Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek
Moderator: Beheerdersteam
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
nog een paar foto's genomen van de luisterruimte bij daglicht.
Foto genomen vanaf de luisterpositie.
Foto genomen vanaf de luisterpositie.
Laatst gewijzigd door robbiedobbie op wo 25 jun 2008, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
momenteel speel ik met het filter dat marc en rob samen met Ed in elkaar gedraaid hebben.
De muur recht zorgt voor een lichte reflectie waardoor ik een tikje uit het midden moet gaan zitten voor beter stereobeeld te hebben.
de speakers staan ongeveer een meter van de muur, gerekend vanaf de conus en ongeveer 1,25 van de zijmuur
De muur recht zorgt voor een lichte reflectie waardoor ik een tikje uit het midden moet gaan zitten voor beter stereobeeld te hebben.
de speakers staan ongeveer een meter van de muur, gerekend vanaf de conus en ongeveer 1,25 van de zijmuur
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
hoi,
inmiddels al verschillende vragen gehad over hoe het nu klinkt.
Laat ik beginnen te zeggen dat het anders klinkt dan bij Ed. Dat komt vooral door de verschillen in de luisterruimte. De mijne is meer ongedempt en ook een stuk groter (=woonkamer). Daarnaast is de vorm ook anders.
Voor wat betreft het luisteren merk ik dat ik een mooi stereobeeld heb met ook voldoende diepte in het geluid. Met name bij de bassen en soms bij de onderkant van de stemmen hoor ik een 'Oemp'. Dat is vooral te wijten aan de ruimte akoestiek, vermoed ik. Wellicht dat ik hieraan in de toekomst nog iets aan moet doen. Bijvoorbeeld door het ophangen van zware gordijnen achter de speaker. Zou dat helpen??
Momenteel speel ik trouwens ook met mijn lichtere Classe versterker, de CA150. Mijn CA300 zou die bassen iets strakker onder controle houden maar staat momenteel bij de dealer ivm een service beurt.
Verder vind ik de stemmen ongelooflijk mooi en is er ook heel veel detail in de muziek te horen. En uiteraard de drive van deze speaker is ook heel goed en erg muzikaal.
Ach eigenlijk ben ik gewoon een beetje aan het muggenziften. De speaker klinkt gewoon FANTASTISCH!!
Binnenkort krijg ik ook het filter dat Ed als eerste had ontworpen. Momenteel zit het Marc/rob/ed filter erin.
inmiddels al verschillende vragen gehad over hoe het nu klinkt.
Laat ik beginnen te zeggen dat het anders klinkt dan bij Ed. Dat komt vooral door de verschillen in de luisterruimte. De mijne is meer ongedempt en ook een stuk groter (=woonkamer). Daarnaast is de vorm ook anders.
Voor wat betreft het luisteren merk ik dat ik een mooi stereobeeld heb met ook voldoende diepte in het geluid. Met name bij de bassen en soms bij de onderkant van de stemmen hoor ik een 'Oemp'. Dat is vooral te wijten aan de ruimte akoestiek, vermoed ik. Wellicht dat ik hieraan in de toekomst nog iets aan moet doen. Bijvoorbeeld door het ophangen van zware gordijnen achter de speaker. Zou dat helpen??
Momenteel speel ik trouwens ook met mijn lichtere Classe versterker, de CA150. Mijn CA300 zou die bassen iets strakker onder controle houden maar staat momenteel bij de dealer ivm een service beurt.
Verder vind ik de stemmen ongelooflijk mooi en is er ook heel veel detail in de muziek te horen. En uiteraard de drive van deze speaker is ook heel goed en erg muzikaal.
Ach eigenlijk ben ik gewoon een beetje aan het muggenziften. De speaker klinkt gewoon FANTASTISCH!!
Binnenkort krijg ik ook het filter dat Ed als eerste had ontworpen. Momenteel zit het Marc/rob/ed filter erin.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
yep, zo duidelijk als maar zijn kan.Hans Nootdorp schreef:Als het nog steeds het filter is van Ed's post op 22/6:robbiedobbie schreef:Min of meer een 1e orde filter. Waarschijnlijk kan 1 van de heren het beter uitleggen dan ik.
laag= 2e orde. mid= 2e/1e orde, hoog= 2e orde.
effe terugkijken naar mijn post van Zo 22 juni 17:37, daar staan de 2 filter getekend. Het onderste is het huidige. Het middelste is het alternatieve.
Dat alternatieve filter moet ik nog terug opbouwen nadat Marc en Rob het hebben vernield!!!,
daarna kan RJ het wijzigen afhankelijk van de noden. Hoe was het ook alweer?
- Het huidige voor de stille uurtjes genieten
- het alternatieve voor de parties! dus bij de openingsreceptie, waar jullie natuurlijk allemaal bij zijn uitgenodogd. Dan zal uitsluitend het andere filter kunnen worden beluisterd want 115 db zit er met het eerste orde filter niet in
Ed.
-
marc.heijligers
- Berichten: 342
- Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54
De filters zijn al gepost door Ed:robbiedobbie schreef:Min of meer een 1e orde filter. Waarschijnlijk kan 1 van de heren het beter uitleggen dan ik.
viewtopic.php?p=132478#132478
Let wel, het zijn NF metingen, dus de woofer curve loopt in werkelijkheid iets rechter, en de midrange curve loopt naar het laag toe iets steiler naar beneden. Dat levert een kleine uplift bij de 400-800Hz, en dat heeft eigenlijk nog wat aandacht nodig, want dat kan je horen.
Enige uitleg over het filter staat hier:
viewtopic.php?p=132421#132421
De standaard regel in room treatment is de muren aan voorzijde en aan zijkant met diffusers, en de muur achter te dempen. Maar als dat niet gaat, is een gordijn achter altijd beter dan niets.
Of de "oemph" door de kamer wordt gecreerd kan je checken door in de kamer rond te lopen, en te controleren of je deze praktisch overal hoort, of alleen op een paar plaatsen.
M.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Gisteren ben ik de Concaves gaan bezoeken op hun nieuwe locatie.
Designtechnisch ken ik geen speaker die beter zou passen in Rob & Leen's interieur. Ze lijken er wel op gemaakt!
De set bestaat verder uit Classé CD speler, voor en eindversterker.
Na het bekomen van de emoties hebben we aangevangen met 'heart of the night' van Spyro Gyra. Niets speciaals met dat nummemr, alleen heb ik die in de voorvije 15 jaar al op elke set gehoord die ik heb beluisterd. Ambush laat een evenwichtige diepe bas horen terwijl hij zijn vingers over de snaren verplaatst om de iets hogere tonen te laten zingen. Op de meeste sets hoor je die harmonieuze tonen niet. Opde Concave ... wel, en zeer duidelijk zelfs. Mooi.
Ook het niveau van de laagweergave vind ik mooi uitgevlakt in het geheel.
RJ had reeds eerder melding gedaan van een storende 'ong' klank in het lage middengebied.
Het volgende nummer kiest RJ, ik denk dat het Jack Johnson was. De klankkast van de gitaar zit duidelijk mee te resoneren, en het is inderdaad storend.
Ik had het oorspronkelijk filter meegebracht naar RJ.
Dat filter is in dezelfde configuratie als wat er in Breda en tijdens de HEZB speelde. Alleen was wel de 'fout' eruit gehaald. Er stonden toen 2 weerstanden van 15 Ohm par aan elkaar over de woofer ipv serie. Met andere woorden, 7,5 Ohm par over de woofers ipv 30 Ohm.
We draaien terug Jack Johnson, nu met het oerfilter, en het storende klankkast geluid bleek verdwenen te zijn. De bas werd zachter en strakker, het hoog rustiger, maar minder ruimtelijk. Ook werden de speakers meer akoestisch zichtbaar.
Na de track nog een paar keer te hebben beluisterd hoorden we de resonanties op de laagste snaren toch nog terug. Ik verdacht de laag aangekoppelde midunit, maar bij het afkoppelen van de woofers was de resonantie verdwenen. Vooral de reflex driver brengt het geluid naar voor. Maar het stoorde niet in die mate dat RJ er meer werk van wou maken.
De volgende track was 'I can see clearly now' van Holly Cole. Hier was duidelijk hoorbaar dat er een staande golf probleem is in de loft. Je kon zelfs perfect de frekwentie horen. Zeer smalbandig en perfect op 60 en 120 hz. Eigenlijk niet verwonderlijk als je weet dat de afstand tussen de voorwand (kale steense muur) en achterwand (heel het oppervlak glas) 5.5 meter is en de hoogte net geen 3 meter.
De meting met ATB Pro bevestigde dit ook.
Het mid en hoog zou iets kunnen verhoogd worden om zodoende het laag te minder en het 'euvel' minder hoorbaar te maken. Maar eigenlijk is de Concave zoals hij nu bij RJ staat zeer homogeen en in balans is.
Volgende tranck was er ééntje van Ayo dacht ik (RJ's favoriete muziek). Daar kwam de stem van de afrikaanse vrij luid naar voor. Als het al wat harder stond kreeg ik de indruk dat het al snel te luid was. Ik vermoed dat de 'ondergedempte' ruimte hier vooral oorzaak aan is. Er is volgens mij gewoon teveel nagalm. Als ik rondkijk in RJ's loft dan kan dat ook niet anders. Kale muren en glas. De open balken stuktuur van het plafond werken mooi als een difuser en het tapijt in de luisterzithoek houdt de eerste reflectie wat tegen, maar voor een beter geluid zal ook een betere akoestiek nodig zijn.
Het slagwerk van 'money for nothing' liet niets te wensen over, dynamiek puur, of misschien toch net weer ietsje teveel nagalm waardoor er wat finesse verloren gaat.
Al bij al vind ik de Concaves een ideale match voor deze loft. Een andere speaker zou het hooguit even goed hebben gedaan, niet beter.
Ook de keuze van de 'vriendelijkere' Scan Speak drivers, en dan vooral de midunit, is heel goed op zijn plaats. De tweeter is mij heel de tijd niet opgevallen en ik heb hem ook niet gemist. Lijkt mij dan ook een goede keuze geweest. De basdrivers en het idee om de 2de driver in de Closed enclosure te steken om zodoende room gain te compenseren doen hun werking de loft.
Het filter met steile hellingen krijgt ook hier mijn voorkeur omdat de speaker rustiger is geworden en de ruimlte heeft dat nodig. Thuis in mijn overdempte luisterruimte had ik niet onmiddelijk een voorkeur, hier in RJ's ruimte wel!
Ed.
Designtechnisch ken ik geen speaker die beter zou passen in Rob & Leen's interieur. Ze lijken er wel op gemaakt!
De set bestaat verder uit Classé CD speler, voor en eindversterker.
Na het bekomen van de emoties hebben we aangevangen met 'heart of the night' van Spyro Gyra. Niets speciaals met dat nummemr, alleen heb ik die in de voorvije 15 jaar al op elke set gehoord die ik heb beluisterd. Ambush laat een evenwichtige diepe bas horen terwijl hij zijn vingers over de snaren verplaatst om de iets hogere tonen te laten zingen. Op de meeste sets hoor je die harmonieuze tonen niet. Opde Concave ... wel, en zeer duidelijk zelfs. Mooi.
Ook het niveau van de laagweergave vind ik mooi uitgevlakt in het geheel.
RJ had reeds eerder melding gedaan van een storende 'ong' klank in het lage middengebied.
Het volgende nummer kiest RJ, ik denk dat het Jack Johnson was. De klankkast van de gitaar zit duidelijk mee te resoneren, en het is inderdaad storend.
Ik had het oorspronkelijk filter meegebracht naar RJ.
Dat filter is in dezelfde configuratie als wat er in Breda en tijdens de HEZB speelde. Alleen was wel de 'fout' eruit gehaald. Er stonden toen 2 weerstanden van 15 Ohm par aan elkaar over de woofer ipv serie. Met andere woorden, 7,5 Ohm par over de woofers ipv 30 Ohm.
We draaien terug Jack Johnson, nu met het oerfilter, en het storende klankkast geluid bleek verdwenen te zijn. De bas werd zachter en strakker, het hoog rustiger, maar minder ruimtelijk. Ook werden de speakers meer akoestisch zichtbaar.
Na de track nog een paar keer te hebben beluisterd hoorden we de resonanties op de laagste snaren toch nog terug. Ik verdacht de laag aangekoppelde midunit, maar bij het afkoppelen van de woofers was de resonantie verdwenen. Vooral de reflex driver brengt het geluid naar voor. Maar het stoorde niet in die mate dat RJ er meer werk van wou maken.
De volgende track was 'I can see clearly now' van Holly Cole. Hier was duidelijk hoorbaar dat er een staande golf probleem is in de loft. Je kon zelfs perfect de frekwentie horen. Zeer smalbandig en perfect op 60 en 120 hz. Eigenlijk niet verwonderlijk als je weet dat de afstand tussen de voorwand (kale steense muur) en achterwand (heel het oppervlak glas) 5.5 meter is en de hoogte net geen 3 meter.
De meting met ATB Pro bevestigde dit ook.
Het mid en hoog zou iets kunnen verhoogd worden om zodoende het laag te minder en het 'euvel' minder hoorbaar te maken. Maar eigenlijk is de Concave zoals hij nu bij RJ staat zeer homogeen en in balans is.
Volgende tranck was er ééntje van Ayo dacht ik (RJ's favoriete muziek). Daar kwam de stem van de afrikaanse vrij luid naar voor. Als het al wat harder stond kreeg ik de indruk dat het al snel te luid was. Ik vermoed dat de 'ondergedempte' ruimte hier vooral oorzaak aan is. Er is volgens mij gewoon teveel nagalm. Als ik rondkijk in RJ's loft dan kan dat ook niet anders. Kale muren en glas. De open balken stuktuur van het plafond werken mooi als een difuser en het tapijt in de luisterzithoek houdt de eerste reflectie wat tegen, maar voor een beter geluid zal ook een betere akoestiek nodig zijn.
Het slagwerk van 'money for nothing' liet niets te wensen over, dynamiek puur, of misschien toch net weer ietsje teveel nagalm waardoor er wat finesse verloren gaat.
Al bij al vind ik de Concaves een ideale match voor deze loft. Een andere speaker zou het hooguit even goed hebben gedaan, niet beter.
Ook de keuze van de 'vriendelijkere' Scan Speak drivers, en dan vooral de midunit, is heel goed op zijn plaats. De tweeter is mij heel de tijd niet opgevallen en ik heb hem ook niet gemist. Lijkt mij dan ook een goede keuze geweest. De basdrivers en het idee om de 2de driver in de Closed enclosure te steken om zodoende room gain te compenseren doen hun werking de loft.
Het filter met steile hellingen krijgt ook hier mijn voorkeur omdat de speaker rustiger is geworden en de ruimlte heeft dat nodig. Thuis in mijn overdempte luisterruimte had ik niet onmiddelijk een voorkeur, hier in RJ's ruimte wel!
Ed.
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
heb ze ook op Hifi.nl gezet.
Altijd leuk om te laten zien waar de zelfbouwers mee bezig zijn!
http://my.hifi.nl/index.php?user=8613
Altijd leuk om te laten zien waar de zelfbouwers mee bezig zijn!
http://my.hifi.nl/index.php?user=8613
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Ruimteakoestiek probleem bij RJ:
Jeroen_D raadt aan om de probleemzone rond de ruimteresonantie(s) aan te pakken door enkele smalbandige notchfilters.
Dit naar aanleiding van probleemaanpak in zijn eigen ruimte.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 795#135795
Zelf zou ik zeer voor een dergelijke oplossing te vinden zijn.
RobertJan, je zou eens kunnen proberen door er een equaliser tussen te zetten en dan te kijken in hoeverre dat je de situatie kunt verbeteren.
De equaliser moet wel in staat zijn zeer smalbandig te werken (parametrische regeling).
Jeroen_D raadt aan om de probleemzone rond de ruimteresonantie(s) aan te pakken door enkele smalbandige notchfilters.
Dit naar aanleiding van probleemaanpak in zijn eigen ruimte.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 795#135795
Zelf zou ik zeer voor een dergelijke oplossing te vinden zijn.
RobertJan, je zou eens kunnen proberen door er een equaliser tussen te zetten en dan te kijken in hoeverre dat je de situatie kunt verbeteren.
De equaliser moet wel in staat zijn zeer smalbandig te werken (parametrische regeling).
