HongKongDAC en aanverwanten items
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
HongKongDAC en aanverwanten items
Dit topic is afgesplitst van "Aanvullende componenten bij DAC groupbuy", wat op zijn beurt een vervolg was op de "DAC Groupbuy".
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Haha, die is sterk! Ik wilde nét gaan vragen of iemand toevallig al de aansluitingen van de trafo al had uitgevogeld, want er staat niets op. Heb afgelopen week ook al op internet gezocht, maar liep al snel vast.
FF kijken of ik met de multimeter iets wijzer word. In elk geval lijken zowel primair als secundair 3 aansluitingen te hebben... mogelijk 2x110/115V.
FF kijken of ik met de multimeter iets wijzer word. In elk geval lijken zowel primair als secundair 3 aansluitingen te hebben... mogelijk 2x110/115V.
He mario, ben je ook al aan het hobby-en? Ik wilde vanavond eens kijken wat die hongkongdac presteerde zo uit de doos.
jan
Edit: dit is dezelfde alleen wat duurder....: http://www.baco-army-goods.nl/product_1147.html
jan
Edit: dit is dezelfde alleen wat duurder....: http://www.baco-army-goods.nl/product_1147.html
Wie heeft hem als eerste aan het spelen?????
Nou, ik in elk geval niet. Mijn speakers zijn als eerste aan de beurt en van de winter klussen we lekker verder.
De trafo zal waarschijnlijk inderdaad dubbelzijdig symmetrisch zijn. Gewoon met de multimeter meten zou ik zeggen. De zijde met de grootste weerstand is de primaire zijde.
Groeten,
Mischa
Nou, ik in elk geval niet. Mijn speakers zijn als eerste aan de beurt en van de winter klussen we lekker verder.
De trafo zal waarschijnlijk inderdaad dubbelzijdig symmetrisch zijn. Gewoon met de multimeter meten zou ik zeggen. De zijde met de grootste weerstand is de primaire zijde.
Groeten,
Mischa
De trafo in Jip-en-Janneke:
Een trafo bestaat uit 2 spoelen en een kern.
In de ene spoel wordt een veld opgewekt. Ik weet niet meer of het nu een magnetisch of electrisch veld is, maar dat staat waarschijnlijk in de literatuur die je aan het lezen bent.
Dit veld wordt via de kern overgedragen naar de andere spoel.
In de tweede spoel veroorzaakt het veld weer een effect waardoor een spanning wordt opgewekt.
De wikkelverhouding tussen de 2 spoelen bepaalt de verhouding tussen in- en uitgangsspanning.
Heb je dus een trafo met een wikkelverhouding van 2:1, zal deze aan de uitgang de helft van de ingangsspanning presenteren.
Om even op je vraag van symmetrisch terug te komen:
Er zijn verschillende uitvoeringen in trafo´s mogelijk:
1: 1x 220V in en 1x 12V uit. Dit is een simpele enkele trafo.
2: 1x 220V in en 2x 6V uit. Deze trafo is symmetrisch uit, maar kan ook als een enkele 12V-trafo gebruikt worden.
3: 2x 110V in en 2x 6V uit. Deze trafo is symmetrisch is in en symmetrisch uit en kan dus op 110V of 220V gebruikt worden (al naar gelang welke wikkeling je pakt (bij 220V staan de 110V-wikkelingen in serie), aan de uitgang geldt hetzelfe als type 2.
Als sluitstuk (zonder nog verder in detail te treden) kun je bij een symmetrische trafo 2 uitvoeringen hebben:
1. enkele middenaftakking, dit is het type dat wij hebben. Bij deze trafo kunnen de uiteinden van de 12V spoelen niet aan elkaar gelegd worden, ja het kan wel, maar je krijgt dan geen spanning aan de uitgang omdat beide wisselspanningen in tegenfase zijn (denk aan akoustische kortsluiting, maar dan electrisch)
2. dubbele middenaftakking: Hierbij zijn aan de uitgang fysiek 2 spoelen aanwezig, je kunt er dus voor kiezen ze in serie te zetten en zo dus een positieve en een negatieve spanning te maken (zoals bij onze DAC), of je kunt de spoelen parallel zetten en zo de dubbele stroom uit de trafo trekken bij een enkele uitgangsspanning.
Hiermee zou het eigenlijk duidelijk moeten zijn en kun je verder klussen met je DAC.
Groeten,
Mischa
Een trafo bestaat uit 2 spoelen en een kern.
In de ene spoel wordt een veld opgewekt. Ik weet niet meer of het nu een magnetisch of electrisch veld is, maar dat staat waarschijnlijk in de literatuur die je aan het lezen bent.
Dit veld wordt via de kern overgedragen naar de andere spoel.
In de tweede spoel veroorzaakt het veld weer een effect waardoor een spanning wordt opgewekt.
De wikkelverhouding tussen de 2 spoelen bepaalt de verhouding tussen in- en uitgangsspanning.
Heb je dus een trafo met een wikkelverhouding van 2:1, zal deze aan de uitgang de helft van de ingangsspanning presenteren.
Om even op je vraag van symmetrisch terug te komen:
Er zijn verschillende uitvoeringen in trafo´s mogelijk:
1: 1x 220V in en 1x 12V uit. Dit is een simpele enkele trafo.
2: 1x 220V in en 2x 6V uit. Deze trafo is symmetrisch uit, maar kan ook als een enkele 12V-trafo gebruikt worden.
3: 2x 110V in en 2x 6V uit. Deze trafo is symmetrisch is in en symmetrisch uit en kan dus op 110V of 220V gebruikt worden (al naar gelang welke wikkeling je pakt (bij 220V staan de 110V-wikkelingen in serie), aan de uitgang geldt hetzelfe als type 2.
Als sluitstuk (zonder nog verder in detail te treden) kun je bij een symmetrische trafo 2 uitvoeringen hebben:
1. enkele middenaftakking, dit is het type dat wij hebben. Bij deze trafo kunnen de uiteinden van de 12V spoelen niet aan elkaar gelegd worden, ja het kan wel, maar je krijgt dan geen spanning aan de uitgang omdat beide wisselspanningen in tegenfase zijn (denk aan akoustische kortsluiting, maar dan electrisch)
2. dubbele middenaftakking: Hierbij zijn aan de uitgang fysiek 2 spoelen aanwezig, je kunt er dus voor kiezen ze in serie te zetten en zo dus een positieve en een negatieve spanning te maken (zoals bij onze DAC), of je kunt de spoelen parallel zetten en zo de dubbele stroom uit de trafo trekken bij een enkele uitgangsspanning.
Hiermee zou het eigenlijk duidelijk moeten zijn en kun je verder klussen met je DAC.
Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op ma 28 jul 2008, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Dus wij hebben nummer 3 (2x 110V in en 2x 6V uit. Deze trafo is symmetrisch is in en symmetrisch uit en kan dus op 110V of 220V gebruikt worden (al naar gelang welke wikkeling je pakt (bij 220V staan de 110V-wikkelingen in serie), aan de uitgang geldt hetzelfe als type 2) met ls verschil dat we als uitgang 2 x 12 v hebben.mischa72 schreef:Om even op je vraag van symmetrisch terug te komen:
Er zijn verschillende uitvoeringen in trafo´s mogelijk:
1: 1x 220V in en 1x 12V uit. Dit is een simpele enkele trafo.
2: 1x 220V in en 2x 6V uit. Deze trafo is symmetrisch uit, maar kan ook als een enkele 12V-trafo gebruikt worden.
3: 2x 110V in en 2x 6V uit. Deze trafo is symmetrisch is in en symmetrisch uit en kan dus op 110V of 220V gebruikt worden (al naar gelang welke wikkeling je pakt (bij 220V staan de 110V-wikkelingen in serie), aan de uitgang geldt hetzelfe als type 2.
Als sluitstuk (zonder nog verder in detail te treden) kun je bij een symmetrische trafo 2 uitvoeringen hebben:
1. enkele middenaftakking, dit is het type dat wij hebben. Bij deze trafo kunnen de uiteinden van de 12V spoelen niet aan elkaar gelegd worden, ja het kan wel, maar je krijgt dan geen spanning aan de uitgang omdat beide wisselspanningen in tegenfase zijn (denk aan akoustische kortsluiting, maar dan electrisch)
2. dubbele middenaftakking: Hierbij zijn aan de uitgang fysiek 2 spoelen aanwezig, je kunt er dus voor kiezen ze in serie te zetten en zo dus een positieve en een negatieve spanning te maken (zoals bij onze DAC), of je kunt de spoelen parallel zetten en zo de dubbele stroom uit de trafo trekken bij een enkele uitgangsspanning.
Hiermee zou het eigenlijk duidelijk moeten zijn en kun je verder klussen met je DAC.
Groeten,
Mischa
en we hebben nummer 1 (enkele middenaftakking, dit is het type dat wij hebben. Bij deze trafo kunnen de uiteinden van de 12V spoelen niet aan elkaar gelegd worden, ja het kan wel, maar je krijgt dan geen spanning aan de uitgang omdat beide wisselspanningen in tegenfase zijn (denk aan akoustische kortsluiting, maar dan electrisch) In mijn plaatje zouden we dan een - 12v en en plus 12 v hebben.
Kunnen we de trafo dan aansluiten zoals op mijn plaatje waarbij het zwarte draadje van ons meegeleverde draadje van de dac aan de middenste zetten en de rode en de gele een de ene en de andere 12v zetten?
jan
Ik heb net even de trafo aangesloten. de twee buitenste pennetjes van de drie die het dichtste bij elkaar staan; de trafo gaat zoemen en de lichten in de kamer gaan wat flikkeren. als de ik de middenste en de buitenste pin aan het net verbind gaat de stop eruit. Dus dat de primaire zijde aan die kant klopt niet?
Jan
Jan
Nope, we gebruiken nummer 2.
Ik heb net ook nog even gemeten en kom op iets andere waardes als jij. Dat is verklaarbaar, omdat jij waarschijnlijk de weerstand van je meetsnoeren mee gemeten.
Ik kom op de secundaire kant op 2x 1,4 ohm. De vreemde waardes die je aan de ingang meet zijn waarschijnlijk om de trafo te kunnen gebruiken bij 220V en 240V (of 230 en 240) en in beide gevallen 2x 12V aan de uitgang te kunnen garanderen.
Primair zul je dus hoogstwaarschijnlijk tussen de middenpin en de aansluiting waarbij jij (en ik) 173 ohm meten de 230V moeten aansluiten, aan de andere kant heb je dan 2x12 volt (en geen 2x6) ter beschikking.
Ik had helaas even geen netsnoer met open einde ter beschikking, anders had ik er even spanning op gezet en hadden we het zeker geweten. Morgen misschien.
Groeten,
Mischa
Ik heb net ook nog even gemeten en kom op iets andere waardes als jij. Dat is verklaarbaar, omdat jij waarschijnlijk de weerstand van je meetsnoeren mee gemeten.
Ik kom op de secundaire kant op 2x 1,4 ohm. De vreemde waardes die je aan de ingang meet zijn waarschijnlijk om de trafo te kunnen gebruiken bij 220V en 240V (of 230 en 240) en in beide gevallen 2x 12V aan de uitgang te kunnen garanderen.
Primair zul je dus hoogstwaarschijnlijk tussen de middenpin en de aansluiting waarbij jij (en ik) 173 ohm meten de 230V moeten aansluiten, aan de andere kant heb je dan 2x12 volt (en geen 2x6) ter beschikking.
Ik had helaas even geen netsnoer met open einde ter beschikking, anders had ik er even spanning op gezet en hadden we het zeker geweten. Morgen misschien.
Groeten,
Mischa
Opnieuw de trafo aangesloten. nu beide buitenste pennen van de pennetjes die het verste uit elkaar staan verbonden met het net. Er gebeurt niets. Mulitmeter aangesloten op volt wissel stand 200 en de zwarte aan de middenste pen en de rode aan de buitenste: ik meet 13,3 volt wisselstroom. andere zijde ook. de zwarte op de buitenste en de rode op de andere buitenste levert 27 volt op.
Dit lijkt me de juiste manier dus. Die van meanman klopte dus niet. Im zal een plaatje van de juiste manier posten:
jan
Dit lijkt me de juiste manier dus. Die van meanman klopte dus niet. Im zal een plaatje van de juiste manier posten:
jan
Laatst gewijzigd door Wowly op ma 28 jul 2008, 22:14, 2 keer totaal gewijzigd.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Was me nog niet eens opgevallen dat aan een zijde de pinnetjes dichter bij elkaar stonden. In het geval van bijgevoegd schetsje zijn dat de bovenste pinnen. Vast staat dat daarvan de buitensten moeten worden aangesloten op 230V.
Aan de primaire zijde (onderin) ga ik er van uit dat de rechtse pin 0V is, en de andere twee +12V en -12V. Wat ik alleen niet kan plaatsen is dat de weerstand tussen de linker- en middelste pin 3,3 Ohm is. Ik zou verwachten: 171,6 + 174,6 = 346,2 Ohm.
--
Edit: bovenzijde in de tekening is de secundaire kant!
Aan de primaire zijde (onderin) ga ik er van uit dat de rechtse pin 0V is, en de andere twee +12V en -12V. Wat ik alleen niet kan plaatsen is dat de weerstand tussen de linker- en middelste pin 3,3 Ohm is. Ik zou verwachten: 171,6 + 174,6 = 346,2 Ohm.
--
Edit: bovenzijde in de tekening is de secundaire kant!
Laatst gewijzigd door Marp op ma 28 jul 2008, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Haha, ja het vonkte nog net niet hahaha. Overigens ben ik wel héél erg voorzichtig geweest (dicht netsnoer, kroko's ingeduwd die zijn afgeschermd met rubber hoes aan beide zijden)b_force schreef:Jantje altijd met zijn knutsel technieken![]()
Je waarde van 173 is een beetje vreemd.
Ook zijn 3 pinnen niet gebruikelijk (meestal OF 2 OF 4 aan de primaire kant)
Mm, ik zal even zoeken of ik iets over de trafo kan vinden.
Staat er toevallig iets boven op ?
er staat dus helemaal niets op behalve : DT 4582-1 0344 op de zijkant.....
jan
Maargoed, we weten nu hoe ie werkt....
Mario, door trail en error ben ik er ondertussen achtergekomen: van de verst uit elkaar staande pinnen moeten de twee buitenste aan het net, en van de dichtst op elkaar staande pinn is de middenste de 0, en de twee buitenste allebei de 12 volts als je de negatief verbind met de middenste of 24 v als je de twee multimeterpennen met de twee buitenste verbind.
jan
jan
Laatst gewijzigd door Wowly op ma 28 jul 2008, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
meanman zal niet gemeten hebben en kan wellicht beter geen advies geven aan mensen die er nog minder vanaf weten dan hij.Wowly schreef:Die van meanman klopte dus niet.
Hallo Jan,
Als je er toch spanning op hebt staan, zou je dan eens de netspanning op de pinnen kunnen zetten waar jij de 173 ohm meet? De 13,3V zal waarschijnlijk de onbelaste 12V zijn, dus als je de trafo gaat belasten zal ie netjes op 12V uitkomen.
Groeten,
Mischa
