Geluidskwaliteit spoelen.

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Persoonlijk denk ik ook niet dat het echt hoorbaar is.

Ik weet niet hoe het nu met de prijzen zit, maar destijds was het wel zo dat Intertechnik/visaton toch wel een stukje goedkoper was dan Jantzen.

Terwijl ze meet technisch beter presteren en voor mij gehoormatig even goed.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Die Jantzen kern spoel in mijn assortiment blijkt te duur voor hoe hij meet. Vandaar de zoektocht naar een goedkoper en beter alternatief.

Niemand zit te wachten op iets wat duurder is in vergelijking met de concurentie en minder meet lijkt me? Of je het nu hoort of niet extra vervorming voorkomen is altijd mooi.

Een systeem bouwen met alle onderdelen zo uitgekozen dat de vervorming net niet lastig wordt is van belang voor een commerciele fabrikant, die elke dubbeltje drie keer omdraait. Neem ik persoonlijk liever het zekere voor het onzekere, zolang dat betaalbaar is.

Groet Roland

PS: ik verkoop trouwens zelden kernspoelen. Zon 80 % bouwt een tweeweg met alleen maar luchtspoelen erin, 15 % gebruikt ook in het laag voor een drieweg een luchtspoel en de resterende 5% neemt een spoel met een kern voor in een drieweg.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wat ben je toch weer eerlijk naar de klant toe Roland , top 8)

Ik denk persoonlijk dat het verschil tussen lucht en kern een heel erg groot deel in het hoofd zit. (de gedachte)

TENZIJ je heel erg hard muziek draait.

Ik ben er heel erg benieuwd naar of ze bij HH nog een luchtspoel meenemen in de test.

Misschien kan iemand anders dat even aan ze vragen ?
(mijn Duits schrijven is niet al te best nl.)

Ik heb je al vaker gezegd, maar een 1mm kernspoel is gewoon een goed betaalbaar alternatief voor een monitor die niet hard hoeft (en vaak ook niet kan).
Ik ben van mening dat het onzinnig is om een heel dure 1,4mm spoel te nemen voor een monitor die in verhouding dat bedrag niet waard.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb die test nog niet gezien, maar vraag me af wat je verwacht van het testen van een luchtspoel. Als ze in HH vooral de THD hebben gemeten, dan valt hier niet veel aan te meten bij luchtspoelen. Die vervormen gewoon niet, je zal gewoon tegen de resolutie van je meetsysteem gaan aanlopen en dat is dan wat je meet.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ben ik met je eens, maar volgens mij heb ik ook geen nul meting gezien (correct me if I'm wrong)

En in feite krijg je per definitie altijd vervorming. Nu schat ik die bij een luchtspoel idd ook heeeeel erg gering (nagenoeg afwezig), maargoed het is gewoon mooi om even een vergelijking tussen die twee te hebben.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

b_force schreef:
Wat ben je toch weer eerlijk naar de klant toe Roland , top 8)
Mijn klanten lezen ook de Hobby hifi. Niet meer dan logisch dus om op zoek te gaan naar iets beters. Maar dank je :)
Ruud_B
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 05 mar 2008, 14:59
Locatie: Schagen

Bericht door Ruud_B »

@ b-force : In het eerste deel van de spoelentest is al herhaaldelijk gezegd dat er bij luchtspoelen geen meetbare vervorming optreedt, omdat de ijzerkern ontbreekt. De ijzerkern is de bron van de vervorming.

In mijn boxen zitten dergelijke jantzen spoelen ( 8.2 mH, 1,4 mm draad.) in serie met twee 30 cm woofers die fors belast worden in verband met dipool gebruik. Door de parallel schakeling is er een 4 ohm weerstand. Volgens hobby hifi ligt de belastingsgrens van 0,32 % k3 bij 4 ohm bij 30 watt.

Verder is bekend dat bij toenemende mH waarden de maximale belastbaarheid van de spoel afneemt. Hoever dit zakt is mij niet bekend, omdat het niet gemeten wordt. Dit kan naar 20 watt zijn, maar net zo goed naar 10 of 5 watt.

De situatie is dan mogelijk dat ik nooit aan de 180 watt die de woofers aankunnen toe kom, omdat de spoel al bij 10 watt in de hoorbare vervorming schiet.
Laatst gewijzigd door Ruud_B op do 07 aug 2008, 20:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

De Jantzen Audio kernspoel was meer op zijn plek geweest in een vergelijking met:

Jantzen Audio (de getestete spoel)
2.20 mH, 0.15 Ohm, 1.40 mm draaddikte euro 15.75
Mundorf: M-hpgr56-220
2.20 mH, 0.17 Ohm, 1.40 mm draaddikte euro 11.60
Intertechnik Ferrobar
2.20 mH, 0.16 Ohm, 1.40 mm draaddikte euro 13.30

Dan valt er wat zinnigs te zeggen over de Jantzen.

Ik zal als mijn nieuwe site online is* een stukje over kernspoelen schrijven. Het compromis is hier lage weerstand tov belastbaarheid. Een hogere belastbaarheid in combinatie met een lage weerstand vraagt om een andere (duurdere) spoel, bijvoorbeeld een trafokern.

Ruud, heb je hoorbare vervorming?

Groet Roland

*zonder dat het dubbel werk is.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ruud_B.

Ik wil best geloven dat luchtspoelen vervorming hebben dat het niet te meten valt.

Echter is het gewoon netjes om er een nul meting bij te plaatsen, en/of simpelweg een meting van een luchtspoel voor een mooi kompleet plaatje.

Het kan idd zo zijn dat naarmate de inductie hoger wordt, de vervorming hoger KAN worden.
Echter hangt dat er een beetje vanaf hoe je die inductie hoger gaat maken.

Door een grotere kern, en/of door meer windingen.

Ik mis nog een paar type kern spoelen, maar die van Visaton zijn zo goed dat je die perfect kunt gebruiken zonder enige duidelijk "geluidsverliezen" te kunnen horen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Roland schreef:
Hoi,

De Jantzen Audio kernspoel was meer op zijn plek geweest in een vergelijking met:

Jantzen Audio (de getestete spoel)
2.20 mH, 0.15 Ohm, 1.40 mm draaddikte euro 15.75
Mundorf: M-hpgr56-220
2.20 mH, 0.17 Ohm, 1.40 mm draaddikte euro 11.60
Intertechnik Ferrobar
2.20 mH, 0.16 Ohm, 1.40 mm draaddikte euro 13.30

Dan valt er wat zinnigs te zeggen over de Jantzen.

Ik zal als mijn nieuwe site online is* een stukje over kernspoelen schrijven. Het compromis is hier lage weerstand tov belastbaarheid. Een hogere belastbaarheid in combinatie met een lage weerstand vraagt om een andere (duurdere) spoel, bijvoorbeeld een trafokern.

Ruud, heb je hoorbare vervorming?

Groet Roland

*zonder dat het dubbel werk is.
Ik heb de test inmiddels ook gelezen, net de HH gekocht. Ik sluit me hier helemaal bij aan. Je ziet dat de Mundorf met een hoge stiftkern ook meteen veel hogere vervorming meet, gaat al richting de Jantzen. Het is gewoon de afweging lage Rdc (strakker laag) versus hogere THD. Gezien de artikelen van Earl Geddes over vervorming, zou ik deze spoelen voor klanten die een zeer lage Rdc willen (voor weinig geld) gewoon in het assortiment houden.
THD an sich is een beperkte maat voor geluidskwaliteit, zeker als het om K2 en K3 gaat.
http://www.gedlee.com/downloads/The%20P ... ortion.pdf
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wat betreft THD kan ik je volgen.
(das met andere woorden de optel som van alle harmonischen).

Echter laat HH duidelijk de verschillende componenten zien. (k2, k3 en k5 in dit geval)
Het is duidelijk dat de componenten interessanter zijn dan enkel de THD.

Zo kun je bij 2 bepaalde gevallen een THD hebben van bv 10%. Echter zegt dit nog niks over hoe dit totaal tot stand is gekomen.

Doel je dan op de opmerking van Roland of je hoorbare vervorming hoort ?
Want anders snap ik het niet helemaal in de context :roll:

Ik zou zeggen, wil je lage Rdc EN lage vervorming, neem dan de Visatons.
Rdc van 0,17ohm en laagste vervormings componenten

Ik vind het trouwens jammer dat ze de tests maar bij 1 frequentie hebben gedaan. Ik dacht bij 100Hz.
Wat je krijgt is dat bij hogere frequenties, de Weiss gebiedjes het steeds moelijker krijgen om de andere kant op te gaan.

Of te wel, de vervorming is zeker afhankelijk van de stroom die er doorheen gaat, maar ook zeer zeker afhankelijk van de frequentie.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Sorry, ik bedoel gewoon niet-lineaire vervorming, niet de optelsom van alle harmonische vervormingscomponenten (THD). Bij vervorming van speakers en spoelen domineren de lagere ordes, die niet zo'n invloed hebben op de geluidskwaliteit, zo blijkt uit onderzoek van Earl Geddes (met dank aan Martijn M. die me hierop gewezen heeft). Het is goed dat HH de componenten heeft uitgesplitst, maar zelfs de Jantzen spoel heeft waardes waar je je geen zorgen over zou hoeven maken. Wat betreft de testfrequentie: ze hebben juist 100Hz gekozen omdat bij hogere frequenties de vervorming van alle spoelen toch lager was. Deze ruwe voortest hebben ze gedaan om teveel meetwerk op allerlei frequenties te voorkomen.

Wat bedoel je met de Visatons, hebben die vergelijkbare prijs bij deze Rdc?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ruud_B schreef:
De situatie is dan mogelijk dat ik nooit aan de 180 watt die de woofers aankunnen toe kom, omdat de spoel al bij 10 watt in de hoorbare vervorming schiet.
Die situatie zal niet optreden. De woofers van de OB3W kunnen geen 180 Watt aan op de lagere frequenties. Als je dat gaat doen knallen je woofers door hun Xmax heen. De vervorming van de woofers zal die van de spoel zwaar overstemmen en wordt zeer duidelijk hoorbaar. Je mag op 50Hz maximaal 85W toevoeren aan de woofers, dan zit je tegen de Xmax grens aan en begint de vervorming duidelijk hoorbaar te worden.

K3 zit bij de Jantzen spoel bij 10V op ongeveer 0,32%. 10V over de testweerstand van 2 ohm betekent een stroom van 5 ampere. Dat betekent bij de OB3W op 50Hz (impedantieminimum van 3ohm) een vermogen van 75W. Je zit dan al bijna aan het maximum van wat de woofers aankunnen. Bij 100Hz is de impedantie van de OB3W veel hoger, loopt er veel minder stroom door de spoel, kortom, het is allemaal niet zo'n punt. Je kunt natuurlijk altijd een dure trafokern ervoor zetten voor het goede gevoel, maar de OB3W zal er niet wezenlijk beter van gaan klinken. De compromissen van de OB3W zitten veel meer in het baffle ontwerp, dat een passief filter mogelijk heeft gemaakt, dan in de filtercomponenten zelf.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Volgens waren die Visatons in dezelfde prijs klasse, zal ik even moetewn kijken.

Maaruhm spoelen die minder vervormen als de frequentie hoger wordt ?

Dat is niet echt volgens de theorie met die Weiss gebieden. Daar gaan spoelen MET kern meer vervormen als de frequentie toe neemt.
(via google is daar ook een mooi artikel over te vinden, echter kost je dat flink wat centen).
De hysterese lus wordt dan ook groter.

Is ook volkomen logisch, want het is vrij lastig voor de Weissgebiedjes om die snelle frequentie te blijven volgen.

Edit:
Die Visatons zijn resp. 10 (0,9mm) en 19 euro (1,3mm)

Zijn deze gelijk aan intertechnics ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat klopt op zich wel, dat de vervorming wat toeneemt bij hogere frequenties, echter de spoel laat dan minder stroom door, hij filtert de hoge frequenties. Zo ontstaat in combinatie met de 2 ohm weerstand een vervormingsmaximum. Maar goed, ik zit hier een beetje de tekst in HH te vertalen. :(

Waar heb je gezien dat de Visatons minder vervormen?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

De HH begon ook al over wervelstromen, maar die zijn in Ferriet nagenoeg afwezig.

Ik denk zelf dat de vervorming behoorlijk op loopt, zeker in het gebied waar de woofer nog flink aanwezig is.
Maargoed is mooi om dat te onderzoeken, ik vind het dus jammer dat HH dat niet getest heeft (al was het bij maar een paar spoelen)

Die test van die Visatons staan in nummertje 4 van dit jaar (blz 35) Daar duiken K3 en K5 buiten de grafiek. :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Helaas gemist, die nummer 4.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

b_force schreef:
Ik denk zelf dat de vervorming behoorlijk op loopt, zeker in het gebied waar de woofer nog flink aanwezig is.
Dat zou in principe kloppen bij stroomsturing. Maar bij spanningsturing, zoals gebeurt bij een LS en versterker met zeer lage uitgangsweerstand, neemt de stroom door de spoel met toenemende frequentie af (door toename van de reactantie). Dus neemt bij hogere frequ. ook de grootte van het hysterese-oppervlak in de B-H grafiek af.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je doelt dan op:

Z=jwL.

Daar zit natuurlijk wel wat in, maar de vraag is in welke verhouding dat gaat.
Vervorming van de weissgebiedjes zul je nmlk altijd houden.

Enige tijd geleden heb ik zelf wat spoelen getest van dezelfde waarde (1,2mH).
Het ging toen om een lucht en ferriet kern spoel (van intertechnik).
Helaas niet de plaatjes bewaard :(

Maar het komt er op neer dat de verschillen minimaal waren tussen de lucht en kernspoel.
Wel was er duidelijk te zien dat beide spoelen meer vervormden bij de hogere frequenties.
Ik heb toen tot max 12V aan 8ohm getest. Hoger wilde niet omdat anders mijn weerstanden een beetje te warm weren :lol: :lol:

Ik zal binnenkort nog eens de plaatjes posten.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”