Driverparameters meten
Moderator: Beheerdersteam
Driverparameters meten
Hallo,
Ik heb hier een set autospeakers liggen, waar ik graag een kastje omheen wil zetten. Hiervoor heb ik dus wel de parameters van de basspeaker (2-weg) nodig, want die worden niet door de fabrikant ter beschikking gesteld. Is er iemand hier in het zuiden die dat voor mij zou willen/kunnen doen?
Groeten,
Mischa
Ik heb hier een set autospeakers liggen, waar ik graag een kastje omheen wil zetten. Hiervoor heb ik dus wel de parameters van de basspeaker (2-weg) nodig, want die worden niet door de fabrikant ter beschikking gesteld. Is er iemand hier in het zuiden die dat voor mij zou willen/kunnen doen?
Groeten,
Mischa
- bartsegers
Uhm, eigenlijk niet. Dit is een set die normaal in bijvoorbeeld de deur wordt gemonteerd, dus wel degelijk gebruik maakt van een bepaald kastvolume. Aangezien ik geen idee heb wat het ideale volume is, zou ik ze graag (laten) meten.bartsegers schreef:Grote kans dat de parameters van de speakers werken voor een infinite baffle. (speakers wordne natuurlijk in een free-air omstandigheid gemonteerd normaal)
Ach, misschien moet ik gewoon eens een paar kastjes van een liter of 15-20 maken en ze daarin zetten.
Groeten,
Mischa
Variovent is toch iets anders voorbeeld het is best goedkoop en inpincipe wat een autodeur normaal ook is.Marp schreef:Met zo'n van Doorne transmissie. Ohnee, die heette net iets anders...
Variovent is een andere benaming voor passieve radiator.
Je hoeft dus niet met een of andere rare vent aan de gang ofzo.
In het showyoursound forum zeggen ze wel eens een c.a 30 liter lekkende kist.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Dat is inderdaad iets anders dan wat Hobbykit Centre 25 jaar geleden in hun catalogus voorstelde als variovent. Zo te zien heb ik al die tijd een verkeerd beeld gehad. De oorspronkelijke Variovent van Dynaco dempt trouwens helemaal niet mechanisch of elektrisch.Martijn v schreef:Variovent is toch iets anders voorbeeld
- bartsegers
Idd. als je deur niet lek is, zit het goed fout. (water kan niet weg oa.)Paul schreef:Volgens mij zijn die woofertjes erop gebouwd dat een autodeur zo lek als wat is.....
Ga eens met zo'n variovent aan de gang!
De variovent oplossing is denk ik de beste benadering van de omstandigheden die je in een autodeur aantreft.
Voordeel dat je nu hebt is de (in vergelijking met autodeur) veel stijvere klankkast. Moet goed uitpakken dus!