Mijn ultieme monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik snap er geen bal van, van het hele idee van parabolisch tussenschot en oneindig kanaal. Tekeningetje!!!!!!
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ehhh Jeroen,

Wordt het geen tijd om je topic anders te gaan noemen....

bv: oud project,
of...neverending story :twisted:
of...project in progress
of theoretische en praktische problemen bij de perfecte luidspreker 8)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben pas op 21 februari dit jaar gestart! Wat klets je nou! En in die tijd heb ik wel één paar nieuwe tweeters gekocht. Das veel hoor voor mij!

Alle gekheid op een stokje: ik haal meer voldoening uit een bepaalde driver tot op de bodem leren kennen en dan perfectioneren, dan telkens nieuwe drivers proberen met wisselfilter en dan hopen op een toevalstreffer. En mijn huidige systeem, het oude project van inmiddels bijna 2 jaar oud, belemmert mij niet om van mijn muziekverzameling te genieten. Integendeel. Dus ik heb geen haast. En alle tijd dus om een gruwelijk bewerkelijke kast te maken. Waar dan natuurlijk wel heel goed over is nagedacht, het moet wel de moeite lonen!

Groetjes, Jeroen

P.S. Ik hoop dat Marp nu niet teveel werk heeft met dat tekeningetje. Maar ik snap het echt niet :cry:
michiel

Bericht door michiel »

Ik geloof dat ik ook niet helemaal begrijp wat marp nu bedoelt. Ik dacht dat ik het begreep, maar nu ik zijn reactie lees twijfel ik daar toch heel erg over. :?
Marp schreef:
Ik dacht het al genoemd te hebben, maar de lagere freqenties zullen voornamelijk worden uitgedoofd door de confrontatie met hun tegenovergestelde evenbeeld. Het mooiste is dat dit ook het beste werkt op lagere frequenties. De demper zal het restant van de hogere frequenties voor zijn rekening moeten nemen. Bedenk overigens dat de drukgolven halverwege geen kant meer op kunnen, en daardoor ook grotere golven afbuigen naar de dempingsruimte waarin de druk op dat moment lager is.
Wat ik wou zeggen... Stel je hebt een behuizing welke een volume heeft van 50 liter. Kwa vorm en tussen schotten mag je alles doen wat je wilt. Je zet in deze behuizing een drivertje die je vervolgens met 20 Hz laat wapperen (om maar even een extreme te pakken). Hoe wil jij het in godsnaam voor elkaar krijgen dat de 20 Hz geluidsgolf zal ontstaan in die 50 liter, en dan opgesplits wordt, en vervolgens de andere kant van de opsplitsing met een 180 graden gedraaide fase tegen komt?? Met een oneindig kanaal zou je theoretisch elke golflengte kunnen bevatten die je kan bedenken. Maar ik kan me met geen mogelijkheid voorstellen dat je een of meerdere golflengtes van een 20 Hz toon in een volume van 50 liter kwijt kunt... Dit gaat mijn voorstellings vermogen te boven. :roll:
Vandaar mijn gedachten dat je met dit principe als nog met een onderste grens frekwentie komt te zitten waaronder het geheel als puur lucht volume (= gesloten kast) gaat werken.

Ben heel erg benieuwd op welke manier ik dit nu voor moet stellen.

:?:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

jeroen_d schreef:
Ik hoop dat Marp nu niet teveel werk heeft met dat tekeningetje. Maar ik snap het echt niet :cry:
Nee, ditmaal hou ik het heel basic en zonder uitlaatdempers :lol:
infinite_tube.png
infinite_tube.png (2.24 KiB) 60 keer bekeken
Afbeelding A
Deze tekening geeft weer wat ik bedoel met een oneindig kanaal d.m.v. een tussenschot. De rode en blauwe pijlen geven weer wat ik bedoel met frontaal tegemoet komen van identieke geluidsgolven. Uiteraard is de tekening geen bouwvoorbeeld, en met de getekende verhoudingen zal de effectiviteit redelijk beperkt zijn. Het is slechts een principe-voorbeeld, en het kanaal kan natuurlijk veel langer worden gemaakt met wat extra schotten. Eigenlijk zijn het gewoon twee TML's die tegenovergesteld aaneen zijn gekoppeld in een (in dit geval) gesloten behuizing.

Afbeelding B
Het rechte schot is hier vervangen door een gebogen schot. Let wederom niet op de juiste vorm en verhoudingen. Hiermee geef ik enkel weer dat het middels een gebogen tussenschot en afgeronde hoeken mogelijk moet zijn om reflecties dusdanig te richten dat ze uiteindelijk nagenoeg allemaal achter het schot terecht komen. Vanzelfsprekend dienen de achterste hoeken ook afgerond te worden. Bij de juiste rondingen moet het radiatiepatroon er dan hetzelfde uit komen te zien als in de sphere van B&W (zie onderaan). De ruimte achter het schot kan verder op alle denkbare manieren worden ingezet worden om het geluid te dempen en terugkeer van reflexties onmogelijk te maken. In het gedeelte vóór het schot zou de benodigde hoeveelheid dempingsmateriaal hierdoor minimaal moeten zijn, terwijl ook nog eens de kanaaldiameter toeneemt. Zoiets moet de unit toch veel lucht geven?

Ohja, nemen die ronde hoeken nu teveel ruimte in, dan maakt het volgens mij op de totale radiatie weinig uit wanneer ze bijv. 2 cm vanaf de wanden eindigen. Op die manier blijft de achterliggende ruimte deel van het volume uitmaken, en kan evt. met dempingsmateriaal gevuld worden. De totale kastafmetingen kunnen dus nagenoeg hetzelfde blijven als bij een normaal gesloten systeem.

Radiatiepatroon B&W Sphere:
bwsphere_radiation.png
michiel

Bericht door michiel »

Marp schreef:

Afbeelding

Afbeelding A
Deze tekening geeft weer wat ik bedoel met een oneindig kanaal d.m.v. een tussenschot. De rode en blauwe pijlen geven weer wat ik bedoel met frontaal tegemoet komen van identieke geluidsgolven. Uiteraard is de tekening geen bouwvoorbeeld, en met de getekende verhoudingen zal de effectiviteit redelijk beperkt zijn. Het is slechts een principe-voorbeeld, en het kanaal kan natuurlijk veel langer worden gemaakt met wat extra schotten. Eigenlijk zijn het gewoon twee TML's die tegenovergesteld aaneen zijn gekoppeld in een (in dit geval) gesloten behuizing.

Het lijkt mij dat die golven elkaar in fase tegen komen, dus ze versterken elkaar, en heffen elkaar dus niet op. Over de fase lees ik niets in jouw toelichting, en dat lijkt me nu net een cruciaal onderdeeltje om de uitdoving te krijgen.
Misshcien dat een assymetrische plaatsing van de driver voldoende is om de benodigde weglengte verschillen te krijgen.

En ik vraag me nog steeds af hoe een bijvoorbeeld 20 Hz golf in dat oneidige kanaal er uit gaat zien. :roll:
Als ze elkaar achter dat schot tegen komen dan gaat het mis met alle golflengtes die groter zijn dan de afstand van de driver naar het punt waar de pijltjes samen komen. Het lijkt me zeer waarschijnlijk dat lage tonen die gewoon als een luchtvolume zien.
terwijl ook nog eens de kanaaldiameter toeneemt. Zoiets moet de unit toch veel lucht geven?
Hier zit misschien meer achter dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Een buis met toenemende kanaaldiameter kennen we van de hoorn loading. En een hoorn vormt juist een belasting voor de driver. De hoorn is een apparaat dat de akoestische impedantie verhoogt. En dat geeft geloof ik niet meer 'lucht'.
Er is wel een grote maar, want de werking van de hoorn is natuurlijk beperkt door de golflengte vs lengte van de hoorn. Dus de lage tonen zullen dat kanaaltje niet als hoorn zien, en een toenemend oppervlakte zou dan logischer wijs idd meer lucht geven....

Voor de hogere tonen is een toenemende kanaal diameter juist niet gunstig. Dan zit je wel met een hoorn werking en vervolgens laat het geluid zich veel moeilijker absorberen. (en in dit gebied neemt de akoestische impedantie dus toe, en ik geloof dat we de akoestische impedantie die de achter kant van de konus 'ziet' laag wouden houden)
Neem nou de inverted hoorn, door de diameter steeds kleiner te maken kan het dempings materiaal het geluid veel effectiever omzetten in warmte.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Michiel,

Waarom maak je je druk over de lage tonen? Die wil je helemaal niet dempen anders wordt de Q veel te laag. In het laag moet het gewoon als gesloten box werken.

De behuizing die Marp nu voorstelt had ik ook bedacht, met uitzondering van de demping achter het tussenschot en in plaats van een tussenschot een uitgerekte kegel.

De behuizing van Marp kun je iets bijstellen naar een cilinder met halve bollen boven en onder. En als je daar een uitgerekte kegel, een soort sigaar dus in aanbrengt, dan kun je doen wat ik voorstelde aan Tony: probeer een behuizing te verzinnen met zo klein mogelijke afstanden intern zodat de staande golven zo hoog mogelijk optreden. En de verticale staande golf wordt gedempt door de bolvormige boven- en onderkant. Een schot zoals Marp voorstelt, ik kan daar de gevolgen voor de staande golven niet overzien. Het is wel een mooi idee om achter dat schot dan te gaan dempen.

Jeroen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Even weer terug naar de slangetjes. Ik heb bij Auto Electra een rubber benzineslangetje gescoord met 4 mm interne diameter en 2 mm dikke wand. Ik denk dat dit uitstekend geschikt is als flexibele sealing op de baffle die tegelijk verschuiven van de woofer heel goed tegengaat.
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project60.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project60.jpg
Groet, Jeroen
michiel

Bericht door michiel »

jeroen_d schreef:
Michiel,

Waarom maak je je druk over de lage tonen? Die wil je helemaal niet dempen anders wordt de Q veel te laag. In het laag moet het gewoon als gesloten box werken.
Omdat het verhaal begon over een behuizing voor een woofer en en het weg werken van de backwave had ik de gedachte dat het laag hier mee speelde. De getallen die ik naar voren schuif zijn echter alleen voorbeelden om aan te geven wat er in mijn hoofd rond spookt. Het blijft namelijk altijd de verhouding van golflengte en kast afmetingen, door extremen te pakken hoop ik communicatie fouten te mijden zodat niemand het anders opvat dan dat ik bedoel... En dat is blijkbaar gelukt aangezien jij reageert op de lage tonen. :wink:

Ik zei ook niet dat een gelsoten kast voor het laag per definitie niet goed is, maar als je de gehele backwave wil omzetten in warmte DAN is het niet goed. :wink:
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik kwam nog een leuk plaatje tegen:

Afbeelding

Bij de door midden gezaagde speaker, denk aan de bol+inverted hoorn in de kast en dan opgebouwd uit horizontaal met elkaar verlijmde lagen :D
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

duidelijk cost-no-object, beetje sonus faber cloon

dwz Ik wil ook :D
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het vervelende is alleen dat het geen bol + hoorn is, het verloop naar achteren is veel te geleidelijk. En dan wordt het eigenlijk een soort inverted horn in zijn eentje. En die moet veel langer zijn en er als een echte hoorn of trompet uitzien om goed te werken. Vooral in de diepterichting van de luidspreker zal rond een paar honderd Hz met deze behuizing een nare staande golf overblijven. Dit ziet er dus prachtig uit maar biedt niet heel veel voordelen tov een meer traditionele kast met een lekker ruim compartiment achter de middentoner die afdoende gedempt is met BAF of wol of zoiets.

Overigens Tony, als je zo'n diepe behuizing wilt maken kun je de bol/hoorn inwendig natuurlijk mooi toepassen met hoorn recht naar achteren en aan de buitenkant wel gewoon dit uiterlijk meegeven.

En wat de bas betreft hadden deepspace, Marp en ik al een aantal tips gegeven. Waar ik ook nog aan heb zitten denken is om daar een aantal gekoppelde compartimenten te gebruiken (gekoppeld via gaten overeenkomend met effectieve diameter woofer) om de staande golven in frequentie zo hoog mogelijk te leggen en toch een behuizing met voldoende volume te hebben. Wat dat betreft ziet deze behuizing er leuk uit behalve dan dat ie te diep is. Wellicht een serie bol/hoorns onder elkaar :twisted:

Groet, Jeroen
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

jeroen_d schreef:
Het vervelende is alleen dat het geen bol + hoorn is, het verloop naar achteren is veel te geleidelijk. En dan wordt het eigenlijk een soort inverted horn in zijn eentje. En die moet veel langer zijn en er als een echte hoorn of trompet uitzien om goed te werken. Vooral in de diepterichting van de luidspreker zal rond een paar honderd Hz met deze behuizing een nare staande golf overblijven. Dit ziet er dus prachtig uit maar biedt niet heel veel voordelen tov een meer traditionele kast met een lekker ruim compartiment achter de middentoner die afdoende gedempt is met BAF of wol of zoiets.
Je hebt me overtuigt, het wordt de bol+inverted hoorn voor mijn mid's! En nu ga ik maar achter de tekentafel. :D
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben daar ontzettend benieuwd naar! Ik zou straks graag A/B willen vergelijken met mijn HDS exclusive Peerless monitors. En als die dan zwaar verslagen worden door de Thiel&Partners units, dan ben ik niet te beroerd om ook eens flink in de buidel te gaan tasten en nóg een paar boxen te bouwen :lol:

Groet, Jeroen
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

En dit is het resultaat van wat schetsen met AutoCAD. De grootte is bij benadering, ik ben uitgegaan van een bol met een inwendige doorsnede van 30cm. Ik heb vervolgens een foto van de het inwendige van de B&W bol er in geplakt en de hoorn contour overgetrokken. De kast vorm is geinspireerd op die van Ayon Audio. Ik heb twee horizontale doorsnedes getekend, een ter hoogte van de woofer en een ter hoogte van de mid. Je moet je voorstellen dat de midbehuizing uit meerdere lagen 10mm plaatmateriaal is opgebouwd, hetzelfde geld voor de opbouw van de omgekeerde hoorn. Details als een matrix of een dikkere baffle ter plaatse van de woofer heb ik voor de leesbaarheid van de tekening weggelaten.

Afbeelding

Afbeelding
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wauw!!!

Tony, je bent klaar om je eigen draadje te starten bij kasten bouwen...

Groetjes, Jeroen
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

Ziet er goed uit! De Sonus faber Stradivari kan ook als inspiratie dienen. Ik moest er eerst aan wennen, maar vind 'm nu ontzettend mooi. Echt een kunstwerk :)
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

DIY_Freak schreef:
Ziet er goed uit! De Sonus faber Stradivari kan ook als inspiratie dienen. Ik moest er eerst aan wennen, maar vind 'm nu ontzettend mooi. Echt een kunstwerk :)
Was mijn eerste inspiratiebron ook (zie topic luidsperker drivers) :)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb de oplossing voor de bevestiging. Een aluminium plaatje waarin een flinke deuk wordt geslagen zodat de kop van de bout er in valt. Ik heb de bout als beitel gebruikt (kop van de bout tegen het aluminium en met de hamer flink op het einde van de schroefdraad meppen) en nadat de deuk diep genoeg was in het midden een gat van 10mm geboord. Ik heb als proef dit plaatje niet op een midwoofer maar op een stukje MDF gelijmd. Dit is ruim voldoende sterk, ik kan nu de moer voldoende strak aandraaien (en nog verder dan dat 8) ). De O-ringen kunnen nu ruim voldoende worden ingedrukt. Het aluminium plaatje wordt straks natuurlijk kleiner en rond, ietsje minder dan 9 cm diameter.

Afbeelding

Groet, Jeroen
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Dat is handig gedaan zeg. Good thinking.
Geen klachten gehad van de buren na al dat geklop en gehamer?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Vandaag opnieuw de buren geplaagd :twisted: . En Marieke een foto laten maken van het timmeren. Ik maakte de fout om twee klappen te geven, van de herrie wilde ze meteen al weglopen :shock: .

Voor het dagboek van dit project, twee extra foto's. Eerste foto laat het kloppen zien. Na het kloppen een gat geboord en afgewerkt met de vijl zodat ie met de juiste diameter mooi in het midden zit. Alvast het aluminium geschuurd ter voorbereiding van het lijmen op de achterkant van de midwoofer. Tweede foto laat de bout met lijm zien vlak voordat ie in het gat wordt geplaatst. Morgen, als de lijm droog is, zal ik proberen twee mooie cirkels uit te zagen.

Afbeelding

Afbeelding
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Nice. Als je het alu nu nog wat dieper slaat, en ook rondom het moergaat gaten maakt, heb je meteen een oplossing voor woofers met een poolgat :)

Ow, ik was het bijna vergeten: Mijn vriendin kwam deze met iets geniaals aanzetten: plastic bollen van de hobby zaak! Diameter was tot zo'n 18 cm, maar je kunt daar ook vast grotere maten kopen! Lijkt me ideaal om als basis te gebruiken!
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hierbij het aftekenen van de cirkels. Het is 6 cm geworden, na nog eens goed naar de achterkant van de midwoofers te hebben gekeken. De binnencirkel van het papiertje dat ik gebruik voor het aftekenen is 2 cm en met de bouten op hun plaats kan ik dan mooi de cirkels positioneren. Bij het uitzagen lieten de bouten alweer los door de vervorming van het materiaal. Geen probleem, netjes de lijm verwijderd en straks bij het lijmen op de achterkant van de driver een veel grotere hoeveelheid gebruiken. Komt zeker goed.

Afbeelding

Het resultaat.

Afbeelding
vigier

Bericht door vigier »

Misschien een beetje lullige vraag hoor, maar had je hier niet een montagesetje voor een ringkerntrafo kunnen gebruiken?

Groet, Joris
SARK

Bericht door SARK »

Ik vond ze al ergens op lijken :idea: maar goed, dit is leuker en je kunt zelf de maat bepalen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”