Website over veiligheid. INHOUD

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
HansV
Contacteer:

Website over veiligheid. INHOUD

Bericht door HansV »

Dit topic heb ik geopend om opmerkingen (vanuit kennis, niet vanuit "gevoel") te krijgen over de technische INHOUD van te starten website over veiligheid bij zelfbouw van elektronica. Over de website als zodanig heb ik een ander topic geopend.
http://www.buizenversterker.nu
richard

Bericht door richard »

'Eerst de stekker uit de wandcontactdoos halen, voor je de behuizing opent.' is iets heel anders dan 'Voor je de behuizing opent, eerst de stekker uit de wandcontactdoos halen.'

Het lijkt me een goedbedoelde maar riskante onderneming als je iets dergelijks wil opzetten terwijl je weinig deskundigheid op dit vlak hebt. Hoe zit het met de aansprakelijkheid?
HansV
Contacteer:

Veiligheid

Bericht door HansV »

Om mekaar om mekaar om mekaar om mekaar te hellepe, benne we op de wereld, niewaar.

Wat noem je deskundigheid????
Laat ik me niet beledigd voelen maar iets van mezelf vrijgeven. Ik ben wat toen (1960) heette "Hoger Elektronicus", een studie aan de HTS. Ik heb van 1958 tot 1985 gewerkt in de veiligheidsgroep van Audio-Video bij Philips, niet alleen voor feitelijke technische veiligheidskeuring van Philips ontwerpen maar ook praktijk onderzoek bij klachten. Verder heb ik vanuit Philips meegewerkt aan het tot stand komen van een aantal normen in IEC (International Electrotechnical Commission) verband. Ook de nog steeds geldige norm NEN-EN-IEC 60065. Die norm is nu ook in Nederland officiële geldig verklaard i.p.v. NEN 3544. Vanuit dat stuk ervaring durf ik mezelf "Deskundig" te noemen en meen ik dat dit soort aanwijzingen veel te weinig bekend zijn.
Na 1985 heb ik dat stuk werk niet losgelaten maar kreeg ik bij Philips officieel een andere baan.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Hans,

Het toepassen van veligheidsnormen is onderdeel van ook mijn werk. Het interpreteren van die normen is vaak lastig, ook voor ervaren elektronici, omdat het taalgebruik in de normen nogal formeel en ambtelijk is.

Dat vertalen naar eenvoudige regels en de implementatie daarvan is een goede zaak. Dat is niet zo gemakkelijk en vind het opzetten van web site daarover een erg goed initiatief van je.
richard

Re: Veiligheid

Bericht door richard »

HansV schreef:
Wat noem je deskundigheid????
Sorry, hoor. Niet beledigend bedoeld, maar ik meende uit deze zinsnede "Daarbij wordt aangetekend dat we zullen proberen deze site door een deskundige steeds te laten controleren;" op te maken dat de deskundigheid niet aanwezig was. Maar je hebt me gerust gesteld. Misschien kun je de zin aanpassen in de trant van "Daarbij wordt aangetekend dat deze site regelmatig door een deskundige wordt gecontroleerd". Dat wekt wat meer vertrouwen, maar geeft ook een verantwoordelijkheid.

Mijn opmerking over de zinsbouw heb ik ooit uit een cursus voor het schrijven van rapporten e.d. onthouden. In een handleiding is het essentieel de juiste zinsvolgorde te kiezen.

Maar veel succes met de website, ik denk dat het erg nuttig kan zijn met al die nieuwe zelfbouwers.
HansV
Contacteer:

Elektronica-Veiligheid

Bericht door HansV »

[quote="richard]ik meende uit deze zinsnede "Daarbij wordt aangetekend dat we zullen proberen deze site door een deskundige steeds te laten controleren;" op te maken dat de deskundigheid niet aanwezig was. Maar je hebt me gerust gesteld.[/quote]

Ik kan mezelf wel deskundig noemen, maar de moeilijkheid is dat ik gepensioneerd ben en niet meer op de hoogte blijf van nieuwe ontwikkelingen. Daarom kan ik er alvast bijvertellen dat ik gevraagd heb of een deskundige van de KEMA ons belangeloos wil helpen. Na de vakantie wordt dat in de betreffende groep gebracht.

[quote="richard]In een handleiding is het essentieel de juiste zinsvolgorde te kiezen.[/quote]

Als je wilt helpen de site op dit soort taalgebruik te controleren en te wijzigen, graag. Het gaat beslist niet om mij maar om de veiligheid van ons allemaal.
Voorlopig nog: http://www.buizenversterker.nu
Dat moet worden: Elektronica-Veiligheid.nl
Plaats reactie