Brom bij gebruik Lundahl anodespoelen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
AndreasH
Contacteer:

Brom bij gebruik Lundahl anodespoelen

Bericht door AndreasH »

Hey hallo,

Ik ben sinds een tijdje bezig met een voorversterker met type '27 triodes erin. Twee stuks is meer dan voldoende.
Nu zit ik echter met het probleem dat ik behoorlijk veel brom heb. 50 Hertz om precies te zijn. Dat komt heel waarschijnlijk door instraling vanaf de voedings transformator op de anode spoelen.

Kijk even hier voor meer informatie: http://www.macrovisioned.net//index.php ... 53-triodes

Wat is de beste manier om de Lundahl anode spoelen af te schermen? Waar moet ik het blik omheen draaien en in elke richting? Trail en Error vind ik op zich niet erg maar het zit er nu allemaal nogal redelijk krap in.

Hier trouwens een plaatje van hoe het eruit ziet als het af is:

Afbeelding

Groeten,

AndreasH
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Je zult toch even moeten experimenteren dan.. Zowel je voedingtrafo als je smoorspoelen kunnen instralen. Zet deze tijdelijk op een andere locatie (ja, dus je voeding herbouwen op een testplankje elders...)
Dat is alleen als je vrij zeker bent van instraling.
Het schema is me niet geheel duidelijk want ik kan het op die site niet vinden.. wel een 27 schema maar die heeft geen chokeload...
Een truukje om uit te vinden of het instraling op je Lundahl is: vervang de choke door een weerstand..
Hoewel de 27 indirect verhit is kan het balanceren van de gloeispanning ook iets helpen, Dat hoeft dan niet met een 100 Ohm potmeter, een paar weerstandjes van 470 Ohm werken ook al.
Verder is de bekabeling en de wijze waarop je de zaak geaard hebt ook cruciaal..

Kees
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

Hey hey,

Bedankt voor de tips.

Het schema heb ik niet op papier maar ik kan het wel kort uitleggen:

Voeding:
1: Voedinstransformator (250-0-250)
2: 5z3 gelijkrichter
3: 25h choke
4: 8uF PIO
5: 25h choke
6: 100uF elco (Roehderstein)

Per kanaal:
1: Anode choke (Lundahl 1667)
2: '27 triode
3: Cathode weerstand: 5k6
4: Grid-leak weerstand: 220K
5: Coupling cap: 0.22uF millspec Russische PIO
6: Uitgangs weerstand: 750k

Ik zal eens kijken of ik een leuk plaatje ervan kan maken. Weer eens met visio aan de klooi... *zucht*

De Anode spanning is 180 volt, anode stroom 3.5mA.

Kun je daar iets mee??
audiomanics
Contacteer:

Ja, schema is me zo duidelijk..
Aan het schema ligt het niet in ieder geval.
Is de brom direct weg als je voedingstrafo uitschakelt? Of duurt het heel even voor de brom wegsterft? (hoogspanning en electronen-emissie zijn niet abrubt weg)
Heb je de gloeispanning DC of AC gevoed?

Kees
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

Da's een goeie inderdaad. Dat weet ik eerlijk gezegd niet helemaal zeker.
De gloei zit op AC. Dat geeft problemen bij het gebruik van de '27 globes. De nieuwere 227 buizen hebben er een stuk minder last van.

Wat me trouwens wel opviel was dat toen ik het ding aansloot op een transistor versterkertje (met fatsoenlijke afscherming) er haast geen brom aanwezig was. Aansluiten op m'n buizenversterker (zie m'n website (GU32) voor meer informatie), toen begon het opeens heel heftig te brommen.

De brom zit trouwens meer in een van de twee kanalen. Hum... Da's dan geen probleem van instraling maar misschien van een aardlus? (-:

De ground zit trouwens op de eerste PIO condensator. Via een star-ground constructie.

Ik weet niet of je de constructie foto hebt gezien trouwens. Ik heb nu namelijk de aarding van de cinch bussen allemaal aan 1 dikke koperdraad zitten. Deze gaat vervolgens naar de ster-aarde. Weet niet of DAT misschien nog iets uitmaakt??
audiomanics
Contacteer:

Als je behoefte hebt aan een aantal types 27 buizen... ik heb en nog een slordige 100.. Allemaal getest, diverse merken, diverse types (balloon, shoulder types) diverse prijzen.
Op zich kun je best AC voeden op de filament maar omdat de gloeistroom vrij hoog is heb je daar toch ook enige inductie van.
Heeft jouw voedingtrafo op de 2,5V ook een center-tap (1,25V - 0 - 1,25V) Dan leg je de centertap dan aan de nul.
Eenvoudig gelijkrichten kun je doen met een paar schotky-diodes (kies een type met een lage Vf anders haal je niet eens die 2,5VDC) een dikke elco (10000 uf ofzo) en een voorschakel weerstand van enkele Ohms, eventueel een weerstand per gloeidraad, zodat de ene buis er niet uit gaat en even later de andere volgt.. Die waarde moet je proefondervindelijk bepalen.. Neem een stuk of wat weerstanden van 1 Ohm in serie en sluit er zoveel kort dat de spanning op de buisvoet 2,5V wordt... Wat je overhoudt is je waarde die je kunt vervangen..

Kees
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

Hey hey,

'27 buizen heb ik gelukkig ook nog wel genoeg (-: Maar als ik ze allemaal (proefondervindelijk) heb gesloopt zal ik me weer eens melden :)

Ik heb een heel generieke voedingstransformator waar alleen 250-0-250 en 6.3-0 op zit. Een apart transformatortje geeft twee keer 2.5-0.

Ik zal vanavond eens kijken of het ding nog bromt op het moment dat ik de ingang kortsluit. En toch nog eens de bekabeling goed bekijken. DC op de heaters zou natuurlijk wel kunnen maar eerst uitzoeken of het inderdaad instraling op de anode spoelen is. De Chokes zijn trouwens voorzien van behoorlijk heftige afscherming (zoals je kunt zien op de foto). Die heb ik overigens ook geaard net als de voedingstrafo en het heater trafootje.

Ben benieuwd of ik het voor elkaar krijg het ding bromvrij (arm) te maken zonder het ding helemaal opnieuw te moeten gaan opbouwen. Die kast maken was echt een ramp! (ben niet zo'n held met stukken hout en bovenfreezen (eng man)).

Groeten,

Andreas
audiomanics
Contacteer:

AndreasH schreef:
ben niet zo'n held met stukken hout en bovenfreezen
Ik ook niet... :^o dat laat ik aan de computer over..
(sie mai wepsaait vor dieteels)

Kees
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

Hey Kees,

Nou, het zit'm dus waarschijnlijk toch in de instraling op de anode spoelen. Aan 1 kant is het duidelijker waarneembaar dan aan de andere kant. Wat kan kloppen aangezien het gloei transformatortje niet in het midden maar aan de zijkant tegen de kast aanzit. Daarnaast is de brom direct verdwenen als ik de stroom eraf haal.

Dus, dan heb ik twee opties:
1: Het transformatortje buiten de versterker hangen (weet even niet precies waar maar daar kom ik wel uit denk ik).
2: De anode spoelen verder afschermen.

In het licht van de handigheid met ijzer/staal/hout en het vele gevloek en getier wat dit opleverd, denk ik dat het handiger is een aparte gloeivoedings kastje te maken. Om het helemaal (de hele voeding) in een aparte behuizing te maken vind ik een beetje overdreven. Zou wel het netste zijn maar waarschijnlijk volledige overkill.

Mu-metaal schijnt het beste magnetische velden af te buigen maar is weer eens niet te betalen. AE in Schagen leverd het niet meer in ieder geval. Op Ebay is het nog wel te krijgen maar die leveren alleen maar in de USA en Canada. Bummer. Kan nog kijken of het draaien van het gloei transformatortje iets uitmaakt maar ik ben er een beetje bang voor eigenlijk.

Will keep you posted.

Btw.... Die buizen klinken echt zo waanzinnig goed! Wat een fantastische doortekening van het geluidsbeeld. De boel is nog aan het inspelen maar ik geniet er nu al mateloos van. Zeker een aanrader voor een ieder die ze in handen kan krijgen.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

de draadjes van de chokes verlengen en er een beetje mee ronddraaien
ik weet het 't is niet zo mooi maar zo geraak je mss wat verder
mvg
audioot
audiomanics
Contacteer:

Je kunt verder ook nog wat spelen met het draaien van de voedingtrafo's en de 25H-smoorspoelen haaks daar op. Tevens kun je de smoorspoelen wat draaien, desnoods rechtop zetten.... Als dat tenminste allemaal nog in je kast past..
Dus voor je de definitieve kast gaat maken zou ik eens wat gaan experimenteren met de opstelling..

Kees
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

*pruil*

Ik was eigenlijk van plan dit als defenitieve kast te gaan gebruiken. Hum... We zullen wel zien wat het beest gaat doen. Van het weekend maar eens even goed 'speulen' met de zaken. En nog wat blik om het gloei transformatortje. Kijken of dat nog iets uitmaakt.

Gaat leuk worden. Versterker weegt ondertussen 15 kilo en m'n werk kamertje is een verdieping hoger. Dus dat wordt heel leuk tillen. *zucht*
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

Een nieuwe 'probleem'......

De voedings transformator wordt 'ei-kook' warm. :-(

Specs:
Primair: 0-230
Secundair: 250-0-250 250mA
6.3-0 5A

Er wordt maar 7mA van de HT afgetrokken en maar 3A van de gloei. En toch staat het ding te stoken als een tierelier.. Iemand alhier een idee hoe dat kan? De primaire stroom opname is maar 450mA. I'm loosing it here ))-:
audiomanics
Contacteer:

primaire stroomopname is 450mA... Dat is toch zo'n 100W, terwijl ik secundair iets van 20 watt totaal zie..
Sluiting in een van de wikkelingen misschien..
Kijk eens of je niet ergens een sluiting gemaakt hebt?
Wat is de primaire stroom als je de trafo secundair los laat?
Wat voor trafo is het? een nieuwe of ergens uit de dump?

Kees
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

je hebt de primaire toch correct aangesloten?
mvg
audioot
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

Hoe bedoel je? Primair kun je toch niet echt verkeerd aansluiten? 0 - 230 aan de wall-outlet.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

sorry,
maar er zijn ook trafo's met 110-130-145-220-245 aansluitingen
mvg
audioot
er moet toch iets mis mee zijn.dit kan niet
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

audioot schreef:
sorry,
maar er zijn ook trafo's met 110-130-145-220-245 aansluitingen
mvg
audioot
er moet toch iets mis mee zijn.dit kan niet

Mogelijke oorzaak, het stekkerblok waar het ding op is aangesloten. Zit een netfilter in en daarbij nog een overspanningsbeveiliging. Ik weet niet hoe die dingen werken maar ik weet wel dat zo ongeveer ALLE transformatoren die ik heb gebruikt voor buizen spul (zowel oud als net uit de verpakking) hetzelfde probleem hebben. Te bezopen voor woorden. Ik ga eens kijken of dat stekkerblok er iets mee te maken heeft.

Versterker nog een keer opnieuw bekabeld. Geen sluitingen of wat dan ook. Dus daar zit het probleem in ieder geval niet. Da's duidelijk. )-:
audiotube

Bericht door audiotube »

Hallo mensen ik ben nieuw in dit forum en heb wellicht een tip voor het oplossen van het probleem. Zelf gebruik ik in geval van kortsluiting altijd een gloeilamp die ik in serie schakel met de primaire kant van de trafo. Als er nu een sluiting aan de secundaire zijde zit gaat de gloeilamp vol oplichten. Je begint dan met het controleren van de componenten gezien vanuit de secundaire zijde van de trafo. Ik zou eerst de buizen verwijderen zoals de gelijkrichter en eventueel de triodes. Het kan een defecte gelijkrichter zijn maar eventueel ook de elco's of een bedradingsfout die kortsluiting zouden kunnen veroorzaken. V.w.b.t. het bromprobleem zou je eventueel ook de metalen behuizing van de anodespoelen aan de nul van de voeding kunnen hangen.
Suc6 met de voortgang van je project. :D
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

ben een beetje beschaamd dat ik daar niet rapper aan gedacht heb
knap,eenvoudig,goed gezien man
mvg
audioot
daniel

Bericht door daniel »

misschien een slechte voedings-C? Dat kan dan zowel de brom als de hete trafo verklaren. Je zegt wel dat de HV maar een paar mA trekt, maar als je dat na die C's gemeten hebt, mis je die zo.
audiotube

Bericht door audiotube »

Ik heb trouwens nog een tip voor de opstelling van de trafo's voor een nieuw te bouwen versterker. Deze tip heb ik van een oude rot. :D
Omdat jouw voedingstrafo's zijn ingegoten is moeilijk te zien hoe de spoel staat. Zelf gebruik ik een kleine smoorspoel waar ik twee draden aan heb gesoldeerd met een bananesteker aan elk uiteinde die ik vervolgens in mijn universeelmeter prik. Deze meter zet je uiteraard op AC en dan op het mV-bereik. Als je de voedingstrafo nu aansluit op het lichtnet zonder een secundaire belasting dan gebruik je smoorspoel door hem om de trafo heen te bewegen om te zo te kijken waar je strooiveld het grootste is en zodoende kan bepalen hoe je je trafo's het beste op kan stellen.
Suc6 met de voortgang van je project. :wink:
riktw

Bericht door riktw »

het lijkt me logisch dan een rotte C wel warm wordt als ie zoveel vermogen wegvreet.
maar probeer eens voor de C's te meten, misschien is dat de oplossing
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik krijg de site met de foto's niet geopend...

Heb je de mogelijkheid om een ringkern trafo in te zetten voor de gloei?
Via Amplimo is vast wel een ringkern met een 5VAC uitgang te bestellen.
Zet dan de gloei van de twee 27's in serie en leg het knooppunt tussen de gloeiwikkelingen aan massa.
Plaats reactie