Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Jeetje wat een prijzen voor een paar (relatief simpele) actieve filtertjes :shock:

maargoed.

Hoogst waarschijnlijk kun je het een en ander instellen met wat potmeter (draaiknopppen) is is het aanpassen van een par weerstand voldoende.
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

b_force schreef:
Een PCB is enkel het printje waar het op gaat.

Ge-etst en wel.

Een notch filter is dus het filter wat zojuist beschreven is :)

Overigens hoeft een PCB helemaal geen 60 euro te kosten.
Het is eenvoudig te maken met waarschijnlijk een enkelzijdige print.

Desnoods kan ik wat etsen op school, kost hooguit 10 euro ofzo.

Als iemand thuis kan etsen (spullen daarvoor wil ik binnenkort overigens wel zelf kopen), kan dat ook prima.
ah ok, bedankt voor de uitleg.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Is een mooi aanbod! ik heb echter nog niet door hoe zoiets dan werkt. Is dat dan iets wat ik achter mijn versterker hang en waarop ik dingen moet/kan instellen mbt die bult bij 60hz? Of is het iets anders.
Het is een filter wat je tussen je voor versterker en eind versterker gebruikt.
Als je die hebt.
Een PCB (printed circuit board) is puur het groene plaatje waar de componenten op zitten.
Alle elektronica bij elkaar vormen het notch filter.
Een groene gaatjes PCB werkt echter ook perfect.
Dit filter is verder niet in te stellen. Je maakt hem specifiek voor een systeem. Uiteraard door componenten te veranderen zijn de waardes wel nog te wijzigen.


Ik weet niet of de groundsound wat voor je is. Dit is een digitaal filter wat je moet instellen via een computer met software.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

FF off topic
b-force schreef:
Als iemand thuis kan etsen (spullen daarvoor wil ik binnenkort overigens wel zelf kopen), kan dat ook prima.
Etsbakje hebben? Kunnen aardige printen in. Moet ff worden opgepoetst.

Edit, wordt via pm afgehandeld. Wou dit berichtje weggooien maar lukt me niet.
Bijlagen
etsbak.jpg
Laatst gewijzigd door sietse op vr 18 jul 2008, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

Soundexcel schreef:
Is een mooi aanbod! ik heb echter nog niet door hoe zoiets dan werkt. Is dat dan iets wat ik achter mijn versterker hang en waarop ik dingen moet/kan instellen mbt die bult bij 60hz? Of is het iets anders.
Het is een filter wat je tussen je voor versterker en eind versterker gebruikt.
Als je die hebt.
Een PCB (printed circuit board) is puur het groene plaatje waar de componenten op zitten.
Alle elektronica bij elkaar vormen het notch filter.
Een groene gaatjes PCB werkt echter ook perfect.
Dit filter is verder niet in te stellen. Je maakt hem specifiek voor een systeem. Uiteraard door componenten te veranderen zijn de waardes wel nog te wijzigen.


Ik weet niet of de groundsound wat voor je is. Dit is een digitaal filter wat je moet instellen via een computer met software.
ah ja, het wordt steeds duidelijker. Hoe maak je dan zo'n filter en hoe weet je dat het op de juiste frequentie genoeg 'dempt'?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

robbiedobbie schreef:
ah ja, het wordt steeds duidelijker. Hoe maak je dan zo'n filter en hoe weet je dat het op de juiste frequentie genoeg 'dempt'?
Er zijn standaard "modellen" voor verschillende type filters.
Met de nodige formules, of handiger bepaalde programmatjes, kun je heel mooi uitrekenen wat jij nodig hebt.

Vervolgens is het een kwestie van op een printje zetten en testen.
klopt het ? Dan zit je goed, klopt het et niet, dan moet je wat aanpassen 8)
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

asterduc schreef:
robbiedobbie schreef:
Ik vind het 'probleem' in ieder geval geen 2500 euro waard.
OEee foei foei RJ,, dat had je niet mogen zeggen, dan hadden we evengoed een Mivoc speakertje van een tientje kunnen bouwen! Price is no object, remember :lol:
asterduc schreef:
Stevig brilliant maar toch neutraal hoog

met een natuurgetrouw, aangrijpend maar niet te plat midden

en een gedetailleerde bas vol punch die niet vermoeid.

Alles natuurlijk in een niet al te groot en mooi vormgegeven kastje dat eenvoudig nagebouwd kan worden zodat de research herbruikbaar is.

Het moet niet goedkoop zijn, maar wel met gezond verstand opgebouwd.

Dat is kort samengevat de opzet van dit project.

ED
your words my friend, your words....

2500 euro voor een filter is niet redelijk meer en geen blijk van gezond verstand
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Voor veel minder dan dat bedrag kun je beter Jeroen (of wie dan ook hier) inhuren en een custom filter laten maken :P

:lol: :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

robbiedobbie schreef:
Soundexcel schreef:
Is een mooi aanbod! ik heb echter nog niet door hoe zoiets dan werkt. Is dat dan iets wat ik achter mijn versterker hang en waarop ik dingen moet/kan instellen mbt die bult bij 60hz? Of is het iets anders.
Het is een filter wat je tussen je voor versterker en eind versterker gebruikt.
Als je die hebt.
Een PCB (printed circuit board) is puur het groene plaatje waar de componenten op zitten.
Alle elektronica bij elkaar vormen het notch filter.
Een groene gaatjes PCB werkt echter ook perfect.
Dit filter is verder niet in te stellen. Je maakt hem specifiek voor een systeem. Uiteraard door componenten te veranderen zijn de waardes wel nog te wijzigen.


Ik weet niet of de groundsound wat voor je is. Dit is een digitaal filter wat je moet instellen via een computer met software.
ah ja, het wordt steeds duidelijker. Hoe maak je dan zo'n filter en hoe weet je dat het op de juiste frequentie genoeg 'dempt'?
Er zijn verschillende mogelijkheden. Omdat ik zelf kan meten heb ik een zo simpel mogelijk schema met vaste componenten gebruikt. Omdat componentwaarden altijd iets afwijken heb ik fijnafstelling van de drie frequenties met de blauwe multiturn instelpotmeters geimplementeerd.
Het is ook mogelijk om zo'n Thel filter zelf te bouwen. Daarvan kan je de frequentie, diepte en bandbreedte van de notch instellen. Is iets ingewikkelder schema. Als je je speakers niet gaat verplaatsen, is de goedkoopste wijze een ontwerpje te fabrieken zoals ik heb gedaan op basis van een nauwkeurige meting door Asterduc.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

robbiedobbie schreef:
JeroenKV schreef:
Voordeel van iets als dit: http://www.groundsound.com/gallery%20JesperNielsen.html zijn extreme flexibiliteit en notches / EQ's die zeer precies zijn in te stellen.
Als je dan zoiets hebt, hoe stel je dat dan in??
Je gebruikt het bijpassende softwarepakket om filtering en akoestische aanpassingen te modelleren (je kunt metingen importeren), daarna doe je een upload via USB. Dit duurt 1,5 sec en kan ook terwijl je muziek luistert (korte mute pause). Ideaal om te bepalen wat een aanpassing doet.

Deze manier van filteren en corrigeren is niet te vergelijken met de traditionele manier. Je moet het proberen voordat je weet wat de mogelijkheden zijn. Groundsound is een erg toegankelijk product om mee te werken, maar er zijn ook anderen (Decq, Sitronik, Rane etc). Alleen de flexibiliteit is al genoeg om te ervaren.
marc.heijligers
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54

Bericht door marc.heijligers »

jeroen_d schreef:
Nog steeds veel te duur, maar wel kant en klaar te koop. Bedenk dat geen enkele kabel- of versterkerupgrade op kan tegen de gehoormatige verbetering van zo'n notch.
Of leen even een Macbook, en ga experimenteren met de Notch in AU Lab. Die kan je real-time verplaatsen en verbreden, zodat je snel een idee krijgt, en ook makkelijk metingen kan doen.

Ik zou alvorens met een equalizer aan de gang te gaan, eerste een goed idee te krijgen van het niveau van de bas t.o.v. de andere units in je huidige filter. De grond meting van destijds liet zien dat de bas behoorlijk "vet" stond afgestemd (je moet de gesloten en basreflex metingen van de woofers nog optellen!!!). Je zou als experiment kunnen uitproberen om een van de units even uit te zetten, om te kijken wat het effect op de totale hoeveelheid bas is (zonder de overall klank balans te beoordelen). Straks ben je met een equalizer alleen maar een fout aan het maskeren, terwijl de combi juist bas-niveau en daarna een equalizer je nog veel verder kan brengen.

M.
Bijlagen
Grondmeting.png
AUlab.png
AUlab.png (12.15 KiB) 2746 keer bekeken
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Misschien leuk om eens met deze man te communiceren?
http://www.groundsound.com/gallery%20PeterHess.html

Niet alleen over het filter, maar ook:
"Peter believes in very solid boxes and I can confirm that no part of the box is vibrating – it totally steady as a rock.
I “tried” to lift the tweeter box without succes...! It’s only standing on the bass/mid box and I only displaced it…!
The chassis is a combination of metal, MDF and some secret damping compound to reduce all unwanted
box vibration. The “foot” is also very solid and has adjustable spikes for optimum contact and stability
"
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

zou er op basis van onderstaande meting zo'n notchfilter gemaakt kunnen worden? De meting heeft Ed bij mij gedaan toen ie de speaker kwam beluisteren. De meting is gedaan vanaf de luister positie.
Bijlagen
concave bij RJ.PNG
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ik zou die bij 30 en 60hz aanpakken, die bij 120hz hoor je dan misschien niet eens. Kun je altijd later toevoegen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Die bij 120Hz kun je wellicht nog wat beinvloeden door de speakers te verplaatsen, binnen jouw randvoorwaarden.

Verder is de meting op zich voldoende om zo'n notch te bepalen, wat je wel wilt is een aparte meting voor het linker- en rechterkanaal. Ik zou in ieder geval die op 60Hz aanpakken. Die op 30Hz is mogelijk niet eens storend bij de meeste muziek.

Probeer anders gewoon eens een Behringer te lenen, om te kijken wat zoiets doet voor jou.
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

ondertussen op hifi.nl is zijn concaves beoordeeld als mooiste set van alle sets. Ok, nog relatief weinig beoordelingen maar toch..

Daar werd ik toch wel even stil van....

http://my.hifi.nl/index.php?site=allsets&o=vote

everybody vote concave!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

robbiedobbie schreef:
everybody vote concave!
check 8) (lukte maar 1 keer, ze loggen wschlk je ip ofzo, ook met andere browser niet)
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

is normaal toch
mvg
audioot :wink:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

we zijn in dit topic de 200.000 'clicks' gepasseerd.

Aan een commissie van 1 eurocent per click zouden we nu de drivers terugbetaald krijgen 8)
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Wat is de waarde van een uitverkiezing tot mooiste set, als niemand van die kiezers de set heeft gehoord ?

Oké,
het ziet er gelikt uit :)


Paul.
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

Paul Jenner schreef:
Wat is de waarde van een uitverkiezing tot mooiste set, als niemand van die kiezers de set heeft gehoord ?

Oké,
het ziet er gelikt uit :)


Paul.
Hey paul,

daar heb je op zich natuurlijk wel gelijk in. Dit dient allemaal ook niet te serieus genomen te worden. Ik denk dat mensen door te stemmen gewoon hun 'waardering' geven over hoe een set eruit ziet. Maar toch leuk om te zien dat de hifi.nl lezers de set en dan vooral de speakers waarderen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

waardering is altijd leuk 8)

en er staat toch hoe interesant je de set vindt....
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Robbie,

het is een felicitatie waard hoor !

Zou nu dat "ding" best eens willen beluisteren :)


Paul.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

er hebben al veel mensen deze set beluisterd en er zijn ook veel mensen die de ontwikkeling van deze speakers gevolgd hebben
+ de mensen die er aan megeholpen hebben:dus dit is een set die zelfs de grote speakermakers eens in hun haar mag doen krabben
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

De grote speakermakers verkopen m.i. heel vaak een portie gebakken lucht met een fraaie marketingcampagne daarbij. Minder vaak verkopen ze hele fraaie speakers, niet voor een redelijk prijsje althans, dat is de indruk die ik heb.


Paul.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”