CAMCORDER AUDIO

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

CAMCORDER AUDIO

Bericht door jeroen_d »

Hoi,

Ik heb afgelopen dinsdag een opname gemaakt met mijn Sony DigiCamcorder van een toneelvoorstelling van mijn dochtertje met zang en dans. Er was ook nog een jongetje met een trompet solo.

Vanavond waren we het aan het afspelen. Wat mij enorm opvalt is de grote natuurlijkheid van de akoestiek die je terughoort, het publiek, de stemmen en zang, de trompet. Het is er gewoon alsof je erweer bij bent, behalve dat het videobeeld veel te klein is. De kwaliteit van de audio is geen beperking, ondanks de extreme simpelheid van de opname.

Hoe komt het dan dat ik stemmen via professionele opnames zo gekunsteld vind klinken. Te bassig, te scherp, te hol noem maar op. Vooral bij TV uitzendingen maar ook bij films op DVD.

Ik heb sterk de indruk dat die geluidstechnici het gewoon ver****ten met al hun effectbejag. En wij maar proberen er met onze versterkers en luidsprekers nog wat van te maken...

Groet, Jeroen
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Tsja, blijft erg lastig om daar uitspraken over te doen. Bij film wordt regelmatig een audiomix gemaakt voor zalen (bioscoop) wat ook op je DVD thuis komt. Lastig om voor beide een goede afstemming te vinden.
Dan worden veel productie extern aangeleverd van vele verschillende productie maatschappijen...die ook weer een andere audionabewerking in gaan met verschillende mensen, verschillende studios en natuurlijk verschillende speakers. Uit ervaring kan ik je vertellen dat dat heel lastig is om een goede balans te vinden.

Ik werk veel voor RTL boulevard en zodoende ook met o.a. Kas van Iersel. Je wil niet weten wat we allemaal met zijn stem doen.... Dat is zijn eis, dus doen wij dat niet mag je drie keer raden wat er dan gebeurd.

Zo heeft elke voiceover (presentator/stem) z'n eigen instelling zoals hij het wil hebben. En ja, zoveel mensen, zoveel verschillen in het geluid.
Je hebt als audiotechnicus ook niet het altijd dus voor het zeggen en moet je een keer slikken en het maar doen op hun manier.

En of dat nu altijd beter is?
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Edo schreef:
Bij film wordt regelmatig een audiomix gemaakt voor zalen (bioscoop) wat ook op je DVD thuis komt. Lastig om voor beide een goede afstemming te vinden.
De zelfde soundtrack die je in de bios hoort komt echt niet op de DVD terecht hoor. Daar wordt echt nog veel aan geschaaft om het gereet te maken voor al die ziellige HT setjes ;)
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Ben daar toch niet zo zeker van. Misschien wat meer compressie o.i.d. maar de gehele mix blijft in hele grote lijnen gelijk. Zo ook de klankkleur.
voodooless
Contacteer:

Edo schreef:
Ben daar toch niet zo zeker van. Misschien wat meer compressie o.i.d. maar de gehele mix blijft in hele grote lijnen gelijk. Zo ook de klankkleur.
Vraag ik me sterek af. Ik hoor zelfs dat verschillende DVD codes verschillende soundtracks hebben.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Hoe bedoel je?

Bedoel je dat dezelfde DVD maar dan voor een andere regio een andere soundtrack heeft?
Titel etc zijn wel anders ja, maar een andere soundtrack?

Ik werk nu toch heel wat jaartjes in studios, maak producties en werk bij tv waar ik erg veel "making-off" docu's van films voorbij heb zien komen en kom regelmatig in audio-nabewerking en opname-studios, maar dat van verschillende soundtrack had ik nog niet van gehoord. Maar zou best kunnen. De soundtrack is alleen de beginmuziek, de rest van de film, dus kleuring van stemmen, achtergrondmuziek en sound-fx (en de verhouding tot elkaar) is 1 mix en erg afhankelijk van wat ik eerder in bevenstaande post al schreef.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb een familielid die in de bios business zit. Volgens hem is de soundtrack dusdanig anders dan de DVD dat je het thuis nooit als in de bios krijgt. Los van de zaal andere luidsprekers etc.

Ik heb ook sterk deze indruk. Soms heb je wel eens dat je denkt: "hé, zo klinkt het als in de bios". Duidelijk ander geluid. Gebeurt soms met reklames, dat je het idee hebt dat ze de bios sound track gebruiken.

Gr. Jeroen
voodooless
Contacteer:

Ik boelde ook eigenlijk dat de soundtrack anders is afgemixt, niet dat er opeens een ander muziekje op staat ;)
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

deepspace schreef:
Ik boelde ook eigenlijk dat de soundtrack anders is afgemixt, niet dat er opeens een ander muziekje op staat ;)
Haha, ik snap het.... :D
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

jeroen_d schreef:
Ik heb een familielid die in de bios business zit. Volgens hem is de soundtrack dusdanig anders dan de DVD dat je het thuis nooit als in de bios krijgt. Los van de zaal andere luidsprekers etc.

Ik heb ook sterk deze indruk. Soms heb je wel eens dat je denkt: "hé, zo klinkt het als in de bios". Duidelijk ander geluid. Gebeurt soms met reklames, dat je het idee hebt dat ze de bios sound track gebruiken.

Gr. Jeroen
Wij krijgen de reclamespots direct van de producent en gaan zonder iets er aan te doen de zender op. (meestal dan....als ze erg slecht zijn willen we nog wel eens wat "kunst-grepen" uithalen, maar komt niet veel voor).
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik weet het ook niet Edo, alleen dat ik erg grote verschillen hoor en dat die anders zijn dan de verschillen die ik ken tussen luidsprekers.

Ik wist trouwens niet dat jij professioneel in de Audio zat, leuk om te horen vertel eens wat meer.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Ik zit meer in de video, maar werk nu 15 jaar als td-er bij lokale omroep (pro-audio), werk 8 jaar bij de Holland Media Groep (Yorin/RTL) als video-editor, maar doe daar ook nog wel eens audio-nabewerking van aangekochte docu's/programma's. (zoals hier in een wat oudere set)

Afbeelding

Veel inspreken van Yorin radio en TV spots met Martin Stoker en Luc van Rooij, inspreken van Boulevard met Kas van Iersel, etc, dus het afmixen van general-noise/stem, dan maakt m'n collega muziek en heeft een eigen studio waar we nog wel eens zitten.
(kijk even op http://www.discogs.com/artist/Nickelson )
Andere collega (mirko van Dommelen) doet/heeft zo ongeveer hetzelfde.
(zie http://www.discogs.com/artist/Classified+Project )
(En ongeveer 10 jaar in de PA gezeten. Dus bandjes schuiven.)
Laatst gewijzigd door Edo op do 09 jun 2005, 22:56, 2 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

jeroen_d schreef:
Ik wist trouwens niet dat jij professioneel in de Audio zat, leuk om te horen vertel eens wat meer.
Ja, vertel ons waarom het meeste spul tegenwoordig zo v@rn3uk7 wordt :P
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Denk dat het vaak persoonlijke voorkeuren zijn. Geeft 10 mensen een opdracht en je krijgt 10 verschillende dingen.

Ook in onze hobby zie je dat veel, die speakers klinken, die niet, dit kabeltje klinkt beter, nietus, wellus....etc etc.
Zo ook in de pro-wereld. laat audiotechnicus een muziekstuk (of DVD) afmixen en geef hetzelfde aan audiotechneut 2...je krijgt 2 verschillende dingen....

Daarom is het ook zo moeilijk om te zeggen dat iets "slecht" kinkt.
voodooless
Contacteer:

Ben ik het niet mee eens, want het lijkt wel mode te worden om de muziek kei hard te compressen, en ook nog eens te laten clippen. Jaren geleden was dat veel minder. Er zijn ook uitvoerige websites die dit fenoneem documenteren. Het wordt gewoon als maar erger :( . Ik heb het dan niet over opnames op DVD of TV (DVD is kwa dynamiek vaak nog best oke), maar vooral de Audio CD's.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Daar heb je ook gelijk in. Compressie (en andere trukendozen) worden dezer dagen te pas en te onpas gebruikt in studio's naar mijn idee, maar ook de techneuk van tegenwoordig is van een ander caliber dan "de oude garde".
De audio (geluids) technici die ik ken van de oude stempel waren vakmensen die puur voor geluid gingen in de puurste zin van het woord. De jongere technici gebruiken veel meer de electronische trukendozen om het lekker "vet" te laten klinken heb ik wel eens het gevoel.
Ik kan niet iedereen over 1 kam scheren en er zullen natuurlijk uitzonderingen zijn, maar wat je zegt over compressie en "hard" laten klinken klopt....helaas.
voodooless
Contacteer:

Tja, ik ben ook nog jong, en vind het maar niks :)

Maar goed, vet klinken scoort nu eenmaal bij de jongeren. Die hebben niet meer dan een mini setje of boombox, en daarop klink het dan inderdaad "vet" .
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Ach...moet ook bekennen dat deze bijna 40'er op 2 juli in de Arena zit...(Sensation white) :mrgreen:
voodooless
Contacteer:

Edo schreef:
Ach...moet ook bekennen dat deze bijna 40'er op 2 juli in de Arena zit...(Sensation white) :mrgreen:
Ook leuk :) Maar Business or pleasure?
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

just pleasure.... Avondje (lees nachtje) dansen en genieten...

Afbeelding
voodooless
Contacteer:

hehe, succes dan :)
Plaats reactie