POTLOOD

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
HansV
Berichten: 69
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 16:13
Locatie: eindhoven
Contacteer:

POTLOOD

Bericht door HansV »

Tussen alle geweld van 18 inch woofers, 22 MDF met loodflappen en 5 laklagen, zal ik wel uit de toon vallen met een fantasie zonder veel hiefie.
Het begon met twee kado Philips kastjes met elk een AD 7066 en een AD 0160. Verder veel interesse voor proeven met 3-weg systemen. Dus..... ziehier, mijn potlood. De tweeter omlaag in de zwarte punt, de mid omhoog in het houten deel, de woof ziet u zo al.
Natuurlijk nog maar ééntje, want het is veel werk en je moet 't resultaat maar afwachten. Bovendien deed ik nogal wat fout dat bij z'n stereomaatje straks vermeden kan worden.
Inderdaad, de strip middenvoor, onder de woofer (Visaton 8") zit nog niet definitief vast, ik kan nog tunen: de basspijplengte aanpassen, demping bijvoegen enzovoort.
De naam voor dit ding, zoals die goeie oude potloden, maar dan anders: "Karandasj".
De sturing wordt straks 3 x balans 832. Als alles goed gaat komt er een tweede kanaal.
Zie voor meer info en foto's mijn website.Afbeelding
Laatst gewijzigd door HansV op ma 18 aug 2008, 9:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Hehe, hij is leuk. 8)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Gelukkig! weer iemand met fantasie!
Geeft vast een apart geluidbeeld zo met die rondstralers..
Bevalt de stijfheid van de middentoner voldoende met dat karton?
Wat is de reden dat je dat plankje met het BR-poortje aan de voorzijde los geplaatst hebt en niet een paneeltje aan de achterzijde demontabel gemaakt hebt om zo de vulling en de afstelling van de BR-poort te kunnen aanpassen? Of wordt dit uiteindelijk nog glad afgewerkt?
IMHO is het net even een klein minpuntje bij dit overigens erg leuke ontwerp..

Kees
Gebruikersavatar
HansV
Berichten: 69
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 16:13
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Potlood.

Bericht door HansV »

Tja, die plank aan de voorzijde wordt zeker nog "onzichtbaar" afgewerkt.
Het leek mij beter om de baspoort voorin te hebben, anders straalt ie in de hoek van de kamer.
Luisteren volgt de komende weken, ik ben allang blij dat ie zover is dat ik deze foto kon maken. Ik moet nog een tijdelijk filter in mekaar zetten.
Nog wat maten: de steel is 80 cm hoog en acht-kantig, cirkel 32 cm. De kop is onderaan 30, hoog 20, bovenaan 20. De dubbele kegel is 16 rond en hoog, de punt onderaan 12 cm.
De kop is in totaal 60 cm.
Vraag: wie in de buurt van Eindhoven wil eens wat meten???
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hij is leuk! proficiat zeg, erg creatief ontwerp
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

O, dit vind ik heel leuk om te zien! Ik denk dat een spelend paar je op behoorlijk wat spektakel kan trakteren. :D
Het doet me meteen denken aan de luidsprekers van meneer Breem. En ook wel wat aan de luidsprekers van Duevel.
Gebruikersavatar
HansV
Berichten: 69
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 16:13
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Potlood

Bericht door HansV »

Klopt. Als je m'n website bekijkt zie je dat mijn inspiratie inderdaad ontstond bij Jan Breem.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Erg leuk 'stompzinnig' ontwerp.

Met een 5.1 setje heb je een halve kleurdoos in de kamer staan.

Prachtig creatief bedacht.
janbreem
Berichten: 1
Lid geworden op: do 31 jul 2008, 20:57
Locatie: Betuwe
Contacteer:

Bericht door janbreem »

Hans,
Wat leuk dat je dit idee zo snel gerealiseerd hebt. Als #2 ook klaar is kom ik graag eens luisteren, en dan neem ik wel een paar moeilijke CD's mee!, en misschien een meetmicrofoon zodat we de timing tussen midden en hoog kunnen optimaliseren (hoogte van de kegel) Of had je dat al gedaan?
v.g. Jan
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Mooi ontwerp! Het ziet er grappig uit, maar ik hoop vooral dat 't goed klinkt. Ik zou zelf ook graag nog eens iets dergelijks maken. De powerresponse is op de volledige horizontale as natuurlijk perfect gelijk met een systeem als deze. In dat gegeven schuilt volgens mij veel potentie!

@ Jan Breem,
Welkom hier!
Gesloten