Gainclone
Moderator: Beheerdersteam
Gainclone
Door de bouw van de Vifa Korrekt heen ben ik ook een Gainclone in elkaar aan het bakken.
Heb geen idee waar ik mee bezig ben aangezien ik heb totaal geen kaas van elektronica gegeten. Ik volg zo goed mogelijk de instructies en hoop uiteindelijk een werkende versterker te krijgen. (zo niet heb ik toch wel het één en ander geleerd)
De versterker wordt volledig dual mono uitgevoerd met twee RKT's van 160 VA 2X 18V.
Heb geen idee waar ik mee bezig ben aangezien ik heb totaal geen kaas van elektronica gegeten. Ik volg zo goed mogelijk de instructies en hoop uiteindelijk een werkende versterker te krijgen. (zo niet heb ik toch wel het één en ander geleerd)
De versterker wordt volledig dual mono uitgevoerd met twee RKT's van 160 VA 2X 18V.
Ik heb zelf ook de dual mono-kit, alleen dan op één RKT. Momenteel ben ik wel bezig het met uitdenken van een tweede versterker die wat beter van opbouw is. Ik had namelijk de stomme fout gemaakt om het signal-path te lang te laten én ook nog eens de cinch bussen onder de netstekker te monteren. En in het kleine kastje waar het bij mij allemaal in zit, tja de RKT wil nog wel een behoorlijk strooiveldje door het kastje geven
Binnenkort maar eens van wat hout en lood een 'doosje' om de RKT heen maken:)
Hieronder even een snelle 2D tekenening, maten van de RKT en stappenschakelaar wist ik helaas niet, dus ik heb voor de snelheid maar een Amplimo 300VA genomen en de stappenschakelaar is ook ruim genomen. Met de 160VA RKT's zal je de boel wel een beetje kunnen inschikken denk ik
Alles is even vluchtig met een kort tekste aangegeven en bij alle wandjes met een X is het handig om een plakje lood of koper te plaatsen aan de binnenkant om doorstraling van het AC/230v gedeelte te voorkomen. De stappenschakelaar heb ik tussen de twee eindversterkerprintjes in geprakt, dan is de signaalweg tenslotte het kortste. En bij de heatsinkjes ben ik ervan uitgegaan dat ze extern geplaatst zouden worden. En de buitenwanden zijn allemaal 18mm dik, kan je MDF of Multiplex voor pakken, of een ander gewenst houtsoort is natuurlijk ook mogelijk.
Als u het modelletje van Google Sketch Up wilt hebben, dan kan ik die wel even mailen, als bijlage uploaden kan namelijk niet
Alles is even vluchtig met een kort tekste aangegeven en bij alle wandjes met een X is het handig om een plakje lood of koper te plaatsen aan de binnenkant om doorstraling van het AC/230v gedeelte te voorkomen. De stappenschakelaar heb ik tussen de twee eindversterkerprintjes in geprakt, dan is de signaalweg tenslotte het kortste. En bij de heatsinkjes ben ik ervan uitgegaan dat ze extern geplaatst zouden worden. En de buitenwanden zijn allemaal 18mm dik, kan je MDF of Multiplex voor pakken, of een ander gewenst houtsoort is natuurlijk ook mogelijk.
Als u het modelletje van Google Sketch Up wilt hebben, dan kan ik die wel even mailen, als bijlage uploaden kan namelijk niet
Netfilter is om 'vuil' uit de 230v lijn te halen, 't kan handig zijn, maar de meningen erover zijn verdeeld. Zelf heb ik er ook nog geen ervaring mee, maar ik wil t wel een keer proberen. Als je op Google even een kijkje neemt met de zoekterm 'netfilter' dan kom je er wel of even op Conrad.nl of een andere electronicawinkel.
As voor de volumeknop is ook niet zo een ramp, maak gewoon twee blokjes hout, boor daar een gat in, druk er een lagertje in en zet deze eventueel vast met wat lijm. Waarschijnlijk heb je een 6mm as nodig, al is dat afhankelijk van je volumeknop. De knop kan je zo op de as monteren en de as bevestigen aan de de as van de stappenschakelaar moet ook niet zo moeilijk zijn. Iets van een hol buisje van aluminium moet afdoende zijn. Schroefje of een pennetje om de koppelbus op de as te fixeren en klaar. Materiaal van de as maakt niet zo veel uit, als het maar niet te zwak is.
As voor de volumeknop is ook niet zo een ramp, maak gewoon twee blokjes hout, boor daar een gat in, druk er een lagertje in en zet deze eventueel vast met wat lijm. Waarschijnlijk heb je een 6mm as nodig, al is dat afhankelijk van je volumeknop. De knop kan je zo op de as monteren en de as bevestigen aan de de as van de stappenschakelaar moet ook niet zo moeilijk zijn. Iets van een hol buisje van aluminium moet afdoende zijn. Schroefje of een pennetje om de koppelbus op de as te fixeren en klaar. Materiaal van de as maakt niet zo veel uit, als het maar niet te zwak is.
@Chance117
Was u eigelijk van plan om de behuizing van hout te gaan maken of gaat u liever voor metaal? Gewoon nieuwsgierigheid
Zelf zit ik in 't tekenprogje van Google te tekenen voor een nieuwe lay-out van m'n versterker en daarin wil ik ook de RKT afschermen van de rest door middel van lood. Maar eerst moet ik nog speakers afmaken, daarna verder gaan met het volgende speaker-project en dan pas kan ik daar weer mee verder
Maar als je nog vragen hebt over deze versterker, of hulp nodig hebt, vraag het gerust! Daar waar ik kan wil ik graag helpen.
Was u eigelijk van plan om de behuizing van hout te gaan maken of gaat u liever voor metaal? Gewoon nieuwsgierigheid
Maar als je nog vragen hebt over deze versterker, of hulp nodig hebt, vraag het gerust! Daar waar ik kan wil ik graag helpen.
Het zwarte materiaal is hoogglans gelakt aluminium sandwich paneel (reynobond) Geweldig spul. Makkelijk te bewerken en te buigen.
Zo krijg je vrij simpel een strak afgewerkte behuizing.
Nadeel van het hoogglans is het stof en vingerafdrukken
PS de behuizingen worden door mijzelf gemaakt en zijn ook beschikbaar voor verkoop. (kijk op de www)Ze hebben een aantal standaard afmetingen maar kunnen voor de rest van alle gaten en uitsparingen voorzien worden.
(weet niet of ik zo schaamteloos reclame mag maken
)
Zo krijg je vrij simpel een strak afgewerkte behuizing.
Nadeel van het hoogglans is het stof en vingerafdrukken
PS de behuizingen worden door mijzelf gemaakt en zijn ook beschikbaar voor verkoop. (kijk op de www)Ze hebben een aantal standaard afmetingen maar kunnen voor de rest van alle gaten en uitsparingen voorzien worden.
(weet niet of ik zo schaamteloos reclame mag maken
Het zwarte materiaal is een sandwich paneel van 3 mm dik.
het heeft 2 lagen gelakt aluminium met daartussen een PE kunststof.
Wanneer je met een speciale frees door de eerste laag aluminium freest en gedeeltelijk door de kunststof laag ontstaat er een buiglijn die je met de hand kunt zetten. Het is niet het goedkoopste materiaal maar de afwerking is perfect.
het heeft 2 lagen gelakt aluminium met daartussen een PE kunststof.
Wanneer je met een speciale frees door de eerste laag aluminium freest en gedeeltelijk door de kunststof laag ontstaat er een buiglijn die je met de hand kunt zetten. Het is niet het goedkoopste materiaal maar de afwerking is perfect.
