@Amanda:
Misschien is het ook zo dat je nu geen versie van winISD meer kan downloaden waarbij jouw woofer is bijgevoegd.
De driver stond in de database van winISD beta, ik denk dat je hem in deze versie zult vinden:
http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisd
Ik zie dat je telkens uit gaat van 2 poorten met een binnendiameter van 10 cm. In dat geval is de lengte 20,2 cm bij het WinISD ontwerp van 87 liter.
Ik heb het ontwerp uit lspCAD ook maar ingevoerd. Ziet er goed uit. Tuning op 41 hertz. Waarom zet je de Ql eigenlijk op 15? Ik dacht dat het gebruikelijk is om uit te gaan van 7.
@nlmb: De opmerking over de grootte van de boxen is geen poging iemand te overtuigen dat grote boxen de way to go zijn. Ik wou Amanda enkel mijn mening laten horen op dit punt. Namelijk dat ik mijn boxen groot fijn vind.
Hiermee kan ik wat tegenwicht bieden aan jouw nogal absolute opmerking dat men zijn boxen niet veel groter dan 70 liter zou willen hebben. Ik kan goed begrijpen dat de meeste mensen geen 100liter joekels willen of mogen hebben. Maar ik denk dat Amanda dit voor zichzelf moet bepalen, ik denk dat ook mijn mening die beslissing makkelijker maakt.
Uiteraard heeft dit met luidspreker ontwerpen te maken. Het feit dat wij hier over discussieren onderstreept dit al.
Tijdens het ontwerpen van elk voorwerp moeten compromissen worden gemaakt. De compactheid is ook een van de ontwerpparameters die een compromis opgelegd moet worden. En voor veel mensen heel belangrijk!
Het is inderdaad waar dat de woofer in geen enkele kast afgrondlaag zal gaan. Maar dit neemt niet weg dat het zou lonen om de kast te optimaliseren voor het gebruik dat bedoeld wordt.
Dat ik het woord roomgain in de mond neem betekent niet dat ik vind dat je geen "ultieme diepgang" in je kamer nodig hebt. Dat heb ik nergens geschreven. Noch schrijf ik nu dat je wel "ultieme diepgang" in je kamer nodig hebt. Wil je lezen wat ik schrijf, en niet meer alsjeblieft.
Wat ik eerder benadrukte is dat een PAkast het vaak met minder roomgain doet (grote ruimtes, buiten). Daarom moet hij meer punch hebben tussen zeg 60 tot 100 hertz.
Een hifibox hoeft dit gewoon niet, en het is waarschijnlijk niet eens wenselijk.
Bij het bepalen van de hoogte van de afstemfrequentie wordt in de PA ook gekeken naar de powerdip. De afstemfrequentie kan hierdoor hoger liggen dan muzikaal wenselijk is.
Hopelijk begrijp je nu mijn bedenkingen bij het zomaar uitvoeren van een ontwerpvoorstel. In mijn ogen kan je een kast beter optimaliseren voor je eigen doeleinden.
Ik ga morgen een week op vakantie dus ik zal deze discussie voorlopig niet voortzetten.
Oja, zo ziet 140 liter netto/ 180 liter bruto er uit: