the 'RED-AMP' (2xkt88 pp buizen eindversterker)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

A. Buis

Bericht door A. Buis »

Ik heb 65mA per buis lopen.

kathode is 31V, V+ = 342V

Va= 311V

Vermogen per buis is dus 311x0.065= 20.215W

Zou volgens de specs ook ruim binnen de marge zijn....

Ik heb nog een setje Gold Lions KT88 klaar liggen, die zijn gematched op 68mA. Om ze maximaal gelijk te houden zouden die dus op 68mA moeten draaien.

Is dit te hoog?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Het matchen houdt in dat beide buizen bij een gelijke anode-kathode spanning en negatieve roosterspanning dezelfde stroom trekken.
Je hoeft ze dus niet per sé op 68mA te bedrijven.

TriodeDick heeft "Bill" ontworpen voor een stroom van 60mA bij een spanning van 470V (!) Dat is 28W dissipatie per buis.

Houdt er wel rekening mee dat de kathodestroom een optelling is van de anodestroom en de schermroosterstroom.
Had je die schermroosterstromen ook al eens gemeten?

De maximale schermroosterdissipatie kun je ook terugvinden in de databladen van de KT88.
A. Buis

Bericht door A. Buis »

Hoeft niet persé op die 68mA, maar er is een goede kans dat de buizen op een veel hogere of veel lagere waarde een stuk minder matchen.
Maargoed dit even te zijde.

Roosterruststroom heb ik gemeten, die is 7mA. 310x0.007=2.17Watt

In de gegevens staat het volgende:

6W max voor het rooster.

maar ook 4mA DC (geld deze waarde ook voor UL?)
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Die 4mA max geldt voor de schermroosterstroom in het algemeen - dus in alle configuraties. Je kunt dus het beste de schermrooster weerstanden vergroten om zo de stroom de verkleinen.

In deze datasheet:

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/fran ... k/KT88.pdf

Staan weer andere waarden weergegeven.
Kijk eens op pagina 3, dat is de wijze die jij hanteert:
Ia = 60mA
Ig2= 1,7mA

Ik zou daar eens naartoe werken als ik jou was. Dan zit je veilig, want bij jou is de voedingsspanning ook lager.
A. Buis

Bericht door A. Buis »

Ik heb geen fixed bias, maar een cathode bias PP UL.

Daarbij staat Ig2 dus niet gespecificeerd.

Bij PP cathode bias, tetrode, staat weer vermeld dat Ig2 9mA mag zijn bij Vg2=300V

Momenteel zijn mijn schermrooster weerstanden 1k, ik ben nog nergens een ontwerp tegen gekomen waarbij deze waarde groter is. Oorspronkelijk waren ze 220 Ohm, toen was de roosterstroom 8mA. Rooster weerstanden van 6k lijkt me wat hoog.

Dus, eerlijk gezegd lijkt me dat dus ook weer niet de oorzaak is van het probleem.

Maar toch bedankt, want deze waarde van (geruststellende) 9mA was me
nog niet eerder opgevallen. :-)
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Ik zie dat het nog flink actief is op het draadje!
Inmiddels bij Klaré geweest en ook Klaas laten kijken of er niet iets heel fout gaat bij de RED-AMPS. Zijn conclusie: Kathode weerstand weer iets verhogen naar 470 Ohm (ipv 400) daar ik met iets hogere spanning werk. Tevens moest ik toch nieuwe buizen hebben daar ik aan het testen was met 2 ouwe (dus mono) KT88 buizen. Heb dan nu ook gekozen voor de 6550 die we eerst even in de winkel beluisterd hebben. Wat een verschil met de KT88. Voller , strakker...in mijn ogen mooier... maar dat is subjectief 8)
Net weerstandjes vervangen en nu weer even inspelen...
Groet, Simon
A. Buis

Bericht door A. Buis »

@ Doppedoos:

Ik heb nog eens wat gemeten met een scoop.

Ik heb de scoop aan mijn speakeruitgangen gehangen, speakers gewoon aangesloten gelaten.

Op de scoop was toch wat hoogfrequent rommel te zien.

Het zijn bursts van hoogfrequent die gemoduleerd worden door de 50Hz van het net.

1 periode van 20ms ziet er uit als volgt: 6ms hoogfrequent, 4ms niets, 6ms hoogrequent, 4ms niets.

Deze hoogfrequent troep zou nog wel eens de oorzaak kunnen zijn van het snelle opbranden van de buizen.

Heb jij de beschikking over een scoop? Dan zou ik het zeker ff checken.

Weet er ook iemand een goede oplossing voor het onderdrukken van deze HF troep?
AatV

Bericht door AatV »

@A.Buis,
Heb geen idee wat voor voeding je hebt en misschien is dit ten overvloede, maar bij gebruik van solid state diodes zou je er nog wat snubbers overheen kunnen zetten van ca. 10-47 nF. Ook ferrietbeads op de voedingssnoeren en verhoging van de waarden van gridstoppers willen nog wel eens helpen.

zoals de amerikanen zeggen; just my two cents.
Laatst gewijzigd door AatV op zo 29 jun 2008, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
A. Buis

Bericht door A. Buis »

De voeding ziet er als volgt uit:

R1=R2= 22 Ohm
R3= 56 Ohm
R4= 6k8

C1= 100uF
C2= 1000uF
C3= 15uF
C4= 33uF

De rimpel op de voeding is minimaal. Vr (CT)= 0,15Vrms Vr (Va)= 0,02Vrms
Heb ook geen last van brom.

Snubbers ..... kende ik nog niet, moet ik ff induiken...
Bijlagen
Voeding...
Voeding...
Laatst gewijzigd door A. Buis op zo 29 jun 2008, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

In het schema zou ik C1 en C2 omdraaien....
(om hun levensduur nog iets te verlengen...)

Kees
A. Buis

Bericht door A. Buis »

C1 en C2 omdraaien....

C2 gaat tot 385V dacht ik C1 tot 400V

toch omdraaien? (en de hogere inrushcurrent bij opstarten dan...?)

Maar dat is dan voor later.
Hier ligt niet de oorzaak van de HF/RF rommel toch?
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

beste,
pas jij overalltegenkoppeling toe?
zie dan om uw tegenkoppelweerstand te overbruggen met een 100à150pf condensatortje
wat ook wil helpen tegen hf oscillatie is een c'tje van 100pf op de anodeweerstand van de eerste triode zetten(dus het ingangsbuisje
mvg
audioot
A. Buis

Bericht door A. Buis »

Afbeelding

Met een paar kleine wijzigingen:

Rk van de 6550/Kt88 is 470 Ohm ipv 400 Ohm

en de 220k weerstanden van de fasedraaier heb ik verlaagd naar 80k en 100k, de 180k weerstand is nu 100k.

De fase draaier is perfect in balans. Verschil is kleiner dan 0,5%

Onlangs heb ik de 100 Ohm weerstanden aan pin 4 en Vg verhoogd naar 1k.

@ Audioot: Er is dus geen terugkoppeling, iig niet over meerdere stages.

Naar mijn idee komt de hF/RF rommel uit de voeding.
Dus er zal wel iets als een Snubber in moeten...
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

die twee weerstanden(r1+r2)lossen wel zeer veel van je problemen op ivm schakelpulsen.toch zou je kunnen proberen om c's van 10n in serie met een 100 ohm weerstand parallel op de diodes te plaatsen.let wel op voldoende bedrijfsspanning van de c's(630v of zoiets)dit is iets dat we veelvuldig in de industrieele elektronica tegenkomen omdat daar natuurlijk nog veel meer rommel op het net zit
mvg
audioot
A. Buis

Bericht door A. Buis »

Hoogfrequent rommel lijkt te berusten op een meetfoutje.

Ik had mijn scoop in een ander stopcontact* als de AMP.

Na de scoop in hetzelfde stopcontact te hebben gedaan, meet ik geen rommel meer.....

Op CT meet ik en klein rimpeltje zonder spikes, 50mVp-p

Dus HF is OOK niet de oorzaak van de verdampende Getters.....

* Ik had de scoop aangesloten via een Furman Power Conditioner. Ik moet nog eens checken of die nou niet juist rotzooi veroorzaakt, zou wel mooi ruk zijn!
Laatst gewijzigd door A. Buis op zo 29 jun 2008, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

audiomanics schreef:
In het schema zou ik C1 en C2 omdraaien....
(om hun levensduur nog iets te verlengen...)

Kees
Kees bedoelt dat je ze in het schemaatje ondersteboven hebt getekend.
Als je dat in het echt zo aansluit, dan gaan ze niet lang mee.

Snubbers zijn kleine condensatortjes die je parallel aan de gelijkrichtdiodes plaatst. Een paar nanoFarad is genoeg. Soms wordt er per condensatortje nog een weerstandje van 22 ohm in serie gezet.
Het condensatortje filtert de schakelpiekjes van de gelijkrichtdiodes weg.
A. Buis

Bericht door A. Buis »

@ RobertD: bedankt voor het verduidelijken. Maar ze zitten goed om. ;-)
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

doppedoos schreef:
Inmiddels bij Klaré geweest en ook Klaas laten kijken of er niet iets heel fout gaat bij de RED-AMPS. Zijn conclusie: Kathode weerstand weer iets verhogen naar 470 Ohm (ipv 400) daar ik met iets hogere spanning werk. Tevens moest ik toch nieuwe buizen hebben daar ik aan het testen was met 2 ouwe (dus mono) KT88 buizen. Heb dan nu ook gekozen voor de 6550 die we eerst even in de winkel beluisterd hebben. Wat een verschil met de KT88. Voller , strakker...in mijn ogen mooier... maar dat is subjectief 8)
Net weerstandjes vervangen en nu weer even inspelen...
Groet, Simon
Wat een verschil met de KT88. Voller , strakker...in mijn ogen mooier...
Ik heb niets te veel gezegt he`over die beter klinkende 6550 van Klaas :D
Die houtenkastjes van mij staan ze ook in, het duurde bij mij wel even eer de buizen los gaan komen hihi
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@penguin
Inderdaad...het duurt even, maar speel nu 1 week en echt alles begint 'los' te komen. Diepte, ruimtelijkheid, balans, dynamiek kortom, geluid in alle opzichten, afgewisseld door diepe stilte.........
Daarbij heb ik het geluk dat ik sinds vandaag de nieuwe 'd appolito voor het eerst heb test draaien, en dat op deze versterkers :shock: Het vergelijk is gewoon niet eerlijk meer....dat met die heerlijk alles verklappende, zijde zachte ribbon tweeter :!: :?: of ligt het aan de RED-AMP? :-({|= en/of de koolstofvezel die begint 'in te draaien' of zijn het de nieuwe buizen...
:?: :?: Hopelijk duurt het indraaien langer 8) , dan zou het dus nog beter moeten gaan klinken... 8) haha...
Gr, Simon
A. Buis

Bericht door A. Buis »

Mooi dat de boel lekker speelt!

Inspelen kan ff duren, mijn ervaring is dat (bij 24 u/dag spelen) er in de eerste week heel veel gebeurt, in de 2e week gebeurt er ook nog wel wat maar een stuk minder, zelfs in de derde week zijn er nog kleine verbeteringen.

Het koolstof kan soms nog wel langer nodig hebben voordat het constant lekker blijft klinken, in de eerste weken kan het iets varieren, soms lijkt er een mindere dag tussen te zitten, maar na 1 maand blijft het constant en goed. Heb je ook koolstofvezel in je speaker filter gebruikt?

1 ding weet ik wel die ontwerpen van Klaas klinken wel. Ik heb de laatste weken in mijn zoektocht naar het getterprobleem van Jan en Alleman kritiek gekregen op het ontwerp, als ik alles moet geloven wat men beweert dan is het een wonder dat er geluid uit komt. Maar ik weet wel beter en jij ook, zeker over een week of 2. ;-)

geniet ervan!
Plaats reactie