net kabel

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

martinb76
Berichten: 50
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 20:52
Locatie: berkel en rodenrijs

net kabel

Bericht door martinb76 »

hallo.

wie heeft ervaring met betere netspannings kabels.
wat zijn de merken en bevindingen die jullie opvielen na het veranderen van de kabels.
overweeg de kabels te vervangen hoor graag tips/ideeen.
bedankt alvast.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Ik hoorde geen verschil.

Áls ik mijn netkabels zou willen vervangen zou ik gewoon een nette dikke kabel kopen met een aantal mooie Mennekes stekkers eraan. Omdat daar zo'n dikke aardpin aanzit en omdat ze er ongelooflijk mooi industrieel uitzien!
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Net kabel vervangen is leuk. Maar wat doe je het met deel van af je stopcontact tot aan het elektriciteits huisje? :?
martinb76
Berichten: 50
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 20:52
Locatie: berkel en rodenrijs

hallo

Bericht door martinb76 »

er zijn grenzen liefst hebben we allemaal een eigen centralle voor de geen vervuiling dan.
maar je kan niet alles veranderen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

de kabels van belden,oyaide,lapp en supra zijn aanraders :wink:
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

en nordost natuurlijk.
martinb76
Berichten: 50
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 20:52
Locatie: berkel en rodenrijs

hallo

Bericht door martinb76 »

en wat vinden jullie van v/d hul en siltech, nederlandse kabels merken toch hoog houden?
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

persoonlijk zou ik voor dhz spul gaan op dat gebied...
gewoon een lekkere stevige 3 x 2.5 mm^ kabel en een paar goede stekkers kopen bij speaker en co of zo. scheelt je een hoop centen, en het geluid zal op dezelfde manier verbeteren.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

de kabels die ik opgenoemd heb zijn vanaf de rol verkrijgbaar :wink:
audiofreak
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004, 14:38
Contacteer:

Bericht door audiofreak »

Of de Essential Audio Tools Current Conductor (CC) netsnoeren. Prima netsnoer en voor een zeer schappelijke prijs. 150 cm compleet met5 stekkers voor 75,- euries.
Afbeelding
of kijk bij de importeur op de site voor meer info.
Zie deze link : http://www.analogueaudio.com/essential-audio-tools.htm
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

volgens mij is de bovenstaand een lapp kabel......
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Bericht door AatV »

Op de site van de importeur/distributeur Audio Analogue staat een amusant verhaal over dit netsnoer. Enkele highlight’s :

Gebruik van zilver als materiaal klinkt hoekig.
Te dunne kabel geeft dun geluid.
Te dikke kabel geeft (nee, geen te dik geluid!) stugger, grover en ook weer vierkant geluid. Je moet je afvragen wat er gebeurd als er dan dikke, zilveren kabel gebruikt wordt (vierkant in het kwadraat ?).
De afscherming is vertind omdat deze anders oxideert, dus de kabelomhulling sluit slecht af? :twisted:

Even wat kabelonderdelen -gewoon bij Conrad te verkrijgen- op een rijtje gezet.
  • netstekker met trekontlasting...................................€ 2,50
    goed gespecificeerde Lapp-kabel met afscherming...€ 6
    europastekker...........................................................€ 3
    Soldeer etc................................................................P.M.
    Totaalprijs.................................................................€ 11,50
Dit is uiteraard de consumentenprijs. Ik denk dat ik er niet ver naast zit als ik de totale inkoopprijs voor een fabrikant schat op maximaal € 5. Leve de bruto winst! =D>
Het is natuurlijk vrij aan eenieder deze kabel toch aan te schaffen en er heerlijk naar te luisteren...


N.B voor stekker mag ook steker gelezen worden. :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: net kabel

Bericht door Edo »

martinb76 schreef:
hallo.

wie heeft ervaring met betere netspannings kabels.
wat zijn de merken en bevindingen die jullie opvielen na het veranderen van de kabels.
overweeg de kabels te vervangen hoor graag tips/ideeen.
bedankt alvast.

Ik heb o.a. lappkabel getest en moet eerlijk zeggen dat ik tot nu toe (paar jaartjes nu) totaal geen verschil heb kunnen ontdekken in de "standaard" 2.5mm2 kabel en andere kabel (van vergelijkbare dikte).
Ander aspect wat erbij komt kijken is dat in mijn situatie er 20 meter gewonen bekabeling in de muur zit en ik niet geloof in een ander geluid als ik het laatste metertje verander, dus vanaf het stopcontact tot de versterker, vervang door een dure of afgeschermde kabel met of zonder goude pluggen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik niet geloof in een ander geluid als ik het laatste metertje verander, dus vanaf het stopcontact tot de versterker, vervang door een dure of afgeschermde kabel met of zonder goude pluggen.
de laatste meters zijn juist belangrijk:afscherming van de kabels onderling.
zeer duidelijk hoorbaar:ruis en rust.
een goed afgeschermde kabel heb je al van een euro of 5:lapp.
het het expirimenteren waard :wink:
tevens zijn de verschillen niet met elke set waarneembaar.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

dre schreef:
De laatste meters zijn juist belangrijk:afscherming van de kabels onderling.
Denk dat het dan komt omdat ik nergens geaarde stopcontacten heb in de woonkamer... :)
tevens zijn de verschillen niet met elke set waarneembaar.
Ha, gelukkig maar... :)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

Denk dat het dan komt omdat ik nergens geaarde stopcontacten heb in de woonkamer...
jij als handige jongen draait daar z`n handen toch niet voor om?

wel moet ik zeggen dat het bij jou echt wel prima klinkt 8)
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Gelukkig leggen elektriciteitsleveranciers audiofiele kabel in de grond :twisted: ...
Volgens mij is een 1,5mm² netkabel meer dan voldoende, mag je al 16A doorjagen... 2,5mm² 20A.
Ik denk, zolang er maar een goede afscherming aanwezig is, zit het goed. Dan heb je minder storingen op en rond je amp & inputs.
En een IEC stekkertje of Powercon lijkt me voldoende.
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Bericht door scanspeakman »

Toen ik me op een zondag een keer verveelde heb ik twee van de onderstaande jongens in elkaar gevlochten met van dat stuk installatiedraad.

http://platenspeler.com/diy/cabling/uk_quadraad_1.html

Daarnaast heb ik een keer "voor weinig" (lees: 15 euri's) ergens een belden netsnoer op de kop kunnen tikken.

In beide gevallen geen verschil te horen. Met luidsprekerkabel hoort je echt wel verschillen maar met netkabels.......? Maar who cares? Je hebt weer iets aan je set zelf gemaakt en het gaat om de spanning om te zien of iets werkt en al dan niet verschil maakt. Kabels kunnen misschien her en der puntjes op de i zetten maar niet meer dan dat. Als je echt beter wil moet je betere apparatuur kopen (of nog beter: bouwen).

Scanspeakman
Lindemans
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 2:16

Re: net kabel

Bericht door Lindemans »

Netsnoer moet qua koper dik genoeg zijn voor de stroomsterkte die de gebruiker trekt, ieder ander argument voor ander soort exotisch materiaal of opbouw van de kabel is ongelofelijke flauwekul.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: net kabel

Bericht door Pjotr »

De vraag op zich zou niet eens opkomen zonder de marketingmachine van de handel in "gespecialiseerde" audio parafernalia.

Opa Spido is een rare vogel maar hier heeft ie toch wel een rake: http://www.high-endforum.nl/topic/14419 ... /?p=432503
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: net kabel

Bericht door ray5150 »

Het is mijns inziens ook niet een onderwerp dat hier echt "leeft".
In tegenstelling tot bijvoorbeeld het HTforum :
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php? ... board=18.0
:shock: :-k
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: net kabel

Bericht door rikpost »

ray5150 schreef:
Het is mijns inziens ook niet een onderwerp dat hier echt "leeft".
In tegenstelling tot bijvoorbeeld het HTforum :
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php? ... board=18.0
:shock: :-k
Jemig dan toch wel allemaal in combinatie met audiofiele zekeringen in de meterkast he?
Gegarandeerd meer rust en lucht tussen de instrumenten doch met meer authoriteit enz.
:yeah:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: net kabel

Bericht door ray5150 »

Maar, zo heb ik gisteren mogen lezen, niet in combinatie met een "slimme" KWH meter, want de is de pest voor het geluid... :shock:
(ergens op het HT forum, weet helaas niet meer waar)

Het is dus nog slecht een kwestie van tijd voordat de eerste volledig audiofiele meterkast opduikt, als die er al niet is.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: net kabel

Bericht door rikpost »

ray5150 schreef:
Maar, zo heb ik gisteren mogen lezen, niet in combinatie met een "slimme" KWH meter, want de is de pest voor het geluid... :shock:
(ergens op het HT forum, weet helaas niet meer waar)

Het is dus nog slecht een kwestie van tijd voordat de eerste volledig audiofiele meterkast opduikt, als die er al niet is.
De echte audiofiel heeft straks dan een generator in zijn schuur staan.
Ben je gelijk van die aardlussen af met zo'n zwevend net :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: net kabel

Bericht door pappaleo »

rikpost schreef:
ray5150 schreef:
Maar, zo heb ik gisteren mogen lezen, niet in combinatie met een "slimme" KWH meter, want de is de pest voor het geluid... :shock:
(ergens op het HT forum, weet helaas niet meer waar)

Het is dus nog slecht een kwestie van tijd voordat de eerste volledig audiofiele meterkast opduikt, als die er al niet is.
De echte audiofiel heeft straks dan een generator in zijn schuur staan.
Ben je gelijk van die aardlussen af met zo'n zwevend net :mrgreen:
Kabels door een bakje dreft, voor schone stroom :lol:
Plaats reactie