Draadeinden, Din 975, Din 976

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Draadeinden, Din 975, Din 976

Bericht door Duck Twacy »

Vraagje voor de ijzervreters :)

Tis wel geen kast maar ter ondersteuning van een kast (of liever 2).

Ik wil een paar vette draadeiden gebruiken om een soort LS standaard mee te maken. Bv bv iets van M30 (misschien zelfs M33 of M36).

Nu zit iik bij deze site te kijken http://www.budgetfasteners.nl (prijzen vallen me mee als je als bedrijf inkoopt).

Ik vraag me alleen af wat is het verschil tussen draadeinden DIN 975 en draadeinden DIN 976. Heeft dat iet met het schroefdraad te maken??

Momenteel denk ik aan M30 DIN 976 verzinkt 8.8, die kost 13.62 euro ex.

Wellicht had dit beter in "Overig" gepast, zie ik nu.
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

Din 976 vervangt din 975

Op de duitse din site is din 975 niet meer te vinden (zou wel netjes zijn als er iets stond van "deze norm is niet meer actueel, zie 976" oid)

Op een zweedse bouten en moeren site staat het nog eens expliciet vermeld:
http://www.swebolt.se/en/2005/2005-02-2 ... n-975.html
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Dankje Lampje (oeps), Raymond :lol:
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

graag gedaan :)

Als het goed is, zou er geen verschil mogen zitten tussen de draadeinden. Als ik het goed lees is din-976 een uitgebreide versie van 975 en zou een draadeind geproduceerd met din-975 specs ook aan din-976 moeten voldoen.

Afgaande op de budget-fasteners site staan de RVS-A2 draadeinden onder de 975 kop en de rest onder 976.

Qua kwaliteit zit er weinig verschil tussen A2 en A4 rvs, A4 rvs wordt meestal gebruikt waar voedsel wordt verwerkt. Volgens info die ik in een boek vond, zitten er wat extra legeringselementen in die het ook bestand maken tegen zout (zee)water.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Poeh hé, er zijn nogal wat soorten RVS. Niet alle soorten zijn even RV en veel soorten zijn nog steeds zwak magnetisch en sommige zijn niet-magnetisch.

Maar waarom zou je voor een speakerstand RVS gebruiken? M30 (of dikker)draadstangen lijken mij er erg lomp uit gaan zien. Alternatief is alu buis gebruiken met M10/M12 draadstangen er doorheen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 22 jun 2008, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Maar ik neem denk ik geen RVS. Mooi, maar wordt wat prijzig, zelfs tegen groothandels prijzen. Een M30 RVS A4 is bijna 70 euro ex. En je moet ze per 5 kopen.

Btw Peter. ik vind dat lompe juist wel leuk. Iets met big boys en toys ofzo.

Natuurlijk is M30 overkill (laat staan M36). Met M20 zou het ook best kunnen.
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

Ik kan de prijzen niet zien, maar als je voor verzinkte draadeinden gaat, hoef je niet voor de 8.8 variant te gaan.
Die 8.8 is een maat voor de sterkte, maar elke M30 is meer dan sterk zat voor jouw toepassing, dus kan je het beste voor de goedkoopste gaan.

(ik heb ooit eens moeten rekenen aan schroefdraden en volgens mij kwam eruit dat je iets van 90 ton aan een m20 schroefdraad kon hangen voordat het kapot ging)
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Ik weet het, maar voor M30 4.4 moet je er 5 kopen voor 35 euro en ik heb er maar 2 nodig.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Bel Zwaard even in Delft. Dikke kans dat die het heeft staan en per stuk.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Raymond schreef:
...en volgens mij kwam eruit dat je iets van 90 ton aan een m20 schroefdraad kon hangen voordat het kapot ging)
Dat is wel heel veel. De breeksterkte van een M20, 8.8 bout is zo'n 20 ton (196 kN).

Maar ook een M20, 4.6 bout is met een breeksterkte van zo'n 10 ton nog steeds sterk genoeg voor zo'n toepassing.
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

Het is alweer een aantal jaren geleden. Het zou kunnen dat ik newtons en kilo's door elkaar haal of dat ik niet aan een m20, maar aan een grotere bout heb gerekend (niet zozeer de breeksterkte, maar de afschuifspanning van de schroefdraad)
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Damn, maar 20T, dan maar een M40!
Niels21
Berichten: 9
Lid geworden op: di 06 nov 2007, 17:23

Bericht door Niels21 »

Je kan bij de betere ijzerhandel gewoon m30 draadeinden per stuk kopen. kunnen ze zo voor je (mee)bestellen.
Gebruikersavatar
D.Lamers
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 14 dec 2008, 21:44
Locatie: Woubrugge/Rijswijk

Bericht door D.Lamers »

Of je draait op een leuke AI draaibank gewoon zelf even wat je wilt hebben. Net zo makkelijk en mooier en je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.

groeten Dim.
Plaats reactie