jeroen_d schreef:Futloos klinken zit volgens mij tussen de oren in de meeste gevallen.
Waarschijnlijk ken je me goed genoeg om te weten dat ik zulke zaken niet snel uitsluit, maarrr..... in de tijd dat ik overschakelde van attenuator naar versterkende preamp, luisterde ik voornamelijk naar muziek via mijn audio-PC. Daarbij regelde ik met een afstandsbediening het uitgangsvolume van de Roland soundcard en keek ik totaal niet om naar de stand van de attenuator.
Plaats dit gegeven naast mijn altijd al even nuchtere houding t.o.v. audio, en je zal het met me eens zijn dat "tussen de oren"
in dit geval geen voor de hand liggende verklaring is. Temeer daar ik toen nog niet eens had gelezen over futloos geluid of er zelfs maar naar had gezocht, want dat zou ik op voorhand al geen logische gedachte hebben gevonden. Ik vermoed dat hier toch iets anders speelde, al is het te lang geleden om daar nog iets zinnigs over te zeggen.
Ik neem echter zondermeer van je aan dat een attenuator gewoonlijk niet minder dynamisch zou mogen klinken, wat voorheen ook altijd mijn eigen gedachte was. Misschien kan GMP mijn opmerking over futloos geluid daarom maar beter vergeten.