Wat is nog echt hoorbaar!?!?
Ik leende uit de bieb het boek Luidspreker kasten ontwerpen van Dickason, uitg. 1996. In de gegeven karakteristieken zijn de verschillen binnen 0,5 dB. Is dat echt hoorbaar?
Dickason geeft alleen theorie, metingen, geen mening over het menselijk luisteren.
Vergelijken bedoel ik niet door een stel speakers naast elkaar te zetten en om te schakelen. Dan is alles hoorbaar, ik heb ooit een proef meegemaakt met 10 speakers, waarbij twee speakers volkomen gelijk waren (voor zover fabrieksmatig haalbaar), op de fineer van de kast na. Luisteraars vonden toch de een beter dan de ander, ze kregen maar van één luisteraar hetzelfde rapportcijfer.
Vandaar mijn twee vragen waar ik meer van wil weten, "wat is niet alleen meetbaar maar ook hoorbaar?"
En vervolgens: "Wordt de weergave niet veel sterker beinvloed door de ruimte dan door verschilletjes van een paar tienden dB in de luidspreker?"
waar ik meer van wil weten
Moderator: Beheerdersteam
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Re: waar ik meer van wil weten
Soms vind ik een paar tienden zeker wel hoorbaar, al gaat het dan niet om een smal piekje. Maar uiteraard heeft de ruimte een veel grotere invloed.
Bij een luidspreker ga ik er echter vanuit dat hij moet voldoen binnen een bestaande luisterruimte, zonder daarvoor de inboedel op zijn kop te zetten. In dat geval kan een paar tiende dB net het verschil betekenen tussen tevreden of net niet helemaal. Dit uit zich vaak niet zozeer tijdens een korte luistertest, maar vooral na een langere tijd luisteren.
Bij een luidspreker ga ik er echter vanuit dat hij moet voldoen binnen een bestaande luisterruimte, zonder daarvoor de inboedel op zijn kop te zetten. In dat geval kan een paar tiende dB net het verschil betekenen tussen tevreden of net niet helemaal. Dit uit zich vaak niet zozeer tijdens een korte luistertest, maar vooral na een langere tijd luisteren.
- SSassen
- Contacteer:
Hans,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Door de roomgain van een ruimte zal je vooral verschillen in de laagweergave zien ontstaan die veroorzaakt worden door de ruimte waarin de luidspreker staat opgesteld. Daarnaast is 't van belang of je op de luisteras van de luidspreker zit of erbuiten. De meeste luidsprekers worden namelijk op de luisterad gemeten, maar meestal zo opgesteld dat de luisteraar niet op de luisteras zit. Kortom, opstelling en de ruimte zelf zijn zeker debet aan een afwijking van wat de luidspreker op papier belooft."Wordt de weergave niet veel sterker beinvloed door de ruimte dan door verschilletjes van een paar tienden dB in de luidspreker?"
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com