Bouw van een 1paar 2-weg luidsprekers en 1 andere 2-weg lu..

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
nickskethisnikske
Berichten: 57
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
Locatie: Mechelen (hombeek)

Bouw van een 1paar 2-weg luidsprekers en 1 andere 2-weg lu..

Bericht door nickskethisnikske »

Hallo,

Binnen een week-2weken ga ik beginnen met de bouw van een setje 2-weg luidsprekers. In de voorafgaande weken wil ik me een beetje verdiepen in de zelfbouw.

Mijn werkvolgorde zal zijn:
1) Eerst afmetingen kastje bepalen (en gesloten of BR)
2) Kastje maken, tweetertje zoeken
3) Filtertje ontwerpen/kopen
4) Afwerking

Met de volgende drivers:
Lage tonen: Eminence beta 8
Hoge tonen: ? ( Heb voorlopig 2 no-name tweeters en 2motorola's)
In de komende weken zoek ik achter een geschikte tweeter maar is nog niet zo echt belangrijk aangezien dit een 2wegje wordt, dus heeft ook geen invloed op het kast ontwerp.

Er komt ook een tweede setje met alpha6
Omdat ik voorlopig maar 1 losse eminence alpha6 heb ga ik al wel twee kastjes opbouwen en later bestukken.

Ik heb al wat zitten spelen met winISD alpha.

Dus ik vond voor de beta 8:
met gesloten behuizing 10,31liter
met open behuizing 19,82 liter (baspoort diameter 4,7cm en 2,44cm lengte)

Volgens mij kan dit kloppen?
bij eminence zelf raden ze aan 5,7-9,9liter gesloten 8,5-19liter BR

Wat moet ik eigenlijk kiezen bij?:
Availble aligments for current driver/box

Kan iemand dit narekenen voor mij, this omdat dit mijn eerste keer zal zijn dat ik niets met de natte vinger methode zal doen :wink:
gegevens van de beta 8 op:

http://www.pulseonline.com/eminence35.htm

alvast bedankt :!:
Laatst gewijzigd door nickskethisnikske op wo 25 jun 2008, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
nickskethisnikske
Berichten: 57
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
Locatie: Mechelen (hombeek)

Bericht door nickskethisnikske »

Omdat ik deze week eerst een paar klusjes moest doen voor mijn vader komt mijn gedachte om zelfbouwspeakers te maken maar traag op gang :? .

Zo was ik deze week maar eerst begonnen aan een tegel/bakstenen snijmachine op lappen. Was op vele plaatsen wat "roestig", allemaal mooi weggeschuurd en een likje verf erover.

Afbeelding

Dan maar begonnen aan een test -kast voor mijn eminence alpha6, ik had nog ergens een luidspreker kast staan die iets te groot was voor de alpha 6. Dus op een on orthodoxe wijze heb ik die in gekort met de wipzaag en een plankje eronder gelijmd. :oops:

Afbeelding

Dan een likje verf erover, en getest met een paar low-budjet amps :D , klinkt wel vrij aardig in de wetenschap dat het filtertje dat ik ervoor gebruik maar een samenraapsel was van wat ik liggen had. Maar wees gerust er komt nog wel een geschikte 2de orde filter voor het 2-wegje.

Afbeelding

Comming up :arrow: eerst een behuizing voor die versterkertjes :P
nickskethisnikske
Berichten: 57
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
Locatie: Mechelen (hombeek)

Bericht door nickskethisnikske »

De afgelopen weken ben ik vakantiewerk aan het doen dus had niet al te veel tijd. Dus heb ik mijn vader maar even ingeschakeld :oops:

De kastjes voor de beta's 8

Met het volgende resultaat:

Afbeelding

Had ook direct gezegd, gebruik maar genoeg lijm, dat het niet uit elkaar valt, zal ook niet zoals te zien op volgende foto :D

Afbeelding

Toch maar even de speakers erin en testen, zonder filter en zonder hoge tonen :shock:

Afbeelding

Zoals je kan zien zijn het simpele kastjes geworden, maar o god der kruipt toch al behoorlijk veel tijd in hoor :P
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Toch nette kastjes geworden niet?

Zou je trouwens je foto's willen uploaden naar onze eigen server. Dit om te voorkomen dat je foto's verdwijnen uit het topic als imageshack jouw foto's een keer verwijderd.

Dank je wel!

Wowly
nickskethisnikske
Berichten: 57
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
Locatie: Mechelen (hombeek)

Bericht door nickskethisnikske »

Ja het zijn zeer nette kastjes, kga ze zelf in een kleurtje spuiten hopelijk blijven ze dan deftig :D

De volgende keer laat ik ze spuiten, ach ze kunnen later ook nog wel is herspoten worden,

die foto"s komen nog wel.

Ik zal proberen de foto's te posten op de server.

Voor de filter ga ik op ong 3800Hz filteren, 12db
Dus dat worden spoeltjes van 0,47mH en 2condensators in serie van 3,3microF en 0,33microF

Bij een spoel van 0,39mH zat ik op 4600hz en dat zou dus wat te nipt zijn aangezien de beta 8 zijn fs 4500hz is
nickskethisnikske
Berichten: 57
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
Locatie: Mechelen (hombeek)

Bericht door nickskethisnikske »

Ziehier, de kastjes gelakt, ziet er al vrij aardig uit naar mijn mening,
ze zijn gelakt met een paar bussen zwarte lak als basis en daarover een laagje zwarte hamerslag ofzoeits, van hammerite dacht ik, natuurlijk zelf gedaan :D
Bijlagen
DSC01846.JPG
DSC01845.JPG
nickskethisnikske
Berichten: 57
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
Locatie: Mechelen (hombeek)

Bericht door nickskethisnikske »

Eigenlijk zonde dat ik nog geen tweeters heb (zie topic drivers)
sorry voor slechte kwaliteit foto's

Ze klinken al bijzonder goed, dus ben benieuwd met filter en tweeters :shock:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

zoals al aangegeven in je topic, zou ik het bij eminence houden. de atp reeks. met een hoorntje erop.
Kost niet meer dan een 30-40 euro.
Tweeters klinken super fris en hebben geen scherpe randjes, wat je ook echt niet wilt als je er zuiver een piano over wilt laten spelen.

(hebben ook rendement in overvloed dus je kan ze mooi tot rust brengen)
nickskethisnikske
Berichten: 57
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
Locatie: Mechelen (hombeek)

Bericht door nickskethisnikske »

Ok dus beter zo'n atp dan bv een monacor dt-300
nickskethisnikske
Berichten: 57
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
Locatie: Mechelen (hombeek)

Bericht door nickskethisnikske »

Ok het filter materiaal is aangekomen, natuurlijk direct een filtertje in elkaar geflanst. Foto's volgen hier nog van.

Maar de muziek die nu uit luidsprekers komt is zeer goed, naar mijn mening zeer strakke bassen, zeer detail rijk, gewoon af, zeer mooi hoog :D

enkel had ik nog geen rekening gehouden met het hogere rendement van de tweeter tegen over de woofer.

Dus voor de lijningang staat nu een mengpaneel met Mid en High ingesteld op -6db en bas op +12db. Dus het filtergedeelte van de tweeter zal ik nog moeten gaan finetunen zodat het mengpaneel weg kan, eigenlijk gewoon terug herberekenen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”