Subwoofer: 12 inch beter dan een 18 inch?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
CAvE

Subwoofer: 12 inch beter dan een 18 inch?

Bericht door CAvE »

Na het lezen van de vele topics over het bouwen van een 15, 18 en zelfs 21 inch subwoofers zijn mijn handen weer gaan jeuken. Die wil ik ook :twisted:
De laatste krijg ik er hier helaas niet in, maar de 15 en de 18 inch maken een goede kans zolang de kast maar niet te groot wordt (c.a. 90 liter netto gesloten kast)
Vol goede moed heb ik WinISD Pro gedownload en de vele instructies gelezen. Na het invoeren van een paar mooie 18 inch woofers dacht ik de juiste kandidaat gevonden te hebben. Wel nog even ter vergelijking de 12" XXLS ingevoerd om het verschil te zien en wat schetst mijn verbazing? Die peerless komt er (op het scherm) er beter vanaf dan die grote jongens.
Is het mijn onervarenheid en/of onkunde of klopt dit plaatje?
Graag jullie hulp in deze..
Bijlagen
groen = peerless 12&amp;quot; xxls<br />rood = SPH-450TC<br />blauw = 18N850<br />geel = 18LW1400
groen = peerless 12&quot; xxls
rood = SPH-450TC
blauw = 18N850
geel = 18LW1400
CAvE

Bericht door CAvE »

Ik heb ook de welbekende SDX15 ingevoerd en die volgt bijna exact het lijntje van de XXLS...
Ik heb een heel sterk vermoeden dat ik iets over het hoofd zie :roll:
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Je vergelijkt nu een hifi-woofer met een PA-woofer (tenminste, die 18" woofer vind ik meer PA dan hifi). :wink: Het ligt dus aan de woofers.
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Je grafieken kloppen. Hoe het geheel klinkt is alleen niet direct uit dat grafiekje af te lezen.
CAvE

Bericht door CAvE »

Vuurkat schreef:
Je vergelijkt nu een hifi-woofer met een PA-woofer (tenminste, die 18" woofer vind ik meer PA dan hifi). :wink: Het ligt dus aan de woofers.
Dat snap ik, maar ik had gehoopt (en gelezen) dat die 18" woofers veel lager kunnen dan een kleinere woofer. Daarnaast zouden ze ook het voordeel hebben dat ze een strakker en rustiger laag neer kunnen zetten.
Interficior schreef:
Je grafieken kloppen. Hoe het geheel klinkt is alleen niet direct uit dat grafiekje af te lezen.
Dat is nou jammer :lol: , nu nog leren die grafieken leren lezen :roll:

Zonder gekheid, wat ik zoek in een sub is een mooi, strak en gecontrolleerd laag en diep tot in de afgrond kan :twisted: . Dit alles ten behoeve van 90% muziek en 10% film. De geluidssterkte is van ondergeschikt belang, hard speel ik nooit.
De WAF parameters zijn max 55x55x50cm op pootjes van 10cm en bij voorkeur downfire in een gesloten box, dus dat valt gelukkig alles mee..

Vandaar dat ik opzoek was naar een mooie 18" die geschikt is voor een gesloten box van c.a. 90 liter (versterker gaat extern). Op mijn shortlist staan momenteel de:
  • - Monacor SPH-450TC
    - BMS 18N850
    - Eighteen Sound 18LW1400
    - CSS SDX15 (15", I know)
Deze drivers heb ik opgeschreven gedurende mijn speurtocht op diverse fora.
Wie kan mij helpen een keuze te maken? Voor de 10"/12" woofers zijn er genoeg bouwpakketten beschikbaar die luisterklaar staan opgesteld bij diverse winkels, maar die heb ik voor 18" nog niet gezien.. :(
jantje-secuur

Een 18"-woofer moet je dan lekker EQ'en als hij niet diep genoeg gaat. Headroom zat. (Als het goed is). Het gaat dan zo diep als je zelf wilt.

Wat betreft het laatste: Dat heeft te maken met de WAF die direct gekoppeld zit aan de verkoopcijfers.
peter geerts

Bericht door peter geerts »

Dat de grafieken uit WinISD kloppen is hier boven al gezegd. Dat je daar met een equalizer iets aan kan doen ook. Wat ik nog niet (duidelijk) voorbij heb zien komen in de antwoorden, is dat een grotere woofer meestal een hogere geluidsdruk (maximum SPL) kan halen dan kleinere op de zelfde frequentie. Dit kan je in WinISD zichtbaar maken door op het tabblad te klikken waar nu "Transfer function magnitude" staat en dan te kiezen voor "max SPL".

Daarnaast is het vaak zo dat grotere (PA) woofers veel minder vervormen dan kleinere woofers.
CAvE

Bericht door CAvE »

peter geerts schreef:
Dat je daar met een equalizer iets aan kan doen ook.
Daar was ik vanavond dan ook driftig mee bezig en wat me daarbij heeft verbaast is dat ik bijv de SDX15 veel makkelijker (+6dB op 25Hz) recht kon trekken dan de 18" woofers (+14dB op 25Hz). Dat is bijna een factor 3!!!
...dat een grotere woofer meestal een hogere geluidsdruk (maximum SPL) kan halen dan kleinere op de zelfde frequentie.
Als ik logisch redeneer en de verhalen lees dan moet dat ook kloppen. Ik krijg het "bewijs" alleen niet op mijn scherm.
Dit kan je in WinISD zichtbaar maken door op het tabblad te klikken waar nu "Transfer function magnitude" staat en dan te kiezen voor "max SPL".
Ik had al die tabbladeren al een keer doorlopen. Enkele (waaronder die) waren leeg en de overige zagen er vergelijkbaar uit. Maar denk dat het daar fout gaat, ik zie dus geen lijntjes lopen.

Waar kan ik de parameters vinden die ik in WinISD moet invoeren? Ik gok dat het de Large-Signal Parameters betreft, maar die gegevens kon ik niet terug vinden bij de Thiele gegevens van die woofers
jantje-secuur

Missschien moet je gewoon eens bij iemand gaan luisteren met een big-ass woofer die niet geweldig lijkt op papier (of scherm). Daarop je verdere keuzes baseren of je dat zelf wilt.
Plaats reactie