Yarland buizenversterkers

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

als we dan toch nog even een oude draad oppakken...

De voorbuisjes zijn 6N3P/5670/396A/2C51/(6385?>alleen Bendix)
Ik heb maar een zooitje GE5670W op voorraad genomen die heel goed klinken (voor mijn versterker en CD tegelijk). Ietsje slanker, maar heel mooi uitgewogen en zeer ruimtelijk.

Ik heb de FV34A al een 1-2 jaar jaar nu. Ik ben er superblij mee. Ik heb er ook al wat modificaties aan gedaan. De 34A heeft standaard (dus niet zoals Roland hem nu leverd!!!) een gebrek aan diepe bas. Ik had al de buizen gerolled met als gevolg een behoorlijke verbetering. Maar het gebrek aan subbas bleef toch wat zeuren ondanks dat het geluid echt super was.

Toen kwam de grote truc: de koppelcaps zijn van Solen. En die zorgeden voor de slechte subbas. Ik heb er toen eerst de ClartityCaps SA (de zwarte) van Roland in gedaan (1 waarde hoger) en voilà!!! Afgronddiepe bas :P (beetje teveel en iets wollig zelfs) En meer ruimte en zijdezacht hoog.

Daarna heb ik er oude NOS Paper in Oil caps van Sprague (Vitamin Q) in gedaan (ook waarde 0.68uF ipv de orig 0.47) en dit is helemaal je van het. Neutraal, snel, bas ok (diep en strak) en heel veel ruimtelijkheid.

Dus: tuberollen helpt, caps nog meer.

Ik heb trouwens div PiO's en GE5670W in voorraad mocht iemand nog wat willen
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Nieuwsgierig gemaakt door al die goede raad over het vervangen van de 6N3 door 5670's van GE, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een paartje bij Rinus van Kent Electronics besteld. Totaal €18,-- inclusief verzendkosten, geen geld dus! De EL84's heb ik pas geleden al vervangen door Philips Miniwatts (uit de oude doos) en dat gaf een aanmerkelijke verbetering. Vanmiddag dus vol goede moed de 5670's ingeprikt, maar ik kan in dit geval niet concluderen dat ik ècht veel verschil hoor. De kleinste Yarland klonk al goed en doet dat nog steeds, echter zonder te kunnen zeggen dat door de twee 5670's het geluid uit de speakers plotseling aanmerkelijk is verbeterd. Maar ik heb nu wel een Chinese goed klinkende en niet dure buizenversterker met een Westerse buizenbezetting :lol: Trouwens, die 5670 is aanmerkelijk kleiner dan de 6N3, dat scheelt zeker de helft!
Bijlagen
100_3440.JPG
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Niet dat ik veel ervaring heb met buizen, maar ik heb begrepen dat die moeten inspelen. Als ze nu, niet ingespeeld, al net zo goed klinken als de originele buizen, moet het op den duur toch een hele verbetering geven toch? Of waren de originele buizen ook nog niet ingespeeld?

Welke speakers heb je eraan hangen? Ik neem aan hoog rendement, want zoveel brengt het versterkertje nou ook weer niet.

Groeten,
Mischa
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

De Chinese 6N3's waren al 'ingespeeld', ik heb de versterker al sinds februari in gebruik Mischa. De vervangende buizen zijn allemaal NOS-buizen dus ook ruimschoots ingespeeld. Maar zoals ik al zei, ik kan niet zeggen dat ik veel verschil hoor, maar misschien moet ik daar even meer tijd voor nemen. De speakers zijn BNS Soundcolums.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hm, even afwachten dus maar.

Als ik mij niet vergis hebben die BNS SC toch niet het hoogste rendement toch? Heb je de 1, 2 of 3?

Groeten,
Mischa
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

PA4URK schreef:
De Chinese 6N3's waren al 'ingespeeld', ik heb de versterker al sinds februari in gebruik Mischa. De vervangende buizen zijn allemaal NOS-buizen dus ook ruimschoots ingespeeld. Maar zoals ik al zei, ik kan niet zeggen dat ik veel verschil hoor, maar misschien moet ik daar even meer tijd voor nemen. De speakers zijn BNS Soundcolums.
NOS staat voor New Old Stock, met andere woorden Nieuwe buizen uit een oude voorraad, die moeten wel degelijk inspelen !
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

RobertD schreef:
NOS staat voor New Old Stock, met andere woorden Nieuwe buizen uit een oude voorraad, die moeten wel degelijk inspelen !
Dat dacht ik ook ja, maar ik denk: ik weet weinig van buizen, dus het zal wel kloppen. :D :D :D

Groeten,
Mischa
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Inderdaad, ik vergat dat 'New' eventjes. Deze zijn gebruikt, 'Used Old Stock' dus :D. De Philipsen hebben jaren meegedraaid in oude radio's uit de jaren '60, de 5670's zijn gebruikt (waar?) maar meten boven 80%. Dus allemaal UOS. Wat wordt er trouwens precies onder dat 'inspelen' verstaan? Moet ik dat zien als een nieuwe auto die ingereden moet worden? Een buis heeft toch geen mechanische onderdelen zoals een auto? De BNS speakers zijn van het type 2 Mischa.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Hoe het inspelen precies in zijn werk gaat weet ik niet. Maar een feit is wel dat een buizenversterker lekkerder gaat spelen naarmate hij meer heeft gedraaid.
Dit merk je ook als je versterker een uurtje aanstaat, dan klinkt alles -vind ik- veel beter dan wanneer je 'm net hebt aangezet.

Het inspelen heeft wellicht te maken met thermisch gedrag. De metalen delen in de buizen moeten zich misschien even "zetten". Ik heb een buizenversterker gehad die je nog een hele tijd hoorde tingelen als hij was uitgezet. Er is dus wel een beetje sprake van beweging.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

De EL84's heb ik pas geleden al vervangen door Philips Miniwatts (uit de oude doos) en dat gaf een aanmerkelijke verbetering.
Zou je de verbetering met de miniwatts ipv de Shuguangs kunnen / willen omschrijven? Heb je nog andere El84 buizen geprobeerd? Ik heb zelf JJ el84's geprobeerd daar werd het wat te scherp van. JJ EL34's zijn wel een aardige verbetering in de FV34AIII versterker en in de pro88se.

Jammer dat de GE 5670's niet de verwachte verbetering brachten. Het verschil is in mijn oren ook klein tov van de Chineze 6n3's die er standaard inzitten. Veel klanten kunnen het maar slecht uitstaan dat de standaard meegeleverde Chinese buizen al goed zijn. De behoefte om te "upgraden" is zeer sterk.

Groet Roland
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dat 'natingelen' hoor ik ook als de versterker uitgezet wordt Robert en zal inderdaad te maken hebben met het afkoelproces. Net zoiets als wanneer je ijsblokjes in een goed glas whiskey doet...
Toen ik de Miniwatts in de kleine Yarland geplaatst had, was het eerste wat me opviel dat de buisjes harder branden. Wat daar de oorzaak van is, is me niet helemaal duidelijk Roland, maar heeft misschien te maken met het feit dat de Miniwatts meer stroom trekken of iets in die geest. Wat geluid betreft hoorde ik een duidelijke verbetering en hoe ik dat precies moet omschrijven weet ik eigenlijk niet. De lage tonen kwamen beter uit de verf, het was allemaal wat voller. De Philips buisjes, zo'n 40 jaar oud, waren duidelijk beter maar dat kan ik niet van de 5670's zeggen hoewel ik toch heel vaag iets bespeurde dat bepaalde passages iets meer uit de doeken kwamen. Maar dat kan ook verbeelding zijn (ik laat ze er echter wel inzitten omdat het zéker niet slechter was). Momenteel ben ik op zoek naar een vierde EL84 van Telefunken om het kwartet kompleet te maken zodat ik die ook kan uit proberen. Moeten de eindbuisjes trouwens ook gematched zijn? Ik meen te hebben gelezen dat dat bij eindbuizen bij auto-bias niet nodig zou zijn.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

PA4URK schreef:
Net zoiets als wanneer je ijsblokjes in een goed glas whiskey doet...
](*,)

Barbaar....

Goede whisky ... lees Malt Whisky ... drink je puur of met hooguit twee druppels Highland Spring Water....

Brr... enge vergelijking
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

volgens mij is het geen autobias hoor, gewoon een weerstand. Je moet dus eigenlijk wel matched buizen hebben. Maar als je het verschil niet hoort (Li en Re) zou ik het lekker gebruiken.

Ik vind de GE5670 anders wel een stuk beter klinken. Ik had ze je trouwens ook voor minder dan €18 kunnen leveren hoor :roll:
Er zijn trouwens nog wel betere, maar die kosten wel wat meer tot aanzienlijk meer.
Net zoiets als wanneer je ijsblokjes in een goed glas whiskey doet...
:shock:
Dit had ik niet gelezen, anders had ik vast niet meer gereageerd. Barbaar! [-X :P
Het inspelen heeft niets met uitzetten/krimpen te maken.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Oei, toch verkeerd gegokt met die ijsblokjes. Sorry voor deze barbaarse vergelijking, ik had beter moeten weten, want liefhebbers van buizenversterkers kunnen natuurlijk niet anders dan mensen met een bourgondische levensbeschouwing zijn, net zoals ik. Alleen...ik lust geen whiskey en prefereer een goed glas port :P .
Maar we dwalen af. Inderdaad hoor ik momenteel nagenoeg geen verschil meer tussen links en rechts dus laat ik het allemaal mooi zitten tot ik m'n vierde EL84 van Telefunken heb opgesnord. Dan gaan we die eens proberen. Waarom is de 5670 met dezelfde specificaties als de 6N3 trouwens zo ontzettend veel kleiner? By the way Roland, hoe is het met de garantie van Yarland wanneer ik alleen de buizen vervang en niet in het inwendige van de versterker ga zitten klooien, kortom het zegeltje er op laten zitten?
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

PA4URK schreef:
By the way Roland, hoe is het met de garantie van Yarland wanneer ik alleen de buizen vervang en niet in het inwendige van de versterker ga zitten klooien, kortom het zegeltje er op laten zitten?
Geen probleem, zolang je er het juiste buizen type inzet :)
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Hoe meer ik luister, hoe meer ik toch het idee krijg dat de 5670 beter klinkt. Op de diverse cd's die ik speel hoor ik op de één of andere manier toch meer details in de muziek. Een tingeltje van een triangel dat me voorheen niet opviel, een trommel op de achtergrond die nèt iets beter naar voren lijkt te komen. Het lijkt wat vaag allemaal, maar zo ervaar ik het na een week luisteren. Ik heb er in ieder geval geen spijt van.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

De klank van m'n kleine Yarland lijkt steeds beter te worden (of verbeeld ik me dat maar?) en iedere cd die ik speel lijkt intenser uit de verf te komen. Een tingeltje hier en een fluistering daar die ik eerst niet hoorde. Wat me de laatste tijd echter wel opvalt is dat de balans naar het linkerkanaal neigt. Het zit niet helemaal in het midden. Vanmiddag (het was er heerlijk weer voor) de buizen verwisseld wat geen verbetering gaf. Ten einde raad gewoon om het uit te sluiten de luidsprekers van plek verwisseld maar ook dat gaf geen verbetering. Ik vermoed zelf dat het gewoon een instelling van een potmeter is.Wie weet het antwoord?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

De luidsprekers van plek wisselen heeft geen nut, omdat het ook de kamer kan zijn die het beeld naar links trekt. Dan kan je beter het linkerkanaal van de cd speler op de rechter versterker ingang zetten en het andere kanaal van de cd speler op de linker versterker ingang. De linker speakerdraden ook op het rechterkanaal zetten en rechts ook weer links vastknopen. Als het geluidsbeeld nu naar rechts neigt zit het in de amp.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ik heb je raad opgevolgd Montana en de balans lijkt nu naar rechts uit te slaan in dezelfde mate als voorgaand. Het is niet echt storend maar wel hoorbaar. Het zit dus in de amp. Maar wat nu? Ik kan natuurlijk de versterker wel openmaken maar dan vervalt mijn garantie en om hem nu voor zijn klein flutklachtje op te sturen...
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Zet nu de draden van de ingangen eens terug.
Blijft de balans dan naar Recht, dan zit het inderdaad in de amp.
Gaat het terug naar links, dan zit het in het gedeelte vóór de amp.

Naar mijn mening moet je nooit op twee plekken tegelijk wat omdraaien (dus vóór en achter de amp) maar altijd op één plek. Pas dan kun je goed zaken uitsluiten.

Ik zou persoonlijk beginnen met alleen de draden links en rechts aan de ingang om te wisselen. Als het balansbeeld dan verspringt zit het vóór de versterker.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Jah dat is idd zo.. Om de cd speler uit te sluiten moet je die op de ingangen weer terug zetten. Dan draait het stereo beeld wel om..
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Na al jullie wijze raad te hebben opgevolgd concludeer ik dat het waarschijnlijk in de Yarland zit.
Maar wat nu? Ik kan natuurlijk de versterker wel openmaken maar dan vervalt mijn garantie en om hem nu voor zijn klein flutklachtje op te sturen...
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Klein weerstandje op het kanaal dat te hard speelt?

Is het op elk volume te hard? Opzich zou het op 1 punt fout moeten gaan. Dat zou de volumepot kunnen zijn, maar ik zeg al teveel want ik heb niet veel verstand van versterkers.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Zoals ik al zei, het is niet echt storend. Het valt alleen op en wel over het hele volumegebied. En hoewel ik zéér tevreden ben over de Yarland, nadert mijn zelfbouwversterker ook langzaamaan de voleinding. Dus over (hopelijk) niet al te lange tijd staat deze in de kamer, kijk maar: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 196fc96f6c
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Ik zou eens wat weerstandjes meten aan de binnenkant. Simpel zat.

Mijn Yarland is een toonbeeld van evenwicht. Je moet echt iets heel moois bouwen om er echt overheen te komen. En even kijken naar (nog) betere koppelcondensatoren. Mooie PiO's of zo. Dat is ie echt waard.
Plaats reactie