Van TNT verwacht ik geen koptelefoonmeer. Daarom heb ik via een andere weg maar een Sennheiser HD600aangeschaft. Na ontvangst heb ik de hoofdtelefoon meteen even aangesloten op mijn cd-speler, een Sony cdp-xb930. De 'dürchhorbarkeit', zoals onze oosterburen dat zo mooi zeggen, was één van de meest opvallende eigenschappen. Sennheiser staat bekend om een klank die een klein beetje teruggetrokken is in het hoog. Dat vond ik echter helemaal niet! Het hoog was me juist iets te prominent aanwezig.
De surround receiver, een Marantz SR7500, beschikt over toonregelingen. Ik besloot zojuist wat te gaan spelen met het hoogaffilter in de Marantz. Ik trok dus de hoofdtelefoonstekker uit de Sony en stopte hem met doorlopende muziek in de Marantz..... Een totaal ander geluid! Zonder dat ik aan de toonregeling heb hoeven draaien, viel alles opeens op zijn plaats. Het hoog klonk niet langer overdreven en de klank werd (misschien wel enkel doordat er minder hoog aanwezig is?) vele malen ruimtelijker.
Nou ben ik sinds jaar en dag één van die mensen die geen verschil tussen goed ontworpen apparatuur denkt te horen. Het verschil tussen deze twee koptelefoonversterkers is echter overduidelijk. Heeft iemand een idee hoe dit kan? Is één van beide versterkers niet goed ontworpen? Of zijn ze misschien beide niet goed ontworpen? Op 'klinkende' versterkers zit ik niet te wachten!
Ingebouwde koptelefoonversterker
Moderator: Beheerdersteam
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Ingebouwde koptelefoonversterker
Zouden de impedantie van de Sennheiser en de uitgangsimpedantie van de versterkers hier geen rol in spelen?
Re: Ingebouwde koptelefoonversterker
Ik vermoed inderdaad dat instabiliteit van één van beide versterkers de oorzaak hiervan is. Ik ben echter geen electrotechneut. Misschien kan één der electrotechneuten er iets van zeggen.Marp schreef:Zouden de impedantie van de Sennheiser en de uitgangsimpedantie van de versterkers hier geen rol in spelen?
Dat is gewoon teveel giswerk, wat de oorzaak is. Oscillatie kan tot sterk verhoogde vervorming met geprononceerd hoog leiden, maar of dit de oorzaak is dat is natuurlijk zo zonder verder info niet vast te stellen. Als het dit niet is en dat ze op zich correct werken, dan is het 100% gegarandeerd dat ze verschillende respons hebben indien met deze hoofdtelefoon belast, anders kun je nooit zulke duidelijke verschillen horen, ik weet hoe nuchter jij bent.
Ik heb laatst een Quad 66 voorversterker doorgemeten omdat ik wat vreemds hoorde. Ik sloot hem aan tussen CD-speler en eindversterker. Meteen doffer geluid. Ok, kan niet recht zijn dacht ik. Nagemeten en jawel hoor, sterke roll-off in het hoog. Deze pre-amp heeft een functie om het hoog te beïnvloeden qua roll-off. Maar zelfs in de stand die neutraal zou moeten zijn was het niet neutraal. Ik vermoed dat dit de verklaring is dat veel mensen Quad nogal mat vinden klinken. De 66 zal niet de enige Quad versterker zijn die dit verschijnsel ingebouwd heeft.
Dus Martijn, pas op! Klinkende versterkers bestaan wel degelijk, deze Quad zal beslist niet de enige zijn!
Ik heb laatst een Quad 66 voorversterker doorgemeten omdat ik wat vreemds hoorde. Ik sloot hem aan tussen CD-speler en eindversterker. Meteen doffer geluid. Ok, kan niet recht zijn dacht ik. Nagemeten en jawel hoor, sterke roll-off in het hoog. Deze pre-amp heeft een functie om het hoog te beïnvloeden qua roll-off. Maar zelfs in de stand die neutraal zou moeten zijn was het niet neutraal. Ik vermoed dat dit de verklaring is dat veel mensen Quad nogal mat vinden klinken. De 66 zal niet de enige Quad versterker zijn die dit verschijnsel ingebouwd heeft.
Dus Martijn, pas op! Klinkende versterkers bestaan wel degelijk, deze Quad zal beslist niet de enige zijn!
De HD600 heeft drivers met een impedantie van 300 ohm, daar kan niet alle apparatuur fatsoenlijk mee overweg. Wel iets om rekening mee te houden dus. Mijn HD580 heeft dezelfde drivers, en met mijn ipod werkt dit dus ook absoluut niet
Mijn HD280 met 60 ohm impedantie kan deze wel weer goed aansturen. Voor mijn HD580 gebruik ik daarom een losse koptelefoon versterker. Met 15Watt aan rust stroom verbruik in klasse A natuurlijk 
