Ik wil graag de T/S parameters meten van een luidspreker mbv audioTester. Ik gebruik de aangewezen schakeling, met een weerstand van 9.2ohm. Maar wanneer ik het schakelingetje aansluit krijg ik een permanent signaal van ongeveer 17Hz op de uitgang...
Is dit normaal? Ik dacht het toch niet?
Mijn geluidskaart is een SBLive! 5.1
Ik heb mijn schakeling uitgemeten en ze bevat geen fouten.
Ik slaag er wel in om grafiekjes te plotten in audioTester, maar deze bevatten telkens meer dan 1 resonantiepiek, wat waarschijnlijk komt door dat permanent signaal...
Iemand een idee?
Probleem met audioTester
Moderator: Beheerdersteam
-
whiteman123
-
whiteman123
Ik heb er geen versterker voor geplaatst, maar zou dit een verschil geven indien ik dit wel deed?
Ik heb het trouwens nog eens nagemeten: ik krijg iets meer dan 3V aan 17Hz (zonder effectief een signaal uit te sturen)...rechtsreeks uit mn geluidskaart...da's toch al behoorlijk veel?
Trouwens, ik krijg het signaal ook al zonder dat audioTester is opgestart...
(Zou het iets te maken kunnen hebben met het feit dat ik een draadgewikkelde weerstand gebruik? Ik dacht mij nochtans te herinneren dat deze dingen een verwaarloosbare zelfinductie hebben...)
Ik heb het trouwens nog eens nagemeten: ik krijg iets meer dan 3V aan 17Hz (zonder effectief een signaal uit te sturen)...rechtsreeks uit mn geluidskaart...da's toch al behoorlijk veel?
Trouwens, ik krijg het signaal ook al zonder dat audioTester is opgestart...
(Zou het iets te maken kunnen hebben met het feit dat ik een draadgewikkelde weerstand gebruik? Ik dacht mij nochtans te herinneren dat deze dingen een verwaarloosbare zelfinductie hebben...)
Dat gaat dus niet, een speaker via een 9.2ohm meetweerstand aansluiten direct op je soundcard.. Waarschijnlijk wordt je soundcard daarmee volledig uit het lood gestrikken en ontstaat die instabiliteit.whiteman123 schreef:Ik heb er geen versterker voor geplaatst, maar zou dit een verschil geven indien ik dit wel deed?
Je kunt met de meetweerstand dan niet lager gaan dan 1 kOhm. Met een dergelijke waarde krijg je onbetrouwbare waarden voor de T/S parameters. De optimale waarde is ongeveer de waarde van de impedantie van de speaker op fs. Dus iets van 33 ohm - 47 ohm. Daarvoor heb je dan een versterker nodig om dat aan te sturen.
-
whiteman123