Kast voor de RCF L15P200AK

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Kast voor de RCF L15P200AK

Bericht door amanda »

Na wat wikken en wegen, op mijn manier, heb ik voor de RCF L15P200AK gekozen.
Voor mij zijn de belangrijkste kenmerken:

- ziet er optisch super (op het plaatje dan) uit
- PA speaker, ik ga er van uit dat deze "snel" is
- gaat redelijk laag, ongeveer 40hz in 77 liter
- goede gevoeligheid
- redelijk betaalbaar, 211 euro bij n-joy

Bij Strassacker staat voorgerekend 77 liter met 2xHP110 op 16cm. Dit geeft een -8db op 38Hz

Mijn vraag, misschien kan iemand een alternatief op deze kast geven, qua inhoud en BR lengte en diameter?
Of is dit de perfecte inhoud voor deze speaker?

Versterker wordt waarschijnlijk een plate amp van Conrad, heeft volgens mij een vast ingebouwde boost bij 35Hz van 5db

Met de Twentyfive Line-Array moet de sub straks samen werken, later wordt een 2de sub gemaakt....

plaatje van RCF site gelinkt
Afbeelding
plaatje van starssacker gelinkt
Afbeelding
Laatst gewijzigd door amanda op za 09 aug 2008, 9:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

:shock:

Dat wordt een apart setje zeg!

Ik heb nu geen gelegenheid om winsid op te starten, maar dat kan vast iemand voor je doen om de inhoud etc te berekenen.

Veel suc6
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Ik weet niet of die box van Strassacker nou wel zo'n goed idee is.

Als ik het voorstel van Strassacker met WinISD simuleer komt de afstemfrequentie op 49 hertz. Dat lijkt me meer iets voor PA dan voor de huiskamer.

WinISD berekent zelf voor een zo vlak mogelijke respons een kast van 87 liter met afstemfrequentie 44 hertz.
De -8 dB ligt volgens WinISD dan ook op 38 hertz.

In een huiskamer is het helemaal niet zo erg als ie wat hoger en geleidelijker afvalt, zeker niet als je een elektronische boost van 5 dB hebt. Zelf zou ik hem denk ik in een wat grotere lager afgestemde kast stoppen.

In het PAgedeelte van Strassacker staat trouwens een 3weg ontwerp met deze woofer waar een BRkast van 90 tot 120 liter wordt aanbevolen.
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Heb zelf geprobeerd om de parameters te laden in WinISD maar die kan ik dan niet opslaan, doe ik ze invoeren zoals de helpfile aangeeft dan loopt WinISD vast......

Kan iemand misschien een box berekenen?
Dit zijn de gegevens die er zijn:

GENERAL SPECIFICATIONS
Nominal Diameter 380/15 mm/inch
Rated Impedance 8 Ohm
Program Power 1600 Watts
Power handling capacity 800 Watts
Sensitivity 1W, 1m 95 dB
Frequency Range 35-1000 Hz
Effective Piston Diameter 325/12.8 mm/inch
Maximum Excursion Before Damage 36/1.4 mm/inch
Minimum Impedance 7.9 Ohm
Voice Coil Diameter 100/4 mm/inch
Voice Coil Material Copper
Voice Coil Winding Depth 24/0.9 mm/inch
Number of layers 2
Kind of layer Outside
Thickness Top Plate Depth 9/0.35 mm/inch
Cone Material No pressed pulp
Cone Design Straight
Surround Material Polycotton treat
Surround Design Triple roll

THIELE - SMALL PARAMETERS
Resonance frequency Fs 38 Hz
DC resistance Re 5.9 Ohm
Mechanical factor Qms 6.8
Electrical factor Qes 0.38
Total factor Qts 0.35
BL factor BL 21.2 T - m
Effective Moving Mass Mms 121 gr
Equivalent Cas air load Vas 139 liters
Effective piston area Sd 0.083 m2
Max. linear excursion Xmax 9.8 mm
Voice - coil inductance @ 1KHz Le1k 2.2 mH
Half-space efficiency Eff 1.93 %

MOUNTING INFORMATION
Overall Diameter 387/15.2 mm/inch
Bolt Circle Diameter 371 mm
Bolt Hole Diameter 8/0.3 mm/inch
Front Mount Baffle Cut-out 358/14.1 mm/inch
Rear Mount Baffle Cut-out 362/14.2 mm/inch
Depth 138/5.4 mm/inch
Volume occupied by the driver 3.4 liters/ft3

BAFFLE CUTOUT DIAMETER
Net Weight 11.7/25.7 Kg/lbs
Shipping Weight 12.2/26.8 Kg/lbs

Alvast bedankt, Amanda
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

Het is een PA woofer, deze zijn niet voor diepgang ontworpen maar voor zoveel mogelijk output. Zelf denk ik dat je het voorstel van Strassacker moet volgen, deze maximaliseert al voor zoveel mogelijk laag. Een grotere kast is zinloos.

Je moet er ook rekening mee houden dat je met een Fres van 38 Hz niet moet verwachten dat je onder de 40 Hz -3dB gaat uitkomen in een beetje normale kast. 70 liter is al erg groot, veel groter wil je gewoon niet.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

amanda schreef:

Kan iemand misschien een box berekenen?



Alvast bedankt, Amanda
Dat is dus wat ik gisteren voor je heb gedaan. :wink:
De driver zit in de database van winISD beta.
Ik heb ook geprobeerd een vinger te leggen op het verschil tussen de winISD berekening en de Strassacker kast.
Ik weet dat winISD een compromisloze kast ontwerpt: tot een zo laag mogelijke frequentie vlak.
In jouw geval kan je misschien nog verder gaan: lager tunen en compenseren met boost. Zo krijg je tot nog lager een rechte lijn.

@nlmb: Je weet niet voor welke doeleinden de box van strassacker ontworpen is. Hoogstwaarschijnlijk voor PA.
Maar een PA box moet aan andere eisen voldoen dan een hifibox.
In de huiskamer waar Amanda's box komt te staan krijgt hij meer roomgain dan in een zaaltje. Bovendien heeft de plateamp een boost. De box kan het dus heel goed doen met wat minder "punch". Die punch gaat met de boost en de roomgain resulteren in een boem. Door de hoge xmax van deze woofer kan je met een grotere, lager getunede kast er meer uit halen.
70 liter is al erg groot, veel groter wil je gewoon niet.
Ik ben dolblij met dubbel 140 liter. 15 inch PA woofer. Het was wel even schrikken inderdaad toen ik de panelen voor het eerst tegen elkaar zette. In al mijn paniek dacht ik dat ik de grootste box ooit had gebouwd. Wat ga ik daar nou mee doen!? dacht ik. Maar het went wel, en na een tijdje wil je niet meer zonder.
Amanda, jij bouwt zeker ook geen line arrays omdat ze zo klein zijn?
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Lepain, bij de versie die ik gedownload heb van winISD staat de driver er niet in... ik probeerde de driver toe te voegen maar krijg dan allerlei fouten als ik probeer te saven.
Vanochtend ook even geprobeerd met LspCAD lite (de versie van strassacker). Hiermee krijg ik een volume van 97,9 liter (sbb4 en q15) en 2 stuks pijpen van 10cm en 20,9cm lang
Wat voor poorten berekend winISD bij 87 liter volume?

Het "grote" volume is niet zo'n punt, heb straks gewoon 2 extra tafels voor planten :lol:

De line arrays zijn inderdaad niet de kleinste, al zijn ze wel smal. Mijn idee is dat het straks erg goed bij mekaar past qua geluid en zicht 8)

Verder ben ik er van overtuigd dat de kwaliteiten van PA woofers vaak heel goed zijn, al zullen ze niet zo snel superlaag gaan maar dat vindt de rest van het flat wel fijn denk ik :roll:
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

lepain schreef:
amanda schreef:

Kan iemand misschien een box berekenen?



Alvast bedankt, Amanda


@nlmb: Je weet niet voor welke doeleinden de box van strassacker ontworpen is. Hoogstwaarschijnlijk voor PA.
Maar een PA box moet aan andere eisen voldoen dan een hifibox.
In de huiskamer waar Amanda's box komt te staan krijgt hij meer roomgain dan in een zaaltje. Bovendien heeft de plateamp een boost. De box kan het dus heel goed doen met wat minder "punch". Die punch gaat met de boost en de roomgain resulteren in een boem. Door de hoge xmax van deze woofer kan je met een grotere, lager getunede kast er meer uit halen.
70 liter is al erg groot, veel groter wil je gewoon niet.
Ik ben dolblij met dubbel 140 liter. 15 inch PA woofer. Het was wel even schrikken inderdaad toen ik de panelen voor het eerst tegen elkaar zette. In al mijn paniek dacht ik dat ik de grootste box ooit had gebouwd. Wat ga ik daar nou mee doen!? dacht ik. Maar het went wel, en na een tijdje wil je niet meer zonder.
Amanda, jij bouwt zeker ook geen line arrays omdat ze zo klein zijn?
De woofer is ook voor PA ontworpen, je moet daar geen diepbas van verwachten. Dat gaat gewoon niet, dat kan je niet even "fixen" met een plateamp.

Dat jij dolblij bent met 140 liter is geen argument om te zeggen dat het de juiste oplossing is. Leuk dat het goed voor je uitpakt, maar het heeft niet zoveel met luidspreker ontwerp te maken. Trouwens je geeft zelf aan dat je geen ultieme diepgang in een kamer nodig hebt (roomgain) en vervolgens raad je een grote kast aan.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

@Amanda:
Misschien is het ook zo dat je nu geen versie van winISD meer kan downloaden waarbij jouw woofer is bijgevoegd.
De driver stond in de database van winISD beta, ik denk dat je hem in deze versie zult vinden:
http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisd

Ik zie dat je telkens uit gaat van 2 poorten met een binnendiameter van 10 cm. In dat geval is de lengte 20,2 cm bij het WinISD ontwerp van 87 liter.

Ik heb het ontwerp uit lspCAD ook maar ingevoerd. Ziet er goed uit. Tuning op 41 hertz. Waarom zet je de Ql eigenlijk op 15? Ik dacht dat het gebruikelijk is om uit te gaan van 7.

@nlmb: De opmerking over de grootte van de boxen is geen poging iemand te overtuigen dat grote boxen de way to go zijn. Ik wou Amanda enkel mijn mening laten horen op dit punt. Namelijk dat ik mijn boxen groot fijn vind.
Hiermee kan ik wat tegenwicht bieden aan jouw nogal absolute opmerking dat men zijn boxen niet veel groter dan 70 liter zou willen hebben. Ik kan goed begrijpen dat de meeste mensen geen 100liter joekels willen of mogen hebben. Maar ik denk dat Amanda dit voor zichzelf moet bepalen, ik denk dat ook mijn mening die beslissing makkelijker maakt.
Uiteraard heeft dit met luidspreker ontwerpen te maken. Het feit dat wij hier over discussieren onderstreept dit al.
Tijdens het ontwerpen van elk voorwerp moeten compromissen worden gemaakt. De compactheid is ook een van de ontwerpparameters die een compromis opgelegd moet worden. En voor veel mensen heel belangrijk!

Het is inderdaad waar dat de woofer in geen enkele kast afgrondlaag zal gaan. Maar dit neemt niet weg dat het zou lonen om de kast te optimaliseren voor het gebruik dat bedoeld wordt.

Dat ik het woord roomgain in de mond neem betekent niet dat ik vind dat je geen "ultieme diepgang" in je kamer nodig hebt. Dat heb ik nergens geschreven. Noch schrijf ik nu dat je wel "ultieme diepgang" in je kamer nodig hebt. Wil je lezen wat ik schrijf, en niet meer alsjeblieft.

Wat ik eerder benadrukte is dat een PAkast het vaak met minder roomgain doet (grote ruimtes, buiten). Daarom moet hij meer punch hebben tussen zeg 60 tot 100 hertz.
Een hifibox hoeft dit gewoon niet, en het is waarschijnlijk niet eens wenselijk.
Bij het bepalen van de hoogte van de afstemfrequentie wordt in de PA ook gekeken naar de powerdip. De afstemfrequentie kan hierdoor hoger liggen dan muzikaal wenselijk is.
Hopelijk begrijp je nu mijn bedenkingen bij het zomaar uitvoeren van een ontwerpvoorstel. In mijn ogen kan je een kast beter optimaliseren voor je eigen doeleinden.

Ik ga morgen een week op vakantie dus ik zal deze discussie voorlopig niet voortzetten.

Oja, zo ziet 140 liter netto/ 180 liter bruto er uit:
Bijlagen
boxert.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Hallo Amanda,

Speaker & Co in Rotterdam hadden (hebben?) met deze RCF driver een voorgekookt subwoofer ontwerp namelijk de 'Cinema Sub 5'. Wellicht kunnen zij je de maten van de kast en poort opgeven.

Let er trouwens op dat je echt de AK-versie hebt, volgens mij waren er ook nog de RCF L15P200 en RCF L15P200A beide met andere T/S parameters > andere optimale kast.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Het is idd de AK die ik besteld heb, hoop dat ie binnenkort binnen komt...
Heb wel alvast mijn plateamp binnen, is er eentje van Conrad. Even provisorisch aangesloten aan mijn oude Vifa speakertje. Geeft gelijk een boost in het laag, stuk strakker en dieper! Voor het geld een aanrader lijkt mij!

WinISD Pro begin ik nu een beetje door te krijgen.
Als ik de RCF simuleer, met basboost en lowpass, dan kom ik bij een -3 punt op 35 Hz, volume tussen de 80 en 90 liter 8)

Komend weekend zal ik wat foto's hier plaatsen!
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

De woofer heb ik jammer genoeg nog niet binnen :?

Hier een berekening zoals ik denk dat ie wel goed uitkomt.

Grijs is zonder filter
Rood alleen met lowpass op 100Hz
Groen met bassboost van 6dB bij 35Hz (deze zit in de plateamp van conrad ingebouwd) en lowpass van 100Hz

Afbeelding

De groene lijn lijkt me er zo prima uit te zien?
De poorten komen bij 2 stuks van 10 cm op een lengte van 33cm
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

In de praktijk krijg je zonder boost waarschijnlijk al een vette piek rond de 30 Hz vanwege een staande golf die bij veel mensen rond de 30Hz zit.

Heb je hem al eens gesloten icm met de basboost gesimuleerd?
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Closed is geen optie, komt ie tot 100Hz.......

Heb gisteren de woofer binnen gekregen, jeetje wat is dit ding zwaar :oops:
Komende week hout laten zagen en bouwen :D
Ik maak trouwens een 100 liter kast, gaat nog de bracing, driver etc. vanaf, als die klaar is bereken ik de inhoud en de gewenste poortlengte.

Heb de T/S parameters nog eens nagekeken, wat mij opviel is dat deze gegevens opgemeten zijn na 2 uur op vol vermogen inspelen, zijn ze lekker hot! Ben benieuwd wat voor invloed dit heeft op de gemeten gegevens :roll:


Amanda
Gebruikersavatar
allintojazz
Berichten: 133
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 22:02
Locatie: sliedrecht

Bericht door allintojazz »

Ietsiepietsie off-topic: hoe simuleer je die boost in Winsd? Ik heb nl. ook zo'n Conrad plate-amp die ik straks weer wil gebruiken.
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Met WinISD Pro (Alpha) kun je bij het tabje EQ/Filter filters en equalizers toevoegen, erg handig!

Met WinISD (Beta) gaat dit niet....
Gebruikersavatar
allintojazz
Berichten: 133
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 22:02
Locatie: sliedrecht

Bericht door allintojazz »

Oh okee, ik had er al eens mee zitten spelen, maar niet door gehad dat dat die boost kon simuleren. :roll: (en nee, ik ben niet blond)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Mooie woofers vind ik die PA's!!

Perfect voor een krachtige harde bass :D

En de Buren???? :wink:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Amanda, hierbij een eerste opzetje.

Ik moet je zeggen ..... die driver :shock: ............. :D :shock: -> 12 kilo weegt dat ding.

Heb je, of heeft er iemand anders, ervaringen/voorbeelden/adviezen betreffende de bracing voor deze kast?
Bijlagen
sub amanda.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

12kg valt nog wel mee hoor, ik heb hier nog een Void V18-1000 liggen, die is ongeveer 18 kg schoon aan de haak. Magneet is 280mm diameter.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Ziet er goed uit Marcus!
Heb met deze maten een plan van zagen gemaakt, 2 platen zou genoeg zijn:

Afbeelding Afbeelding

De tweede plaat zou net gaan, uitgaande van een zaagsnede van 4mm...
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Goedemorgen zeg :) .
Dat heb je snel gedaan :shock: .

De plaatindeling met de bracings zou net moeten gaan, je houdt theoretisch 16mm over voor de zaagsnedes, maar is krapjes.

Enkel snap ik die 3e grote bracing niet.

Ik zal op de zaak effe een paar nette pdf's maken.
Dat lukt me hier nog steeds niet :cry: .

Ook eens die bracings aan gaan kleden qua vorm, heb jij al een ideetje?
Maar ze kunnen maar vast gezaagd zijn.

Trouwens, ik zou van je bouwprojecten Showcases maken.
Kun je effe aan Marp of Wowly vragen voor een verhuizing, maar moet jezelf weten.
Bijlagen
Clipboard01.jpg
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Jij bent anders ook vroeg!
De 3e bracing omdat er nog ruimte voor was :)

Eerlijk gezegd heb ik geen ervaring met bracings....
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Eerst nog es effe alles checken qua maatvoering van het zaagplan.
Ik wil het niet op me geweten hebben dat het dalijk niet past :oops: .

Nu brom brom naar me werk :D .
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

22 millimeter is wel erg dik voor bracing. Dat is helemaal niet nodig. Als je anderhalve plaat 22 mm voor de buitenwanden zou kunnen kopen kan je beter de bracing uit een plaat 12 mm laten zagen.
Zo kan je ook veel meer bracing in hetzelfde volume passen.
Voor de stijfheid van de box is het aantal bracingspanelen veel belangrijker dan de dikte van de bracingspanelen.
Plaats reactie