Peerless XLS12 in 27 liter [Nieuwe foto's 22-08-08)
Moderator: Beheerdersteam
Peerless XLS12 in 27 liter [Nieuwe foto's 22-08-08)
Na een geslaagd project met een 15" driver bleek de behuizing (50x50x57cm) toch iets te groot voor in onze woonkamer. Ik heb nu besloten om toch maar voor een 12" driver te gaan die in een kleine behuizing een Q van 0,5~0,6 kan halen. Die driver heb ik gevonden in de vorm van een Peerless XLS12 (met dank aan Sander).
Behuizing
De behuizing zal van 30mm MDF worden gemaakt met een dubbele baffle en een enkele bracing (dus een kruis), ook gemaakt van 30mm MDF. De afmetingen: 39x39x39cm. De binnenkant wordt bekleed met loodbitumen. BAF is niet nodig (in ieder geval niet om het volume te vergroten). De behuizing komt te staan op Soundcare Superspikes.
Versterking
Om de behuizing zo klein mogelijk te houden heb ik ervoor gekozen om een Mono UcD400 versterker te bouwen om het geheel aan te sturen. Tussen de receiver en de versterker staat een Behringer om te EQ'en.
Een aantal materialen zijn al in huis of onderweg. Ik ben nog op zoek naar:
- Trafo, voeding en behuizing voor de versterker
- Geschikte binding posts voor op de sub en de versterker
Het hout ga ik vanmiddag bestellen. Het doel is om de behuizing dit komende weekend in elkaar te zetten zodat ik volgende week al mijn luidsprekers naar de spuiter kan brengen. Ik zal uiteraard de nodige foto's gaan posten.
Behuizing
De behuizing zal van 30mm MDF worden gemaakt met een dubbele baffle en een enkele bracing (dus een kruis), ook gemaakt van 30mm MDF. De afmetingen: 39x39x39cm. De binnenkant wordt bekleed met loodbitumen. BAF is niet nodig (in ieder geval niet om het volume te vergroten). De behuizing komt te staan op Soundcare Superspikes.
Versterking
Om de behuizing zo klein mogelijk te houden heb ik ervoor gekozen om een Mono UcD400 versterker te bouwen om het geheel aan te sturen. Tussen de receiver en de versterker staat een Behringer om te EQ'en.
Een aantal materialen zijn al in huis of onderweg. Ik ben nog op zoek naar:
- Trafo, voeding en behuizing voor de versterker
- Geschikte binding posts voor op de sub en de versterker
Het hout ga ik vanmiddag bestellen. Het doel is om de behuizing dit komende weekend in elkaar te zetten zodat ik volgende week al mijn luidsprekers naar de spuiter kan brengen. Ik zal uiteraard de nodige foto's gaan posten.
Laatst gewijzigd door Tommy op di 22 jul 2008, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Tommy,
Ik ga het met belangstelling volgen.
Voor de verbinding tussen sub en versterker kan ik je de speakon connectoren aanraden.
De NL2FC

De NL2MP

Gr,
Bukem
http://www.neutrik.com
Ik ga het met belangstelling volgen.
Voor de verbinding tussen sub en versterker kan ik je de speakon connectoren aanraden.
De NL2FC

De NL2MP

Gr,
Bukem
http://www.neutrik.com
Thanks! Ik heb ze besteld en verwacht ze morgen al in huis.Bukem schreef:Tommy,
Ik ga het met belangstelling volgen.
Voor de verbinding tussen sub en versterker kan ik je de speakon connectoren aanraden.
http://www.neutrik.com
De eerste spullen zijn vandaag binnen gekomen, de Neutrik spullen (XLR Female vergeten te bestellen
) en de Peerless XLS12. De Soundcare Superspikes en de UcD400 heb ik eerder deze week al gekocht. Via een forumlid is er een TR501 trafo onderweg. Nu alleen nog de voeding (wordt denk ik een HG mono) die ga ik in de loop van volgende week bestellen.
Bij BB&G heb voor fronts, center en sub wyrewizard kabels besteld (bi-wire voor de sub).
Verder vandaag bij hifi2000 twee behuizingen besteld, één mono behuizing voor de subversterker en een wat groter type waar ik op ten duur 5x UcD180 in wil bouwen (scheelt weer in de verzendkosten).
Tot slot: De houthandel stond op mijn voicemail met het bericht dat ik morgen het houtpakket kan komen halen. Ik wilde het eigenlijk bij de meubelmaker laten zagen echter heeft die de komende week geen tijd daarvoor.
Hopelijk kan ik dit weekend wat tijd vinden om te bouwen..
Bij BB&G heb voor fronts, center en sub wyrewizard kabels besteld (bi-wire voor de sub).
Verder vandaag bij hifi2000 twee behuizingen besteld, één mono behuizing voor de subversterker en een wat groter type waar ik op ten duur 5x UcD180 in wil bouwen (scheelt weer in de verzendkosten).
Tot slot: De houthandel stond op mijn voicemail met het bericht dat ik morgen het houtpakket kan komen halen. Ik wilde het eigenlijk bij de meubelmaker laten zagen echter heeft die de komende week geen tijd daarvoor.
Hopelijk kan ik dit weekend wat tijd vinden om te bouwen..
Heb het hout net even opgehaald bij mijn vrienden van Doeland. Ze hebben weer hun best voor me gedaan, hout is op de mm nauwkeurig gezaagd. Eén klein foutje: Eén van de kanten is niet in verstek gezaagd. Ik ga nu dus nog even terug om dat alsnog te laten doen.. Overigens kostte dit pakket (inclusief bruislijm en deuvels) me €88.
De foto's:
De foto's:
De behuizing van de sub zit ondertussen in elkaar, enkel nog loodbitumen plakken maar dat doen ik op een later moment. Morgen is eindelijk de dag aangebroken dat mijn speakers + stands naar de spuiter gaan. Ben het hele weekend tussen de regenbuien door aan het schuren geweest! Foto's kan ik even niet maken daar mijn camera wordt vermist (ik vermoed dat mijn vriendin de schuldige is).
Nu ik zelf even niets kan doen aan de speakers pak ik de kans om aan de versterker voor de sub te werken. Zoals gezegd ben ik al in het bezit van een 500VA trafo en een UcD400 AD. De behuizing van Hifi2000 is ondertussen ook binnen. Een Supply HG Mono en een Softstart module staan in bestelling en die verwacht ik eigenlijk later deze week binnen.
Ik zit nog met wat vragen m.b.t. de versterker:
- Kan ik een HxR regelaar toepassen op een 'AD' versie en heeft dit zin?
- Hypex powerbutton nemen of is er een goedkoper alternatief? Hij hoeft van mij niet in het zicht.
Ook nog wat layout vragen maar die stel ik wel als de camera weer terecht is.
Nu ik zelf even niets kan doen aan de speakers pak ik de kans om aan de versterker voor de sub te werken. Zoals gezegd ben ik al in het bezit van een 500VA trafo en een UcD400 AD. De behuizing van Hifi2000 is ondertussen ook binnen. Een Supply HG Mono en een Softstart module staan in bestelling en die verwacht ik eigenlijk later deze week binnen.
Ik zit nog met wat vragen m.b.t. de versterker:
- Kan ik een HxR regelaar toepassen op een 'AD' versie en heeft dit zin?
- Hypex powerbutton nemen of is er een goedkoper alternatief? Hij hoeft van mij niet in het zicht.
Ook nog wat layout vragen maar die stel ik wel als de camera weer terecht is.
Ik zou voor de versterker van een sub gewoon de simpelste versie pakken, ik zou er dus niets aan veranderen.
De voorkant van de versterker zou ik een LED geven om te zien dat ie aanstaat en de rest zou ik aan de achterkant monteren. Ik weet niet fo je ergens een trigger hebt zodat je die een relais kunt laten schakelen parallel aan een schakelaar? Dan kan de versterker aan en uit met de rest of met de hand.
Groeten Mark
De voorkant van de versterker zou ik een LED geven om te zien dat ie aanstaat en de rest zou ik aan de achterkant monteren. Ik weet niet fo je ergens een trigger hebt zodat je die een relais kunt laten schakelen parallel aan een schakelaar? Dan kan de versterker aan en uit met de rest of met de hand.
Groeten Mark
Als ik me niet vergis heeft mijn receiver een 12v trigger. Dan zou ik dus een IEC inlet met aan/uitknop kunnen nemen (voor de achterkant), daarnaast een mini-jack voor de trigger (hoe ik die dan ga aansluiten op de voeding moet ik even uitzoeken) en een ledje voor op de voorkant.markje schreef:De voorkant van de versterker zou ik een LED geven om te zien dat ie aanstaat en de rest zou ik aan de achterkant monteren. Ik weet niet fo je ergens een trigger hebt zodat je die een relais kunt laten schakelen parallel aan een schakelaar? Dan kan de versterker aan en uit met de rest of met de hand.
Groeten Mark
Dit is hoe ik het heb:
Ik heb een 220 schakelaar om de 220 aan en uit te kunnen zetten. In principe staat die aan. Ik heb een tuimelschakelaar aan de achterzijde om de standbydraad te schakelen van de module.
Parallel aan de tuimelschakelaar heb ik een relais gezet wat geschakeld wordt via de trigger van mijn voorversterker. Eventueel kun je de tuimelschakelaar laten vervallen en de standbydraad vast aan de massa hangen. Met je 12V trigger kun je dan een relais schakelen wat je parallel zet aan je 220 schakelaar. Als je dan het apparaat aanzet via de trigger heb je toch de inschakelvertraging van de module om ploppen te voorkomen.
Mocht je het ooit veranderen, kun je simpelweg het relais weghalen en je hebt een versterker met een normale aan/uit knop.
Ik zou even moeten kijken hoe de led aangesloten zit, want als die niet goed zit, gaat ie altijd aan of je module gaat niet uit (als je hem tenminste wilt laten branden als de standby draad van de module aan massa hangt). Kom ik op terug.
Groeten Mark
Ik heb een 220 schakelaar om de 220 aan en uit te kunnen zetten. In principe staat die aan. Ik heb een tuimelschakelaar aan de achterzijde om de standbydraad te schakelen van de module.
Parallel aan de tuimelschakelaar heb ik een relais gezet wat geschakeld wordt via de trigger van mijn voorversterker. Eventueel kun je de tuimelschakelaar laten vervallen en de standbydraad vast aan de massa hangen. Met je 12V trigger kun je dan een relais schakelen wat je parallel zet aan je 220 schakelaar. Als je dan het apparaat aanzet via de trigger heb je toch de inschakelvertraging van de module om ploppen te voorkomen.
Mocht je het ooit veranderen, kun je simpelweg het relais weghalen en je hebt een versterker met een normale aan/uit knop.
Ik zou even moeten kijken hoe de led aangesloten zit, want als die niet goed zit, gaat ie altijd aan of je module gaat niet uit (als je hem tenminste wilt laten branden als de standby draad van de module aan massa hangt). Kom ik op terug.
Groeten Mark
Zonder foto's te kunnen maken heb ik de sub vandaag samen met zijn vriendjes naar de spuiter gebracht.
Het goede nieuws is dat hij niet veel geld vraagt voor het spuiten. Het slechte nieuws is dat ik ze waarschijnlijk pas in september terug krijg.
Kan ik wel mooi in de tussentijd knutselen aan de versterker, dat staat dan nu ineens op een laag pitje. Ik heb wel nog even nagedacht over die schakelaar en denk dat het toch die van hypex gaat worden. Mijn receiver schakelt ook alle video en staat dus aan bij het TV kijken, van mij hoeft dan de subwoofer niet mee te spelen. Voordelen van de hypex knop zijn dan in dit geval de bereikbaarheid aan de voorzijde en de ingebouwde led, bovendien ziet hij er goed uit. Nadeel is dan wel de prijs van €28.
Het goede nieuws is dat hij niet veel geld vraagt voor het spuiten. Het slechte nieuws is dat ik ze waarschijnlijk pas in september terug krijg.
Kan ik wel mooi in de tussentijd knutselen aan de versterker, dat staat dan nu ineens op een laag pitje. Ik heb wel nog even nagedacht over die schakelaar en denk dat het toch die van hypex gaat worden. Mijn receiver schakelt ook alle video en staat dus aan bij het TV kijken, van mij hoeft dan de subwoofer niet mee te spelen. Voordelen van de hypex knop zijn dan in dit geval de bereikbaarheid aan de voorzijde en de ingebouwde led, bovendien ziet hij er goed uit. Nadeel is dan wel de prijs van €28.
Druk bezig om de spullen voor de versterker te verzamelen. De grootste (en meest belangrijke) spullen had ik al. Helaas bleek het net niet in de behuizing te passen die ik in gedachten had. Vandaag bij de Audiofabriek langs geweest om e.e.a. aan klein materiaal te halen (schroefjes, boutjes, afstandbusjes), een soldeerstation, wat kabeltjes voor intern, wat krimpkous in verschillende kleuren en natuurlijk 2 XLR pluggen (nog de verkeerde meegenomen ook).
Tot mijn vreugde ontdekte ik dat de Audiofabriek ook een aantal Hifi2000 behuizingen op voorraad heeft! Dus meteen een behuizing meegenomen.
Zojuist heb ik de behuizing in elkaar geschroefd en alles past netjes. Hieronder een foto van de layout die ik in gedachten heb. Iemand anders nog ideeën hierover? En heeft iemand nog tips over hoe de trafo te bevestigen zonder dat je schroeven en/of bouten aan de buitenkant ziet?
Tot mijn vreugde ontdekte ik dat de Audiofabriek ook een aantal Hifi2000 behuizingen op voorraad heeft! Dus meteen een behuizing meegenomen.
Zojuist heb ik de behuizing in elkaar geschroefd en alles past netjes. Hieronder een foto van de layout die ik in gedachten heb. Iemand anders nog ideeën hierover? En heeft iemand nog tips over hoe de trafo te bevestigen zonder dat je schroeven en/of bouten aan de buitenkant ziet?
Vanavond even aan het solderen geweest. Het doel was om de bedrading aan te leggen die de op-amp van 12v moet voorzien. Met mijn huidige soldeer-skills een hele opgave kan ik je melden.. Ik had behoorlijk veel moeite om de transistors eruit te krijgen, met drie pinnen is het moeilijk loswrikken. Het is uiteindelijk aardig gelukt. Dat ik over engelengeduld beschik blijkt uit het feit dat ik hier zo'n 2,5 mee bezig ben geweest en dat alles nog heel is (voor zover ik kan zien/meten). Op de foto zie je dat het zwarte draadje een klodder soldeer ook op de bovenzijde van de print heeft zitten, bij de rode lukte dat niet, het soldeer wilde niet hechten. Aan de onderkant zitten ze allebei netjes vast.
Volgende opgave wordt om de output caps eruit te halen of te bruggen. Klopt het dat er op mijn AD 4 zitten? Op alle plaatjes kom ik er namelijk twee tegen. De Behringer die hier op de ingang aangesloten gaat worden levert geen DC. (zie andere foto)
Tot slot ga ik de uitgangscondensators vervangen door die van BC Components als deze later deze week binnenkomen.
Leuk hobbiën zo, de leercurve is echter wel vrij steil op dit moment.
Volgende opgave wordt om de output caps eruit te halen of te bruggen. Klopt het dat er op mijn AD 4 zitten? Op alle plaatjes kom ik er namelijk twee tegen. De Behringer die hier op de ingang aangesloten gaat worden levert geen DC. (zie andere foto)
Tot slot ga ik de uitgangscondensators vervangen door die van BC Components als deze later deze week binnenkomen.
Leuk hobbiën zo, de leercurve is echter wel vrij steil op dit moment.
Volgende keer wellicht de pinnetjes even over knippen met een deftig knippertje, vervolgens binnen 30 seconden de drie lossen pinnetjes los solderen. Groot bijkomend voordeel, je bent de UCD print niet aan het plat stoken om het hele zaakje zo heet te krijgen om die twee jongens er uit te wrikken.Tommy schreef:met drie pinnen is het moeilijk loswrikken. Het is uiteindelijk aardig gelukt. Dat ik over engelengeduld beschik blijkt uit het feit dat ik hier zo'n 2,5 mee bezig ben geweest.....
Al doende leert men..
Gr,
Bukem
Gelukkig ben ik niet drie uur lang aan het stoken geweest.Bukem schreef:
Volgende keer wellicht de pinnetjes even over knippen met een deftig knippertje, vervolgens binnen 30 seconden de drie lossen pinnetjes los solderen. Groot bijkomend voordeel, je bent de UCD print niet aan het plat stoken om het hele zaakje zo heet te krijgen om die twee jongens er uit te wrikken.
Al doende leert men..
Gr,
Bukem
Had inderdaad overwogen om de pinnetjes door te knippen maar ik kwam er niet tussen met mijn (te grote) tang.
Ok, dat ga ik dan zo doen. Mag gewoon een plankje MDF zijn toch? Of wordt de trafo ook heet? Verwacht van niet want er zit plastic omheen.Marp schreef:Montageplaatje maken, bovenkant netjes zwart spuiten, en met montagelijm op de bodem van de behuizing vastzetten.Tommy schreef:heeft iemand nog tips over hoe de trafo te bevestigen zonder dat je schroeven en/of bouten aan de buitenkant ziet?
Ben blij dat ik toch nog even doorgepakt heb voor wat bekabeling en versterking betreft. Het had niet zo een haast omdat ik de boel toch pas in september terug zou krijgen. Echter: De spuiter belde vandaag met de vraag; "Moet de onderkant ook hoogglans?". Heb vandaag vrij dus ben meteen in de auto gesprongen om even persoonlijk antwoord te geven en om gelijk wat foto's te maken..Tommy schreef:Zonder foto's te kunnen maken heb ik de sub vandaag samen met zijn vriendjes naar de spuiter gebracht.
Het goede nieuws is dat hij niet veel geld vraagt voor het spuiten. Het slechte nieuws is dat ik ze waarschijnlijk pas in september terug krijg.![]()
- Bijlagen
Laatst gewijzigd door Tommy op di 22 jul 2008, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- allintojazz
- Berichten: 133
- Lid geworden op: do 28 apr 2005, 22:02
- Locatie: sliedrecht
