp3 te kijken. En bij de psu had ik wat vragen want waar kan je de halen/bestellen(halen omg r'dam):

LMS1585
ringkerntrafo 15V 60VA
(ik heb deze bij conrad gezienmaar dan met 2x15V kan dit geen kwaad)

De rest is dacht ik vrijstandaard spul dus dat hebben ze wel bij DIL.
En ik wilde er graag een poweron led op maken hoe kan ik dat het beste doen?
Of gaat er iemand wat spullen bestellen en kan ik daar mee meeliften?
Alle info is welkom zeker verbeteringen!

mvg

ome subtilieco
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi,

Omgeving Rotterdam:

DIL in de Jan Ligthartstraat in R'dam zuid (vlak achter het Icazia ziekenhuis), maar dat wist je al ;)

HEC (Hoogh Elektronica) in Delft in de Molenstraat, is niet goedkoop maar kan wel (bijna) alles bestellen en heeft soms voordelige surplusaanbiedingen.

Stuut & Bruin op de Prinsengracht in Den Haag

Radio Twente op de Stille Veerkade, ook in Den Haag: Is een surplushandel waar je vaak voordelig terecht kunt voor trafo's en kabel.
Plaats reactie