JeroenKV schreef:Wat metingen. Ik luister op 15 graden, dus daar is op geoptimaliseerd.
Mijn finale OB speaker
Moderator: Beheerdersteam
jeroen_d schreef:Netjes. Als dit klopt zie ik geen aanleiding tot een extra tweeter en is het gewoon goed zo.
Het lastige van de B&G Neo8PDR is dat er een piek zit op 12000hz. Als je deze met een analoge notch corrigeert, houdt het bij 18000hz echt wel op. Lukt dus analoog niet om hem hoger dan 18000hz in te zetten, terwijl de output er wel is. Digitaal kun je echter vrij simpel een veel nauwkeuriger notch zetten, waardoor alleen de piek wordt aangepakt en de output tot 20000hz goed blijft.bertor schreef:Nu wel een nette simulatie gedaan in Edge, op 0, 15, 40 en 89 graden. Je hebt inderdaad gelijk, Edge stelt het iets erger voor dan ie in werkelijkheid meet.
Erg cool dat het gewoon kan in een tweeweg
Iets wat verder lastig is bij alle B&G drivers (Neo en RD serie) is dat optimaliseren on-axis een hobbelig off-axis resultaat geeft (zie ook andere evaringen op internet). De vorm van de baffle is daarbij ook erg kritisch (bovenkant rond blijkt b.v. een goede). Mijn ervaring is dat op 15 graden optimaliseren de beste oplossing is. Zie het resultaat.
Ik meet altijd met JustMLS (LspCAD) en ter controle met een Arta demo versie (pink noice).
De klank is heel simpel gewoon neutraal. Ik denk dat het een behoorlijk verschil is met Fostex. Uit mijn ervaring (FE en FX serie) weet ik dat Fostex e.a. wat levendiger maakt. Dat is zeker met bepaalde muziek heel prettig om naar te luisteren, maar niet mijn design doel.GeertM2 schreef:Nice! Ben wel benieuwd hoe dit klinkt!
Verder hoor ik geen vervorming ook bij erg hard spelen. De Aura's zijn zeker ook erg goed. Zeker ook een aanrader als woofer in een 3-weg.
Toevallig ben ik ook met Neo PDR's bezig in the Edge. Ik zie dat je voor de membraam breedte 35 gebruik. Omdat je de PDR gebruik kun je volgens mijn beter een membraam breedte van 15mm nemen om een goede indruk dan het afstaal gedrag te krijgen.bertor schreef:Nu wel een nette simulatie gedaan in Edge, op 0, 15, 40 en 89 graden. Je hebt inderdaad gelijk, Edge stelt het iets erger voor dan ie in werkelijkheid meet.
4 bij 15 cm is inderdaad beter. Bedenk echter wel dat The Edge een driver van die afmetingen simuleert en geen rekening houdt met specifieke kenmerken van de Neo8PDR.
Een test die ik altijd uitvoer is de volgenden. Mijn huis heeft een U-kamer met een aangebouwde keuken. De achterkamer en keuken zijn dus los van de voorkamer (doorgang van 1 bij 2,5 meter). Ik loop altijd van de voorkamer naar de keuken via de achterkamer en luister of homogeniteit behouden blijft. Als het goed is heb ik in de keuken nog het idee dat het geluid live is ipv dat er een "set" staat.
Een test die ik altijd uitvoer is de volgenden. Mijn huis heeft een U-kamer met een aangebouwde keuken. De achterkamer en keuken zijn dus los van de voorkamer (doorgang van 1 bij 2,5 meter). Ik loop altijd van de voorkamer naar de keuken via de achterkamer en luister of homogeniteit behouden blijft. Als het goed is heb ik in de keuken nog het idee dat het geluid live is ipv dat er een "set" staat.
Ik bedacht mij net dat ik meerdere simulatie gemaakt heb met Edge (was al een tijdje terug, veel ontwerpen gemaakt). Waarbij ik voor hogere freqs de Neo8 PDR smaller maakte, dit in verband met de PDR technologie.GeertM2 schreef:Toevallig ben ik ook met Neo PDR's bezig in the Edge. Ik zie dat je voor de membraam breedte 35 gebruik. Omdat je de PDR gebruik kun je volgens mijn beter een membraam breedte van 15mm nemen om een goede indruk dan het afstaal gedrag te krijgen.bertor schreef:Nu wel een nette simulatie gedaan in Edge, op 0, 15, 40 en 89 graden. Je hebt inderdaad gelijk, Edge stelt het iets erger voor dan ie in werkelijkheid meet.
Daarna heb ik gewoon erg veel proefondervindelijk gedaan met een smalle baffle en gebruik van karton voor verschillende breedtes en vormen.
Vooral die 15 graden curve is ontzettend mooi! Het bovenste halve octaaf verdient geen schoonheidsprijs, maar ik betwijfel of dit nog echt hoorbaar is.
Grappig om te zien dat je net als bij Jeroen_d's speaker een sterkere mate van rondstralen hebt bij ongeveer 5 khz. Bij Jeroens speaker is dat nog een beetje te verklaren door de rondstralende tweeter. Heb je enig idee hoe het kan dat de Neo8 juist bij 5 khz weer zo rondstraalt?
Grappig om te zien dat je net als bij Jeroen_d's speaker een sterkere mate van rondstralen hebt bij ongeveer 5 khz. Bij Jeroens speaker is dat nog een beetje te verklaren door de rondstralende tweeter. Heb je enig idee hoe het kan dat de Neo8 juist bij 5 khz weer zo rondstraalt?
Ik optimaliseer op 15 graden, dus die is inderdaad het mooist.Martijn M schreef:Vooral die 15 graden curve is ontzettend mooi! Het bovenste halve octaaf verdient geen schoonheidsprijs, maar ik betwijfel of dit nog echt hoorbaar is.
Grappig om te zien dat je net als bij Jeroen_d's speaker een sterkere mate van rondstralen hebt bij ongeveer 5 khz. Bij Jeroens speaker is dat nog een beetje te verklaren door de rondstralende tweeter. Heb je enig idee hoe het kan dat de Neo8 juist bij 5 khz weer zo rondstraalt?
Mijn ervaring is dat die onregelmatigheid >15khz niet hoorbaar is, maar ik ga er nog naar kijken. Het moet niet te moeilijk zijn om dit op te lossen. (Op grotere afstand gemeten zie je hem nu al niet meer).
Ik heb eigenlijk niet echt een idee hoe dat komt bij 5khz. Het kan te maken hebben met de afstand van de Neo8PDR tot de bovenkant van de speaker (bovenkant straalvlak tot rand is +/- 7 cm, dat is gelijk aan de golflengte bij 5khz)
Als tevrede gebruiker heb ik natuurlijk geen bezwaar hier tegen: http://www.groundsound.com/gallery%20JeroenKV.html
Het geeft wel een mooi overzicht van mijn project en hopelijk zijn er anderen die er iets aan hebben!
Het geeft wel een mooi overzicht van mijn project en hopelijk zijn er anderen die er iets aan hebben!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Mijn finale OB speaker
Nu ik recent ineens
met een Neo8 in m'n handen stond, kwam dit ontwerp weer in m'n geheugen naar boven. Ik vroeg me zo af (naast wat je met de speakers gedaan hebt, je huidige set is toch anders) of je nog "last" had gehad van de vertikale bundeling van de Neo8's.
