zelfbouwers, bewondering, en kritische blik

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

b_force schreef:

......................en vooral absoluut niet begrijpt hoe die grondbeginselen tot stand zijn gekomen en hoe ze moeten worden toegepast................................

Ik vindt het niet alleen erg frapant dat je altijd het laatste woord wil hebben maar ik denk dat de toon waarop die is ook steeds onviendelijker wordt!

En jij was toch ook de Bart die wist te vertellen dat Marc niet wist hoe `n acoustische gitaar hoorde te klinken.... :twisted:
Als je daar eens had laten blijken dat niks je menselijk vreemd is en ook jij er wel eens naast kan zitten had dat je gesiert .....

Succes :wink:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

@ Wowly

Nee tuurlijk moet je dat niet als eis gaan stellen.
Maar we discusseren behoorlijk diep op bepaalde dingen.
Er zijn dingen die je simpelweg gewoon niet even hier op een forum kunt uitleggen, simepelweg omdat ze te complex zijn.
Ik zou het prima zo allemaal kunnen uitleggen.

Het kost je simpelweg al 2 jaar bij de studie om uberhaubt de basis ideen onder de knie te krijgen.
Moet ik dat hier allemaal gaan opschrijven ?

Dus ik reageer altijd wel opbouwend, maar er zijn gewoon grenzen aan een forum.
bij een stage of bedrijf werkt hetzelfde, als zij merken dat jij zwaar onder de maat zit qua kennis, wordt je toch echt vriendelijk naar huis gestuurd.
(of dat blijkt wel uit je eindgesprek op school)

Miischien komt dat niet op jou werk voor, maar ik ken genoeg voorbeelden dat het bij technische bedrijven wel voorkomt (sterker nog, met solliciteren zelf meegemaakt)

@ Walt

Nee ik heb nog niet mijn TN diploma, maar ik kan zeker wel oordelen over de vakken wel al gehad heb.
Ik snap je opmerking dan echt ook totaal niet.

@Carlo,
Ik wil best mijn fouten toegeven, maar als iemand echt vakinhoudelijk onzin (sterker nog, wetenschappelijk gezien) gaat vertellen dan maak ik hem dat simpelweg ook duidelijk.

Maargoed nogmaals, blijkbaar hebben veel mensen moeite met het accepteren van zuiveren wetenschap. Misschien omdat ze het niet snappen, niet begrijpen of niet kunnen aanvoelen oid.
Das jammer want in feite is bijna azlles om je heen daarop gebaseerd. (zeker de wat complexere dingen)
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Bart, ik vind eigenlijk dat je een pas op de plaats moet maken op dit moment. De manier waarop je momenteel bezig bent geeft niet dat anderen nog erg veel zin hebben om met jou in gesprek te gaan. Ik richtte me tot de "ouders", om op de kinderen te letten, maar jij hoort ook hierin te lezen dat de "kinderen" hun plaats moeten weten.

Je klinkt als een stagiere die het beter BLIJFT weten. Doorgaans stop ik daarmee de begeleiding, en als de stagiere(n) toch door wil gaan is het maar een enkeling die de eindstreep haalt. Slim zijn is niet alleen goed een boek kunnen interpreteren, maar ook kunnen luisteren naar de aanwijzing van de prof die kanttekeningen plaatst bij de inhoud. En neem van mij aan, die prof weet waarover hij praat, beter dan student, ook al is deze nog zo enthousiast.

Dus, van jou kant uit vraag ik ook wat inzet om het voor jouzelf op dit forum leuk te houden. Je kunt niet blijven verwachten dat anderen maar met jou aan blijven modderen.

Wowly
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Bart,

Ik denk dat je op een forum, zo nu en dan toch eens goed de tijd moet nemen om dingen zo volledig mogeljk uit te leggen. Ook als je er zelf 2 jaar op hebt moeten studeren!

Zo was ik zelf een paar jaar terug erg aktief op een forum voor professioneel geluid. Ook hier ging het vaak over zelfbouw, maar dan dus van grotere baskasten etc. Ik heb toen regelmatig de moeite genomen om dingen echt zo goed mogelijk uit te leggen. Zelfs tot op het niveau dat ik de golfvergelijking voor een deel hebt uitgewerkt om aan te tonen hoe bijv. een TL werkt. Dit omdat ik mij enorm stoorde aan de 'gare' uitleg die ik zelf op de middelbare school bij natuurkunde had gehad toen het over 1/4 lamda resonantie ging etc.

Het probleem waar je wel vaak dan tegenaan loopt is dat er een vrij hoog niveau wiskunde word gevraagd. Bijv. differentiaal vergelijkingen is voor de meesten onder ons toch erg moeilijk. Dit soort dingen ga ik dan inderdaad weer niet uitleggen, dat is echt iets wat je niet kunt begrijpen door er over te lezen, daar moet je zelf meer werken.

Die opmerking over het diploma moet je maar vergeten, was meer als geintje bedoelt, in de zin van dat heel veel leren niet altijd een garantie is voor ook heel veel begrijpen.

Wat misschien ook wel leuk is om te beseffen is dat bijv. Tom Danley (ontwerper servodrive, tapped horn etc.) laatst openlijk toegaf van wiskunde geen kaas gegeten te hebben. Toch heeft deze man zulke geniale dingen bedacht, dat is echt verbazend. Dat toont dan misschien weer een beetje aan dat je niet altijd 100% de onderliggende theorie hoeft te begrijpen om de werkelijkheid naar jouw eigen hand te zetten.

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op zo 22 jun 2008, 0:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

b_force schreef:
Maargoed nogmaals, blijkbaar hebben veel mensen moeite met het accepteren van zuiveren wetenschap. Misschien omdat ze het niet snappen, niet begrijpen of niet kunnen aanvoelen oid.
Das jammer want in feite is bijna azlles om je heen daarop gebaseerd. (zeker de wat complexere dingen)
Om bovenstaande te illustreren, lees even hetgeen wat ik zojuist van je heb gequote. Je hebt het toch écht zelf geschreven.......

Shame

Wowly
marc.heijligers

Bericht door marc.heijligers »

Wowly,
Wowly schreef:
Het gaat zo al een paar dagen hier op dit forum. Experts hebben een verantwoordelijkheid naar beginners om deze op een normale manier aan hun verstand te peuteren hoe zaken in elkaar kunnen zitten. Zo niet, peuter dan helemaal niets.

Stel je voor dat ik tegen één van mijn stagiere's had gezegd, die graag zijn best doet, maar soms de plank misslaat: "ga jij nou eerst maar eens de boeken van de masteropleiding lezen, en dan pas begeleid ik je verder"..........of "maak jij eerst maar eens een patiënt beter, en dan pas hoef je terug te komen"......... Ben bang dat er weinig succesvolle behandelaars van de opleiding zouden komen......

Dus, AUB op een opbouwende manier reageren.
Ik heb niet het idee dat Bart zijn best doet, en als student/stagiaire de expert (alhoewel ik mezelf daar niet toe reken) vertelt hoe de vork in de steel zit. Al het aangereikte materiaal wordt genegeerd of uit zijn context gehaald, en na tig postings gedram over basis wetten van zijn kant was mijn geduld op, en heb ik inderdaad beslist om niet meer te peuteren. Dat vind ik zonde, want het zet meteen de sfeer en de beperking in dit forum voor mensen die wel iets willen leren (inclusief mezelf!).

In mijn universitaire tijd heb ik veel studenten begeleid, en je moet zo nu en dan concluderen dat voor zo'n 5 a 10% van de studenten de studie een hopeloze zaak is omdat ze liever zichzelf horen praten dan te leren van hun omgeving, en ze niet de opleiding van de overige 95% te laten verstoren.

M.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik ken het maar al te goed marc. Ik moet zeggen dat ikzelf ook altijd erg teleurgesteld ben in de studenten die op deze manier blijven volharden.

Het lastige van dit forum is dat het zo verekkens moeilijk communiceren is. De inhoud is soms dermate complex dat het erg veel tijd en energie kost om zaken juist uit te leggen.

Ik moet eerlijk zeggen dat de inhoud van dit forum niet hetgene is waarop ik ben afgestudeerd, of anderszins bedreven ben. Daarom is het voor mij te moeilijk om inhoudelijk zaken te overzien. En daarom ook niet in staat te zien wanneer iets inhoudelijk spaak aan het lopen is. Alleen aan de communicatie kan ik aflezen of het op een positieve manier blijft gaan. En zojuist ging het wat mij betreft in dit topic even de mist in vwb communicatie (wat dus al zo lastig is op dit forum...)

Persoonlijk denk ik dat het tijd is om een en ander even te laten liggen en zaken te laten zakken bij de gegadigden. Een frisse blik bied vaak weer oplossingen.

Jan
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Laat het duidelijk zijn dat ik niet mezelf graag hoor praten, maar dat ik lettelrijk enkel citeer uit boeken die gebruikt worden op technische en wetenschappelijke opleidingen.

Sterker nog, het gaat er ook niet om of IK gelijk heb, maar wat de waarheid is.

Het grappige is zelfs nog, dat ik nog redelijk mee val, een docent van mij zou nog veel minder genoegen nemen.

zo werkt de studie, zo werkt natuurkunde.
Het gaat er om wat de waarheid is, niet wie er gelijk heeft.

Zo heeft recentelijk een docent nog toegegeven aan een klasgenoot van mij, die toch echt duidelijk aan het goede eind had.

Blijkbaar vinden een hoop mensen het typisch dat het zo werkt bij "ons". Was me daar niet geheel van bewust.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Helaas Bart, je hebt je kans gehad. Wat mij betreft is de maat nu even vol.

Ik ga dit draadje even op slot zetten. Morgen is er weer een dag, met nieuwe kansen. Heren welterusten.

Wowly
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Draadje weer van het slot.

Wowly
Nijn

Bericht door Nijn »

Bart,
b_force schreef:
Misschien wat filosofisch, maar hoe weet jij (of ik of enig ander) wat de waarheid is? Van de 'waarheden' die jij aanhaalt, wordt nu aangenomen dat het de waarheid is, maar is dat wel zo..?

Bijvoorbeeld, een aantal honderd jaar geleden namen de mensen als waarheid aan dat de aarde plat was. Tegenwoordig zijn we het daar niet meer mee eens, omdat er waarschijnlijkere theoriën bestaan.

Aan de andere kant voldoet het model 'de aarde is plat' voor mij goed genoeg als ik van huis naar de supermarkt fiets.

Als ik nu naar de discussie kijk, zullen de waarheden die jij aanhaalt waarschijnlijk door een heel groot aantal mensen geaccepteerd worden. Echter van de dingen die Marc aanhaalt kun je precies hetzelfde zeggen, dus zijn die dan minder waar...?

Groetjes,
Martin

P.S. Volgens mij gaat het er helemaal niet om wat waar is, maar wat je van elkaar kunt leren... En ik denk, dat ik als (niet-TN) student, graag iemand als Marc of Wowly zou hebben omdat van te doen...
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Sja dat blijft altijd de vraag.

Het mooie aan de wetenschap is dat het steeds keer op keer getoetst wordt.
Zo zijn er al duizenden experimenten gedaan, waaruit steeds weer blijkt dat bepaalde theorieën kloppen.

Je kunt dan wel gaan aannemen dat het dan "waar" is.
Of dat je het iig kunt gebruiken om bepaalde fenomenen te verklaren en je kunt het ook gebruiken om dingen mee te bouwen.

Zeker als we het over speaker hebben, zijn dat dingen die vanuit de techniek en wetenschap gegroeid zijn.
de meeste verschijnselen zijn dan ook redelijk fysisch te verklaren of te benaderen.

In die zin is de vraag of dat dan wel de waarheid is ook niet helemaal relevant of interessant, omdat we weinig alternatieven hebben.
(en deze manier tot nog toe bizar goed werkt)

Ik vraag dan altijd maar direct, weet jij een betere methode/alternatief ?
Nijn

Bericht door Nijn »

Bart,
b_force schreef:
Sja dat blijft altijd de vraag.
Je kunt dan wel gaan aannemen dat het dan "waar" is.
Ik denk dat ik daarin net zo pragmatisch ben, als jij. Aan de andere kant ken ik een wetenschapsfilosoof die zou zeggen dat het daar alleen maar waarschijnlijker van wordt, maar nog niet waar hoeft te zijn.
b_force schreef:
In die zin is de vraag of dat dan wel de waarheid is ook niet helemaal relevant of interessant, omdat we weinig alternatieven hebben.
(en deze manier tot nog toe bizar goed werkt)
Ben ik helemaal met je eens, maar daarom vroeg ik me af waarom je dit zei:
b_force schreef:
En dat lijkt er dan weer niet helemaal mee te stroken.
b_force schreef:
Ik vraag dan altijd maar direct, weet jij een betere methode/alternatief ?
Ik ben voorstander van een geïnformeerde discussie, waarbij naast het delen van kennis ook het hebben van respect voor de ander centraal staat.

Groetjes,
Martin
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zie niet waarom mijn vraag opeens niet kan ?

Er is toch niks mis aan een weder vraag, je stelt mij immers ook vragen ?
Enkel stel je de vraag of het allemaal wel waar is wat we doen.
Dan is logischer wijs een vraag die terug komt, of er alternatieven zijn.

Overigens strookt het antwoord in die zin, dat we dus de hedendaagse wetenschap als "waarheid" zien.

Dus mijn beide antwoorden komen dan over een.
Uiteraard niet als je het taalkundig letterlijk leest, maar volgens mij is er inhoudelijk wel te begrijpen dat ik dus met de waarheid, de waarheid van de hedendaagse wetenschap bedoel, die toch algemeen geaccepteerd wordt.
(wat ik dus hierboven een beetje toelicht)

Overigens is er ook een methode over de waarschijnlijkheid. Dat heet nmlk de kwantum mechanica.
Dit houdt zich enkel bezig met waarschijnlijkheden en geldt ook op de gebieden waar de klassieke mechanica geldt.

Echter is de kans bij macroscopische verschijnselen zo groot, dat de kans dat het niet gebeurd verwaarloosbaar klein is.
En dus wordt de kans, bij de klassieke mechanica, dat iets gebeurd eindig. (het gebeurd altijd).
de reden dat we (nogsteeds) de klassieke mechanica gebruiken, is puur omdat het allemaal wat simpeler uit te rekenen valt.

Op microscopisch niveau (fotonen, elektronen etc) wordt deze methode wel veel gebruikt, omdat daar de klassieke mechanica de fout in gaat en goede resultaten meer geeft.
Laatst gewijzigd door b_force op di 24 jun 2008, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Nijn

Bericht door Nijn »

Bart,
b_force schreef:
Ik zie niet waarom mijn vraag opeens niet kan ?

Er is toch niks mis aan een weder vraag, je stelt mij immers ook vragen ?
Sorry, dit volg ik even niet helemaal.
b_force schreef:
Overigens strookt het antwoord in die zin, dat we dus de hedendaagse wetenschap als "waarheid" zien.

Dus mijn beide antwoorden komen dan over een.
Ik gaf dit aan omdat ik dit in de context van de discussie niet kon volgen. Jij geeft aan dat er in de klassieke mechanica een aantal regels/wetten zijn. Marc geeft aan dat er in de akoestische theorie een aantal methoden worden gebruikt, met daarbij een voorbeeld.

Ik snap dan ook niet wat hieraan dan eventueel niet waar zou moeten zijn, vandaar mijn reactie. Wat ik probeerde te zeggen - en je volgens je reactie blijkbaar met me eens bent - is dat het niet het doel is om de waarheid van deze theoriën aan te tonen. Volgens mij probeerde Marc jou (en mij en anderen hier) extra informatie te geven, waarvan wij wellicht wat kunnen leren.

Groetjes,
Martin
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

mm ok, dan begreep ik jou uitstapje (zo noem ik het maar even) niet direct :).

Ik dacht nmlk dat je filosofisch verder wilde gaan over (noem het maar) fenomeen wetenschap.

Daar stelde ik dus de wedervraag op.

Blijkbaar was jou idee achter jou verhaal net even wat anders.

Het gaat mij er idd niet om dat we hoeven te vertellen wat "waarheid" is.
Waar het mij om gaat is wel dat de wetten in die "waarheid" altijd op gaan.

Ook al zijn ze soms zwaar verborgen in bergen rommel en ruis, dan nog zijn ze er wel.

Maar ik ben het wel met jullie eens dat zulke dingen meten niet zomaar gaat. Dat is puur een mix van goede modellen simuleren/maken, theorie toepassen en vooral op zoek gaan hoe je het in hemelsnaam kunt meten.

Ik wil ook echt niet weten (of stiekem eigenlijk wel 8) ) hoeveel integralen , analyses en andere wiskundige bende er bij komt kijken.

Echter blijft een redelijke benadering door het probleem grafisch op te lossen volgens de weerkaatsing wet.
Heb je daarna redelijke resultaten, kun je gaan meten en zien of het überhaupt geholpen heeft.
Heeft dit niet geholpen, dan zul je het model helaas beter en complexer moeten maken om meer variabelen in te kunnen voeren.
Heeft het wel geholpen (en krijg je goede resultaten), kun je zeggen dat het een redelijke methode was om het probleem op te lossen, hoewel je niet alles hebt kunnen voorspellen.

Het is iig beter dan een rechte kast, puur theoretisch en uit de metingen blijkt dat ook.

De conclusie is dan dat het een goede methode is, maar dat je niet voor 100% alles kunt voorspellen wegens de beperkingen.
Nijn

Bericht door Nijn »

b_force schreef:
Blijkbaar was jou idee achter jou verhaal net even wat anders.
Mooi dat we elkaar begrijpen!
b_force schreef:
De conclusie is dan dat het een goede methode is, maar dat je niet voor 100% alles kunt voorspellen wegens de beperkingen.
Voorstel: Als je nu hier: "Mijn conclusie...." neerzet, laat je iedereen het recht op zijn eigen mening/waarheid en komt het niet over of je de waarheid wilt vertellen.. ;-)

Enfin, ik ga nog even buitenspelen want het is hier erg lekker weer weer!

Groetjes,
Martin
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik ben zo blij dat je dat laatste even nog naar voren haalt.

Dat is dus waar het vaak spaak loopt.
Laat ik het proberen uit te leggen.

Want voor mij staat er helemaal niet dat dit DE conclusie is (Dus dat het perse zo is), maar dat het het een conclusie zou kunnen zijn.
Gewoon in het algemeen, ter illustratie, wat slaat op het verhaaltje wat er voor staat over een aanpak die je zou kunnen volgen. (hoeft dus niet)

Punt is, het puur zakelijk is opgeschreven en ik probeer mijn best te doen om het wat levendiger neer te zetten, maar zo typen wij simpelweg meet rapporten. (en dat taalgebruik neem je automatisch over)

Als het altijd zo was geweest, stond er dat het per definitie zo was, of in alle gevallen oid (verzin een synoniem :P).
Technische/fysisch gezien is dat een zeer groot verschil.
Blijkbaar zien mensen het toch in een context die ik niet zie of voor mij anders is.

Ik merk de laatste tijd meer dat mensen daar moeite mee hebben en ik heb er ook over gesproken met een paar mensen.
Ik zal proberen het wat persoonlijker op te schrijven (ook al is dat heel lastig voor mij) en dan is er wellicht een hoop meer duidelijk :)
Nijn

Bericht door Nijn »

b_force schreef:
Ik ben zo blij dat je dat laatste even nog naar voren haalt.

Dat is dus waar het vaak spaak loopt.

Mooi zo, want daar was het me eigenlijk om te doen ;-)
b_force schreef:
Als het altijd zo was geweest, stond er dat het per definitie zo was, of in alle gevallen oid (verzin een synoniem :P).
Technische/fysisch gezien is dat een zeer groot verschil.
Ik schrijf ook (meet)rapporten voor mijn studie en ben het hierin niet met je eens.
b_force schreef:
Blijkbaar zien mensen het toch in een context die ik niet zie of voor mij anders is.
Volgens mij trek je hier een goede conclusie ;-)
b_force schreef:
Ik merk de laatste tijd meer dat mensen daar moeite mee hebben en ik heb er ook over gesproken met een paar mensen.
En dit lijkt mij persoonlijk ook een goede ;-)
b_force schreef:
Ik zal proberen het wat persoonlijker op te schrijven (ook al is dat heel lastig voor mij) en dan is er wellicht een hoop meer duidelijk :)
:) (en nee, ik was nog niet naar buiten, was op zoek naar de korte broek..)

Groetjes,
Martin
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Mm apart, want zo moeten wij toch echt formuleren in onze meetrapporten.
En ik ken mensen van andere studies die nagenoeg hetzelfde doen.

Maargoed, bij de docenten onderling verschild er ook nog weleens wat, dus misschien maken ze bij jou dat onderscheid niet.

Het is me wel duidelijk dat jij het wel redelijk kon volgen, maar dat je meer bedoelde dat het handiger zou zijn als ik het zo ... opschreef.
Bij wijze van tip.

Het gaat zegmaar om de gedachte gang.

En jah, tis een persoonlijk gedoe :), maar wie weet kunnen meer mensen zich erin vinden. :D
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Bart, zie je hoe moeilijk het communiceren is op het forum? Nijn heeft het haarscherp in de smiezen :wink: Zo kun je zomaar mensen tegen je in het harnas jagen, onbedoeld nog wel.

Jan
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wowly schreef:
Bart, zie je hoe moeilijk het communiceren is op het forum? Nijn heeft het haarscherp in de smiezen :wink: Zo kun je zomaar mensen tegen je in het harnas jagen, onbedoeld nog wel.

Jan
Ik weet het Jan, ben me der al wat langer bewust van, maar af en toe is het niet geheel duidelijk wat de onduidelijkheid door komt.
Ondanks dat ik altijd mijn best probeer te doen, verbaas ik me er steeds weer over hoe zulke zaken in elkaar zitten.
Apart blijft ook dat ik dus zulke problemen nooit op mijn studie tegen kom. Het is dus blijkbaar een bepaalde manier van communiceren die bij bepaalde mensen wel overkomt en bij andere weer niet.

Misschien lijkt dat ik de enige ben, maar ik vind het prettig om zulke dingen openlijk te posten.
Ik durf te wedden dat er veel meer mensen zijn die elkaar niet begrijpen en met hetzelfde probleem zitten, dus wil ik die graag helpen.

Uberhaupt ben ik iemand die mensen graag helpt :)
(af en toe een beetje te graag :wink: )
Laatst gewijzigd door b_force op di 24 jun 2008, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

i know, thats why i luf joe :D

Jan
Walt

Bericht door Walt »

Dingen in tekst goed verwoorden is één van de moeilijkste dingen die er zijn.

Als je nog eens een belangrijk (afstudeer?) rapport gaat schrijven zou ik je ook willen aanbevelen om relatief veel tijd in het verslag te steken, met name de tekst. Misschien zou je eerder geneigd zijn alle tijd in het échte onderzoek te stoppen, maar de kans is dan aanwezig dat je rapport niet optimaal is. Bij mij werkte deze methode in ieder geval erg goed.

Met name het schrijven van een goede inleiding in het begin, en een goede conclusie op het eind is een kunst op zich. En ERG belangijk omdat sommige mensen i.v.m. tijdgebrek niet verder komen dan het lezen van de inleiding en conclusie...

Op een forum ga je dit natuurlijk allemaal niet zo uitgebreid doen dus ik vind het niet meer dan logisch dat er zo nu en dan eens wat stribbelingen ontstaan, maar ook nu zie je weer, dat men daar wel uitkomt.

Groetjes Walter
Nijn

Bericht door Nijn »

Ola,
b_force schreef:
Mm apart, want zo moeten wij toch echt formuleren in onze meetrapporten.
En ik ken mensen van andere studies die nagenoeg hetzelfde doen.
Zo werd het er bij ons in het eerste jaar ook ingehamerd - tenminste het op 'onpersoonlijke' manier vastleggen - maar uiteindelijk heb ik geleerd dat je in je inleiding en je conclusie de vrijheid hebt (en bij ons wordt het gewaardeerd) om op een 'persoonlijkere' manier te schrijven.
b_force schreef:
Apart blijft ook dat ik dus zulke problemen nooit op mijn studie tegen kom. Het is dus blijkbaar een bepaalde manier van communiceren die bij bepaalde mensen wel overkomt en bij andere weer niet.
Het grootste verschil tussen communiceren op iets als een forum en bijvoorbeeld op je studie is dat je het hier puur van het geschreven woord moet hebben. Als je en person met iemand praat, kan diegene erg veel (ik geloof iets van 60%) uit je nonverbale communicatie opmaken. Helaas bestaat er nog geen volwaardig digitaal equivalent voor nonverbale communicatie voor het forum, waardoor je mogelijk zorgvuldiger dan in 'real life' met je woorden zult moeten omgaan.
b_force schreef:
Misschien lijkt dat ik de enige ben, maar ik vind het prettig om zulke dingen openlijk te posten.
Even tot slot, persoonlijk kan ik het heel erg waarderen als iemand openlijk over dingen praat/post! Maar ook daar in geldt dat het de toon is die de muziek maakt ;-)

Groetjes,
Martin
Plaats reactie

Terug naar “Forumaangelegenheden, Algemeen”