Vuurkat schreef:Je vergelijkt nu een hifi-woofer met een PA-woofer (tenminste, die 18" woofer vind ik meer PA dan hifi).

Het ligt dus aan de woofers.
Dat snap ik, maar ik had gehoopt (en gelezen) dat die 18" woofers veel lager kunnen dan een kleinere woofer. Daarnaast zouden ze ook het voordeel hebben dat ze een strakker en rustiger laag neer kunnen zetten.
Interficior schreef:Je grafieken kloppen. Hoe het geheel klinkt is alleen niet direct uit dat grafiekje af te lezen.
Dat is nou jammer

, nu nog leren die grafieken leren lezen
Zonder gekheid, wat ik zoek in een sub is een mooi, strak en gecontrolleerd laag en diep tot in de afgrond kan

. Dit alles ten behoeve van 90% muziek en 10% film. De geluidssterkte is van ondergeschikt belang, hard speel ik nooit.
De WAF parameters zijn max 55x55x50cm op pootjes van 10cm en bij voorkeur downfire in een gesloten box, dus dat valt gelukkig alles mee..
Vandaar dat ik opzoek was naar een mooie 18" die geschikt is voor een gesloten box van c.a. 90 liter (versterker gaat extern). Op mijn shortlist staan momenteel de:
- - Monacor SPH-450TC
- BMS 18N850
- Eighteen Sound 18LW1400
- CSS SDX15 (15", I know)
Deze drivers heb ik opgeschreven gedurende mijn speurtocht op diverse fora.
Wie kan mij helpen een keuze te maken? Voor de 10"/12" woofers zijn er genoeg bouwpakketten beschikbaar die luisterklaar staan opgesteld bij diverse winkels, maar die heb ik voor 18" nog niet gezien..