festool bovenfrees

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

festool bovenfrees

Bericht door dre »

aangezien ik onderhand toch maar eens aan een eigen frees ga beginnen heb ik na enig zoekwerk toch maar m`n zinnen gezet op een festool frees,ondanks de enorme prijs :shock:

nu wil ik eigenlijk wat ervaringen van mensen met deze machine weten,en dan doel ik op:
- toepasbaarheid
- aan te raden accesoires.
- nadelen

ik ben zeer benieuwd want een slordige 400 euro.......
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Ik heb zo'n ding en ik ben er erg content mee.

Wat ik handig vind:
- de één-hand-bediening
- het lekker lang en afneembaar snoer
- de secure diepte instelling
- hij staat snel stil als je 'm uitzet (veilig)
- Door de bijgeleverde koffer met wat extra ruimte hou je alle freesspullen bij elkaar.

Ik maak ook pen-gat verbindingen met dat ding met grote freesdiameters in eiken en hij geeft geen kik.

Wat ik meteen aan zou schaffen is zo'n set om je stofzuiger aan te sluiten.

De aanschafprijs is eigenlijk het enige nadeel.

En nee: ik heb geen aandelen Festool. :lol:
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Check Ebay, dan kan je hem soms voor de helft hebben. ;)
De Timmerman
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
Locatie: Maassluis

Bericht door De Timmerman »

Christian schreef:
Ik heb zo'n ding en ik ben er erg content mee.

Wat ik handig vind:
- de één-hand-bediening
- het lekker lang en afneembaar snoer
- de secure diepte instelling
- hij staat snel stil als je 'm uitzet (veilig)
- Door de bijgeleverde koffer met wat extra ruimte hou je alle freesspullen bij elkaar.

Ik maak ook pen-gat verbindingen met dat ding met grote freesdiameters in eiken en hij geeft geen kik.

Wat ik meteen aan zou schaffen is zo'n set om je stofzuiger aan te sluiten.

De aanschafprijs is eigenlijk het enige nadeel.

En nee: ik heb geen aandelen Festool. :lol:

Helemaal mee eens. Bedenk wel wat je er mee wilt doen. Als je de frees alleen maar gebruikt voor speakergaten uitfrezen, denk dan nog eens 3x na. Een Metabo of zelfs Bosch volstaat dan ook. Kwaliteit van je frees is dan belangrijker.

Festool blinkt uit in kwaliteit, maar ook de veelzijdigheid door de onnoemelijke hoeveelheid accessoires die je kunt krijgen. Echter, als je dit nooit zal gebruiken, moet je je afvragen of het de investering waard is.

Ik heb zelf vrij veel Festool-spul, doch niet de bovenfrees. Ik heb er één van Bosch. Ik heb een tijdje een Festool-frees mogen lenen. De Festool is voor het gemiddelde speakerbouwen het prijsverschil niet waard m.i. Als één van de volgende punten belangrijk voor je is, dan moet je zeker een Festool kopen:
- zeer precieze diepteinstelling
- gebruik in (optionele) freestafel
- gebruik met geleidelineaal
- gebruik met mal voor zwaluwstaartverbindingen
- uitstekende service van de TD

M.i. zijn dit aspecten die voor het speakerbouwen minder relevant zijn.

Groeten,

Marc

Groeten,
Marc
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Ik gebruik een frees van 30 euro en tot nu toe gaat dat goed. Als deze ooit de geest mocht geven ga ik iets zoeken van Bosch of Black&Decker.

Als je alleen wat speakergaten freest is de exacte diepteinstelling niet superinteressant, zolang je die maar laat staan en niet tussen 2 gaten van dezelfde diepte loshaalt en terug probeert te zetten.

Al die extra accesoires is leuk, maar je moet je afvragen welke je gebruikt en welke niet. En dan moet je overwegen of het misschien niet net zo goed is een andere te pakken.

Ik geloof niet in 1 handsbediening met een frees: ten eerste betekent dat dat je met 1 hand onder de frees kunt en ten tweede zet je meestal alles vast voro je gaat frezen, dus je hoeft het niet vast te houden. Daar komt nog een bij dat als je frees wegschiet, je hem met 2 handen een stuk makkelijker kunt houden dan met 1 hand. Persoonlijk vind ik dat jet apparaten als bovenfrezen en cirkelzagen altijd met 2 handen vast moet houden zodat je er niet met je vingers tegenaan kunt komen.

Groeten Mark
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

die zeer preciese diepteinstelling hebben de betere Metabo's ook, dus als je een meer traditioneel model frees zoekt (met 2 handen vasthouden dus) kan je daar ook eens naar kijken. ik ben er dik tevreden over. kwa prijs (bij gelijke spec) overigens vrijwel de zelfde prijs als Festool.

voor het echt netjes infrezen (laten verzinken in de baffle dus) van drivers of met mooi afronden van hoeken is het echt precies in kunnen stellen van de diepte zeker een plus hoor. dat is een van de redenen dat ik zo tevreden met met mijn frees.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik gebruik nu een blauwe bosch van 1300 watt,dus het is niet dat ik niks gewend ben :wink:
alleen heeft de festool als enige een enorm pakket met accesoires.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Ik kan alleen maar instemmen met alle positieve punten die eerder gepost zijn :wink:
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

Hey Dre,

Ik heb gisteren nog even om 23:00 in de schuur wat hsb(=hard) gefreesd. Wat mij steeds opvalt met de festool is dat hij erg stil is.

En vindt het net als de rest ook een super fijn aparaat. Maar een frees is nooit beter dan het freesje wat er in zit

gr Laurens
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

idd, mijn bovenfrees was 30 euro. Het freesje wat ik het vaakst gebruik ook. Diepte instelling doe ik altijd met de digitale schuifmaat.

Maar goed, een mooie festool is gewoon een cadeautje voor jezelf :)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

het lijkt me ook een mooie machine,maar ik kan geen enorme meerwaarde bedenken om `m aan te schaffen.
wat ik wel gezien heb:als je van een ander merk een mooie machine wil kopen ben je bijna net zao duur uit :roll:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
rvdvalk
Berichten: 115
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 15:43
Locatie: Middelstum/Groningen

Bericht door rvdvalk »

Henkjan schreef:
Even een vraagje, die veiling , is dat van een faillissement?
Ik ben zelf ook op zoek naar een bovenfrees.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

vandaag maar eens wezen kijken naar de bovenfrees,helaas moet ik bevestigen:het is een fantastisch ding!! :roll:
over alle bediening is goed nagedacht,ronduit een geweldig ding.

nu komt er ook nog de kans om `m met een mooie korting te krijgen ivm de aanscaf van een zaagtafel en een cirkelzaag incl geleiders 8)
ik ga maar een kijken wat ie moet kosten.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”