Wie een DAC bestelde via de groupbuy, zou deze relatief eenvoudig kunnen uitbreiden met een USB-ingang. De eigen favoriete DAC wordt hiermee als standaard AC97 sound device gezien, en dus zijn geen aparte drivers nodig. Maar wie het goed doet, installeert natuurlijk een vrij beschikbare ASIO-driver.
Voor deze uitbreiding zijn slechts een PCM2707 van Burr Brown nodig, en wat losse onderdeeltjes. De PCM2707 bevat een goede USB-receiver met een I²S uitgangsbus, zodat geluidsdata rechtstreeks op de CS4397 kan worden overgedragen zonder tussenkomende S/PDIF-conversie. Zodoende ontvangt de DAC een onaangetast kloksignaal van de receiver, en bovendien wordt nu geluidsoverdracht mogelijk in het formaat 24-bits/96kHz[/b].
Maar er is ook een probleempje: Texas Instruments geeft enkel distributiekanalen op in de USA en Azie, en distributeurs in Europa blijken hem inderdaad niet in hun assortiment te voeren.
-- Kent iemand een adres waar de PCM2707 wordt verkocht ?
Of wie is bereid om 1 of enkele van deze chips van ca. 5,- (hooguit 10,-)
met een bestelling vanuit Amerika te laten meekomen
Bijgaand een plaatje van de website van Twisted Pear Audio. Deze USB-receiver werd gebruikt bij hun Opus DAC. Een schema, PCB-layout en handleiding zijn eventueel ook te vinden op hun website. C'est tres simple. En ook Doede Douma blijk de PCM2707 te gebruiken in zijn DDDAC1543 MK2.
Bedankt voor de tip. Zou hij even eenvoudig toepasbaar zijn?
De PCM2606 had ik al wel gespot bij Farnell, en ik had hem in het achterhoofd voor het geval ik niet aan de 2707 kan komen. Ik zag hem echter nog niet toegepast worden, en heb ook nog niet kunnen achterhalen of daar een specifieke reden voor is. Waarschijnlijk niet, want op zich is het gewoon een PCM2704 met I²S, en buiten een external ROM interface lijkt hij op het eerste zicht identiek te zijn aan de PCM2705 (zonder I²S) en PCM2707. Misschien maar gewoon doen.
Alleen... 1 component bij Farnell bestellen is niet te doen. Is er iemand die toevallig nog bij Farnell gaat bestellen en 1 of 2 PCM2706's zou willen meebestellen?
De PCM2706 is praktisch identiek aan de PCM2707 maar heeft inderdaad een extra rom interface. Die rom interface is echter optioneel te gebruiken.
Ikzelf heb de PCM2704 gebruikt (heeft ook die rom interface) en je kunt die rom interface inderdaad gewoon onbenut laten. Wel goed de datasheet volgen voor de correcte pinning in jouw specifieke toepassing.
Overigens gaan deze chips volgens de datasheet tot max. 16/48 ipv. 24/96.
Dat is goed om te horen. Dan wordt het gewoon wat ik het eerst op de kop kan tikken.
knuisje schreef:
Overigens gaan deze chips volgens de datasheet tot max. 16/48 ipv. 24/96.
Dit is enkel een beperking van de ingebouwde DAC, maar die wordt gepasseerd. De I²S-bus van de USB-receiver sluist gewoon 24-bits signalen door (aldus Twisted Pear en Doede Douma) tot ca. 96kHz, dus met een externe DAC is een PCM2707 enorm te upgraden.
Voor een CM-108 of een dedicated USB-receiver zoals de TAS1020A (M-Audio Sonica) geldt dat natuurlijk ook, maar de PCM's hebben gewoon een ontzettend goede receiver aan boord die een strak kloksignaal reproduceert. Zelfs met de 16-bits TDA1543 schijnt deze receiver al beter te klinken dan veel geluidskaarten met goede componenten en veel indrukwekkender specificaties. Niet heel erg vreemd, want de TDA staat bekend als een goede DAC, maar dit stemt erg hoopvol over samenwerking met een CS4397.
I you wish to use an external I2S input DAC (like the Opus WM8740 module) then set the
jumper to “I2S”. In this mode the digital output will be 24 bit I2S.
The PCM2706 and PCM2707 can support the I2S interface, which is enabled by FSEL (pin 9). In the I2S interface enabled mode, pins 4, 18, 19, 5, and 17 are assigned as DIN, SYSCK, BCK, LRCK, and DOUT, respectively. They provide digital output/input data in the 16-bit I2S format, which also is accepted by the internal DAC.
Dus of de datasheet klopt niet, of Twisted Pair heeft een foutje gemaakt in hun handleiding.
Al mijn zoekwerk ligt er in 1x onderuit. Maar wel bedankt voor de verwijzing , want ondanks driftig speurwerk en gebruik van de zoekfunctie was die regel me ontgaan.
Het heeft er dus alle schijn van dat zowel Twisted Pear als Doede Douma zich heeft vergist. Ik noem bewust "schijn", want ik kan er niet helemaal met mijn pet bij. De USB-controller rapporteert de status van de DAC aan de gekoppelde computer, dus daarin mag in elk geval geen 24-bit mode verschijnen als die niet wordt ondersteund. Het is me niet duidelijk waar de beweringen dan op gebaseerd zijn.
Misschien moet ik er maar een chip aan wagen in de hoop dat het uitsluitsel brengt. Zoniet, dan kan de speurtocht weer van voor af aan beginnen.
Het zal me benieuwen me of de USB-controller in I²S-mode dezelfde opties terugkoppelt als in S/PDIF-mode, al verwacht ik dat eerlijk gezegd wel. Het zou natuurlijk prachtig zijn als het anders is, dus ik ga er een poging aan wagen met een PCM2706.
Anders wordt het misschien tijd om uit te zien naar een dedicated USB-receiver, bij voorkeur met zowel een I²S in- als uitgang. Ik geloof alleen niet dat daar al zulke eenvoudige oplossingen voor zijn.
Ach, ik zou me er niet al te druk om maken. Het 16bit - 48kHz formaat staat een uitstekend geluid niet in de weg. Tenslotte hebben Twisted Pair en Doede Douma ook voor deze chip gekozen.
Inderdaad, een goede 16-bit DAC klinkt gewoon prima, maar een 24-bit ingang in een niet-commerciele preamp zou wel een fantastische uitdaging zijn.
Uiteindelijk wil ik zelfs naar zoiets toewerken, zodat ik ook mijn platen en oude tapes optimaal kan omzetten en voldoende headroom heb voor bewerking. Maar tot die tijd zal ik niet minder genieten, en tegen die tijd zijn er misschien voldoende eenvoudige oplossingen binnen handbereik. Een echte 'must' is het dus niet.
Tot voor kort hield ik me niet met DAC's bezig, dus ik zie nu pas dat je de PCM2704 in je mooie zelfbouw DAC heb gebruikt als S/PDIF-converter. Heb je er bewust voor gekozen om die weg te bewandelen i.p.v. rechtstreeks via I²S?
Ik heb de usb-chip met spdif-uitgang gekozen omdat ik dan het schakelen tussen de bronnen (coax, optisch en usb) kan laten doen door de CS8416 receiver. Ik wou het verder simpel houden en de usb ingang was voor mij een nice to have.
Ondanks de spdif omweg klinkt usb helemaal niet slecht.
Inclusief schema en al. En aan de componenten te zien voor pak hem beet 20 euro per geïnteresseerde te maken als aanvulling op de dac.
Eventueel ook de 2702 te gebruiken zonder grote aanpassingen zover ik zie.
Nee, helaas... Een PCM2706 ligt hier al 7 maanden, alsmede een smal soldeerpuntje om de minuscule pootjes te solderen. Het heeft alleen geen prioriteit, dus een printje heb ik nog niet gemaakt. Ik heb besloten om eerst aan luidsprekers te gaan werken met een stuk of 12 eindtrappen, aktieve filters en difitaal gestuurde attenuators. Pas daarna is uitbreiding van de preamp aan de beurt, met ondermeer de HK-DAC en de USB-ingang (waarschijnlijk via I²S i.p.v. S/PDIF).
Voorlopig heb ik het dus op de lange baan geschoven.