Neeper Acoustics Kloon ~ Stiletto

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Neeper Acoustics Kloon ~ Stiletto

Bericht door Vinculum »

Hier volgt het bouwverslag van mijn project. Allereerst wil ik zeggen dat het een lange termijn project is/word.

Ik was op zoek naar een ontwerp voor een bijzondere speaker met een bijzondere prijs, namelijk zo weinig mogelijk. Een bijzondere speaker met veel geld is niet zo moeilijk. De haal je gewoon in de winkel. Na mijn vorige fiasco met gekochte electrostaten ben ik op zoek gegaan naar een mooi zelfbouwproject. Geinspireerd door de erg mooie speakers van o.a. Edo en met name de prachtige Dryade ben ik gaan zoeken. En na wat overleg ook hier op het forum heb ik besloten om de het origineel waar de Dryade op is gebaseerd na te bouwen. Dit is de Perfection One van Neeper Acoustics.
Afbeelding
Afbeelding

De Units
De Neeper maakt gebruik van aangepaste Scan-Speak units. Erg mooi maar met een prijskaartje van 250+ per unit gaat mij te ver. Na overleg met sommigen hier heb ik besloten om de speakers en het filter te gebruiken van de Hera (wederom een Edo brouwsel). Ze komen uit de stal van Seas:

L15RLY/P (H1141)
Afbeelding

27TBFC/G (H1212)
Afbeelding

De Kast
De afgelopen week heb ik de vrij duidelijke foto's van de Neeper site goed bekeken en berekend en heb een 3d model gemaakt van mijn model (zie bijlagen).

Voor de opbouw heb ik gekozen voor dezelfde wijze waarop Edo zijn Dryade gemaakt heeft. Er komt een soort frame bestaande uit het front, de achterkant, top en bodem en de verstevigingsbalken intern. De zijkanten zullen bestaan uit 5 lagen van 4mm om zo de ronding te krijgen. De rest van de kast word 18mm MDF.

In de bodem zie zie een 5 tal gaten. De onderste 4 komen bouten die de speaker stevig aan zijn voet bevestigen. Het 5de gat is voor de bekabeling die door de voet naar buiten komt. Ik weet nog niet of het filter intern of extern komt. Gezien de smalle kast vermoed ik dat het een externe gaat worden.

Het origineel heeft de baffel, de voet en de baspijpen van massief aluminium gemaakt. Je snapt waarschijnlijk wel dat ik dat niet kan maken. Deze worden dus gewoon van MDF en plastic voor de pijpen. Er zijn nog wel ideeën om dit een alu-look te geven maar dat komt nog wel. Misschien is gewoon zwart ook mooi aangezien de woofers al alu zijn. We zien wel.

Filter
Het filter zal hetzelfde zijn als die van Edo's Hera.
Afbeelding
Bijlagen
Iso view
Iso view
Voorkant
Voorkant
Achterkant
Achterkant
Bovenkant
Bovenkant
Onderkant
Onderkant
Baffel
Baffel
Zijkant
Zijkant
Detail & maten van de bovenkant
Detail & maten van de bovenkant
Detail & maten van de onderkant
Detail & maten van de onderkant
Laatst gewijzigd door Vinculum op vr 31 jul 2009, 17:20, 13 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Voor de geintresseerden zijn hier enkele van de foto's waarop ik mijn model gebaseerd heb.
Bijlagen
tech_cabinet.jpg
Split%20nami%20speaker-edit.jpg
Side%20view%20split%20speaker.jpg
Stand%20rear.jpg
Stand%20rear%20white.jpg
Onne
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 07 mar 2008, 10:13

Bericht door Onne »

Mooie speaker hoor, gaaf project !!! :D
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Heel heel erg mooi!!!

Goed dat je de tekeningen ook op het forum zet, zo kan iedereen meeprofiteren van die enorme bult werk van die tekeningen!

Super

Wowly
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Heel mooi! Je gaat een stel geweldige drivers gebruiken, die bovendien niet al te veel kosten. Als Edo zich over het filter gaat buigen, dan mag je je al vast verheugen op een topspeaker! Lijkt me leuk om deze ooit eens op één van de bekende zelfbouwdagen te beluisteren.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Dank u voor deze aanmoedigende woorden! Ik hoop ook echt dat het mijn droom speaker word. Misschien had je het al gelezen maar ik heb aardig wat concurrentie binnen de familie op hifi gebied. Dus hoop dat ik hun hiermee een poepje kan laten ruiken met hun fabrieksspeakers... ;)

Het zal een flinke klus worden om deze kast te maken en ik zal ook wel wat hulp vragen van jullie dus dan is het niet meer dan normaal dat ik alles deel met degenen die het mogelijk maken. Ik zal alles documenteren en beschrijven hoe ik iets doe en wat er fout gaat. Hoe graag ik ook wil dat ik de enige ben die deze gaat bouwen zorg ik er voor dat alle info beschikbaar is voor een ieder.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

De maten in de zijkant tekening in de eerste post heb ik aangepast. Omdat de voor en achterkant onder een hoek staan moet de plaat iets langer zijn om te compenseren voor het afschuinen van de hoeken.

De hoek waaronder de voorkant staat is 7 graden en de achterkant is 10 graden.
Voor de duidelijkheid heb ik een detail gemaakt met de hoeken voor de boven en onderkant.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Gaaf dat je deze gaat maken. Ik blijf het in ieder geval volgen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Vandaag de eerste bouwdag gehad. Wat is dit toch leuk om te doen! :D
Eerst ben ik met de tekeningen naar de houthandel gegaan om de platen te laten zagen. Ik heb ze gevraagd of ze de kopse kanten onder de juiste hoeken konden zagen. Het kostte me ietsje meer maar het scheelt heel veel werk en het word er ook een stuk netter op.
Afbeelding

Om de ronding goed te krijgen en constant heb ik eerst een sjabloon gemaakt.
Afbeelding

Met dit sjabloon kon ik alle rondingen gelijk maken. Wat zaagwerk later waren alle planken gereed.
Afbeelding

Gaten in het front gemaakt voor de speakers en deze uiteraard ook even afgerond met de bovenfrees. Alles op elkaar gelijmd zodat er een frame onstaat. Vrij lastig als alle hoeken anders zijn...
Afbeelding

Daarna de eerste van de 5 4mm platen gelijmd aan de zijkant en goed in de lijmklemmen gezet. Wel erg grof nog maar op maat zagen komt op het eind als alle 5 platen gelijmd zijn.
Afbeelding

Erg goed opgeschoten, veel geleerd en heel tevreden over het resultaat tot nu toe!!

Even een vraag aan Edo: Wat is de reden dat jij 3xMDF, 1xHobbyplex, 1xTriplex gebruikt hebt?
Laatst gewijzigd door Vinculum op ma 16 mar 2009, 11:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

De reden daarvoor is dat meerdere lagen van verschillend hout met verschillende buigings coefficient stijver is de een aantal lagen van hetzelfde materiaal....niet te dik, maar wel stijf dus.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Damn!!!! wat ga dat goed zeg!!!

ik volg al watertandend............ :shock:

Jan
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

haha ja het ging aardig vlot. Viel niet tegen. Maar de komende tijd kan ik er niet zoveel tijd aan besteden hoor dus zal iets langzamer gaan maar ik houd jullie van alles op de hoogte.

@Edo
Ok dan zal ik dat ook doen. Ben alleen niet weg van triplex als laatste dus denk dat ik een 2xMDF, 1xTriplex, 1xHobbyplex, 1xMDF doe.
Heb je nog kunnen kijken naar de baspoort(en)?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik "sluit" ook altijd af met MDF. Denk dat ik dat ergens verkeerd heb opgeschreven. Aan de baspoorten ben ik nog niet toe gekomen helaas. Beetje druk op werk en zo. Vandaag was mijn weekend..... :?
Maar aankomende week iets meer tijd....ga ik even kijken voor je.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Oh super! Heeft geen haast hoor, was gewoon benieuwd.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Ziet er al heel mooi uit!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Gisteravond nog 2 lagen toegevoegd aan de zijkant van beide kasten. Er zitten nu dus 3 lagen op. Nog 2 te gaan... ;)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Eigenlijk weer een vraag voor Edo. Kan ik het filter 1 op 1 overnemen wat je gebruikt hebt voor de Hera? Deze dus:

Afbeelding

Zoja, is dit dan het "boodschappenlijstje" of zijn er onderdelen overkill of juist te karig?
AUDYN-CAP KP-QS foil capacitor 0.56uF 630V 16 x 21mm
AUDYN-CAP KP-QS foil capacitor 10uF 630V 33 x 46mm
AUDYN-CAP KP-QS foil capacitor 15uF 250V 27 x 46mm
Monacor air core coil 0.27mH 1.0mm
Monacor air core coil 0.68mH 1.0mm
Metalfilm resistor 1.20R 10W 5%
Metalfilm resistor 3.90R 10W 2%
Metalfilm resistor 8.20R 10W 2%

Ik ben aan het kijken of ik het filter in de kast krijg of dat ik extern moet gaan. Ik hoop op het eerste natuurlijk. Er zijn ook wat regels omtrent de layout heb ik gelezen op het forum. Wat voor layout kan ik hier het beste gebruiken?
Ik denk eigenlijk aan een langwerpige vorm zoals het origineel (bijlage).
Bijlagen
Origineel filter
Origineel filter
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jou kast lijkt redelijk op de kast die ik gebruikt hebt en de drivers zijn hetzelfde (incl. plaatsing) dus lijkt me niet zo'n probleem. Wel heb ik de tweeter afgesteld op de wensen van de klant, dus het zou kunnen dat je misschien hier iets moet veranderen (qua eigen smaak). Maar dat kost maar een paar weerstanden, dus da's wel te overzien.

Hieronder wat grafiekjes hoe hij nu is met het filter wat je hierboven gepost hebt:
Bijlagen
jan 1 totaal.JPG
jan 1 totaal imp.JPG
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ok dan. Wat waren de wensen van de klant dan als ik vragen mag? Wie weet is het wel ook mijn wens... ;)
Is mijn boodschappenlijstje goed?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Wensen hadden betrekking op het hoog. Na wat luisteren hebben we naar zijn smaak het hoog harder/zachter laten spelen tot hij (en ega) tevreden waren.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ok dan probeer ik het eerst zo. Zijn de componenten goed zo of zijn ze overkill?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zeker geen overkill, maar ik zou paar dingen aanpassen.
De condensator van 10u voor het hoog zou ik vervangen door een AUDYN-CAP plus en de 0.68mH spoel van het laag voor deze: http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=5334

Ook die andere spoel in het hoog-gedeelte zou ik vervangen door http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=5279
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zou zelf persoonlijk de componenten bij Caps and Coils bestellen.

De ClarityCap SA 10.0 uF is echt al heel goed, en stukken goedkoper.
Ook zijn de 1,4mm lucht spoelen goedkoper.

Voor de tweeter kun je makkelijk 5W MOX nemen,

Maargoed kijk zelf maar even wat je het gemakkelijkst vindt :)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ok dan, die plus is een prijzige jongen zeg. Wat is het voordeel van de plus tov de gewone?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Vinculum schreef:
Ok dan, die plus is een prijzige jongen zeg. Wat is het voordeel van de plus tov de gewone?
Schijnt beter te zijn.

Ik heb weleens wat gemeten met condensatoren en Jeroen_d ook. En die verschillen zijn minimaal.
Echter horen mensen het dan schijnbaar toch weer wel.

Maargoed die discussie laat ik even in het midden.
Een mooi alternatief is dus de SA van Clarity caps, of anders de PX, die is nog beter te betalen.
Gesloten