Nadat ik Guido zijn verhaal heb mogen aanhoren over jitter vrije klokken, (op de esl club dag), wilde ik eens deze klokken inzetten. Een deq2496 wilde ik als DAC inzetten, gevoedt door een digitaal touwtje uit de computer.
Dien ik in beide apparaten de nieuwe klok te zetten, zowel in de geluidskaart als de deq? Of wordt de deq met zijn digitale signaal ‘gevoed’ met de andere klok vanuit de computer?
Arie
1 of 2 klokken vervangen
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Dat staat me niet meer bij. Ik kon wel gaan luisteren naar een wat oudere heer zijn installatie. Die had twee dezelfde cd spelers, waarvan 1 met Guido's klok ingebouwd had. Ik heb daar niet naar geluisterd. Het was een onderbouwd verhaal waarom een low-jitter klok ingebouwd dient te zijn in eigenlijk vooral bij opname apparatuur. Tevens kwam de 'massa' aan de orde.
Als werktuigbouwkundige zijnde, vond ik zijn verhaal een eye opener. Zoiets als, goh, daar wil ik wat in uitproberen. Ik heb zo'n vermoeden dat het wel waarneembaar zal zijn. Maar ja, dat zijn speculaties.
Arie
Als werktuigbouwkundige zijnde, vond ik zijn verhaal een eye opener. Zoiets als, goh, daar wil ik wat in uitproberen. Ik heb zo'n vermoeden dat het wel waarneembaar zal zijn. Maar ja, dat zijn speculaties.
Arie
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Okay. Ik denk eerlijk gezegd niet dat Guido verteld heeft wat de veranderingen in kwantitatieve zin zijn. Bij normaal functionerende spelers moet je denken aan orde grootte < het kleinste bitje. Totaal onhoorbaar dus.
Voor alle andere claims moet nog de juiste natuur- en wiskunde bedacht worden om het bewaarheid te laten worden.
Groet,
Jacco
Voor alle andere claims moet nog de juiste natuur- en wiskunde bedacht worden om het bewaarheid te laten worden.
Groet,
Jacco
Re: 1 of 2 klokken vervangen
Hi Arie,Arie_vK schreef:... Dien ik in beide apparaten de nieuwe klok te zetten, zowel in de geluidskaart als de deq? Of wordt de deq met zijn digitale signaal ‘gevoed’ met de andere klok vanuit de computer?
Arie
Ik zou met de klok in the DEQ2496 beginnen.
De klokjes die ik in het verleden heb vervangen door jitter-arme klokjes hebben altijd een gunstige uitwerking gehad op het geluid. Of het wiskundig/natuurkundig wel of niet te verklaren is kan mij dan ook niet zo veel schelen.
Heeft de DEQ een digitale inputsectie die gelijk is aan die van de DCX2496?
In dat geval kun je de zaken denk ik beter aanpakken, er zijn voor de DCX kitjes verkrijgbaar waarmee je dit hele traject verbetert ipv enkel de klok!
http://www.selectronic.fr/dcx2496_us.asp
In dat geval kun je de zaken denk ik beter aanpakken, er zijn voor de DCX kitjes verkrijgbaar waarmee je dit hele traject verbetert ipv enkel de klok!
http://www.selectronic.fr/dcx2496_us.asp
@Martin
ik had laatst deze gedachten kronkel; ik schaf een module van tentlabs aan en monteer die (in een metalen doosje) bij de soundkaart. De klok gaat hieruit en wordt dan gevoed door de tentlabs klok. Dit was mijn kronkel; omdat de tentlabs klok meerdere uitgangen heeft, zou een van de andere uitgangen met een kabel de DEQ2496 kunnen klokken. De DEQ heeft tenslotte een Wordclock aansluiting. Die kabel waar ik het net over had, kan zo’n kabel zijn waar we vroeger een netwerk mee maakten.
Als dat werkt, is mijn vraag ook beantwoord.
Verder had ik het plan opgevat om de AES/EBU ingang te gaan gebruiken van de DEQ. Omdat de geluidskaart die niet heeft, kan met eenvoudige middelen die gemaakt worden. Vond een acsii schema. Hoef voor dit geen ingrepen te doen, want de kaart heeft een spdif uitgang. Had al op dezelfde poort een optische uitgang gemaakt, echter Guido zei dat juist deze verbinding de meegestuurde klok nogal te wensen over laat. Dus mijn werkwijze/stappenplan is; AES/EBU proberen, daarna de tentlabs klok, (misschien kan de klok voeding ook wel dat AES/UBU dingetje voeden, heeft die ook gelijk een schone voeding). En als dat prima functioneert, kan ik wat onderdelen vervangen zoals andere beschreven mod’s.
@Paul
van de DCX heb ik gehoord, kennen doe ik het apparaat niet. Op de zoektocht naar mod’s voor de DEQ, kwam ik heel wat mod’s tegen, ook die van de DCX. Daar ken ik de DCX ook van. Overigens bedankt voor de verwijzing naar de kitjes.
Arie
ik had laatst deze gedachten kronkel; ik schaf een module van tentlabs aan en monteer die (in een metalen doosje) bij de soundkaart. De klok gaat hieruit en wordt dan gevoed door de tentlabs klok. Dit was mijn kronkel; omdat de tentlabs klok meerdere uitgangen heeft, zou een van de andere uitgangen met een kabel de DEQ2496 kunnen klokken. De DEQ heeft tenslotte een Wordclock aansluiting. Die kabel waar ik het net over had, kan zo’n kabel zijn waar we vroeger een netwerk mee maakten.
Als dat werkt, is mijn vraag ook beantwoord.
Verder had ik het plan opgevat om de AES/EBU ingang te gaan gebruiken van de DEQ. Omdat de geluidskaart die niet heeft, kan met eenvoudige middelen die gemaakt worden. Vond een acsii schema. Hoef voor dit geen ingrepen te doen, want de kaart heeft een spdif uitgang. Had al op dezelfde poort een optische uitgang gemaakt, echter Guido zei dat juist deze verbinding de meegestuurde klok nogal te wensen over laat. Dus mijn werkwijze/stappenplan is; AES/EBU proberen, daarna de tentlabs klok, (misschien kan de klok voeding ook wel dat AES/UBU dingetje voeden, heeft die ook gelijk een schone voeding). En als dat prima functioneert, kan ik wat onderdelen vervangen zoals andere beschreven mod’s.
@Paul
van de DCX heb ik gehoord, kennen doe ik het apparaat niet. Op de zoektocht naar mod’s voor de DEQ, kwam ik heel wat mod’s tegen, ook die van de DCX. Daar ken ik de DCX ook van. Overigens bedankt voor de verwijzing naar de kitjes.
Arie
