Gainclone

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Chance117
Berichten: 54
Lid geworden op: za 10 mei 2008, 9:42
Locatie: Ulft
Contacteer:

Gainclone

Bericht door Chance117 »

Door de bouw van de Vifa Korrekt heen ben ik ook een Gainclone in elkaar aan het bakken.
Heb geen idee waar ik mee bezig ben aangezien ik heb totaal geen kaas van elektronica gegeten. Ik volg zo goed mogelijk de instructies en hoop uiteindelijk een werkende versterker te krijgen. (zo niet heb ik toch wel het één en ander geleerd)

De versterker wordt volledig dual mono uitgevoerd met twee RKT's van 160 VA 2X 18V.
Bijlagen
DSC01077.JPG
DSC01076.JPG
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

Ik heb zelf ook de dual mono-kit, alleen dan op één RKT. Momenteel ben ik wel bezig het met uitdenken van een tweede versterker die wat beter van opbouw is. Ik had namelijk de stomme fout gemaakt om het signal-path te lang te laten én ook nog eens de cinch bussen onder de netstekker te monteren. En in het kleine kastje waar het bij mij allemaal in zit, tja de RKT wil nog wel een behoorlijk strooiveldje door het kastje geven :roll: Binnenkort maar eens van wat hout en lood een 'doosje' om de RKT heen maken:)
Chance117
Berichten: 54
Lid geworden op: za 10 mei 2008, 9:42
Locatie: Ulft
Contacteer:

Bericht door Chance117 »

Dat verhaal had ik ook al gelezen dus daarom zitten bij mij de cinch bussen direct tegenover de potmeter.
Nadeel van deze opstelling zoals hij nu is, is dat het geheel bijna 70 cm breed is :?
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

Chance117 schreef:
Dat verhaal had ik ook al gelezen dus daarom zitten bij mij de cinch bussen direct tegenover de potmeter.
Nadeel van deze opstelling zoals hij nu is, is dat het geheel bijna 70 cm breed is :?
Momentje, ik ga eventjes een simpel 2D tekeningetje in elkaar bakken.
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

Hieronder even een snelle 2D tekenening, maten van de RKT en stappenschakelaar wist ik helaas niet, dus ik heb voor de snelheid maar een Amplimo 300VA genomen en de stappenschakelaar is ook ruim genomen. Met de 160VA RKT's zal je de boel wel een beetje kunnen inschikken denk ik

Alles is even vluchtig met een kort tekste aangegeven en bij alle wandjes met een X is het handig om een plakje lood of koper te plaatsen aan de binnenkant om doorstraling van het AC/230v gedeelte te voorkomen. De stappenschakelaar heb ik tussen de twee eindversterkerprintjes in geprakt, dan is de signaalweg tenslotte het kortste. En bij de heatsinkjes ben ik ervan uitgegaan dat ze extern geplaatst zouden worden. En de buitenwanden zijn allemaal 18mm dik, kan je MDF of Multiplex voor pakken, of een ander gewenst houtsoort is natuurlijk ook mogelijk.

Als u het modelletje van Google Sketch Up wilt hebben, dan kan ik die wel even mailen, als bijlage uploaden kan namelijk niet :wink:
Bijlagen
ontwerpje voor chipamp.GIF
Chance117
Berichten: 54
Lid geworden op: za 10 mei 2008, 9:42
Locatie: Ulft
Contacteer:

Bericht door Chance117 »

Gaaf dat je de moeite neemt :D
Ik heb eigenlijk geen netfilter. Is dit erg aan te raden?
Zo ja weet je waar ik die kan vinden?
En de verlenging van de as?
Voor de rest heb ik aan de afbeelding hier op het forum genoeg.
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

Netfilter is om 'vuil' uit de 230v lijn te halen, 't kan handig zijn, maar de meningen erover zijn verdeeld. Zelf heb ik er ook nog geen ervaring mee, maar ik wil t wel een keer proberen. Als je op Google even een kijkje neemt met de zoekterm 'netfilter' dan kom je er wel of even op Conrad.nl of een andere electronicawinkel.

As voor de volumeknop is ook niet zo een ramp, maak gewoon twee blokjes hout, boor daar een gat in, druk er een lagertje in en zet deze eventueel vast met wat lijm. Waarschijnlijk heb je een 6mm as nodig, al is dat afhankelijk van je volumeknop. De knop kan je zo op de as monteren en de as bevestigen aan de de as van de stappenschakelaar moet ook niet zo moeilijk zijn. Iets van een hol buisje van aluminium moet afdoende zijn. Schroefje of een pennetje om de koppelbus op de as te fixeren en klaar. Materiaal van de as maakt niet zo veel uit, als het maar niet te zwak is.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Die goedkope simpele netfilters werken vaak averechts. Mijn GC werkte in ieder geval beter zonder.
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

@Chance117

Was u eigelijk van plan om de behuizing van hout te gaan maken of gaat u liever voor metaal? Gewoon nieuwsgierigheid :wink: Zelf zit ik in 't tekenprogje van Google te tekenen voor een nieuwe lay-out van m'n versterker en daarin wil ik ook de RKT afschermen van de rest door middel van lood. Maar eerst moet ik nog speakers afmaken, daarna verder gaan met het volgende speaker-project en dan pas kan ik daar weer mee verder :lol:

Maar als je nog vragen hebt over deze versterker, of hulp nodig hebt, vraag het gerust! Daar waar ik kan wil ik graag helpen.
Chance117
Berichten: 54
Lid geworden op: za 10 mei 2008, 9:42
Locatie: Ulft
Contacteer:

Bericht door Chance117 »

De versterker zal de eerste tijd op een plankje blijven staan vrees ik.
(ook ik ben nog steeds bezig mijn luidsprekers af te maken)

Denk niet dat ik met lood aan de gang ga ok ik moet van jou of iemand anders horen dat het echt veel scheelt.

Bedankt voor het aanbieden van je hulp :wink:
Chance117
Berichten: 54
Lid geworden op: za 10 mei 2008, 9:42
Locatie: Ulft
Contacteer:

Bericht door Chance117 »

Eindelijk een behuizing voor mijn gainclone. :D

En hij past nog mooi bij de sub ook nog :twisted:
Bijlagen
DSC00100.JPG
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wow!! Mooie behuizing maat! Ik vind zulke helemaal te gek!

jan
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

wow ! ziet er mooi uit ! waar is dat zwarte gedeelte van gemaakt ?

Offtopic... lekker bijna retro Psx ! heb hem hier ook weer staan ;)
Chance117
Berichten: 54
Lid geworden op: za 10 mei 2008, 9:42
Locatie: Ulft
Contacteer:

Bericht door Chance117 »

Het zwarte materiaal is hoogglans gelakt aluminium sandwich paneel (reynobond) Geweldig spul. Makkelijk te bewerken en te buigen.
Zo krijg je vrij simpel een strak afgewerkte behuizing.
Nadeel van het hoogglans is het stof en vingerafdrukken :(

PS de behuizingen worden door mijzelf gemaakt en zijn ook beschikbaar voor verkoop. (kijk op de www)Ze hebben een aantal standaard afmetingen maar kunnen voor de rest van alle gaten en uitsparingen voorzien worden.
(weet niet of ik zo schaamteloos reclame mag maken :roll: )
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Chance117 schreef:
.
(weet niet of ik zo schaamteloos reclame mag maken :roll: )
Handig om te weten wie ff kan helpen met plaatwerk voor kastjes. :D
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Ik verwacht wel een ZBA korting :twisted: .
Chance117
Berichten: 54
Lid geworden op: za 10 mei 2008, 9:42
Locatie: Ulft
Contacteer:

Bericht door Chance117 »

Vanzelfsprekend :wink:
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Leuk, en mooi gedaan.

Kun je wat meer vertellen over het materiaal, oa. dikte etc.
Chance117
Berichten: 54
Lid geworden op: za 10 mei 2008, 9:42
Locatie: Ulft
Contacteer:

Bericht door Chance117 »

Het zwarte materiaal is een sandwich paneel van 3 mm dik.
het heeft 2 lagen gelakt aluminium met daartussen een PE kunststof.
Wanneer je met een speciale frees door de eerste laag aluminium freest en gedeeltelijk door de kunststof laag ontstaat er een buiglijn die je met de hand kunt zetten. Het is niet het goedkoopste materiaal maar de afwerking is perfect.
Plaats reactie