Sneak-preview, superlatieve klasse-A

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door Barry »

mischa72 schreef:
SSassen schreef:
Feitelijk komt de ExtremA heel dicht bij 't fictieve stuk draad met gain.
Jongens, jongens.

Wat blijkt lezen toch moeilijk. Lees de bovenstaande quote eens woord voor woord. Er staat toch duidelijk: .....komt.....heel dicht bij...

Ik zal de woorden nog even benadrukken.

Groeten,
Mischa
Meerdere ABX'en wijzen uit dat het (zacht gezegd) moeilijk is om versterkers uit elkaar te halen. Ik geloof Sander op zijn woord dat deze versterker dichtbij de ''draad met gain'' komt. Maar als je op dergelijk niveau bezig bent vind ik het vreemd dat een klein tweakje zoveel verandering kan geven. Maar hetzelfde geldt dus voor een andere versterker, terwijl het vorige ontwerp ook al nagenoeg als ''draad'' zou klinken.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Mario,
Over hoe dichtbij dat is, valt eigenlijk weinig zinnigs te zeggen zonder hem gehoord te hebben. Daarom ben ik benieuwd of Woutermense de 1e op dit forum is die hem daadwerkelijk gaat bouwen, en hoe dat gaat bevallen.
Gezien 't aantal printen die ik verkocht heb spelen er wereldwijd al zeker een stuk of 25 sets. In Nederland heb ik slechts een aantal sets printen verkocht, vooral aan zelfbouwers die niet hier op 't forum aktief zijn (het ontwerp is immers in de 1e Audio Special gepresenteerd, niet hier op 't forum). Ik heb echter al zat bouw- en luisterervaringen via email (met foto's e.d.) toegestuurd gekregen.

De vraag is dus niet óf iemand hem daadwerkelijk gaat bouwen, de vraag is of een ZBA forumlid hem daadwerkelijk gaat bouwen. Helaas heb ik mijn exemplaren verkocht dus ik kan niemand eens uitnodigen voor een luistersessie.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door Barry »

SSassen schreef:
Mario,
Over hoe dichtbij dat is, valt eigenlijk weinig zinnigs te zeggen zonder hem gehoord te hebben. Daarom ben ik benieuwd of Woutermense de 1e op dit forum is die hem daadwerkelijk gaat bouwen, en hoe dat gaat bevallen.
Gezien 't aantal printen die ik verkocht heb spelen er wereldwijd al zeker een stuk of 25 sets. In Nederland heb ik slechts een aantal sets printen verkocht, vooral aan zelfbouwers die niet hier op 't forum aktief zijn (het ontwerp is immers in de 1e Audio Special gepresenteerd, niet hier op 't forum). Ik heb echter al zat bouw- en luisterervaringen via email (met foto's e.d.) toegestuurd gekregen.

De vraag is dus niet óf iemand hem daadwerkelijk gaat bouwen, de vraag is of een ZBA forumlid hem daadwerkelijk gaat bouwen. Helaas heb ik mijn exemplaren verkocht dus ik kan niemand eens uitnodigen voor een luistersessie.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
En mogen de foto's gepost worden? 8)
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

SSassen schreef:
De vraag is dus niet óf iemand hem daadwerkelijk gaat bouwen, de vraag is of een ZBA forumlid hem daadwerkelijk gaat bouwen.
Dat is exact wat ik aangaf met "de 1e op dit forum". Het zou een opluchting zijn als dat een einde kan maken aan de schijnbaar oneindige stroom ongefundeerde uitspraken.
Barry schreef:
Maar als je op dergelijk niveau bezig bent vind ik het vreemd dat een klein tweakje zoveel verandering kan geven. Maar hetzelfde geldt dus voor een andere versterker, terwijl het vorige ontwerp ook al nagenoeg als ''draad'' zou klinken.
Zolang niet wordt beweert "je hoort hem niét!", blijft het toch altijd in vergelijking met... Tot die tijd blijft er dus altijd ruimte tot verbetering, als wordt die steeds kleiner. En hoe kleiner de ruimte, hoe groter de kleinste verbetering is.... in vergelijking met eerder, natuurlijk.

Het is maar net in welk daglicht je het bekijkt. O:)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Wol5455,
ssassen had mij kun vertellen wat voor een klankleur die heeft en de eigenschappen daar is niks mis mee ,nou als jullie zo snel geiriteerd raken,begrijpt ik het niet je mag toch een conseqente vraagstelling geven
Nee, dat kan ik niet. Hoe iets klinkt is heel subjectief en daarmee persoonsgebonden. Ik ga je toch ook niet proberen wijs te maken dat spruitjes lekker zijn als je eigenlijk een hekel hebt aan spruitjes. Daarom geef ik in de regel geen beschrijvingen over hoe iets klinkt. Klankkleur is overigens vervorming, en da's nu net iets waar je heel erg goed en lang naar moet zoeken bij deze gesterker.

De ExtremA is een ontwerp waar veel (heel veel) tijd in is gestoken, door mijzelf en Bruno Putzeys. In de pakweg 8-maanden dat deze versterker van concept tot finale ontwerp is uitgegroeid is er lang nagedacht, gerekend, gefilosofeerd, gesimuleerd, gebouwd en geluisterd totdat we een ontwerp hadden waarmee we niet alleen een statement maken wat versterker techniek betreft (-120dB vervorming over het volledige hoorbare frequentiebereik bij 1/2 uitgangsvermogen) maar ook een lans breken voor innovatieve nieuwe versterkertechnieken.

Veel fabrikanten beroepen zich nog steeds op 't gangbare miller concept of gebruiken een klassieke benadering. Daarmee heb je een vergelijkbaar effect als dat men van paard en wagen overstapte naar de verbrandingsmotor. Nu kan je het paard wel krachtvoer geven en de wagen aan alle kanten proberen te verbeteren, de kracht van een verbrandingsmotor evenaar je er niet mee. Daarmee wil ik zeggen dat ik iemand ben die graag breek met oude ideeën en concepten en met wat nieuws op de proppen kom.

Uiteraard is dat 'nieuws' wel gestoeld op een solide begrip van 'het oude' zodat we niet in de valkuilen onze voorgangers vallen maar daadwerkelijk een ontwerp kunnen presenteren dat alle pluspunten in zich vereenigd.

Uit praktisch oogpunt is het enigste nadeel van de ExtremA is het feit dat door de klasse-A instelling het rendement zo'n 40% is, daarmee heb je natuurlijk een aardig stel verwarmingselementen in je huiskamer staan. Maar zoals ik al eerder schreef, alles uit de kast om met een ontwerp te komen dat op alle fronten uitmuntende prestaties levert, het rendement is daaraan helaas ondergeschikt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Barry,
Maar als je op dergelijk niveau bezig bent vind ik het vreemd dat een klein tweakje zoveel verandering kan geven.
Bij de UcD's valt er te tweaken als je daarop doelt, maar ook dat is relatief. Blind ABX zijn veel wijzigingen lastig te horen, meettechnisch is e.e.a. wel vaak hard te maken en da's normaliter een vereiste in mijn geval.

Bij de ExtremA heeft tweaken niet veel zin, het ontwerp an sich staat garant voor de prestaties, niet de gebruikte onderdelen. De reden dat een UcD met betere onderdelen nog net iets beter presteert is omdat Hypex ergens een grens moet trekken mbt. kostprijs van de modules.

In het geval van de ExtremA zijn kosten noch moeite gespaard om tot een ontwerp te komen dat tot in de finesses is uitgewerkt. Zo is het gehele ontwerp DC gekoppeld, je zal dan ook nergens een condensator in de signaalweg vinden. De PSRR van de voortrap is dusdaning hoog dat de discrete voeding feitelijk overkill is, maar goed, we gingen voor extreem, dus ook daar de puntjes op de 'i'.

Dus ook aan de condensatoren in de voeding valt weinig te tweaken, ik kan meettechnisch maar ook blind ABX geen verschil ontdekken tussen merk X of Y. En daarmee zijn we ook geslaagd in onze ontwerpeis: een versterker waarvan het ontwerp en niet de gebruikte onderdelen de prestaties bepalen. En let wel, standaard onderdelen, niks exotisch.

En dat is feitelijk de tour du force van het hele concept. Als je je meerwaarde moet halen uit exotische onderdelen dan kun je je afvragen of de ontwerper z'n vak wel verstaat. Zoals te lezen valt in het Elektor artikel is juist bewust gekozen voor gangbare onderdelen. Niet omdat het met exotische onderdelen allemaal nog beter wordt, maar omdat het ontwerp en de wis- en natuurkundig in het ontwerp vastgelegde wetmatigheden de werking en prestaties bepalen en niet de onderdelen.

Zolang de zelfbouwer gewoon de onderdelen op de onderdelenlijst gebruikt, en geen equivalenten van onbekende herkomst dan presteert de ExtremA exact volgens de gepubliceerde meetgegevens.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Mario,
Zolang niet wordt beweert "je hoort hem niét!", blijft het toch altijd in vergelijking met... Tot die tijd blijft er dus altijd ruimte tot verbetering, als wordt die steeds kleiner. En hoe kleiner de ruimte, hoe groter de kleinste verbetering is.... in vergelijking met eerder, natuurlijk.
Inderdaad, de stap van een nette UcD naar de ExtremA is niet zo bijster groot. Dat gezegd hebbende is de ExtremA een versterker voor fijnproevers, zelfbouwers of liefhebbers die de rest allemaal al op orde hebben. Of uiteraard een goed startpunt voor een set waarbij alles draait om neutraliteit, transparantie en de afwezigheid van kleuring of vervorming.

Als je een set ExtremA's bouwt hoef je je in ieder geval geen zorgen meer te maken of je versterker je wellicht parten speelt als ergens kleuring oid. denkt te horen, daar is dan een ander component in je set debet aan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Barry,
En mogen de foto's gepost worden?
Ik ga niet zonder overleg met afzender van de foto's deze zomaar plaatsen, ook moet ik eerlijk zeggen dat ik geen archief aanleg. Eens in de zoveel tijd schoon ik mijn inbox op en dan gaat alles richting prullenbak, ook evt. foto's en contact details van de afzender. Ik geloof dat KT88 (Sander) op een ander forum wat foto's heeft geplaatst.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
rho

Bericht door rho »

Ik vind het eigenlijk vreemd dat er hier geen verschil wordt gemaakt tussen "bijna geen vervorming meetbaar" en "bijna geen vervorming hoorbaar (klankkleur)".
In het eerste geval zit je waarschijnlijk al lang onder de hoorbare grens met je verhaal, in het tweede geval impliceert het dat er wel degelijk makkelijk meetbare vervorming aanwezig is.
Dus als Sander kan laten zien dat de evrsterker een vervormingsaandeel heeft dat zelfs al moeilijk te meten is kan je zo goed als besluiten dat ie voor 99,9999% van de bevolking als een draad met gain klinkt. (niet hoorbaar kleurt dus)
Vergeet niet dat je speakers het leeuwendeel van de vervorming in de audioketen voor hun rekening nemen. Die vervormen grootte-ordes meer dan de meeste goede versterkers. Kan je daar dan nog de vervorming van de versterker tussenuit filteren met de zeer imperfecte meetinstrumenten die je oren onomstotelijk zijn?

Ik denk dat dit een zeer mooie versterker is voor de perfectionisten. Ook al hoor je het niet meer en is het onhaalbaar, het streefdoel van 0,0000000000000000000000000000000000000000000% THD in je keten kan een interessante speurtocht door de techniek opleveren.
Dan is de prijs van zo'n €1000 aan onderdelen zeker nog niet overdreven als je vergelijkt met wat je moet neertellen voor een commercieel toestel met dezelfde prestaties.
markje

Bericht door markje »

rho schreef:

Ik denk dat dit een zeer mooie versterker is voor de perfectionisten. Ook al hoor je het niet meer en is het onhaalbaar, het streefdoel van 0,0000000000000000000000000000000000000000000% THD in je keten kan een interessante speurtocht door de techniek opleveren.
Dan is de prijs van zo'n €1000 aan onderdelen zeker nog niet overdreven als je vergelijkt met wat je moet neertellen voor een commercieel toestel met dezelfde prestaties.
Precies, Sander is in mijn ogen wel eens tegen het arrogante af in zijn stellingen (sorry, Sander, vind ik echt), maar hij weet wel waar hij over praat. Ik heb hier vaker gemerkt dat hij een flinke dosis theoretische kennis heeft en de praktijkervaring om deze kennis toe te passen. Ik denk dat de ExtremA hier een mooi voorbeeld van is.

Persoonlijk vind ik dat mensen die commentaar leveren op de ExremA hem zelf maar moeten bouwen en de stelling van Sander moeten weerleggen ipv dat ze de ontwerper (alweer) uit de tent gaan lokken.

Groeten Mark
wol5455

Bericht door wol5455 »

sander schrijft ,een nette UcD naar de ExtremA is niet zo bijster groot

wil dat zeggen dat tussen die twee versterkers gehoormatig de

verschillen klein zijn

of, meettechnisch bijna hetzelfde zijn
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Zo, laten we nu ophouden over hoe iets gezegd is of over hoe je DENKT dat iets bedoeld is en laten we het over techniek hebben. Anders zou ik het niet eens zo gek vinden als dit topic zeer snel weer op slot staat en dat zou toch zonde zijn nietwaar?

Groeten,
Mischa
wol5455

Bericht door wol5455 »

ik ben gewoon benieuwd ,mischien is die versterker zeer intressant om te bouwen en te demonstreren :D
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

wol5455 schreef:
ik ben gewoon benieuwd ,mischien is die versterker zeer intressant om te bouwen en te demonstreren :D
Hallo Wiel,

Ben jij niet de uitgelezen persoon die dat zou kunnen doen? Je bent kritisch, hebt achtergrond en altijd benieuwd iets nieuws te proberen :D

Ik denk dat niemand je tegenhoudt.

Groeten,
Mischa
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Mischa,
Ben jij niet de uitgelezen persoon die dat zou kunnen doen? Je bent kritisch, hebt achtergrond en altijd benieuwd iets nieuws te proberen
Nou gezien onderstaande reply van hem durf ik dat ten zeerste te betwijfelen, da's een duidelijk geval van iemand die z'n huiswerk niet gedaan heeft.

Zowel de meetgegevens van de ExtremA als de UcD's zijn met enige muisklikken te verkrijgen dus ik schaar 't commentaar van dit forumlid voorlopig even onder stemmingmakerij. Of in ieder geval vergaande luiheid. Als je wat wilt zul je moeite moeten doen, zoals de Amerikanen zeggen: there's no such thing as a free lunch.
sander schrijft ,een nette UcD naar de ExtremA is niet zo bijster groot

wil dat zeggen dat tussen die twee versterkers gehoormatig de

verschillen klein zijn

of, meettechnisch bijna hetzelfde zijn
Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Mark,
Sander is in mijn ogen wel eens tegen het arrogante af in zijn stellingen (sorry, Sander, vind ik echt)
D'r is een verschil tussen arrogantie en zelfverzekerdheid. Op een forum komt dat laatste vaak niet goed uit de verf, maar als je me persoonlijk kent (zoals veel van de forumleden hier) dan weet je dat dat hier 't geval is. En ja, ik kan wat direct uit de hoek komen, maar ik ben wel altijd duidelijk en helder over waar ik op doel.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
markje

Bericht door markje »

SSassen schreef:
Mark,
Sander is in mijn ogen wel eens tegen het arrogante af in zijn stellingen (sorry, Sander, vind ik echt)
D'r is een verschil tussen arrogantie en zelfverzekerdheid. Op een forum komt dat laatste vaak niet goed uit de verf, maar als je me persoonlijk kent (zoals veel van de forumleden hier) dan weet je dat dat hier 't geval is. En ja, ik kan wat direct uit de hoek komen, maar ik ben wel altijd duidelijk en helder over waar ik op doel.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Je schrijft het goed op; ik denk dat zelfverzekerd en arrogant op een forum erg veel op elkaar lijken omdat je alleen de tekst hebt en verder niks. Ik heb inmiddels voldoende gelezen en gehoord van/over je om te weten dat je weet waarover het gaat (vandaar tegen het arrogante af, anders stond er gewoon arrogant) en je ook te respecteren voor je kennis.

Nu vraag ik me nog steeds af wie de eerste ExtremA af heeft op het forum...

Groeten Mark
wol5455

Bericht door wol5455 »

er zijn tocht steeds mensen die macht en inspraak op deze site ik noem

dit vriendjes politiek :D :D
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Arrogantie is een interpretatie van zelfverzekerdheid. De interpretatie ligt aan de ontvangende zijde, dus wiens probleem is het eigenlijk???

Ga door Sander (en besteed ook eens wat aandacht aan je freesbank... werkt mijn Postprocessor eigenlijk bij jou ?.. effe offtopic)

Kees
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Mooi gezegd Kees! En de spijker op zijn kop!
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Kees,
en besteed ook eens wat aandacht aan je freesbank... werkt mijn Postprocessor eigenlijk bij jou ?..
Nog geen tijd gehad, weer tig zaken die ertussen komen, ga ik maandag weer mee verder. Heb nog even met Ed zitten kletsen en bij hem gaat 't feilloos, dus dat zou bij mij ook moeten werken, we gebruiken immers dezelfde software (WinPC-NC)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wol5455 schreef:
er zijn tocht steeds mensen die macht en inspraak op deze site ik noem dit vriendjes politiek
ik noem dit onduidelijk, wtf bedoel je hier nou mee?

macht op deze site??? ik heb zelden zo'n anarchistisch/democratisch zootje bijelkaar gezien (en dat bedoel ik in de meest positieve zin).
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

wol5455 schreef:
kan die versterker nog gehoormatig klinken met zoveel onderdelen
Hier begon het mee met wol5455 in dit draadje. Dit is geen oprechte vraag, omdat hij retorisch is en meteen een negatief oordeel inhoudt. Ik heb een paar posts verwijderd die weer zuigend van inhoud waren. Verder denigreert wol5455 door je naam te verkleinen of je plotseling aan te spreken met U. Ook deze zaken heb ik verwijderd.

Dit nu noemt wol5455 machtsmisbruik en vriendjespolitiek. Dat kan je vinden, helaas is mijn ervaring dat discussiëren met mensen die dit soort posts doen geen zin heeft. Je hebt drie opties: tolereren, de discussie aangaan of gewoon aanpakken. Tolereren heb ik geen zin in. Een middenweg leidt tot eindeloos gezeur en verpesten van het onderwerp. Aanpakken dus maar.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

goed zo jeroen
mvg
audioot :wink:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

[off topic]

Om maar even een vrolijke geste te maken richting Mischa, ik vanavond zo'n trek in een snack tijdens 't hobbyen en heb toen maar even lekker broodje Faston klaargemaakt, smullen!

Afbeelding

[/off topic]

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Plaats reactie