Elektor Audio Special 3
Moderator: Beheerdersteam
Als ik een suggestie mag doen :
Een redelijk betaalbare (zeg maar 100 a 150 euro) DAC opgebouwd met zo min mogelijk SMD componenten, en ook goed verkrijgbare komponenten
Eventueel de mogelijkheid om verschillende OPAMPS voor de uitgangstrap te kunnen gebruiken, dat je kunt kiezen uit goedkoop,beter en duur.
Zodat het geheel voor een grote groep hobbyisten na te bouwen is...
Nu gaan sommigge mensen waarschijnlijk roepen;
een Nonodac of iets dergelijks, alleen is de daar gebruikte receiver (CS8412) vrijwel niet meer te krijgen en de opvolger is in SMD...
Ik vrees dat ikzelf door een gebrek aan theoretische kennis niet in staat ben om daar zelf een artikel over te schrijven.
zou best wel willen maar ben bang dat dat niks word.
Een redelijk betaalbare (zeg maar 100 a 150 euro) DAC opgebouwd met zo min mogelijk SMD componenten, en ook goed verkrijgbare komponenten
Eventueel de mogelijkheid om verschillende OPAMPS voor de uitgangstrap te kunnen gebruiken, dat je kunt kiezen uit goedkoop,beter en duur.
Zodat het geheel voor een grote groep hobbyisten na te bouwen is...
Nu gaan sommigge mensen waarschijnlijk roepen;
een Nonodac of iets dergelijks, alleen is de daar gebruikte receiver (CS8412) vrijwel niet meer te krijgen en de opvolger is in SMD...
Ik vrees dat ikzelf door een gebrek aan theoretische kennis niet in staat ben om daar zelf een artikel over te schrijven.
zou best wel willen maar ben bang dat dat niks word.
Wat hebben jullie tegen SMD? Dat is toch niet moeilijk om te solderen. Gewoon een tube soldeerpasta aanschaffen en het is een makkie. Daar is echt niks aan hoor. Zeker bij gewone SOIC's is het echt wel simpel. Weerstandjes tot 0805 is goed te doen. Zelfs 0603 is haalbaar, maar dan mag je niet teveel koffie gedronken hebben.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ik soldeer met regelmaat 0402, da's gewoon een kwestie van een fijn pincet, beetje pasta en hete lucht. Met de soldeerbout is 't inderdaad nogal een gepriegel.
Echter 0805 en 0603 gaat prima met een fijne tip, één soldeereilandje van een beetje soldeer voorzien, SMD onderdeel positioneren met de pincet, kant van 't soldeer eilandje met soldeer verwarmen en één kant zit vast, nu zit 't onderdeel vast en kan je zonder pincet of verder positioneren de andere kant vastsolderen.
Overigens kost 't bestukken van een SMD print mij veel minder tijd dan een print met normale onderdelen. Ook hoef je na afloop geen draden af te knippen etc. Scheelt echt ontzettend veel tijd.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Echter 0805 en 0603 gaat prima met een fijne tip, één soldeereilandje van een beetje soldeer voorzien, SMD onderdeel positioneren met de pincet, kant van 't soldeer eilandje met soldeer verwarmen en één kant zit vast, nu zit 't onderdeel vast en kan je zonder pincet of verder positioneren de andere kant vastsolderen.
Overigens kost 't bestukken van een SMD print mij veel minder tijd dan een print met normale onderdelen. Ook hoef je na afloop geen draden af te knippen etc. Scheelt echt ontzettend veel tijd.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Jammer dat de discussie zich nu helemaal toespitst op het gebruik van SMD. Ik had toch wel verwacht dat iemand zich inhoudelijk zou uitlaten over mijn voorstel. al is het maar over welke te kiezen DAC Chip of wel of geen Tent-Clock of iets dergelijks.
Ik doe niet aan zelfbouw om tijd te besparen, als dat zo was kocht ik het wel kant en klaar. dan ben ik in een uur klaar inclusief reistijd.
Zo heb ik onlangs een MD voorversterker gebouwd. Ik gok dat ik inclusief het leren werken met EAGLE (pcb layout programma), onderdelen verzamelen en metaalbewerking voor de behuizing er zo'n 100 uur aan ben kwijtgeweest.
op 300 meter van mijn huis wordt Cambridge verkocht, die maken ook MD en MC voorversterkers.
maar goed, mischien ben ik nogal conservatief met mijn mening over SMD.
Zelf probeer ik het zoveel mogelijk te vermijden....
Ik doe niet aan zelfbouw om tijd te besparen, als dat zo was kocht ik het wel kant en klaar. dan ben ik in een uur klaar inclusief reistijd.
Zo heb ik onlangs een MD voorversterker gebouwd. Ik gok dat ik inclusief het leren werken met EAGLE (pcb layout programma), onderdelen verzamelen en metaalbewerking voor de behuizing er zo'n 100 uur aan ben kwijtgeweest.
op 300 meter van mijn huis wordt Cambridge verkocht, die maken ook MD en MC voorversterkers.
maar goed, mischien ben ik nogal conservatief met mijn mening over SMD.
Zelf probeer ik het zoveel mogelijk te vermijden....
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Daar hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken: het maakt niet uit welke chip er gekozen wordt en een Tent-Clock maakt het onnodig duur. Ik zou kijken naar de beschikbaarheid van de DAC. Of ie SMD is of niet vind ik niet zo belangrijk (soldeert net zo gemakkelijk als through hole).ray5150 schreef:Jammer dat de discussie zich nu helemaal toespitst op het gebruik van SMD. Ik had toch wel verwacht dat iemand zich inhoudelijk zou uitlaten over mijn voorstel. al is het maar over welke te kiezen DAC Chip of wel of geen Tent-Clock of iets dergelijks.
[...]
Groet,
Jacco
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
- just-sounds
- Ook commercieel actief
- Berichten: 155
- Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
- Locatie: Weesp
- Contacteer:
Misschien iets in de lijnen van de nieuwe twisted pear audio buffalo?
http://www.twistedpearaudio.com/digital/buffalo.aspx
De chip die hier wordt gebruikt specificeerd erg goed en schijnt volgens gebruikers van deze dac ook nog goed te klinken.
Verder ben ik ook erg geinterreseerd in de andere kant: een nette ADC.
En converters liefst gebalanceerd en met Wordclock in/out
Ik zou ook graag een nette hoofdtelefoonversterker met gebalanceerde ingangen zien.
En wie weet, aangezien luidsprekers ergens moeten staan een stukje ruimteakoestiek?
Ik hoop de special weer in mijn sok te krijgen voor kerst !!!! Keep up the good works!
http://www.twistedpearaudio.com/digital/buffalo.aspx
De chip die hier wordt gebruikt specificeerd erg goed en schijnt volgens gebruikers van deze dac ook nog goed te klinken.
Verder ben ik ook erg geinterreseerd in de andere kant: een nette ADC.
En converters liefst gebalanceerd en met Wordclock in/out
Ik zou ook graag een nette hoofdtelefoonversterker met gebalanceerde ingangen zien.
En wie weet, aangezien luidsprekers ergens moeten staan een stukje ruimteakoestiek?
Ik hoop de special weer in mijn sok te krijgen voor kerst !!!! Keep up the good works!
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Natuurlijk is het niet aan mij, maar ik betwijfel of er voldoende animo bestaat om ruimte aan een AD-converter te besteden. Als ik terloops een van de weinige DIY AD-converters aanhaalde (een erg nette, lijkt me), reageerde daar eigenlijk nooit iemand op. Anderzijds zou het een DAC wel kompleet maken als hij als (separaat) DAC/ACD duo wordt gepresenteerd.
SMD is overigens iets waar we steeds meer aan zullen moeten geloven. Van mijn kant uit geen discussie hierover, maar wel een tip in het geval een schakeling veel SMD-componenten bevat: neem binnen het artikel in een afzonderlijk kader wat eenvoudige tips op, zodat duidelijk is dat de schakeling niet enkel geschikt is voor iemand met speciaal gereedschap en bijzondere vaardigheden. Ik verwacht dat dit de toch wel sterk heersende drempel tegen SMD wat zal verlagen.
SMD is overigens iets waar we steeds meer aan zullen moeten geloven. Van mijn kant uit geen discussie hierover, maar wel een tip in het geval een schakeling veel SMD-componenten bevat: neem binnen het artikel in een afzonderlijk kader wat eenvoudige tips op, zodat duidelijk is dat de schakeling niet enkel geschikt is voor iemand met speciaal gereedschap en bijzondere vaardigheden. Ik verwacht dat dit de toch wel sterk heersende drempel tegen SMD wat zal verlagen.
- just-sounds
- Ook commercieel actief
- Berichten: 155
- Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
- Locatie: Weesp
- Contacteer:
- just-sounds
- Ook commercieel actief
- Berichten: 155
- Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
- Locatie: Weesp
- Contacteer:
Ach wie weet komen ze bij Hypex eens met een leuke oplossing voor de diy wereld. Ze weten hoe zo'n ding in elkaar zit 
Edit:
Misschien is het leuk om deze unit te reviewen en eventueel van upgrades te voorzien.
www.groundsound.com
Helaas ben ik (nog) geen speakerbouwer

Edit:
Misschien is het leuk om deze unit te reviewen en eventueel van upgrades te voorzien.
www.groundsound.com
Helaas ben ik (nog) geen speakerbouwer
hmz, ik had het hier beter even doorgelezen.
ik heb sander in het begin van het jaar ook nog gemaild met een DAC die ik gemaakt heb. Print van de DAC zelf is gekocht (RAKK DAC MARK II), en erachter een zelf ontworpen differentiele buizentrap met een 6N6P en optioneel 4e orde besselfilter..
al bij al een duur geintje.. wss daarom geen interesse
ik heb sander in het begin van het jaar ook nog gemaild met een DAC die ik gemaakt heb. Print van de DAC zelf is gekocht (RAKK DAC MARK II), en erachter een zelf ontworpen differentiele buizentrap met een 6N6P en optioneel 4e orde besselfilter..
al bij al een duur geintje.. wss daarom geen interesse
- just-sounds
- Ook commercieel actief
- Berichten: 155
- Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
- Locatie: Weesp
- Contacteer:
En volgens mij zit in deze speaker van mm-audio precies wat we willen
http://www.mm-audio.nl/bora.htm
http://www.mm-audio.nl/bora.htm
- just-sounds
- Ook commercieel actief
- Berichten: 155
- Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
- Locatie: Weesp
- Contacteer:
Daar zou ik ook erg veel interesse in hebbenChristian schreef:Een verzoekje. Ik zou toch heel graag een keer een uitgewerkte print van de MinimA willen zien, zodat ik 'm kan nabouwen.
Is het misschien een ideetje om de printlayouts op een toegevoegde (of nabestelbare) CD te doen?
Met een scanner en fotoshoppen is veel te doen, maar het is toch een heel karwei om de baantjes weer netjes te krijgen.
Ik denk dat de meesten hier geen probleem hebben met de extra kosten, het is tenslotte een speciale groep mensen die hiervoor geinteresseerd zijn
Waar ik zelf (als beginnende DIY) aan zat te denken is een achtergrondartikel over luidspreker filters en dan met name uitleg over de werking en berekening van verschillende correctienetwerkjes.
Naast de meer gangbare Zobel en L-pad, het liefst over de speciale aanpassingen zoals een FR-bult dempen en een contour schakeling.
Ik heb gelukkig veel uit het boek van Vance Dickason kunnen halen, maar ik kan me voorstellen dat voor een groot deel van de zelfbouwers het lastig is om hier duidelijke info over te vinden.
Mijn complimenten nog voor de eerdere Audio Specials, ze waren echt een genot om te lezen!
Ik kijk dan ook erg uit naar de 3e editie.
Ik koop hem om de luidspreker artikelen, dus bijvoegen bij het blad is voor mij niet gewenst, zeker als het daar (nog) duurder van wordt.Sikalot schreef:Ik denk dat de meesten hier geen probleem hebben met de extra kosten, het is tenslotte een speciale groep mensen die hiervoor geinteresseerd zijn.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
