Nut van plateamp bij moderne receiver (tbv SUB)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
CAvE
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 20:44
Locatie: Den Haag

Nut van plateamp bij moderne receiver (tbv SUB)

Bericht door CAvE »

Hallo,

Onlangs heb ik een nieuwe receiver gekocht (onkyo TX-SR606) en ben verbaast over de vele instelmogelijkheden voor de te gebruiken luidsprekers: wisselfrequentie, volume en zelfs een equalizer per luidspreker. Bij mijn oude 5.1 receiver kon ik alleen op geven of de luidsprekers small of large zijn. Vooruitgang in technologie is prachtig :P

Nu komt het alleen, het volgende project wordt een nieuwe actieve subwoofer. Automatisch ging ik er vanuit dat er een plateamp in moest vanwege de instelmogelijkheden. Dezelfde instelmogelijkheden die ik bij mijn nieuwe receiver ook heb zeg maar :roll: .
Mijn vraag is nu, welke "extra's" biedt een plateamp mij ten opzichte van een UcD of PA amp zonder al die instelmogelijkheden. De keuze in het versterken van de sub wordt daarmee een stuk groter. :D

Alvast bedankt voor jullie hulp in deze!
Carsten
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

volgens mij heb je alleen een mono eindversterker nodig :wink:
misschien een klasse d?
Gebruikersavatar
just-sounds
Ook commercieel actief
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
Locatie: Weesp
Contacteer:

Bericht door just-sounds »

Misschien nog een verzwakker tussen de receiver en sub versterker om niet al te veel digitaal dynamisch bereik te verliezen door de digitale volumeregelaar in de subversterker. Maar voor de rest lijkt alles in de receiver geregeld te zijn.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Als je alles op de receiver kunt regelen heb je geen plate amp nodig, alleen een monoblok met eventueel een volumeregeling (tenzij je dat ook op je receiver kunt instellen).



Groeten Mark
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

Als je sub niet te veel vermogen vraagt is het mischien ook mogelijk om de sub met de zone twee aan te sturen(als je die nog niet gebruikt natuurlijk).
Daar heb ik zelf wel eens aan zitten denken, maarja niet genoeg sap.
CAvE
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 20:44
Locatie: Den Haag

Bericht door CAvE »

Martijn v schreef:
Als je sub niet te veel vermogen vraagt is het mischien ook mogelijk om de sub met de zone twee aan te sturen(als je die nog niet gebruikt natuurlijk).
Daar heb ik zelf wel eens aan zitten denken, maarja niet genoeg sap.
Idd, deze receiver levert "maar" 110 watt@8ohm, dat is voor mijn kleine luidsprekers (Peerless sputnik 14-2) ruim voldoende, maar om een sub aan te drijven heb ik toch liever iets pittigers.

Het zou misschien nog net kunnen met een hoog rendement driver en een dubbele spreekspoel van 4 ohm zodat ik 2x180watt tot mijn beschikking heb.

In iedergeval iedereen bedankt voor het meedenken.
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

Zijn er ook instel/equalizer mogelijkheden op het sub/lfe kanaal?
Zoja dan is het zeker intressant om naar een mono of pa amp te kijken.
Bevalt de reciver verder?
Ik ben zelf aan het rondkijken voor een vervanger van mijn wat oudere Denon vandaar.
CAvE
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 20:44
Locatie: Den Haag

Bericht door CAvE »

Martijn v schreef:
Zijn er ook instel/equalizer mogelijkheden op het sub/lfe kanaal?
Het geluidsniveau kan worden ingesteld tussen –15 en +12 dB en bij de frequenties 25 Hz, 40 Hz, 63 Hz, 100 Hz en 160 Hz tussen -6 en +6 dB voor de subwoofer.
De LFE is instelbaar op 80,90,100 en 120Hz. Zie ook de manual: http://www.eu.onkyo.com/dl/1040433/TX-SR606_Nl_Sv.pdf
Martijn v schreef:
Bevalt de reciver verder?
Ik ben zelf aan het rondkijken voor een vervanger van mijn wat oudere Denon vandaar.
Hij bevalt prima. Ik heb deze gekocht omdat hij 4 HDMI ingangen heeft en toevallig in de aanbieding was..
Verder heeft hij meer aansluitingen en instellingen dan dat ik ook zal gebruiken. Voordat ik hem kocht heb ik hem niet beluistert, dus dat was een gok, maar hij mocht blijven :D
jurriaan
Berichten: 255
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 12:07

Bericht door jurriaan »

Martijn v schreef:
Als je sub niet te veel vermogen vraagt is het mischien ook mogelijk om de sub met de zone twee aan te sturen(als je die nog niet gebruikt natuurlijk).
Daar heb ik zelf wel eens aan zitten denken, maarja niet genoeg sap.
Een zijsprong in de vraag van de topic starter en niet bedoeld als topic kaap.
Wat wordt bedoeld met "zone twee"?
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

Zone 2 is een soort van apparte stereoversterker in je receiver waar mee je b.v. in een ander kamer naar een cd kan luisteren terwijl er in de kamer waar de receiver staat naar 5.1 word geluistert.
Of het doet de achterste kanalen als je 7.1 gebruikt.
Dit zit dan ook op de meeste z.g.n. 7.1 receivers.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Als je zone 2 gefilterd kunt gebruiken, is dat misschien een optie, 110W is niet superveel, maar kan best genoeg zijn. Anders zou ik niet te moeilijk doen en voor weinig een versterker: een PA amp of zo, of een UcD 400 op een alu plaat. Persoonlijk weet ik niet hoe jij films kijkt, maar ik draai met een DS2.0 en een 8ohm woofer, dus ook 100W en ondanks dat ik wel eens het volume flink openschroef kan de versterker het goed leveren.



Groeten Mark
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

Filtering zit er niet op maar volgens mij moet het lukken om je sub/lfe uitgang aan te sluiten op een aux in en deze als bron voor zone 2 kiezen.
Ik gebruik momenteel een oer xls van peerles met p.b. en om dan zeg maar net iets onder het bioscoop volume (tegenwoordig wel wat aan de harde kant) mag mijn hs200 best flink aan het werk.
Maar je moet ook niet vergeten dat Onkyo net zoals veel ander merken hun volume opgeven met een kanaal spelende.
Als je dan alle kanalen gaat gebruiken waarvan 1 of 2 voor je sub is de voeding meestal niet in staat om het opgegeven vermogen op alle kanalen te leveren.
CAvE
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 20:44
Locatie: Den Haag

Bericht door CAvE »

Martijn v schreef:
Filtering zit er niet op maar volgens mij moet het lukken om je sub/lfe uitgang aan te sluiten op een aux in en deze als bron voor zone 2 kiezen.
Dat zou heel goed kunnen volgens mij, ik kan die 2 extra kanalen (t.o.v een 5.1) gebruiken als
  • - rear speaker versterker in een 7.1 opstelling
    - bi-amp voor de front luidsprekers
    - versterking van luidsprekers in een aparte kamer
Die laatste ga ik in iedergeval uitproberen, thnx voor de tip! :D
Maar je moet ook niet vergeten dat Onkyo net zoals veel ander merken hun volume opgeven met een kanaal spelende.
Als je dan alle kanalen gaat gebruiken waarvan 1 of 2 voor je sub is de voeding meestal niet in staat om het opgegeven vermogen op alle kanalen te leveren.
Klopt, deze receiver is maar een keer zo zwaar als mijn antieke Cyrus en zou wel 15 keer zoveel vermogen moeten kunnen leveren. :?

Maar voor mijn nieuwe, nog te bouwen, sub ga ik toch maar voor een mooie Class D mono versterker.. :P
jurriaan
Berichten: 255
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 12:07

Bericht door jurriaan »

Of een versterker het trekt om via zone 2 af te spelen is dus maar de vraag.
Kom je daar alleen achter door het te proberen?
Plaats reactie