Spreiding / bundeling Tangband 2" drivers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

MichaelB

Bericht door MichaelB »

Vraagje: wat is de basis waarop besloten wordt hoeveel speakers er in een line-array komen? Is dit gewoon een triviaal aantal boven de 4 of ligt hier meer aan te grondslag?

Meer speakers is hogere gevoeligheid, lagere vervorming (bij dezelfde druk van 1 speaker) en dan houd het voor mij op.

Zijn er nog andere redenen?

De Tangbands komen al bij Henkjan vandaan :)

Keuze van de woofer zal waarschijnlijk een AL reeks van Visaton zijn.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

De lengte van je line bepaalt je nearfield zone. Lees de line array links er maar eens op na. Een array valt in nearfield af met 3 dB de oktaaf en daarna (verderweg) met 6 dB de oktaaf.

Daarom is het ook aan te raden om voor je bassen dezelfde lengte te nemen. Een speaker waarbij het mid tot 3 meter met 3 dB de okt. en het laag continue met 6 dB de okt afvalt is alleen maar op 1 luisterplek goed te krijgen. (vandaar de twee-weg tip... :wink:)

Groet Roland
arjank

Bericht door arjank »

Het aantal drivers ligt aan de frequentie van waaraf je graag zou willen hebben dat je speaker zich als line-array gaat gedragen.

In mijn voorbeeld gaf ik aan dat je een stuk of 12 W2-800's nodig hebt.

12x5cm = 60cm

(340/0,6)/2= 283hz (vanaf deze frequency begint ongeveer de verticale bundeling)

Dus als je de scheidingsfrequentie op ongeveer 350hz hebt liggen dan zit je goed.
Je zou dan de kleine woofers in een twee en een halve meter hoge kast kunnen plaatsen (verspreid over de gehele lengte) waardoor je in het laag ook een redelijke verticale bundeling krijgt :D
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Hahaha, ik heb een ruim denkende vriendin, maar DAT komt er zelfs bij ons niet in.... :(

Wat Roland zegt had ik nog niet eens aan gedacht...

Maar als ik verschillende ontwerpen van zelfbouwers zie, dan voeren ze vaak alles vanaf mid-laag uit als line-array en het laag als een enkele of hooguit dubbele sub (vanwege redement).

Al deze mensen krijgen dan toch te maken met onevenredig afnemen van mid-laag / lage frequenties? Ik bedoel dB/m.

Goed, ik merk dat dit even een brugje te ver is voor mij, nu, ik moet me even meer inlezen in het begrip "line-array". :roll:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

MichaelB schreef:
.... Al deze mensen krijgen dan toch te maken met onevenredig afnemen van mid-laag / lage frequenties? Ik bedoel dB/m.
correct. dat is een keuze, dan is de speaker alleen maar ontworpen voor 1 luisterafstand. zoals bv deze:
Afbeelding
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Hoe zit dit dan met de "omgekeerde" arrays (misschien zie ik dit verkeerd), waar er meerdere laag/mid unit's worden gebruikt en 1 tweeter.

Ik heb een aantal projectjes hier voorbij zien komen met frs8's waar de FRS8 werd aangevuld met een tweeter. Heb je hier dan niet met hetzelfde probleem te maken? Ik bedoel dat in dit geval het hoog plaatsing gevoelig wordt?
indoubt

Bericht door indoubt »

Nee joh,

gewoon eentje nemen!

Afbeelding
MichaelB

Bericht door MichaelB »

DAT ziet er goed uit voor een kopje! :D
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Goed, de tangbands zijn binnen. Wat een schatjes! *oetsjie koetsjie* :lol:

De afgelopen paar dagen heb ik lopen brainstormen over de vormgeving van de behuizing en het materiaal. Ik wil iets anders dan anders... *zucht*

Aangezien ik Piega speakers heb als center en surround, dacht ik: dat moet ik ook kunnen :D
Dus al zoekende kom ik hier op: http://www.klushandel.nl/product_info.p ... _id=107042

5mm dik!

In de voorkant zal een array van de tangbands komen (6-8 ), zo'n 65cm van de grond (dit is de hoogte van de armleuning van de bank waar ze naast komen). De totale hoogte zal 100-110cm worden. Uiteraard hebben de Tangbands niet zoveel volume nodig, dus intern verklein ik de behuizing met een ander aluminium profiel (tekeningen komen nog).

Nu het lastige: ik wil eigenlijk ook laag uit deze speakers en wil geen "staaf op een box" idee... Het volume van de dichte behuizing zal op zo'n 5 liter uitkomen (dat is al minus de behuizing van de TB's).
Dat is al niet bijster veel en om het NOG lastiger te maken: de speaker mag/kan niet groter zijn dan 90mm :?

Iemand een suggestie voor de laagsectie? :idea:

Offtopic: hoe verander ik het topic, want het wordt nu meer het bouwen/uitwerken van het idee.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Misschien dat de Tymphany LAT wat voor je is. Zorg dan dat je zuiltje voldoende diepte heeft, dan kun je de ruimte achter de tangbands ook benutten voor voldoende kastruimte voor de LAT. De LAT kan op een behuizing van slechts 18cm breed worden geplaatst, terwijl het oppervlak vergelijkbaar is met dat van een 12" woofer!

http://www.tymphany.com/lat50006001-04
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Een update(je).

De eerste 8 W2-800's zijn binnen :D Wat een schatjes zijn het hè?
Ze komen per 8 in een array (is het idee), ondersteund door een enkele 15-20cm bas speaker.

De W2-800's komen in een enkele aluminium buis van 90mm die +/- 100-110cm hoog wordt, eigenlijk zoals de Final 0.3. De buis is puur voor de sier, want volgens WinISD is het benodigde volume < 1 liter.

Om m'n leercurve NOG steiler te maken, wil ik het geheel actief aansturen met 2 UCD's en actief filteren :o

Het bouwen van de speakers ben ik niet zo bang voor, dat gaat me wel lukken. Het opzetten van de UCD's en actieve filter, dat zal wat worden... Alhoewel op internet duidelijke uitleg te vinden is en het niet moeilijk SCHIJNT te zijn (paddestoelwolk boven Soest zegt genoeg denk ik) 8)
Bijlagen
8x W2-800si
8x W2-800si
Final 0.3, denk het paneel weg en vervang deze door 1 aluminium staander van 90mm.
Final 0.3, denk het paneel weg en vervang deze door 1 aluminium staander van 90mm.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Het doet me wat aan dit ontwerp denken:
http://www.partsexpress.com/projectshow ... t=Kuze3201

Groet Roland
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Heeej! dat lijkt er inderdaad wel op :D

Afgezien dan dat ik "iets" minder drivers gebruik. Interessant, even lezen!
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”