eton/focal systeem

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Bericht door Tommy »

dre schreef:
aangezien de enorme klerezooi:shock:
Is toch goed voor de diffusie? :lol:
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Gisterenavond heb ik bij Dré een zéér prettig spelende set gehoord. De plaatsing is ondanks de beroerde ruimte prima in orde. Het laag is rustig en enigzins terughouden maar gaat wel erg diep. Het hoog is zeker icm de Prima luna buizen versterkers misschien wel iets te rustig. Maar dat is maar net afhankelijk van je referentie.

(hiernaast heb ik de indruk dat de juiste hoeveelheid hoog (net als laag) afhankelijk is van de cd die gedraaid wordt.)

Daarna hebben de de prima luna nog vervangen voor verschillende Ucd's hierbij kwam er wat meer hoog in het geheel; niet verkeerd... Voor de rest waren de verschillen klein, erg klein... Dré mistte net wat 'vloeiendheid' en 'natuurlijkheid' in de muziek, mij viel dit minder op maar das wellicht omdat ik al 2 jaar enkel naar Ucd's luister :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

naar aanleiding van paul`s bezoek,heb ik vandaag wat veranderingen doorgevoerd:de mid wat zachter laten spelen dit gaf wat meer helderheid.

tevens de buizen in de voorversterker maar eens vervangen:die hadden toch al zo`n 7000 uur achter hun kiezen.

gelukkig kan ik wel zeggen dat m`n buizenversterker beter klinkt als de hg400(al scheelt het niet enorm!!!!)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

het is echt jammer dat ik de buizen gisteren niet heb vervangen,want nu gaat ie een heel stuk beter 8)
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

krijg een beetje een deja vu moment als ik het zo lees :P
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ja wilco,eigenlijk ben je bijna voor niets geweest :roll:
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

ben het gewend :lol: Houd je van de straat en ik kan lekker met de sub klooien
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

vandaag is jeroen weer geweest omdat ik dacht dat ik het aardig op de rails had..........
wel miste ik wat energie:de sukkel had 1 woofer uit fase gezet :roll:

na enige aanpassingen die ik zelf nooit had toegepast is het geheel nu echt zeer goed te noemen 8)

het klinkt erg lekker:lekker dynamisch met een flink fundament.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Tijdens mailen over en weer waren een paar laatste aanpassingen van dre niet helemaal uitgevoerd zoals ik gedacht had. Dat resulteerde in gemis aan tophoog en een bult bij 500Hz. Verder was het gebied rond 2kHz veel te veel teruggenomen.

Het gevolg was dat het systeem slechter was gaan klinken dan vóór de laatste modificaties. :shock:

Les voor mij: meer tekeningetjes opsturen.

Tja, dat van die ene woofer links die uit fase stond, waardoor er in de linkerbox met 2 woofers parallel aardig wat akoestische kortsluiting was, gaf natuurlijk erg dun geluid aan de linkerkant.

Eerst hebben we dus heel het systeem weer gecontroleerd omdat het niet goed klonk. Daarna hebben we het filter nog geoptimaliseerd. Ik had nog een notch bedacht om te corrigeren voor het afstraalgedrag. Deze notch is met de Geddes methode op de juiste plek en het juist niveau gezet. Heel handig met een extra paar handen die de microfoon op zes posities kan houden.

Het resultaat is in de volgende post te zien. Het laag is trouwens best goed in de ruimte van dre, alleen last van een niet al te grote staande golf op 30Hz. Verder een kleine dip op 40Hz en een wat grotere op 60Hz. Zou met wat subjes a la Geddes vast nog een stukje beter kunnen...maar het laag klinkt al erg goed nu.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 14 feb 2009, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hier dan de 1/3 octaaf RTA meting, waarbij het gemiddelde van 6 meetpunten rondom de luisterplek is genomen.
Bijlagen
Geddes_meting.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

de veranderingen die ik gekregen had waren geen verbetering,dus had gevraagd of ie weer eens kon komen resultaat= 8)

toch is ie weer met wat kleine verandering op de proppen gekomen :roll:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, de tijd was gisteren op, moest naar huis. Maar je ziet in de meting dat het geen kwaad kan om wat meer tophoog erin te zetten.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Jeroen, is die 1/3-bandsmeting steady state?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, de ruisburst is lang genoeg om hem als zodanig te kunnen beschouwen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

kan dit vertaald worden naar leken taal? :roll:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Martijn vraagt feitelijk of in de meting ook alle reflecties en staande golven zijn meegenomen. Of het meetsignaal lang genoeg duurde om alle reflecties te vangen en alle staande golven zichzelf volledig te laten opbouwen.

Jij kan bevestigen dat ik voor de meting van de lage frequenties een meetsignaal gebruikte dat hard en lang duurde.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

Jij kan bevestigen dat ik voor de meting van de lage frequenties een meetsignaal gebruikte dat hard en lang duurde.
de set staat op zolder en m`n moeder vroeg wat we aan het boren waren :wink:
het was dus hard en lang genoeg ja..
Gesloten