buizen phonotrapje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

sevenup

buizen phonotrapje

Bericht door sevenup »

Ik draai al een tijdje met een voorversterker met phono en lijn trap. Deze had ik aangesloten op een EL84 single ended eindversterkertje.
Nu was ik nog niet helemaal tevreden met het phono gedeelte. Daarom ga ik dit trapje opnieuw opbouwen en opwaarderen. De lijntrap heb ik niet meer nodig, aangezien de volgende versterker een geintegreerde push-pull 6V6 versterker wordt.

Het kastje wordt exact hetzelfde als mijn buizentrapje voor mijn cd speler. Kunnen ze mooi naast elkaar staan :D
Bijlagen
Mijn cd speler buizentrapje. Zo moet het er uit gaan zien
Mijn cd speler buizentrapje. Zo moet het er uit gaan zien
Nieuwe phono trap
Nieuwe phono trap
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Wat was er mis met het phono gedeelte?

Kun je de voeding van je buizen trap en je phono trap niet combineren?
sevenup

Bericht door sevenup »

RobertD schreef:
Wat was er mis met het phono gedeelte?

Kun je de voeding van je buizen trap en je phono trap niet combineren?
Ik maak voor beide trapjes een eigen voeding, zodat ik wat flexibeler ben. Kan ik ze ook onafhankelijk van elkaar gebruiken :D
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Beviel die Phono-trap niet goed? Op welke manier wil je ze gaan aanpassen ? Of is dat Top Secret :D :D

Groeten,
Mischa
sevenup

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
Beviel die Phono-trap niet goed? Op welke manier wil je ze gaan aanpassen ? Of is dat Top Secret :D :D

Groeten,
Mischa
Is geen geheim hoor. Ik wil hem beter afschermen, en ook de voeding beter maken.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Nice, moet ik hieruit afleiden dat ik beter een ander ontwerp kan gaan bouwen? Ik wilde namelijk dezelfde combinatie gaan bouwen als jij gedaan hebt.

Groeten,
Mischa
sevenup

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
Nice, moet ik hieruit afleiden dat ik beter een ander ontwerp kan gaan bouwen? Ik wilde namelijk dezelfde combinatie gaan bouwen als jij gedaan hebt.

Groeten,
Mischa
Nee dat niet. Geluid was opzich wel goed. Zat alleen nog wat brom op.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

En die was er niet uit te krijgen? Ik ga in eerste instantie eens een opamp-RIAA proberen, die is wat gemakkelijker (voor mij) in elkaar te zetten. Ook kan ik zo mooi vergelijken wat de verschillen zijn tussen buizen en opamp.

Groeten,
Mischa
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

mischa72 schreef:
Ik ga in eerste instantie eens een opamp-RIAA proberen, die is wat gemakkelijker (voor mij) in elkaar te zetten.
Deze misschien?

http://domainedupossible.free.fr/pagemu ... /grado.htm
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Nee, deze:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/124

Simpel ding, maar voor in het begin zal het wel goed zijn.

Groeten,
Mischa
Leeuwarden

Yep inderdaad simpel. Ben benieuwd! Eerste mod is in ieder geval een andere opamp erin :-)
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ach, ik laat deze er even in zitten. Kan het genoegen met een buizenvoortrap alleen maar groter zijn :D

Maar goed: Back On Topic, we hadden het over een BUIZENvoortrap.

Mischa
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Om het geheel bromvrij te krijgen kun je het beste een gestabiliseerde voeding bouwen zoals je ook voor je koptelefoon versterker hebt gemaakt. (ik zou nog steeds graag het schemaatje daarvan willen hebben.)
Je kunt de voeding ook stabiliseren met een buisje.

De PhonoDude schakeling van Triodedick is niet alleen beter qua klank, hij is door de opzet met de mu-stages ook veel sneller bromvrij dan de met standaard triodeschakelingen opgebouwde phonotrap die je nu hebt.
Bovendien heeft de phonodude wat meer gain, terwijl het huidige ontwerp eigenlijk wat aan de zachte kant speelt.

Maar goed, een gestabiliseerde voeding en goede aarding moeten ook tot een bromvrij geheel leiden.

Ben zeer benieuwd.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Aha, maar wat raad je dan eigenlijk aan?

Mijn ecc83´s verkopen en buisjes kopen voor de Phono Dude of is de PD ook te bouwen met mijn huidige buisjes?

De phono stage komt zowieso in een afzonderlijke behuizing.

Al die instellingen van de buizen (onder andere mu-stages of triode) zeggen mij nog niet veel. Ik hoop binnenkort ergens een goed boek op de kop te kunnen tikken.

Groeten,
Mischa
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik kan je echt aanraden de artikelen op de site van Triode Dick eens te lezen. Er staat ook op beschreven hoe een mu-stage werkt.
Ik heb heel veel geleerd van de beschrijvingen van Dick.

Jouw ECC83's kun je gebruiken aan de uitgangen van de PhonoDude. Je hoeft dus alleen maar een paar ingangsbuisjes te vinden.
Als je de trafoset koopt bij AE, dan kun je de buisjes erbij kopen.
In de mu-stage hoeven niet per sé van die dure auricaps te zitten. Begin eens te bouwen met een paar gewone mkp's of die rode wima condensatoren.

Wat je bouwt is ook afhankelijk van je budget natuurlijk.

Nog meer leesvoer is terug te vinden op www.dhtrob.com daar staan ook complete ingescande boeken over buizen op.
wol5455

Bericht door wol5455 »

phono dude is een musicale md

ecc83 is analitischer,dwz waar kies je voor

ecc 83 kunje ook musical maken

schakeling van hiraga zeer hoge voedingspanning en tegenkoppeling
sevenup

Bericht door sevenup »

RobertD schreef:
Bovendien heeft de phonodude wat meer gain, terwijl het huidige ontwerp eigenlijk wat aan de zachte kant speelt.

Maar goed, een gestabiliseerde voeding en goede aarding moeten ook tot een bromvrij geheel leiden.

Ben zeer benieuwd.
Heb nu 1 kanaal draaiend en hij is helemaal bromvrij :D

Aarding is beter en gloeispanning is gestabiliseerd. Heb met 4 schottky diodes een brugcel gemaakt. Hierdoor had ik 8,2V gelijkspanning. Net genoeg voor een 6V spanningsregelaar ( 7806 ).
Hoogspanning is met: 68u - 4K7 - 68u - 470 - 10u ook stabiel. Deze componenten had ik nog liggen en lijkt goed te werken. Komt ongeveer 305V uit, dus dat zit wel goed.

Gain is inderdaad niet zo hoog, maar klank is zeker goed te noemen. Ik laat de gain nog maar even voor wat het is. Eerst maar eens testen of ik genoeg volume heb samen met mijn nog te bouwen 6V6 versterker :D

Zal morgen een paar foto's posten...
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

sevenup schreef:
Heb met 4 schottky diodes een brugcel gemaakt. Hierdoor had ik 8,2V gelijkspanning. Net genoeg voor een 6V spanningsregelaar ( 7806 ).
Hou je met schottky's (en wellicht ultrafast) een andere spanning over dan met gewone siliciumdiodes?
Leeuwarden

Ja, je kan spanningverlies krijgen met een simpele brugcel...
sevenup

Bericht door sevenup »

Marp schreef:
sevenup schreef:
Heb met 4 schottky diodes een brugcel gemaakt. Hierdoor had ik 8,2V gelijkspanning. Net genoeg voor een 6V spanningsregelaar ( 7806 ).
Hou je met schottky's (en wellicht ultrafast) een andere spanning over dan met gewone siliciumdiodes?
Ja, er valt ongeveer 0,35V over de diode, in plaats van 0,7V bij gewone diodes. Bij lage voltages maakt dit wel wat uit.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Aha, het was me niet bekend dat de verschillen nog zo groot waren. Bij 7-8V maakt dat dan inderdaad wel wat uit.
sevenup

Bericht door sevenup »

Zo, net even een paar foto's gemaakt. In de detail foto kan je zien dat ik een stukje massief koperdraad heb gebruikt als aarde bij de buis zelf. Zo kan ik zeer kompakt bouwen. Alle onderdelen gaan van de buisvoet rechtstreeks naar de koperdraad. Vandaar gaat het naar het centrale aardpunt.

Moet zeggen dat het erg goed werkt. Ben nu een tijdje aan het luisteren op mijn koptelefoon, maar kan ook dan geen ruis en brom horen. Echt superstil. Geluid is lekker, met goed sprankelend hoog en redelijk strak laag. Later kan ik hier meer over vertellen. Als hij klaar is ga ik ook eens mijn garrard draaitafel aansluiten.. Deze is een stuk beter dan mijn simpele technics die ik voor testen gebruik.
Bijlagen
phono_3.JPG
phono_2.JPG
sevenup

Bericht door sevenup »

Geen twijfel over mogelijk, dit phono trapje kan blijven :D Heb hem nu af ( moet nog wel afgewerkt worden ) en hij klinkt zelfs met een simpele draaitafel al goed. Van schelheid geen sprake, zonder aan detail te verliezen. Lekker strak laag, en een rustig klankbeeld. Is wel wat anders als de standaard phono ingang van versterkertjes :?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Heb je de 300V voeding ook gestabiliseerd?

Hoe is het nu met de gain? Ik vond die bij dit ontwerp altijd een beetje tegenvallen...
sevenup

Bericht door sevenup »

RobertD schreef:
Heb je de 300V voeding ook gestabiliseerd?

Hoe is het nu met de gain? Ik vond die bij dit ontwerp altijd een beetje tegenvallen...
Nog niet gestabiliseerd, maar lijkt niet nodig. Gain is niet al te hoog, zou iets hoger moeten zijn, maar is nog wel te kompenseren met de versterker. Helaas passen hier geen buisjes bij op. Dan zou ik een andere moeten maken. Misschien in de toekomst...

Moet alleen nog een 7806 kopen. Ik gloei nu met een 7805, dit is erg laag, maar ik hed niets anders liggen. 6V DC gloei lijkt me voldoende.
Plaats reactie