Een DD8-MKII.
Moderator: Beheerdersteam
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Bedankt voor de intresse!!
Ik heb het de laatste tijd heel erg druk gehad (examens, werken om tijd in te halen die ik vrij heb moeten vragen voor mijn examens en dan ook nog eens op vakantie).
Binnenkort komen er hopelijk updates met ontwerpen voor de kast. Maar wanneer weet ik niet, vandaag is m'n enigste vrije dag (gisteren terug gekomen van vakantie en morgen alweer werken) en 't vriendinnetje moet ook nog wat aandacht hebben
. Als ik tijd heb om er goed voor te gaan zitten komen de updates wel, dit project gaat niet stof liggen happen in ieder geval.
Mgv Stefan
Ik heb het de laatste tijd heel erg druk gehad (examens, werken om tijd in te halen die ik vrij heb moeten vragen voor mijn examens en dan ook nog eens op vakantie).
Binnenkort komen er hopelijk updates met ontwerpen voor de kast. Maar wanneer weet ik niet, vandaag is m'n enigste vrije dag (gisteren terug gekomen van vakantie en morgen alweer werken) en 't vriendinnetje moet ook nog wat aandacht hebben
Mgv Stefan
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Nou nou, het werd wel tijd zeg dat er iets gebeurde.
Vandaag had ik eindelijk een middag vrij (Werktuigbouwkunde op de TU/e is toch wel zwaar
). En dus had ik tijd om het ontwerp af te maken, wat dus gelukt is. Een dezer dagen verwacht ik het ontwerp terug van een oom van mij, hij gaat kijken hoe de constructie nog verbeterd kan worden m.b.t. het in elkaar zetten van de panelen. Dan is het nog even wachten op de CNC-freesmachine, dan wordt hij netjes uitgefreest.
Er zit nu in ieder geval weer wat schot in de zaak
.
mgv
Stefan
Vandaag had ik eindelijk een middag vrij (Werktuigbouwkunde op de TU/e is toch wel zwaar
Er zit nu in ieder geval weer wat schot in de zaak
mgv
Stefan
Na een bezoek bezoek aan de VAD-show vandaag, ben ik een beetje gaan denken over mijn speakers. Ik ben bang dat ze naar mijn smaak te weinig bas gaan hebben (ik ben 19 dus er wordt heel regelmatig wat boom-boom muziek gedraaid en dan wil ik de bas ook voelen).
Nou zie ik 2 opties:
1. De twee speakers gewoon als vloerstaand bouwen met een sub als ondersteuning (van Speakerland o.i.d.). Dan kan ik ook eerst een paar weken luisteren, misschien is de bas wel voldoende.
óf
2. De speakers als monitor bouwen en als "stand's" 2 actieve subwoofers bouwen (misschien zelfs in dezelfde kast). En is het bij deze optie mogelijk om de speaker om te draaien (tweeter onder mid/woofer) om zo meer ruimte te creëren voor de sub, of ontstaan er dan problemen met de afstraling?
Nou zie ik 2 opties:
1. De twee speakers gewoon als vloerstaand bouwen met een sub als ondersteuning (van Speakerland o.i.d.). Dan kan ik ook eerst een paar weken luisteren, misschien is de bas wel voldoende.
óf
2. De speakers als monitor bouwen en als "stand's" 2 actieve subwoofers bouwen (misschien zelfs in dezelfde kast). En is het bij deze optie mogelijk om de speaker om te draaien (tweeter onder mid/woofer) om zo meer ruimte te creëren voor de sub, of ontstaan er dan problemen met de afstraling?
Wat jij zegt kan, maar het is niet aan te raden om teveel wijzigingen aan het origineel door te voeren, aangezien je het (dure) filter al hebt.
Onder de monitor baskasten bouwen zou een oplossing kunnen zijn om extra en betere bas te krijgen.
Een drie weg is een stuk duurder dan een 2 weg en als je niet al te moeilijk wil doen met filters ben je aangewezen op een actief filter.
Reckhorn heeft kant en klare modules met high pass voor je monitor, maar je kan ook actieve filterboards kopen zonder versterker.
Als je de monitors niet wil affilteren kan je natuurlijk gewone subamps gebruiken, zoals hypex ds 2.0.
(Ik heb nog wel een paartje L26 alu liggen)
Onder de monitor baskasten bouwen zou een oplossing kunnen zijn om extra en betere bas te krijgen.
Een drie weg is een stuk duurder dan een 2 weg en als je niet al te moeilijk wil doen met filters ben je aangewezen op een actief filter.
Reckhorn heeft kant en klare modules met high pass voor je monitor, maar je kan ook actieve filterboards kopen zonder versterker.
Als je de monitors niet wil affilteren kan je natuurlijk gewone subamps gebruiken, zoals hypex ds 2.0.
(Ik heb nog wel een paartje L26 alu liggen)
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Forza,
Ik zou het volgens het volgende stappen plan aanpakken:
1: Vloerstaander bouwen, vanwege het extra fundament.
2: Spelen met de opstelling, ik heb sinds enige tijd de opstelling in mij kamer 90° gedraaid, wat voor het laag een enorme vooruitgang is geweest.
3: Voorversterker bouwen, als je er van overtuigd bent dat je het maximale uit je huidige set-up hebt gehaald en er van overtuigd bent dat je met de geplande voorversterker een stap vooruit gaat.
Daarbij wil ik graag even toevoegen (maar jou waarschijnlijk wel bekend) dat de ruimte en de opstelling (lees acoustiek) HEEEEL erg belangrijk is. Ik ben hier zelf achter gekomen door een aantal keren te verhuizen, wat elke keer (andere) problemen met zich mee bracht. Met name in de laag weergave. In de vorige woning had ik erg veel bas, welke ik heb getemperd door extra BAF in de luidsprekers te doen. Huidige woning..... Bijna geen bas. Na de boel aangesloten te hebben eerst de "extra" BAF verwijderd en om het galmen in de ruimte een beetje onder controle te krijgen een vloerkleed gekocht. Na bijna twee jaar toch maar een de boel 90° gedraaid... K*T, K#T, K$T.... had ik dit maar twee jaar eerder gedaan. Ik wil niet zeggen dat het nu 100% naar wens is, maar wel 200% verbeterd. Volgende week krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis, welke een betonnen vloer, plafond en muren heeft (vorige twee waren plafond en vloer van hout en alle muren waren "dummy's) Waarschijnlijk dien ik de boel weer iets te temperen, maar dat zie ik dan wel weer. Eerst maar eens kijken hoe het uitpakt. De ruimte is in ieder geval stukken groter en hoger dan waar ik nu zit.
Samengevat. Loop niet op feiten vooruit, probeer verschillende opstellingen en probeer tot een voor jou acceptabel compromis te komen. Lukt dit niet.... Dan zou ik iets gaan veranderen.
De beslissing voor wat je gaat doen en in welke volgorde, blijft uiteraard voor de volle 100% bij jou.
M.v.g.
Chris
Ik zou het volgens het volgende stappen plan aanpakken:
1: Vloerstaander bouwen, vanwege het extra fundament.
2: Spelen met de opstelling, ik heb sinds enige tijd de opstelling in mij kamer 90° gedraaid, wat voor het laag een enorme vooruitgang is geweest.
3: Voorversterker bouwen, als je er van overtuigd bent dat je het maximale uit je huidige set-up hebt gehaald en er van overtuigd bent dat je met de geplande voorversterker een stap vooruit gaat.
Daarbij wil ik graag even toevoegen (maar jou waarschijnlijk wel bekend) dat de ruimte en de opstelling (lees acoustiek) HEEEEL erg belangrijk is. Ik ben hier zelf achter gekomen door een aantal keren te verhuizen, wat elke keer (andere) problemen met zich mee bracht. Met name in de laag weergave. In de vorige woning had ik erg veel bas, welke ik heb getemperd door extra BAF in de luidsprekers te doen. Huidige woning..... Bijna geen bas. Na de boel aangesloten te hebben eerst de "extra" BAF verwijderd en om het galmen in de ruimte een beetje onder controle te krijgen een vloerkleed gekocht. Na bijna twee jaar toch maar een de boel 90° gedraaid... K*T, K#T, K$T.... had ik dit maar twee jaar eerder gedaan. Ik wil niet zeggen dat het nu 100% naar wens is, maar wel 200% verbeterd. Volgende week krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis, welke een betonnen vloer, plafond en muren heeft (vorige twee waren plafond en vloer van hout en alle muren waren "dummy's) Waarschijnlijk dien ik de boel weer iets te temperen, maar dat zie ik dan wel weer. Eerst maar eens kijken hoe het uitpakt. De ruimte is in ieder geval stukken groter en hoger dan waar ik nu zit.
Samengevat. Loop niet op feiten vooruit, probeer verschillende opstellingen en probeer tot een voor jou acceptabel compromis te komen. Lukt dit niet.... Dan zou ik iets gaan veranderen.
De beslissing voor wat je gaat doen en in welke volgorde, blijft uiteraard voor de volle 100% bij jou.
M.v.g.
Chris
De opstelling zal bij mij niet zo'n probleem vormen; mijn kamer is 4*3,5 m (Ja, slaapkamertje
) . Ik kan alleen gaan spelen met de afstand tot de achterwand, want de afstand naar de zijmuren wordt minstens een halve meter (door oa een openslaande deur aan de ene kant en de schacht van de openhaard beneden aan de andere kant). Ook zit ik gebonden aan de wand waar de speakers staan, een andere mogelijkheid is er gewoon niet op mijn kamertje.
Drukdrukdrukdrukdruk
.
Ik heb op zich wel redelijk de tijd, alleen ik wil de panelen laten zagen bij een oom en die heeft het erg druk (Standbouw). Ik had het inmiddels 20x zelf kunnen doen, maar lang niet zo mooi denk ik. Mijn oom heeft namelijk de beschikking over CNC gestuurde zaagmachines en een CNC freesmachine voor het frontpaneel. Ook kan ik het dan meteen voor een prikkie laten spuiten bij een professionele spuiter.
Maja de spullen liggen dus helaas nog steeds in de kast. Wat ook een rede is dat ze nog niet klaar zijn, is dat mijn huidige speakers zo slecht nog niet zijn; Tannoy Stratford.
Het wordt komende tijd een rustigere periode in de Standbouw business, dus hopelijk gaat het binnenkort eindelijk gebeuren
.
Ik heb op zich wel redelijk de tijd, alleen ik wil de panelen laten zagen bij een oom en die heeft het erg druk (Standbouw). Ik had het inmiddels 20x zelf kunnen doen, maar lang niet zo mooi denk ik. Mijn oom heeft namelijk de beschikking over CNC gestuurde zaagmachines en een CNC freesmachine voor het frontpaneel. Ook kan ik het dan meteen voor een prikkie laten spuiten bij een professionele spuiter.
Maja de spullen liggen dus helaas nog steeds in de kast. Wat ook een rede is dat ze nog niet klaar zijn, is dat mijn huidige speakers zo slecht nog niet zijn; Tannoy Stratford.
Het wordt komende tijd een rustigere periode in de Standbouw business, dus hopelijk gaat het binnenkort eindelijk gebeuren
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
mocht je eens wat willen uitproberen dan heb ik een nieuw ontwerp voor je (het BR laag kon mij namelijk niet bekoren):
TL: 1,72 meter lang, 160cm2 over de gehele lengte van de lijn (straightline)
Het hart van de driver moet op 59,5 cm, gerekend vanaf de start van de line.
De diepte van de kast moet uitwendig uitkomen op 31 cm, zodat de voor en achterzijde optimaal uitkomen qua (tegen)fase in het laag.
Binnenin de kast zit nog een klein IHA-tje, een interne helmholz resonator die een resonantie opslokt. Deze binnenkamer moet 2 liter zijn, en door een opening met een oppervlakte van 55cm2 (bij materiaaldikte 18 mm) staat deze in verbinding met de TL.
Zelf ben ik nog aan het stoeien met het uitwerp, de constructie. Uiteindelijk wordt je dan getrakteerd op een TL zonder dip in de bas. Voornamelijk de voordelen dus van dit systeem.
Aangezien je graag alles in 1 keer goed doet kun je rustig dit nog niet eerder uitgevoerde project eenvoudig in plaanplaat oid uitproberen.
Misschien leuk wanneer je toch al wel aan de slag wil, en die tannoys het leven zuur wil maken
anders we vanzelf de DD8's verschijnen.
Hopelijk kan ik mijn versies binnenkort posten.


TL: 1,72 meter lang, 160cm2 over de gehele lengte van de lijn (straightline)
Het hart van de driver moet op 59,5 cm, gerekend vanaf de start van de line.
De diepte van de kast moet uitwendig uitkomen op 31 cm, zodat de voor en achterzijde optimaal uitkomen qua (tegen)fase in het laag.
Binnenin de kast zit nog een klein IHA-tje, een interne helmholz resonator die een resonantie opslokt. Deze binnenkamer moet 2 liter zijn, en door een opening met een oppervlakte van 55cm2 (bij materiaaldikte 18 mm) staat deze in verbinding met de TL.
Zelf ben ik nog aan het stoeien met het uitwerp, de constructie. Uiteindelijk wordt je dan getrakteerd op een TL zonder dip in de bas. Voornamelijk de voordelen dus van dit systeem.
Aangezien je graag alles in 1 keer goed doet kun je rustig dit nog niet eerder uitgevoerde project eenvoudig in plaanplaat oid uitproberen.
Misschien leuk wanneer je toch al wel aan de slag wil, en die tannoys het leven zuur wil maken
Hopelijk kan ik mijn versies binnenkort posten.


Zo, nou. Eindelijk weer een beetje schot in de zaak. Ik heb vandaag te horen gekregen dat het ontwerp helemaal is uitgetekend. Ik heb er overheen gekeken en goed (perfect) bevonden. Dat tot opluchting van mijn Oom, want de panelen waren namelijk al voor een groot deel gefreesd
. Misschien dat er nog wat foto's van komen, maar dat is even afwachten.
Ik zou bijna zeggen dat ik helaas komende maandag 2 weken op vakantie ga, want anders waren ze een stuk eerder klaar geweest. Het is niet anders, maar er gebeurt in ieder geval weer iets
.
Ik zou bijna zeggen dat ik helaas komende maandag 2 weken op vakantie ga, want anders waren ze een stuk eerder klaar geweest. Het is niet anders, maar er gebeurt in ieder geval weer iets
Zo, ze spelen
. Alleen de achterkant zit er nog op vast getaped en de BAF zit er nog niet in. Zo laat ik ze even inspelen en dan worden ze eind Augustus door een prof gespoten in hoogglans zwart.
De eerste ervaringen zijn zeer positief. De Tannoy's die er eerst stonden gaven geluid af, terwijl deze erin opgaan. Je hoort niet dat het geluid van de speakers af komt, het is er gewoon. Dat is een hele aparte gewaarwording.
De eerste ervaringen zijn zeer positief. De Tannoy's die er eerst stonden gaven geluid af, terwijl deze erin opgaan. Je hoort niet dat het geluid van de speakers af komt, het is er gewoon. Dat is een hele aparte gewaarwording.
